steami kirjoitti: ↑Ma Joulu 26, 2022 9:31 pm
Minun käsitys kestävästä autosta (Toyota) perustuu hyviin omiin kokemuksiini ja hyviin kokemuksiin ystäväpiirissä, faktatietoihin, Toyotan laatuun maailmanmarkkinoilla ja Toyota on ykkönen kaikilla mittareilla mitattuna.
Anteeksi, että juuri tällä autolla on noin vähän ajettu. Auto ollut talossa vajaan vuoden. Vuoden 2006 yaris ollut talossa 10 vuotta ja ajettu 100 000 km tänä 10 vuoden aikana. Nyt mittarissa 210 000 km. Carina ollut talossa 22 vuotta ja ajettu tänä aikana vajaat 200 000km. Nyt Carinassa mittarissa 300 000km. Ostettiin tuo vähän ajettu Yaris juurikin siksi, kun on aiemmin saatu Toyotasta hyviä kokemuksia. Teinkö väärin?
Tuolla toisessa ketjussa et puhu pelkästään omasta käsityksestäsi vaan julistat tojotan ylivoimaisuutta faktana kaikilla mittareilla. Samassa ketjussa esitin juuri faktatietoa että volvo on suomen halutuin auto, joten tojota ei ole esimerkiksi sillä mittarilla ykkönen, kuten ei monella muullakaan. Auton haluttavuus kertoo minusta aika paljon enemmän kuin vaikka rekisteröintitilastot, koska ne korreloivat pitkälti autojen hintaan ja mallistoon joka uppoaa isoon kansanosaan. Premium merkkejä rekisteröidään luonnollisesti vähemmän koska ne ovat kalliimpia.
Ladakin oli aikanaan paljon myyty auto suomessa, en tosin muista onko se ollut kärjessä. Laatuautona sitä silti pitää aika harva.
Sitten jos katsotaan kalliimpien autojen tilastoja niin siellä tuskin tojotaa paljon näkee koska eivät tee paremman luokan autoja lexusta lukuunottamatta. Rahakkaat ihmiset haluavat hyvän auton hinnasta riippumatta eivätkä ehken valitse tojotaa, toki tästä tuskin on tilastoa (varallisuuden vaikutus ostetun auton hintaan/merkkiin). Luulisi ylivoimaisen tojotan kelpaavan heillekin.
Puhut myös testitilastoista. Itse olen seurannut tm:n autotestejä parikymmentä vuotta enkä muista äkkiä yhtäkään tojotan testivoittoa. On niitäkin varmaan mutta keskimäärin tojot on testien keskivaiheilla eli ei millään mittarilla ykkösiä
Nuo yllämainitsemasi autot taas ovat kaikki varsin vähän ajettuja, toki carina on aika iäkäs. Esimerkiksi meillä olleet volvot ja hondat on kestäneet lähestulkoon ilman vikoja samat kilometrit. Vikoja on pääsääntöisesti alkanut esiintyä vasta tuossa 300tkm jälkeen, joten sinulla ei ole kovin vahvaa omaa pohjaa autojen todellisesta kestävyydestä.
Itse olen tässä vähän huumorimielellä tökkinyt sinua kun tuo fanaattisuus on vähän liikaa paistanut läpi
Väitän että lähes jokaisella automerkillä on hyviä ja huonompia malleja. Otanta muutaman mallin perusteella on aika suppea. Itselle on omista merkeistä sattunut hyviä yksilöitä, mutta paljon myös ongelmista olen lukenut joten en todellakaan jumaloi niitä enkä ole merkkifanaatikko. Seuraavaksi ostan auton joka palvelee siinä tilanteessa parhaiten merkistä riippumatta, tosin voin vähän puoltaa omia hyväksi kokemiani merkkejä.