TUHTI BETTERI

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kari t
Viestit: 577
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: pattijoki
Viesti:

TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja kari t »

Löytyykö masinisteilta bedfordin kuorma-auton takaa-akselin varaosakuvia.
Ostin aikoinaan kyseisen traktorin peräkärryn, kunnostin ja tuunasin "TUHTI PETTERIKSI".
Nyt ei pysy oikean puoleinen jarrurumpu paikoillaan, koko paketti tulee ulos, kasasin osat siinä järjestyksessä miten olivat.
Onko tuossa ulomman laakerin jommalla kummalla puolella lukitus prikka. Nyt pelkästään seekerirenkaan pitäisi pitää paketti koossa.
Vasemman puoleinen ok, en muista miten osat olivat tuossa.


https://karit1.kuvat.fi/kuvat/TUHTI+PET ... G_2335.JPG
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Eikö ulompi laakeri ole nyt nurinpäin?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

TunturiPappa kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 5:12 pm Eikö ulompi laakeri ole nyt nurinpäin?
Näin minäkin asian näkisin.
kari t
Viestit: 577
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: pattijoki
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja kari t »

Pitääpä tutkia tarkemmin sopiiko laakeri pesäänsä, jos käännän ulomman laakerin toisin päin, kokeillaan.

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/TUHTI+PET ... G_2352.JPG
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Joo-o, tuossa laakerien välissä pitäisi varmaankin olla se napa jarrurumpuineen, eli napaa kantaa kaksi toisiaan vasten olevaa kartiorullalaakeria. Nyt ulompi laakeri on väärin päin, eikä sitä+lukitusmutteria ole laitettu akseliputkeen navan ulkopuolelta, vaan ennen napaa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Eikös tuo kuvassa alimmainen sisäkooli ole myös väärinpäin?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
kari t
Viestit: 577
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: pattijoki
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja kari t »

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/TUHTI+PET ... G_2353.JPG
Elikkä, nyt vain käännän ulomman laakerin toisinpäin, ja napa paikoilleen :?:
Sitten vetoakselin metsästys alkakoon, toisella kertaa akseli pääsi hieman vääntymään.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/TUHTI+PET ... G_2506.JPG > yksi kuva oikealle.
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mika 82 kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 5:49 pm Eikös tuo kuvassa alimmainen sisäkooli ole myös väärinpäin?
Eikös ulkokooli, kun näkyy navan reiästä :wink:

Tässä kuvassa alempi akselin laakeroinnin periaatekuva on todennäköisesti sellainen, mikä siinä Petterin akselissakin on, eli ns. täyskevennetty / full floater (klikkaa isommaksi). "Bearing retainer" on laakerin lukitusmutteri, eli se sakaramutteri, joka näkyi ensimmäisessä kuvassa.

Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Mikäs tuon lukkorenkaan funktio on? Yleensä navassa on olakkeet mitkä pitävät koolit paikallaan. Yllä olevassa kuvassa toki tukee laakereiden välissä olevan "retainer", mutta Petterissä laakerit ovat kaukana toisistaan ja eri kokoiset, niin ei siellä lukkorengasta pitäisi tarvita.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Periaatekuvassa laakerien ulkokoolien välinen "retainer" asettaa ulkokoolit tietylle etäisyydelle toisistaan ja ulomman laakerin sisäkoolia painattava mutteri säätää navan laakerivälyksen. Toteutukset varmasti vähän vaihtelevat valmistajien mukaan.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Lukkorenkaan funktiota en hoksaa, mutta muutenhan tuo näyttää normaalilta kahdella kartiorullalla laakeroidulta, jossa mutterilla säädetään laakerivälys.
Ilmeisesti ainakin se ulomman laakerin ulkokehä oli irti navasta, vai? ainakin kuvassa 2325 ulomman laakerin ulkokehä näyttäisi olevan väärinpäin.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

jiipee kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 6:05 pm
Mika 82 kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 5:49 pm Eikös tuo kuvassa alimmainen sisäkooli ole myös väärinpäin?
Eikös ulkokooli, kun näkyy navan reiästä :wink:
Juu, ajatusvirhe.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tuosta vielä räjäytyskuva sisun BTK taka-akselista.

Kuva
kari t
Viestit: 577
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: pattijoki
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja kari t »

Mika 82 kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 8:45 pm
jiipee kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 6:05 pm
Mika 82 kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 5:49 pm Eikös tuo kuvassa alimmainen sisäkooli ole myös väärinpäin?
Eikös ulkokooli, kun näkyy navan reiästä :wink:
Juu, ajatusvirhe.
Ulkokooli tosiaan näkyy navan reijästä, tuo todistaa, että aiempi "seppä" on laittanut ulommaisen laakerin tosiaan väärinpäin.
Mietinkin silloin aikoinaan kun tuon ostin, että onpas reilu myyjä, myyjä halusi välttämättä tuoda kärryn kuorma-autolla samaan hintaa kotia.
Lyhyitä keikkoja on kestänyt ajella, mutta nyt yli 20 km menomatkalla, perillä huomasin miten oli käynyt.
Hellvetin hyvä tuuri, ettei sattunut ketää pyöräilijää olemaan samaan suuntaan menossa, yksi postilaatikko oli vain saanut vähän kipeää.
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
kari t
Viestit: 577
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: pattijoki
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja kari t »

Kontio kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 9:29 pm Tuosta vielä räjäytyskuva sisun BTK taka-akselista.

Kuva
Kiitoksia Kontio kuvasta. Kiitoksia kaikille muillekin kommenteista, olisi vain heti pitänyt pyytää täältä apuja, olisin välttynyt tuolta akselin vääntymiseltä.
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
DieselHomer
Viestit: 435
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:46 pm
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja DieselHomer »

näkyy olevan Eaton 2 nopeuksinen toi akseli. vetoakselin laippa on niin pieni ettei ulompi laakeri mahdu reijästä niinku yleensä vaan laakeri laitetaan jarrurummun sisäpuolelta ja lukitaan seegerillä paikoilleen.
kari t
Viestit: 577
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: pattijoki
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja kari t »

DieselHomer kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 10:47 pm näkyy olevan Eaton 2 nopeuksinen toi akseli. vetoakselin laippa on niin pieni ettei ulompi laakeri mahdu reijästä niinku yleensä vaan laakeri laitetaan jarrurummun sisäpuolelta ja lukitaan seegerillä paikoilleen.
Löytyykö masinisteilta kyseistä vetoakselia ?
Vinkkejä mistä mahdollisesti voisi löytyä / kysellä.
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Saisikohan akselin oikaistua ison prässin avulla? Monilla pajoilla on huoneen korkuiset prässit, että kärrikäyttöön kelpaavan suoruuden saisi varmaan ainakin hyvin lähelle sattumaan.
Tekemällä virheistä oppii.
sata10
Viestit: 1539
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja sata10 »

kari t kirjoitti: To Joulu 08, 2022 9:08 am
DieselHomer kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 10:47 pm näkyy olevan Eaton 2 nopeuksinen toi akseli. vetoakselin laippa on niin pieni ettei ulompi laakeri mahdu reijästä niinku yleensä vaan laakeri laitetaan jarrurummun sisäpuolelta ja lukitaan seegerillä paikoilleen.
Löytyykö masinisteilta kyseistä vetoakselia ?
Vinkkejä mistä mahdollisesti voisi löytyä / kysellä.
https://www.rmtrucks.com/ tuolla näky olevan monta petterin raatoa,kun kesällä kävin tavaraa hakemassa.
Talumees
Viestit: 6352
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: TUHTI BETTERI

Viesti Kirjoittaja Talumees »

kari t kirjoitti: To Joulu 08, 2022 9:08 am
DieselHomer kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 10:47 pm näkyy olevan Eaton 2 nopeuksinen toi akseli. vetoakselin laippa on niin pieni ettei ulompi laakeri mahdu reijästä niinku yleensä vaan laakeri laitetaan jarrurummun sisäpuolelta ja lukitaan seegerillä paikoilleen.
Löytyykö masinisteilta kyseistä vetoakselia ?
Vinkkejä mistä mahdollisesti voisi löytyä / kysellä.
Onko kärryn veto käytössä? Jos ei ole niin ei vetoakseliakaan tarvitse. Omasta autoperäisestä vetoakselit poistettu.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], povk, Vilz ja 45 vierailijaa