Taksikaaos...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Pataässä
Viestit: 1942
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Aulispoika kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 10:57 pm
Pataässä kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 10:21 pm Kyytiä tarvin syyskuussa. Menomatka ambulanssilla 30 euroa. Lasku tuli myöhemmin. Paluu kyyti kelakyytinä taksilla, 84,17 km ja 136.50 euroa.
Turhaan täällä satuja kirjoittelee. Aina joku tietää asioiden oikean laidan. Kela-tuetun taksimatkan hinta asiakkaalle on omavastuuosa, joka on yhdensuuntaisella taksimatkalla enintään 25 euroa.
En ole oikeutettu kelatukeen. Kelakortti peruttu jo vuosia sitten. En maksa veroja suomeen. Aina joku tietää asioiden oikean laidan.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja mauri »

jenkula kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 9:01 pm Minimi kuskin palkka 40%,ajetusta kassasta alv 0. Tuon alle ei kukaan lähde töihin.
Eikä se silti tuloissa monellekaan 8 h/päivä (saati ylityöt + lauantait) tekevälle pärjää.
Keskustelin äskettäin erään taksi-isännän kanssa, oli palkannut tuuraajan kun oli jo jäähdyttelemässä itse. Eräänä päivänä olikin mersu palautettu pihalle ja kuljettajasta ei havaintoa. Kysyessään syytä oli renki sanonut menneensä sesonkiluonteiseen työhön kun niitä oli tarjolla. Näkee nyt sitten tuleeko takaisin vai siirtyykö vaikka joulukuusia myymään (omaa arveluani).
Aulispoika
Viestit: 1828
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Pataässä kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 10:11 pm
Aulispoika kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 10:57 pm
Pataässä kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 10:21 pm Kyytiä tarvin syyskuussa. Menomatka ambulanssilla 30 euroa. Lasku tuli myöhemmin. Paluu kyyti kelakyytinä taksilla, 84,17 km ja 136.50 euroa.
Turhaan täällä satuja kirjoittelee. Aina joku tietää asioiden oikean laidan. Kela-tuetun taksimatkan hinta asiakkaalle on omavastuuosa, joka on yhdensuuntaisella taksimatkalla enintään 25 euroa.
En ole oikeutettu kelatukeen. Kelakortti peruttu jo vuosia sitten. En maksa veroja suomeen. Aina joku tietää asioiden oikean laidan.
Eikö tuo olisi kannattanut kertoa heti alussa?
jussi_oulu
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

Mikä se on hinta jolla sitä taksia "kannattaa" seisottaa tolpalla? Sellaista kuullut ettei kannata ajaa halvemmalla vaikka asiakkaita olisi :shock:
Nykysillä taksin hinnoilla ajaa vain pakon edestä!
esim: laita kunnasta keskukseen matkaa 15km....ilta/yöaikaan taitaa olla n. 40e suuntaansa=80e baari reissulle hintaa.. saa jo hotelli huoneen yksin tuolla hinnalla sopivilla alennuksilla :shock:
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

steami kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 7:34 pm
HMO kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 6:51 pm

Hyvin sanottu nimimerkki "mauri" tulipa hyvä mieli kun kuuli että joillekin asiakkaille taksi on muutakin kuin auto jolla liikutaan.
Niin, taksihan on yhteiskuntamme hyväosaisten etuoikeus. Ns. taviksille taksikyyti ei kuulu... joskus saattaa päästä Kelan armosta köyhäkin taksikyydillä ... sairaalaan ja sieltä pois...
Ei tahdo aina toimia ne Kela- ja Sote-taksihommat. Tutuilta olen kuullut, ettei tahdo taksia kiinnostaa lyhyet ajot, joissa vielä joutuu auttamaan heikosti liikkuvia mummoja ja pappoja kyydin kummassakin päässä. Lääkärin tai labran aika menee yli, kun tietylle ajalle tilattu taksi ei tulekaan. Keskussairaalan päivystyksen käytävälle jäädään yön yli odottamaan ilman iltalääkkeitä, kun taksia ei saada ajamaan palautuskyytiä. Kauppaostokset lämpenevät kassissa, kun sovittu taksi ei tulekaan hakemaan huonosti liikkuvaa mummoa kaupasta takaisin kotiin, vähän reilun kilometrin päähän. Eräänlaista taksikaaosta on tämäkin.

Helsingissä taksi ei tullut asiakkaan tilaamana hakemaan lyhyelle matkalle. Kuljettaja soitti asiakkaalle ja kertoi, ettei nyt pääsekään. Kuljettaja pyysi asiakasta perumaan tilauksen taksikeskuksen kautta. Asiakas teki niin ja tilasi samalla toisen auton, mutta ihmetteli tätä kuljettajan soittoa myöhemmin tuttavilleen. Kuulemma taksin maine oli kyseessä, eli kun kuljettaja sai asiakkaan perumaan kyydin, jota hän ei lähtenyt ajamaan, niin kuljettajan maine säilyi. Tämä taksin asiakas ei kertomansa mukaan enää moiseen kikkailuun suostu.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
Aakku
Viestit: 8252
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Täällä kauppalassa ei ole joukkoliikennettä, mutta on sentään Kutsutaksi kauppareissua varten. Tarkoitettu varmaan autottomille.

"Kutsutaksi on kaikille avointa palveluliikennettä Loimaan sisällä. Ilmoittautuminen kyytiin tulee tulee tehdä viimeistään edellisenä päivänä soittamalla kyseistä reittiä ajavalle autoilijalle. Kyydistä peritään linja-autoliikenteen taksaan perustuva maksu.

Ajettava reitti määräytyy kyytiin tulossa olevien mukaan. Lisätietoja mm. aikatauluista saa kunkin reitin osalta sitä ajavalta taksiyrittäjältä. Asiointiaikaa on noin 2-2,5 tuntia. Linjat ajatetaan tiistaisin ja perjantaisin paitsi Alastarolla Virttaan ja Tammiaisten reitit perjantaisin."
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja NH »

Aika huvittavia kommentteja on tullut vanhoilta pikkupaikkakuntien taksi-isänniltä ihan paikallislehteen präntättynä: valitetaan, että taksilakiuudistus vei kannattavuuden ja samaan vetoon kerrotaan että koska uudessa taksilaissa ei ole päivystysvelvollisuutta, niin ei ajeta iltaisin ja viikonkoppuisin. :shock:

Kumma juttu, että kannattavuus on huonontunut. Tyhmiä asiakkaita kun tarvitsevat taksikyytiä myös klo 8-16 virka-ajan ulkopuolella. :D

Oikeasti nykyään melkein kuka tahansa voi melkein millä tahansa autolla ajaa taksiajoa, mutta se käy oikeasta työstä.
Koulutetut tekevät omien alojensa mukaista työtä ja kouluttamattomien ei tarvitse tehdä töitä niin kauan kun ei omista mitään "paperilla".

Ennakkoluulottomat maahanmuuttajat yhdistävät nämä kaksi tulomuotoa sujuvasti, riskinä lähinnä turkinserkun nimiin tuleva 10 päivän päiväsakkao.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja -SS- »

1960-luvulla taksiyrittäjiä oli kunnassa vain muutama arvostettu, oli virkapuku ja koppalakki. Kaikissa taloissa ei ollut autoja. Taksi ajoi mettänreunan mummuja kauppaan, koululaisia kouluun, kuljetti varaosia kaupungista. Jos ei taksilla, niin mentiin pyörällä, mopolla, traktorilla. Linja-autoja meni harvakseltaan, säävarauksella.

Yrittäjä oli monen kyläläisen perhetuttu, joten kun autoton perhe lähti sukuloimaan, tehtiin taksilla se matka. Hinta oli tietysti soviteltu keikan mukaan, jos mittari olisi raksuttanut markkoja, eihän siitä mitään olisi tullut.

Aikuisiällä en ole suomalaista taksia käyttänyt, paitsi ulkomaankomennuksilla, sielläkin useasti vuokra-auto ollut käytössä. En edes tuntisi taksietikettiä. Jotenkin tuntuu, että se taksikyytien maailma on jokin ihan toinen, jonka voisin edes tuntea, eli joko hiprakassa öisessä kaupungissa horjahteleva pörrääjän rahantuhlaus, tai sitten päiväsaikaan silkkipukuisten liikemiesten tai harmaitten virkamiesten nautintaoikeusjuttu, silloin kun joku muu maksaa matkat.

-SS-
Avatar
rattori
Viestit: 11063
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja rattori »

Aakku kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 9:23 am Täällä kauppalassa ei ole joukkoliikennettä, mutta on sentään Kutsutaksi kauppareissua varten. Tarkoitettu varmaan autottomille.

"Kutsutaksi on kaikille avointa palveluliikennettä Loimaan sisällä. Ilmoittautuminen kyytiin tulee tulee tehdä viimeistään edellisenä päivänä soittamalla kyseistä reittiä ajavalle autoilijalle. Kyydistä peritään linja-autoliikenteen taksaan perustuva maksu.

Ajettava reitti määräytyy kyytiin tulossa olevien mukaan. Lisätietoja mm. aikatauluista saa kunkin reitin osalta sitä ajavalta taksiyrittäjältä. Asiointiaikaa on noin 2-2,5 tuntia. Linjat ajatetaan tiistaisin ja perjantaisin paitsi Alastarolla Virttaan ja Tammiaisten reitit perjantaisin."
https://vilkku.kuopio.fi/palveluliikenne-pali
------------
tractors
Avatar
rattori
Viestit: 11063
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja rattori »

jussi_oulu kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 2:38 am ...
Nykysillä taksin hinnoilla ajaa vain pakon edestä!
esim: laita kunnasta keskukseen matkaa 15km....ilta/yöaikaan taitaa olla n. 40e suuntaansa=80e baari reissulle hintaa.. saa jo hotelli huoneen yksin tuolla hinnalla sopivilla alennuksilla :shock:
Elämäni tähänastiset taksikyydit; 2x keskussairaala, koulukyydit -70 luvulla, kerran lentokentältä ja pari kertaa kuppilasta kotiin. Näistä vain viimeiset maksoin itse kokonaan. Ei oo köyhän tai nuukan kyyti. Yksin ei kannata ajaa, porukalla just ja justa kun jaetaan kulut. Motelli- tai hotelliyön saa meikäläinenkin helposti halvemmalla kuin jos Kuopiosta kotiin pirssillä ajaa.
------------
tractors
jenkula
Viestit: 244
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Minun taksipäivä koostuu 70-80% omista asiakkaista. Menee joskus viikko-kaksikin etten tolpalla käy,sitten kun käyn niin olen ns.tauko päällä,odotan että joku kävelee kyytiin ja toivottavasti ei kauaksi halua(pitää hoitaa ne vakiopokat jokapäivä). Ajan arkipäivisin klo.8.30-17,siinä on ruoka/kahvitauot/autonpesu/tankkaus samassa.
steami

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja steami »

NH kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 10:32 am
Oikeasti nykyään melkein kuka tahansa voi melkein millä tahansa autolla ajaa taksiajoa,
Ilmeisesti olet perillä asiasta hyvin? Pyydän, että kerrot kaikki kulut, mitä ko. hommaan vaaditaan? Ilmeisesti pitää käydä perehdyskoulutus tms. Mitä se maksaa?
Voisiko taksina käyttää autoa Toyota Carina II vm. 1989?
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja mauri »

jenkula kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 2:42 pm Minun taksipäivä koostuu 70-80% omista asiakkaista. Menee joskus viikko-kaksikin etten tolpalla käy,sitten kun käyn niin olen ns.tauko päällä,odotan että joku kävelee kyytiin ja toivottavasti ei kauaksi halua(pitää hoitaa ne vakiopokat jokapäivä).
Tuntuu monellakin kokeneella ja fiksulla (yleensä isännällä) olevan tapana että hankitaan vakioasiakkaita (itse olen ollut jo pitkään). Haittapuoli on se että luonnollista poistumaa osasta meistä tapahtuu väistämättä, en usko vaikka 10 vuoden päästä olevani enää kyytien tarpeessa. Kuitenkin uusia on tulossa, ne osaa fiksu kuljettaja poimia satunnaisten joukosta, näin ainakin minut on kaksikin hankkinut. Ei näiden vakioasiaskuntaa omaavien tarvitse niin paljo tolpalla odotella, saati mennä tappelemaan asemien tolpille.

On se asiakkaallakin helpompaa kun on tuttu kuljettaja joka luotettavasti hoitaa kyydit kauppoihin, apteekkiin, rokotukseen jne. Aikatauluistakin pystyy hyvin sopimaan, samoin hinnoista ja kumpikin osapuoli hyötyy.
steami

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja steami »

jenkula kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 2:42 pm Minun taksipäivä koostuu 70-80% omista asiakkaista. Menee joskus viikko-kaksikin etten tolpalla käy,sitten kun käyn niin olen ns.tauko
Maksaako vakioasiakkaasi itse kyytinsä? Maksajiahan on periaatteessa kolme eri mahdollisuutta: Asiakas itse. Firma tai Kela.
steami

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja steami »

mauri kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 3:45 pm
Tuntuu monellakin kokeneella ja fiksulla (yleensä isännällä) olevan tapana että hankitaan vakioasiakkaita (itse olen ollut jo pitkään).
Maksatko kyytisi omasta pussista?
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

steami kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 3:55 pm
jenkula kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 2:42 pm Minun taksipäivä koostuu 70-80% omista asiakkaista. Menee joskus viikko-kaksikin etten tolpalla käy,sitten kun käyn niin olen ns.tauko
Maksaako vakioasiakkaasi itse kyytinsä? Maksajiahan on periaatteessa kolme eri mahdollisuutta: Asiakas itse. Firma tai Kela.
Tuo asia tuskin kuuluu muille kuin kyseisen taksin kuljettajalle ja näille asiakkaille.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja SamiT »

steami kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 3:44 pm
NH kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 10:32 am
Oikeasti nykyään melkein kuka tahansa voi melkein millä tahansa autolla ajaa taksiajoa,
Ilmeisesti olet perillä asiasta hyvin? Pyydän, että kerrot kaikki kulut, mitä ko. hommaan vaaditaan? Ilmeisesti pitää käydä perehdyskoulutus tms. Mitä se maksaa?
Voisiko taksina käyttää autoa Toyota Carina II vm. 1989?
Tyrkkää se toyo museokilpiin niin et tarvitse edes taksilupaa kun käytät museoautoa henkilökuljetuksissa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja zukka »

SamiT kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 4:11 pm
steami kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 3:44 pm
NH kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 10:32 am
Oikeasti nykyään melkein kuka tahansa voi melkein millä tahansa autolla ajaa taksiajoa,
Ilmeisesti olet perillä asiasta hyvin? Pyydän, että kerrot kaikki kulut, mitä ko. hommaan vaaditaan? Ilmeisesti pitää käydä perehdyskoulutus tms. Mitä se maksaa?
Voisiko taksina käyttää autoa Toyota Carina II vm. 1989?
Tyrkkää se toyo museokilpiin niin et tarvitse edes taksilupaa kun käytät museoautoa henkilökuljetuksissa.
Muistanko ihan väärin mutta eikö nämä museotaksi jutut peruttu?
Ainakin sellaista puhetta olen kuullut.

Edit:
Oli pakko lukaista, saa niillä ainakin tilausajoja ajella.

Eikö tuolla jo aiemmin lueteltu hintoja jos haluat alkaa taksia ajamaan "normaalisti"?
jenkula
Viestit: 244
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Kaupunki on myös hyvä ja varma maksaja,ei tarvitse ikinä vääntää maksusta.esim.koulukyydit,erityisryhmät. Tarvitsee kuskilta pelisilmää/palveluasennetta että pystyy poimimaan sopivat itselleen.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja mauri »

steami kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 3:58 pm
mauri kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 3:45 pm
... hankitaan vakioasiakkaita (itse olen ollut jo pitkään).
Maksatko kyytisi omasta pussista?
Kyllä.
Vajaa kymmenen vuotta sitten, kun alkoi tuntua siltä ettei jalka enää jaksa nousta edes matalalattiabussin askelmille, kysyin mahdollisuutta kunnan/kelan tukemaan kuljetuspalveluun. Vastauksena tuli että lähettävät henkilön tarkistamaan liikkumiskykyäni, jaksanko kävellä bussipysäkille, pääsenkö omin avuin bussiin jne. Päätin silloin että jos ette usko miehen sanaan ja kykyyn arvostella omaa liikkumiskykykyään niin se on kuulkaa teille (nyt tulee ruma sana Fuck You). Sen koommin en ole kerjuulle käynyt tässä asiassa. Se on aivan sama minulle meneekö kuukaudessa euroja 100 tai 200 vähiin kulkemisiini. Välillä kyllä (ei vielä silloin ollut vakiokuljettajaa) pääsin Taksi Helsingin kanta-asiakkaaksikin kun piti kolmesti viikossa käydä terveyskeskuksessa jalkoja hoidattamassa, mutta ei 6 x 10 € viikossa kirpaissut kunhan välttyi olemasta yhteiskunnan syöpäläinen ilmaisine kuljetuksineen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: beetu, MF165SMP, Paalari, ylioyja ja 39 vierailijaa