Max 7000e kaara

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja NH »

Aakku kirjoitti: To Tammi 19, 2023 8:42 am Se pitää itse ajaa. Useimmilla autoilla pääsee helposti alle virallisen kulutuslukeman.
Jos ei osaa, tai halua ajaa taloudellisesti, niin se on auton vika ja väärä info, mikä annettu.
Tuo on totta, mikäli kulutusnormina on uudempi WLTP-normi. Wanhemman humppahumppanormin mukaan ilmoitetun kulutuslukeman alittaminen vaatinee erityisiä taitoja ajamisessa tai toiveikkaassa tarinoinnissa.
juntunen
Viestit: 3246
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja juntunen »

NH kirjoitti: To Tammi 19, 2023 9:00 am
Aakku kirjoitti: To Tammi 19, 2023 8:42 am Se pitää itse ajaa. Useimmilla autoilla pääsee helposti alle virallisen kulutuslukeman.
Jos ei osaa, tai halua ajaa taloudellisesti, niin se on auton vika ja väärä info, mikä annettu.
Tuo on totta, mikäli kulutusnormina on uudempi WLTP-normi. Wanhemman humppahumppanormin mukaan ilmoitetun kulutuslukeman alittaminen vaatinee erityisiä taitoja ajamisessa tai toiveikkaassa tarinoinnissa.
Mitenkäs se helposti alle kulutusnormin alle pääseminen suoritetaan? Maantieajossa varmaankin niin että jyrryytetään isoimmalla vaihteella mahdollisimman hiljaa, mutta mitenkäs kaupunkiajossa? Jätetään auto kaupungin laidalle ja mennään julkisilla.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja NH »

juntunen kirjoitti: To Tammi 19, 2023 11:27 am Mitenkäs se helposti alle kulutusnormin alle pääseminen suoritetaan? Maantieajossa varmaankin niin että jyrryytetään isoimmalla vaihteella mahdollisimman hiljaa, mutta mitenkäs kaupunkiajossa? Jätetään auto kaupungin laidalle ja mennään julkisilla.
Mikä auto sinulla on, kun jyrryyttämällä isoimmalla vaihteella mahdollisimman hiljaa kuluttaa vähiten?

Kannattaa tutustua taloudellisen ajotavan oppaisiin ja sitten kokeilla käytännössä, niin voit yllättyä käsitystesi kanssa.
Tjsal
Viestit: 847
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Vag-vaunujen DSG on yleisesti vähän niinku jyrkkä ei-ei?
Eikö niitten luotettavuus parantunu jossain vaiheessa.
Missä?
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Linkitän aika hyvän oppaan, jos ei hahmota taloudellista ajoa. Olen lukenut ihan mielenkiinnosta tuon opuksen.

"Aja taloudellisesti"
https://satl.fi/kauppa/tuotteet/kirjat/ ... ku-ikonen/
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tjsal kirjoitti: To Tammi 19, 2023 2:21 pm Vag-vaunujen DSG on yleisesti vähän niinku jyrkkä ei-ei?
Eikö niitten luotettavuus parantunu jossain vaiheessa.
Missä?
Kuiva ja märkä dsg taitaa erota toisistaan kestävyydeltään.
Kuivat on pienissä korimalleissa.
Googlella varmaan löytyy juttua
juntunen
Viestit: 3246
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja juntunen »

NH kirjoitti: To Tammi 19, 2023 1:38 pm
juntunen kirjoitti: To Tammi 19, 2023 11:27 am Mitenkäs se helposti alle kulutusnormin alle pääseminen suoritetaan? Maantieajossa varmaankin niin että jyrryytetään isoimmalla vaihteella mahdollisimman hiljaa, mutta mitenkäs kaupunkiajossa? Jätetään auto kaupungin laidalle ja mennään julkisilla.
Mikä auto sinulla on, kun jyrryyttämällä isoimmalla vaihteella mahdollisimman hiljaa kuluttaa vähiten?

Kannattaa tutustua taloudellisen ajotavan oppaisiin ja sitten kokeilla käytännössä, niin voit yllättyä käsitystesi kanssa.
Tällä hetkellä pääosin Megane II 1.5 dCi, vie seka-ajossa n. 4.5 l/100 km, maantiellä alle 4l/100km. Maantiellä kulutusta ei voi pudottaa kuin laskemalla nopeutta, isoimmalla vaihteella liian pienillä kierroksilla alkaa jyristämään, polttoainetta toki menee vähemmän mutta ei se pitkän päälle taloudellista ole jos laatikko, kaksoismassakytkin tai runkolaakerit hajoaa. Toki voi pienemmällä vaihtella mennä mutta sitten taas kierrokset nousee ja se nostaa kulutusta.
Viimeksi muokannut juntunen, To Tammi 19, 2023 3:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
transit
Viestit: 965
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja transit »

Kannattaa nollata ajotietokoneesta se kulutusmittari ja kokeilla eri vaiheiden vaikutusta tietyissä nopeuksissa.
juntunen
Viestit: 3246
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja juntunen »

No se on lähinnä hypoteettinen tilanne että pitäisi kulutusta maantieajossa vähentää, koska jos ajelee kovasti alle sallitun rajoituksen niin alkaa keräämään jonoa taakseen. Ei se polttoaine vielä sentään niin kallista ole että olisi tarpeen omaa ja muiden matkantekoa häiritä.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja NH »

Taloudellinen ajaminen ei synonyymi liikennevirtaa hitaammin ajamiselle.
Kannattaa tutustua taloudellisen ajon teoriaan, mikäli polttoaineen kulutus on itselle tärkeää.
juntunen
Viestit: 3246
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Niin kannattaa, itse tulee ajettua omiin tarpeisiin nähden riittävän taloudellisesti. Tosiasia on kuitenkin se, että isommissa nopeuksissa ilmanvastus dominoi polttoaineenkulutusta eikä sitä pysty vähentämään kuin pienetämällä nopeutta.
Kaupunkiajossa kuski pystyy varmasti vaikuttamaan kulutukseen suhteessa enrmmän, liike-energiaa ei esim. kannata muuttaa jarruilla lämmöksi jos ei ole pakko.
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

zukka kirjoitti: To Tammi 19, 2023 2:44 pm
Tjsal kirjoitti: To Tammi 19, 2023 2:21 pm Vag-vaunujen DSG on yleisesti vähän niinku jyrkkä ei-ei?
Eikö niitten luotettavuus parantunu jossain vaiheessa.
Missä?
Kuiva ja märkä dsg taitaa erota toisistaan kestävyydeltään.
Kuivat on pienissä korimalleissa.
Googlella varmaan löytyy juttua
Miten musta tuntuu että uudet on kuivia kaikki? Itsekin ajanut muutaman vuoden nyt uusilla dsg vehkeillä, aika helposti saa Passatissa kytkimen hajua joten täytynee olla kuiva ja ei se ihan pieni auto ole🤨 Eikä hyvyys taida pelkästään johtua siitä onko kuiva vai märkä.
VALLU ON PARAS!
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja zukka »

Nuffield kirjoitti: To Tammi 19, 2023 7:11 pm
zukka kirjoitti: To Tammi 19, 2023 2:44 pm
Tjsal kirjoitti: To Tammi 19, 2023 2:21 pm Vag-vaunujen DSG on yleisesti vähän niinku jyrkkä ei-ei?
Eikö niitten luotettavuus parantunu jossain vaiheessa.
Missä?
Kuiva ja märkä dsg taitaa erota toisistaan kestävyydeltään.
Kuivat on pienissä korimalleissa.
Googlella varmaan löytyy juttua
Miten musta tuntuu että uudet on kuivia kaikki? Itsekin ajanut muutaman vuoden nyt uusilla dsg vehkeillä, aika helposti saa Passatissa kytkimen hajua joten täytynee olla kuiva ja ei se ihan pieni auto ole🤨 Eikä hyvyys taida pelkästään johtua siitä onko kuiva vai märkä.
Voi olla, en tiedä näistä uudemmista.

Alkupään dsg tapauksia joitain tiedän yleisesti ja lueskellut niistä jonkin verran joskus. Väitteitä oli että kuivat olisivat heikompia, esim jossain golfissa vrt vw passat.
Mutta en ole tuollaisia omistanut joten kuulopuheisiin ja luettuun perustuu nuo asiat.
Olisiko olleet sitten vaan niin tarkasti mitoitettuja nuo pienemmät?
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Dsg on oikein loistava käytökseltään, muutaman kerran jäätyny käsijarru päälle ja ainoa suunta jonne pääsee on taaksepäin, joutuu melkosesti polkaseen kaasua että aukeaa ja noissa tilanteissa ihan selkeä kytkinlevyn haju leijailee :D Toinen on peräkärryn kanssa peruuttelu ylämäkeen. Auto on tosiaan 6kk vanha Passat. Jostakin syystä en omaksi uskaltais ostaa käytettynä vaikka ilmeisen kestäviä nämä uudet jo on, maine kun on joskus menetetty...
VALLU ON PARAS!
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja NH »

Onko VAG:n kaksoiskytkinlaatikoissa varoitus/suojajärjestelmä kytkimen ylikuumenemiselle?
Tjsal
Viestit: 847
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Takaisin otsikon aiheeseen:
Volvo v50 1,6 diesel 109hv 2009-2012
Golf 1,6tdi -12
Ceed 1,4 dieseli -13
Näistä tyyppivikoja tai muuta tarinaa kiitos!
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Onkos tuo Volvo 1,6 diesel PSA:n koneella? Jos on, niin sitten ehkä oma tarinanasa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Tjsal
Viestit: 847
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Aakku kirjoitti: Pe Tammi 20, 2023 12:41 pm Onkos tuo Volvo 1,6 diesel PSA:n koneella? Jos on, niin sitten ehkä oma tarinanasa.
Ford/Psa näyttää olevan. Kerro tarina.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tjsal kirjoitti: Pe Tammi 20, 2023 2:15 pm
Aakku kirjoitti: Pe Tammi 20, 2023 12:41 pm Onkos tuo Volvo 1,6 diesel PSA:n koneella? Jos on, niin sitten ehkä oma tarinanasa.
Ford/Psa näyttää olevan. Kerro tarina.
Mulla ainakin nuo suuttimet vuoti ja öljyt muuttuivat puuroksi. Turbon voitelu loppui ja öljypohjan sihti tukkeutui. Tämä siis -07 Scudossa, jossa on 1,6 Hdi. Samaan aikaan oli myös Citroën C4 -07 1,6 Hdi, joka toimi loistavasti 300 tuhatta lunastukseen asti. Siinä vaihdettiin juuritiivisteet ennakoidusti. Nyt on C4 -11, jossa ei tuota vuotoa enää ilmene, mutta suuttimet muuten rikkoutuvat. Mahtaako tätä uudempaa moottoria enää Volvoissa olla?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Max 7000e kaara

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Aakku kirjoitti: Pe Tammi 20, 2023 3:15 pm
Tjsal kirjoitti: Pe Tammi 20, 2023 2:15 pm
Aakku kirjoitti: Pe Tammi 20, 2023 12:41 pm Onkos tuo Volvo 1,6 diesel PSA:n koneella? Jos on, niin sitten ehkä oma tarinanasa.
Ford/Psa näyttää olevan. Kerro tarina.
Mulla ainakin nuo suuttimet vuoti ja öljyt muuttuivat puuroksi. Turbon voitelu loppui ja öljypohjan sihti tukkeutui. Tämä siis -07 Scudossa, jossa on 1,6 Hdi. Samaan aikaan oli myös Citroën C4 -07 1,6 Hdi, joka toimi loistavasti 300 tuhatta lunastukseen asti. Siinä vaihdettiin juuritiivisteet ennakoidusti. Nyt on C4 -11, jossa ei tuota vuotoa enää ilmene, mutta suuttimet muuten rikkoutuvat. Mahtaako tätä uudempaa moottoria enää Volvoissa olla?
Se on kuin verta kaivais nokasta noiden pikkudieseleiden kanssa vanhemmiten. On egr, hiukkassudatin, kaksoismassaa, suutinta, jne jne. Lisäksi ihan ... kylmiä talvella ilman webastoa.
VALLU ON PARAS!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Arpe, Jampe83, jarikos, jassukata, Morkkis ja 45 vierailijaa