pitkään seissyt auto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: pitkään seissyt auto

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Vanhoissa autoissa ja pitkään seisoneissa kannattaa tarkkailla myös sähköjohtoja ja kytkentöjä.
Johdot tahtoo kovettua ja liitokset hapertua. Ainakin päävirtakatkaisijan laitan itse vanhoihin harrastevehkeisiin.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Italy
Viestit: 100
Liittynyt: To Syys 22, 2016 9:34 pm
Viesti:

Re: pitkään seissyt auto

Viesti Kirjoittaja Italy »

SPS1975 kirjoitti: To Tammi 05, 2023 9:32 pm
Italy kirjoitti: To Tammi 05, 2023 9:17 pm Siinä on myöskin Fiatin vaihdelaatikko ja öljysuositus oli muistaakseni API gl1, mistä sellaista nykypäivänä saa vai ajaako moottoriöljy saman asian?miten nuo red linen öljyt on lisäaineitettu?kuulemma Alfa romeon laatikossa ei oikein toimi...
Eikös tuo Fiatin TC käy Ladankin vaihdelaatikkoon, kun tekee kytkinkoppaan kolon starttia varten, kun TC:n startti taitaa olla toisella puolella moottoria kuin Ladan moottorissa. Jos muistin tämän asian väärin, niin joku varmasti oikaisee asian.
Käsittääkseni käy ja voi olla Ladan vaihteisto jopa vahvempaa tekoa mutta viides vaihde silloin houkutti,samoin joutuu kardaanitunnelia hieman muokkaamaan isommiksi.hanttimiehen puolelta muotoilin myös jalkatilaa jotta pakoputken sai vähän luontevammin kulkemaan ilman mitään jyrkkiä mutkia...
Italy
Viestit: 100
Liittynyt: To Syys 22, 2016 9:34 pm
Viesti:

Re: pitkään seissyt auto

Viesti Kirjoittaja Italy »

Uuden perämurikan Jo tilasinkin 3,9 välityksellä mansemotorista huikeaan 260e hintaan,edellinen perä oli turbo-ladasta ja jonkin verran väljää Jo mulle tullessa...
TunturiPappa
Viestit: 5778
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: pitkään seissyt auto

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Italy kirjoitti: To Tammi 05, 2023 9:17 pm Siinä on myöskin Fiatin vaihdelaatikko ja öljysuositus oli muistaakseni API gl1, mistä sellaista nykypäivänä saa vai ajaako moottoriöljy saman asian?..
Ainakin Teboil, Neste ja Kendall valikoimasta löytyy API GL-1 vaihteistoöljy.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: pitkään seissyt auto

Viesti Kirjoittaja 361 »

TunturiPappa kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 8:34 am
Italy kirjoitti: To Tammi 05, 2023 9:17 pm Siinä on myöskin Fiatin vaihdelaatikko ja öljysuositus oli muistaakseni API gl1, mistä sellaista nykypäivänä saa vai ajaako moottoriöljy saman asian?..
Ainakin Teboil, Neste ja Kendall valikoimasta löytyy API GL-1 vaihteistoöljy.
Biltemastakin pitäisi löytymän GL1 öljyä
lart
Viestit: 411
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 9:25 pm
Paikkakunta: Jönköping/ Ruotsi
Viesti:

Re: pitkään seissyt auto

Viesti Kirjoittaja lart »

Mulla oli 90-luvun alussa nappisilmä Lada 1800tc koneella ja vaihdelaatikko oli kasattu Fiatin askin kuoriin 1600 latuskan 1-4 ja fiatin vitosesta. Erittäin hauskoja muistoja noilta ajoilta. Alkaa olla hinnoissaan takapotku ladat. Ja harrastetaan näitä muuallakin:
https://www.youtube.com/watch?v=vtSreINs_28
lart
Italy
Viestit: 100
Liittynyt: To Syys 22, 2016 9:34 pm
Viesti:

Re: pitkään seissyt auto

Viesti Kirjoittaja Italy »

lart kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 1:02 pm Mulla oli 90-luvun alussa nappisilmä Lada 1800tc koneella ja vaihdelaatikko oli kasattu Fiatin askin kuoriin 1600 latuskan 1-4 ja fiatin vitosesta. Erittäin hauskoja muistoja noilta ajoilta. Alkaa olla hinnoissaan takapotku ladat. Ja harrastetaan näitä muuallakin:
https://www.youtube.com/watch?v=vtSreINs_28
Oliko Fiatin vai Lancian nokalta peräisin,1800 paras TC moottori ja tais olla vaan 132:Sessa,lanciassa vissin paremmat sisuskalut...en ole uskaltanut kokeilla mitä kulkee mutta pari sataa jotkut muka ajaneet moisilla...
SPS1975
Viestit: 2240
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: pitkään seissyt auto

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Muistelisin että Lancian ja Fiatin koneissa on sellainen ero, että toisessa on palotila männässä ja toisessa se on kannessa.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: pitkään seissyt auto

Viesti Kirjoittaja 361 »

Italy kirjoitti: La Tammi 07, 2023 3:35 pm
lart kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 1:02 pm Mulla oli 90-luvun alussa nappisilmä Lada 1800tc koneella ja vaihdelaatikko oli kasattu Fiatin askin kuoriin 1600 latuskan 1-4 ja fiatin vitosesta. Erittäin hauskoja muistoja noilta ajoilta. Alkaa olla hinnoissaan takapotku ladat. Ja harrastetaan näitä muuallakin:
https://www.youtube.com/watch?v=vtSreINs_28
Oliko Fiatin vai Lancian nokalta peräisin,1800 paras TC moottori ja tais olla vaan 132:Sessa,lanciassa vissin paremmat sisuskalut...en ole uskaltanut kokeilla mitä kulkee mutta pari sataa jotkut muka ajaneet moisilla...
Parhaasta en tiedä mutta TC:itä oli monella eri kansi/ventiilivariaatiolla. 1800 lohko on 84mm männillä ja 79,2 iskulla. 2000 on pidemmällä iskulla eli 84×90. "tuhakuussatasia" on 1592cc, 1608cc ja 1585cc.
lart
Viestit: 411
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 9:25 pm
Paikkakunta: Jönköping/ Ruotsi
Viesti:

Re: pitkään seissyt auto

Viesti Kirjoittaja lart »

Kone oli lähtöisin 132:sta Fiatista.
lart
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kaunotar, maukka, Semrush [Bot], transit ja 51 vierailijaa