Taksikaaos...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
steami

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja steami »

mauri kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 11:21 pm
.. ihan normaali taksiveloitus. Noin €/km + €/minuutti, ehkä vähän halvempikin.
Häh! Että taksirengin tuntipalkka on 60€/h?
Eikö todellakaan vähempi riitä? Isännälle €/km ja rengille €/minuutti?
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja mauri »

Superdextaaja kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 3:51 pm Mitä on se erityinen ammattitaito, mikä ei tule jo B kortin mukana, kun sen on saanut suoritettua hyväksyttävästi?
Yksikin sana riittäisi. Asiakaspalvelu.
Vähän laajemmin. Taksinkuljettajan ammatti on yksi sellainen (muita vastaavia: parturi-kampaaja, opettaja, lasten/vanhusten hoitaja, myyjä, poliisi ...) joissa ei pelkkä tehtävän tekninen osaaminen riitä, sekin tietysti pitää olla kunnossa. Näissä töissä kun ollaan lähellä asiakasta niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Rautalankamalli huonosta taksikuskista: Tulee myöhässä, jarrut kirskuen, kuraa roiskuttaen likaisella (sisältä ja ulkoa) vanhalla ruosteisella epäkuntoisella autolla, ei huolehdi asiakkaan matkatavaroita autoon/autosta, haisee tupakalta/hieltä/vanhalta (uudelta?) viinalta, kiroilee puhuessaan, tuputtaa omia poliittisia/urheilu/seksuaali näkemyksiään, haukkuu kaikki muut autoilijat ja varsinkin jalankulkijat/pyöräilijät/skuuttarit, huudattaa radiota tai puhuu kännykkään omia juttujaan, ajo on jatkuvaa ratin veivausta suorallakin tiellä, ajaa tarpeettoman (liian) kovaa tai hitaasti, jarrutukset äkkinäisiä ja tarpeettomia kun ei osaa ennakoida liikennettä, ei tunne liikenneympäristöä pitää neuvoa joka risteys, jos yrittää navigaattorilla ei osaa kirjoittaa tai lausua siihen osoitetta oikein, jos tuntee kadut yrittää ajaa mahdollisimman pitkän ja hitaan reitin. Perille ihmeen kautta päästyä ei millään haluaisi antaa takaisin vaihtorahaa 10 € matkasta on 20 € mielestään tasaraha, 50 € seteli on kauhistus 25 € matkasta, jos maksaa kortilla niin laittaa luotolle vaikka asiakas sanoo pankkikortti.
Tuossa muutama esimerkki.

ps olen työurani alkuaikoina paljonkin liikkunut maassamme isännän autoilla, itse en saanut ajaa vaan virkapukuinen kuljettaja ajoi ja autossa oli "kissakilvet", silti niissäkin kuljettajissa oli eroja, joidenkin mukana oli ihan mukava tehdä vaikka viikon kiertomatka, kaikkia ei viitsinyt uudesti pyytää
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Superdextaaja kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 3:51 pm Mitä on se erityinen ammattitaito, mikä ei tule jo B kortin mukana, kun sen on saanut suoritettua hyväksyttävästi? Pitkä penni pitää tuotakin koulutusta maksaa eikä ihan helpolla tule. Kyllä siinä karsiutuu jo kelvottomat ja ns. ammattitaidottomat pois. Pääasia, että kyyti tulee ja vie perille eikä maksa älyttömiä.
Taksamittarin, pankkikortinlukijan ja tilaustenvälityslaitteen käyttö, ajokirjanpito, koululais-, kela-, yms. erityiskuljetusten säännöt ja käytännöt, asiakaspalvelu ylipäätänsä, jonkin sorttinen paikallistuntemus, ajo- ja työaikoja koskevan lainsäädännön tunteminen ja todella paljon muuta, jota ei opeteta niillä muutamalla teoriatunneilla autokoulussa, eikä ainakaan opetusluvalla suoritetuilla ajotunneilla isän tai äidin opetuksessa. Ei näitä kaikkia asioita opita millään kurssillakaan, vaan oppiminen tapahtuu työssä ja työhönopastuksessa, mutta tietyt perus asiat on oltava hallinnassa, muuten hommasta ei tule mitään, siksi kurssit ja kokeet ovat tarpeen. Jos olet vakavissasi sitä mieltä että jokainen seitsemäntoistavuotias juuri kortin saatuaan on valmis saman tien taksinkuljettajaksi, ilman mitään lisäkoulutusta, niin et todellakaan ymmärrä takseista ja niiden ajamisesta yhtään mitään. Ilman kuljettajan ammattitaitoa ja -ylpeyttä nuo mainitsemasi pääasiat eivät toteudu, vaan tilanne saattaa silloin olla se, että kyyti ei tule tai sitten se ei vie perille, kyyti voi maksaa ihan mitä tahansa ja kuitin saaminen kyydistä voi olla yhtä työlästä kuin työntää tulikuuma ranstakka sotkamolaisen ilveksen perseeseen.
steami

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja steami »

Mitä ihmeen ammattitaitoa esim. minä tarvitsisin? Riittää, kun on ajokortti: Naapurin kaveri soittaa, että viinakauppaan pitäisi saada kyyti?
Huom. pieni paikkakunta, lähes kaikki tuntee toisensa..

Ei tarvita 100 000€ mersua, Ei tarvita kaikkia lupia, ym. vakuutusta. Käteinen raha toimii ihan hyvin. Ei tarvita kortinlukulaitteita, ym.
Miksi ei voisi olla erikseen taksit rikkaille/Kela-kyydeille.
Pienellä paikkakunnalla hyvin äkkiä sellainen taksikuski, joka ei ole käyttäytynyt kunnolla, ei saa kyytejä. Viidakkorumpu pitää siitä huolen.
Kardaani
Viestit: 2143
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

mauri kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 3:03 pm
Aakku kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 2:06 pm Luin juttua Aurasta, jossa yöaikaan taksi tulee Turusta, kun paikalliset ei aja yöllä. Silloin tilaaja maksaa taksikyydin jo Turusta Auraan, jos meinaa Aurassa liikkua taksilla.
Onko tässä tapauksessa olemassa eri käytäntöjä paikkakunnasta riippuen?
Täällä tilattaessa taksi paikalle niin ei siinä mitään kilometrejä ole pohjalla kun autoon istuu. Ainoastaan 4,90 € on nyt lähtömaksu. Mittarin voi käsittääkseni laittaa päälle kun on tilatussa osoitteessa, käytännössä kuitenkin laittavat päälle vasta kun on poka auton sisällä.
Se on taksikeskuksesta tilatuissa kyydeissä niin että keskus näppäilee koneeseen tilauksen ja kuljettaja joka katsoo olevansa tarpeeksi lähellä kuittaa kyydin itselleen, nopein saa jos on useita halukkaita, pakko ei ole kyytiä ottaa jos ei halua.
Ennakkotilauksissa (esimerkiksi jos haluaa aamuvarhaisen menon lentokentälle) on ennakkotilauslisämaksu 6,90 €. Tämä siis lisämaksu jos tilaus on enemmän kuin 15 minuuttia ennen tilattua lähtöaikaa.
Tuo on myös uudistuksen tuoma muutos, että vasta asiakkaan pihassa saa laittaa mittarin raksuttamaan. Ennen se meni noin kuten Aakku kirjoitti. Arvatkaa saako tuolla systeemillä helposti syrjäkylille taksia, jos se lähin taksi on sanotaan vaikka 20Km päässä kaupungissa. Ei saa. Tarpeeksi kun on syrjässä niin kukaan taksi ei ota sitä keikkaa, ellei ole tiedossa satavarma asiakas josta saa paluukyydin takaisin kaupunkiin.

Kuskille kun soittaa suoraan voi tietty sopia asian silleen että kannattaa ajella ja kaikki on tyytyväisiä, mutta keskukselta tai netistä tilaamalla jää auto tulematta.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja mauri »

steami kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 6:01 pm Pienellä paikkakunnalla hyvin äkkiä sellainen taksikuski, joka ei ole käyttäytynyt kunnolla, ei saa kyytejä. Viidakkorumpu pitää siitä huolen.
Niinpä. Ja pienellä paikkakunnalla on hyvällä taksikuskilla syytä olla myös "huono" muisti.
Siellä kun naapureilla on aikaa ja halua kytätä toistensa menemisiä ja käymisiä niin taksikuski olisi hyvä tietolähde. Nuoruudestani varsinaissuomessa muistan että jotain taksia välteltiin tilaamasta siksi että hänen kauttaan kulkemiset ja puhumiset levisi liikaa.
Taksin kuljettajana toimiminen on myös luottamustehtävä, mitä autossa on kuultu ja missä käyty on luottamuksellista. Ei sairaala-, sossu-, ja alkoreissuista ja keskusteluista autossa pidä muille kertoa.
HMO
Viestit: 22
Liittynyt: To Marras 30, 2017 11:17 am
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja HMO »

steami kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 6:01 pm Mitä ihmeen ammattitaitoa esim. minä tarvitsisin? Riittää, kun on ajokortti: Naapurin kaveri soittaa, että viinakauppaan pitäisi saada kyyti?
Huom. pieni paikkakunta, lähes kaikki tuntee toisensa..

Ei tarvita 100 000€ mersua, Ei tarvita kaikkia lupia, ym. vakuutusta. Käteinen raha toimii ihan hyvin. Ei tarvita kortinlukulaitteita, ym.
Miksi ei voisi olla erikseen taksit rikkaille/Kela-kyydeille.
Pienellä paikkakunnalla hyvin äkkiä sellainen taksikuski, joka ei ole käyttäytynyt kunnolla, ei saa kyytejä. Viidakkorumpu pitää siitä huolen.
Tätä "naapuriapuahan" tehdään nytkin ja polttoainekuluja jaetaan jatkuvasti. Ei siihen kukaan puutu eikä se isossa kuvassa ole ammattiautoilijoiden uhka tai ongelma.

Suurempi ongelma on taksialan toimijat jotka nauttivat päällekkäin yhteiskunnan maksamia tukia. mm.asumistuki, työttömyyskorvaus, ansiosidonnaninen päiväraha yms. Samat veijarit sitten hoitavat liikennettä maksamatta veroja, eläkemaksuja vakuutuksia yms. Näiden osuus asiakkaan maksusta on noin 20-35% että sen verran voisi alentaa hintoja jos jättäisi maksamatta.
Näistä veijareista onkin uutisoitu ja lupia otettu pois suuremmissa kaupungeissa kun ei ole välttämättä edes Y-tunnusta ollut "yrittäjillä". Kun uber tuli suomeen niin näitä oli pääkaupunkiseudulla paljon.

Auton pitää olla toimiva ja kunnossa eli kohtuullisen uusi (vähän ajettu) jotta sovitut hommat pystyy asiallisesti hoitamaan ilman häiriöitä. MB on valikoitunut taksiautoksi lähinnä luotettavuuden vuoksi. Seisontapäivät maksavat. Toisena tekijänä on arvon säilyminen, mersut säilyttävät jälleenmyyntiarvonsa ja väliraha on pienempi kuin monella muulla merkillä. Auto käytännössä maksetaan kerran ja sen jälkeen kuoletetaan välirahaa 2-3 vuoden välein mikä on normaali taksin vaihtoväli.

Tuossa mittakaavassa että naapureita käyttää viinakaupassa ja kylän miehiä ajeluttaa ei tosiaan mitään koulutusta tarvita. Eikä myöskään asiakkaille vakuutuksia jos joku vaikka kaatuu autoon noustessaan tai kolarin sattuessa taittaa niskansa. Käteinenhän toimii myös kivasti siihen saakka kun sitä on. Ongelma alkaa kun ensimmäisen kerran tutut kaverit ajelee velaksi. Lupaa kun ei ole niin ei varmaan YEL-vakuutustakaan mikä kerryttää eläkettä ja varmistaa mm.sairauspäivärahan niin ei siihenkään tarvitse tonnia kuussa laittaa. Ikävän miehen maineen saakin kaupan päälle kun sivukylän Erkki soittaa taksia jo kolmannen kerran jouluyönä eikä jaksa lähteä kuskaamaan. Tulee vaan tokaistua että "soita oikealle taksille" Edellisen kolmen lauantain kyyditkin on maksamatta kun ei ollut sitä käteistä.

Viimeinen kappale "pilike silimäkulumassa", mutta totuutta mukaillen.
Jos joku kokee että virallisena taksina voi toimia vanhalla kalustolla ilman alan yleisiä vaatimuksia niin tervetuloa päivystämään. Mainos lehteen, tieto kavereille pubissa ja odottelemaan keikkaa.
HMO
Viestit: 22
Liittynyt: To Marras 30, 2017 11:17 am
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja HMO »

mauri kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 5:16 pm
Superdextaaja kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 3:51 pm Mitä on se erityinen ammattitaito, mikä ei tule jo B kortin mukana, kun sen on saanut suoritettua hyväksyttävästi?
Yksikin sana riittäisi. Asiakaspalvelu.
Vähän laajemmin. Taksinkuljettajan ammatti on yksi sellainen (muita vastaavia: parturi-kampaaja, opettaja, lasten/vanhusten hoitaja, myyjä, poliisi ...) joissa ei pelkkä tehtävän tekninen osaaminen riitä, sekin tietysti pitää olla kunnossa. Näissä töissä kun ollaan lähellä asiakasta niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Rautalankamalli huonosta taksikuskista: Tulee myöhässä, jarrut kirskuen, kuraa roiskuttaen likaisella (sisältä ja ulkoa) vanhalla ruosteisella epäkuntoisella autolla, ei huolehdi asiakkaan matkatavaroita autoon/autosta, haisee tupakalta/hieltä/vanhalta (uudelta?) viinalta, kiroilee puhuessaan, tuputtaa omia poliittisia/urheilu/seksuaali näkemyksiään, haukkuu kaikki muut autoilijat ja varsinkin jalankulkijat/pyöräilijät/skuuttarit, huudattaa radiota tai puhuu kännykkään omia juttujaan, ajo on jatkuvaa ratin veivausta suorallakin tiellä, ajaa tarpeettoman (liian) kovaa tai hitaasti, jarrutukset äkkinäisiä ja tarpeettomia kun ei osaa ennakoida liikennettä, ei tunne liikenneympäristöä pitää neuvoa joka risteys, jos yrittää navigaattorilla ei osaa kirjoittaa tai lausua siihen osoitetta oikein, jos tuntee kadut yrittää ajaa mahdollisimman pitkän ja hitaan reitin. Perille ihmeen kautta päästyä ei millään haluaisi antaa takaisin vaihtorahaa 10 € matkasta on 20 € mielestään tasaraha, 50 € seteli on kauhistus 25 € matkasta, jos maksaa kortilla niin laittaa luotolle vaikka asiakas sanoo pankkikortti.
Tuossa muutama esimerkki.

ps olen työurani alkuaikoina paljonkin liikkunut maassamme isännän autoilla, itse en saanut ajaa vaan virkapukuinen kuljettaja ajoi ja autossa oli "kissakilvet", silti niissäkin kuljettajissa oli eroja, joidenkin mukana oli ihan mukava tehdä vaikka viikon kiertomatka, kaikkia ei viitsinyt uudesti pyytää
Hyvin sanottu nimimerkki "mauri" tulipa hyvä mieli kun kuuli että joillekin asiakkaille taksi on muutakin kuin auto jolla liikutaan.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tämä päivän Hämeen Sanomat kertoi viranomaisten valvonta"iskusta" Hämeen poliisilaitoksen alueella. Poliisi, Trafi, Vero ja Avi tutkivat yhdellä pysäytyksellä omalta osaltaan pysäytetyn taksin tilanteen. 69 taksia pysäyttivät ja 42:ssa oli jotakin huomautettavaa tai seuraamuksia aiheuttavia virheitä/puutteita.

Eniten seuraamuksia tarkastajat määräsivät työsuhteisen taksinkuljettajan ajopäiväkirjan puutteista (32 tapausta). Kahdella ei ollut voimassa olevaa taksin ajolupaa. Noin kolmasosassa tarkastettuja takseja ei ollut näkyvillä taksiluvan haltijan nimi- ja yhteystietoja, tai kuljettajan tietoja, tai kumpaakaan.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
steami

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja steami »

HMO kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 6:51 pm

Hyvin sanottu nimimerkki "mauri" tulipa hyvä mieli kun kuuli että joillekin asiakkaille taksi on muutakin kuin auto jolla liikutaan.
Niin, taksihan on yhteiskuntamme hyväosaisten etuoikeus. Ns. taviksille taksikyyti ei kuulu... joskus saattaa päästä Kelan armosta köyhäkin taksikyydillä ... sairaalaan ja sieltä pois...
steami

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja steami »

HMO kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 6:40 pm

Tätä "naapuriapuahan" tehdään nytkin ja polttoainekuluja jaetaan jatkuvasti. Ei siihen kukaan puutu eikä se isossa kuvassa ole ammattiautoilijoiden uhka tai ongelma.

Olisihan se kiva, että taksia voisin ajaa vaikka minä sillä Toyota Carinalla? Voisin antaa julkisuuteen puh. numeroni ja hintani? Ja voisin maksaa siitä myös veron.. Nyt en voi. Ihan kivaa lisätuloa pieneen eläkkeeseen. Carinalla ajettu vasta 300tkm. Ihan hyvin voisin ajella tulevien vuosien aikana 200tkm.
Mutta tämä kun ei ole mahdollista.. Pitää olla uusi Mersu... :(
HMO
Viestit: 22
Liittynyt: To Marras 30, 2017 11:17 am
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja HMO »

steami kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 7:50 pm
HMO kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 6:40 pm

Tätä "naapuriapuahan" tehdään nytkin ja polttoainekuluja jaetaan jatkuvasti. Ei siihen kukaan puutu eikä se isossa kuvassa ole ammattiautoilijoiden uhka tai ongelma.

Olisihan se kiva, että taksia voisin ajaa vaikka minä sillä Toyota Carinalla? Voisin antaa julkisuuteen puh. numeroni ja hintani? Ja voisin maksaa siitä myös veron.. Nyt en voi. Ihan kivaa lisätuloa pieneen eläkkeeseen. Carinalla ajettu vasta 300tkm. Ihan hyvin voisin ajella tulevien vuosien aikana 200tkm.
Mutta tämä kun ei ole mahdollista.. Pitää olla uusi Mersu... :(
Tottakai voisit ajaa taksia Carinallasi, ei sitä mikään lainsäädäntö estä.
steami

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja steami »

HMO kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 7:59 pm

Tottakai voisit ajaa taksia Carinallasi, ei sitä mikään lainsäädäntö estä.
Jaa. Kerrohan, mitä maksaisi kaikkineen taksiluvat, vakuutukset, ym. Mitä kaikkea vaaditaan? Aloituskustannukset?
HMO
Viestit: 22
Liittynyt: To Marras 30, 2017 11:17 am
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja HMO »

steami kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 8:04 pm
HMO kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 7:59 pm

Tottakai voisit ajaa taksia Carinallasi, ei sitä mikään lainsäädäntö estä.
Jaa. Kerrohan, mitä maksaisi kaikkineen taksiluvat, vakuutukset, ym. Mitä kaikkea vaaditaan? Aloituskustannukset?
No tuota, alla jonkinlainen karkea laskelma:

- Taksinkuljettajan ajolupa 50€
- Taksilupa ja yrittäjäkurssi ja koe 750€ (On nykyään taas pakollinen)
- Ajopäiväkirja 10€
- Puhelin 100€
- Vaihtorahaa 100€
- Taksikupu 30€
- Ammattiliikenteen vakuutus ja vastuuvakuutus x€ (En tiedä saako Carinaan)
- YEL vakuutus (Työtulojen mukaan)
- Y-tunnus 60€

Vapaaehtoiset asiat:

- Työvaatteet 100-200€/vuosi
- Taksamittari 1800-3000€ riippuen mallista. Jos perittävä hinta perustuu ajan tai matkan mittaamiseen pakollinen.
- Maksupääte 1000€
- Kirjanpitäjä
- Mainostaminen x€


Kaikkeen yritystoimintaan kuuluu perustamiskulut, Toisella alalla ne on isommat ja toisella pienemmät.
Kaikkeen yritystoimintaan tai työn tekemiseen liittyvät myös ns.sosiaaliturvamaksut ja toiminnan vakuuttaminen.
Pataässä
Viestit: 1942
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

steami kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 4:25 pm
mauri kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 11:21 pm
.. ihan normaali taksiveloitus. Noin €/km + €/minuutti, ehkä vähän halvempikin.
Häh! Että taksirengin tuntipalkka on 60€/h?
Eikö todellakaan vähempi riitä? Isännälle €/km ja rengille €/minuutti?
Renginpalkka on 30-35% auton bruttotuotosta sis. Lomakorvauksen.
jenkula
Viestit: 244
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Minimi kuskin palkka 40%,ajetusta kassasta alv 0. Tuon alle ei kukaan lähde töihin.
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Aakku »

steami kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 7:50 pm Olisihan se kiva, että taksia voisin ajaa vaikka minä sillä Toyota Carinalla? Voisin antaa julkisuuteen puh. numeroni ja hintani? Ja voisin maksaa siitä myös veron.. Nyt en voi. Ihan kivaa lisätuloa pieneen eläkkeeseen. Carinalla ajettu vasta 300tkm. Ihan hyvin voisin ajella tulevien vuosien aikana 200tkm.
Mutta tämä kun ei ole mahdollista.. Pitää olla uusi Mersu... :(
Jos eläkkeellä on aikaa, niin voisit ehkä aloittaa renkinä. Silläkin saisi pieneen eläkkeeseen hieman lisätuloa. Voisit jopa hyvässä lykyssä päästä Mersulla kyyditsemään.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

mauri kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 6:37 pm
steami kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 6:01 pm Pienellä paikkakunnalla hyvin äkkiä sellainen taksikuski, joka ei ole käyttäytynyt kunnolla, ei saa kyytejä. Viidakkorumpu pitää siitä huolen.
Niinpä. Ja pienellä paikkakunnalla on hyvällä taksikuskilla syytä olla myös "huono" muisti.
Siellä kun naapureilla on aikaa ja halua kytätä toistensa menemisiä ja käymisiä niin taksikuski olisi hyvä tietolähde. Nuoruudestani varsinaissuomessa muistan että jotain taksia välteltiin tilaamasta siksi että hänen kauttaan kulkemiset ja puhumiset levisi liikaa.
Taksin kuljettajana toimiminen on myös luottamustehtävä, mitä autossa on kuultu ja missä käyty on luottamuksellista. Ei sairaala-, sossu-, ja alkoreissuista ja keskusteluista autossa pidä muille kertoa.
Ennen oli ihan laissa että taksinkuljettajalla on vaitiolovelvollisuus asiakkaistaan ja heidän asioistaan, nykyisestä taksilaista se(kin) kohta on poistettu, joten nykyisin tuo "juoruilu" on vain moraalisesti arveluttavaa, mutta täysin laillista.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja mauri »

Pataässä kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 8:24 pm
steami kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 4:25 pm Eikö todellakaan vähempi riitä? Isännälle €/km ja rengille €/minuutti?
Renginpalkka on 30-35% auton bruttotuotosta sis. Lomakorvauksen.
Kumpa olisin minäkin saanut tuon prosentin isännän asiakkaalta veloittamasta tuntihinnasta. Mutta kun niitä veloitettavia tunteja ei kerry 7,5 päivässä ja silti työntekijälle maksettiin koko päivältä, lisäksi vielä sosiaalikulut ja työnantajan kiinteät kustannukset.
Miten oli se vanha vitsi pysäköintimittarien kolikontyhjentäjäksi palkatusta joka ei käynyt työpaikalla tiliään kuittaamassa. Oli luullut että kaikki saa pitää itse. No Turussako ne keksi tehdä saman jutun, ottivat kuitenkin vain osan ja palkka päälle.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Kivahan se olisi, jos taksillä pääsisi hurruuttelemaan puoli-ilman pitkin maakuntaa. Mutta kyllä minäkin sen ymmärrän, että ei se hyväntekeväisyyttä ole. Pitää autoilijan elantonsa työstä saada. Toistaiseksi en taksia ole käyttänyt, muuta kuin humalassa. Viimeksi taisi olla linjurikyydin jälkeen loput 20km 55€. Eipä sitä viitsi yrittää sunnuntai iltana kavereita häiritä, että viitsisitkö hakea tms, vaikka jonkun euron voisi säästääkin.

Mutta sen allekirjoitan, että tuo Bernerin uudistus kusi kyllä ja pahasti.

Onneksi tällaisella pienellä maalaispaikkakunnalla on vielä ammattitaitoiset ja luotettavat paikallistaksit. Ja palvelevat pikkutunneille asti.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ihmehitsari ja 44 vierailijaa