Häh! Että taksirengin tuntipalkka on 60€/h?
Eikö todellakaan vähempi riitä? Isännälle €/km ja rengille €/minuutti?
Yksikin sana riittäisi. Asiakaspalvelu.Superdextaaja kirjoitti: ↑Ma Joulu 05, 2022 3:51 pm Mitä on se erityinen ammattitaito, mikä ei tule jo B kortin mukana, kun sen on saanut suoritettua hyväksyttävästi?
Taksamittarin, pankkikortinlukijan ja tilaustenvälityslaitteen käyttö, ajokirjanpito, koululais-, kela-, yms. erityiskuljetusten säännöt ja käytännöt, asiakaspalvelu ylipäätänsä, jonkin sorttinen paikallistuntemus, ajo- ja työaikoja koskevan lainsäädännön tunteminen ja todella paljon muuta, jota ei opeteta niillä muutamalla teoriatunneilla autokoulussa, eikä ainakaan opetusluvalla suoritetuilla ajotunneilla isän tai äidin opetuksessa. Ei näitä kaikkia asioita opita millään kurssillakaan, vaan oppiminen tapahtuu työssä ja työhönopastuksessa, mutta tietyt perus asiat on oltava hallinnassa, muuten hommasta ei tule mitään, siksi kurssit ja kokeet ovat tarpeen. Jos olet vakavissasi sitä mieltä että jokainen seitsemäntoistavuotias juuri kortin saatuaan on valmis saman tien taksinkuljettajaksi, ilman mitään lisäkoulutusta, niin et todellakaan ymmärrä takseista ja niiden ajamisesta yhtään mitään. Ilman kuljettajan ammattitaitoa ja -ylpeyttä nuo mainitsemasi pääasiat eivät toteudu, vaan tilanne saattaa silloin olla se, että kyyti ei tule tai sitten se ei vie perille, kyyti voi maksaa ihan mitä tahansa ja kuitin saaminen kyydistä voi olla yhtä työlästä kuin työntää tulikuuma ranstakka sotkamolaisen ilveksen perseeseen.Superdextaaja kirjoitti: ↑Ma Joulu 05, 2022 3:51 pm Mitä on se erityinen ammattitaito, mikä ei tule jo B kortin mukana, kun sen on saanut suoritettua hyväksyttävästi? Pitkä penni pitää tuotakin koulutusta maksaa eikä ihan helpolla tule. Kyllä siinä karsiutuu jo kelvottomat ja ns. ammattitaidottomat pois. Pääasia, että kyyti tulee ja vie perille eikä maksa älyttömiä.
Tuo on myös uudistuksen tuoma muutos, että vasta asiakkaan pihassa saa laittaa mittarin raksuttamaan. Ennen se meni noin kuten Aakku kirjoitti. Arvatkaa saako tuolla systeemillä helposti syrjäkylille taksia, jos se lähin taksi on sanotaan vaikka 20Km päässä kaupungissa. Ei saa. Tarpeeksi kun on syrjässä niin kukaan taksi ei ota sitä keikkaa, ellei ole tiedossa satavarma asiakas josta saa paluukyydin takaisin kaupunkiin.mauri kirjoitti: ↑Ma Joulu 05, 2022 3:03 pmOnko tässä tapauksessa olemassa eri käytäntöjä paikkakunnasta riippuen?
Täällä tilattaessa taksi paikalle niin ei siinä mitään kilometrejä ole pohjalla kun autoon istuu. Ainoastaan 4,90 € on nyt lähtömaksu. Mittarin voi käsittääkseni laittaa päälle kun on tilatussa osoitteessa, käytännössä kuitenkin laittavat päälle vasta kun on poka auton sisällä.
Se on taksikeskuksesta tilatuissa kyydeissä niin että keskus näppäilee koneeseen tilauksen ja kuljettaja joka katsoo olevansa tarpeeksi lähellä kuittaa kyydin itselleen, nopein saa jos on useita halukkaita, pakko ei ole kyytiä ottaa jos ei halua.
Ennakkotilauksissa (esimerkiksi jos haluaa aamuvarhaisen menon lentokentälle) on ennakkotilauslisämaksu 6,90 €. Tämä siis lisämaksu jos tilaus on enemmän kuin 15 minuuttia ennen tilattua lähtöaikaa.
Niinpä. Ja pienellä paikkakunnalla on hyvällä taksikuskilla syytä olla myös "huono" muisti.
Tätä "naapuriapuahan" tehdään nytkin ja polttoainekuluja jaetaan jatkuvasti. Ei siihen kukaan puutu eikä se isossa kuvassa ole ammattiautoilijoiden uhka tai ongelma.steami kirjoitti: ↑Ma Joulu 05, 2022 6:01 pm Mitä ihmeen ammattitaitoa esim. minä tarvitsisin? Riittää, kun on ajokortti: Naapurin kaveri soittaa, että viinakauppaan pitäisi saada kyyti?
Huom. pieni paikkakunta, lähes kaikki tuntee toisensa..
Ei tarvita 100 000€ mersua, Ei tarvita kaikkia lupia, ym. vakuutusta. Käteinen raha toimii ihan hyvin. Ei tarvita kortinlukulaitteita, ym.
Miksi ei voisi olla erikseen taksit rikkaille/Kela-kyydeille.
Pienellä paikkakunnalla hyvin äkkiä sellainen taksikuski, joka ei ole käyttäytynyt kunnolla, ei saa kyytejä. Viidakkorumpu pitää siitä huolen.
Hyvin sanottu nimimerkki "mauri" tulipa hyvä mieli kun kuuli että joillekin asiakkaille taksi on muutakin kuin auto jolla liikutaan.mauri kirjoitti: ↑Ma Joulu 05, 2022 5:16 pmYksikin sana riittäisi. Asiakaspalvelu.Superdextaaja kirjoitti: ↑Ma Joulu 05, 2022 3:51 pm Mitä on se erityinen ammattitaito, mikä ei tule jo B kortin mukana, kun sen on saanut suoritettua hyväksyttävästi?
Vähän laajemmin. Taksinkuljettajan ammatti on yksi sellainen (muita vastaavia: parturi-kampaaja, opettaja, lasten/vanhusten hoitaja, myyjä, poliisi ...) joissa ei pelkkä tehtävän tekninen osaaminen riitä, sekin tietysti pitää olla kunnossa. Näissä töissä kun ollaan lähellä asiakasta niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Rautalankamalli huonosta taksikuskista: Tulee myöhässä, jarrut kirskuen, kuraa roiskuttaen likaisella (sisältä ja ulkoa) vanhalla ruosteisella epäkuntoisella autolla, ei huolehdi asiakkaan matkatavaroita autoon/autosta, haisee tupakalta/hieltä/vanhalta (uudelta?) viinalta, kiroilee puhuessaan, tuputtaa omia poliittisia/urheilu/seksuaali näkemyksiään, haukkuu kaikki muut autoilijat ja varsinkin jalankulkijat/pyöräilijät/skuuttarit, huudattaa radiota tai puhuu kännykkään omia juttujaan, ajo on jatkuvaa ratin veivausta suorallakin tiellä, ajaa tarpeettoman (liian) kovaa tai hitaasti, jarrutukset äkkinäisiä ja tarpeettomia kun ei osaa ennakoida liikennettä, ei tunne liikenneympäristöä pitää neuvoa joka risteys, jos yrittää navigaattorilla ei osaa kirjoittaa tai lausua siihen osoitetta oikein, jos tuntee kadut yrittää ajaa mahdollisimman pitkän ja hitaan reitin. Perille ihmeen kautta päästyä ei millään haluaisi antaa takaisin vaihtorahaa 10 € matkasta on 20 € mielestään tasaraha, 50 € seteli on kauhistus 25 € matkasta, jos maksaa kortilla niin laittaa luotolle vaikka asiakas sanoo pankkikortti.
Tuossa muutama esimerkki.
ps olen työurani alkuaikoina paljonkin liikkunut maassamme isännän autoilla, itse en saanut ajaa vaan virkapukuinen kuljettaja ajoi ja autossa oli "kissakilvet", silti niissäkin kuljettajissa oli eroja, joidenkin mukana oli ihan mukava tehdä vaikka viikon kiertomatka, kaikkia ei viitsinyt uudesti pyytää
Niin, taksihan on yhteiskuntamme hyväosaisten etuoikeus. Ns. taviksille taksikyyti ei kuulu... joskus saattaa päästä Kelan armosta köyhäkin taksikyydillä ... sairaalaan ja sieltä pois...
Olisihan se kiva, että taksia voisin ajaa vaikka minä sillä Toyota Carinalla? Voisin antaa julkisuuteen puh. numeroni ja hintani? Ja voisin maksaa siitä myös veron.. Nyt en voi. Ihan kivaa lisätuloa pieneen eläkkeeseen. Carinalla ajettu vasta 300tkm. Ihan hyvin voisin ajella tulevien vuosien aikana 200tkm.
Tottakai voisit ajaa taksia Carinallasi, ei sitä mikään lainsäädäntö estä.steami kirjoitti: ↑Ma Joulu 05, 2022 7:50 pmOlisihan se kiva, että taksia voisin ajaa vaikka minä sillä Toyota Carinalla? Voisin antaa julkisuuteen puh. numeroni ja hintani? Ja voisin maksaa siitä myös veron.. Nyt en voi. Ihan kivaa lisätuloa pieneen eläkkeeseen. Carinalla ajettu vasta 300tkm. Ihan hyvin voisin ajella tulevien vuosien aikana 200tkm.
Mutta tämä kun ei ole mahdollista.. Pitää olla uusi Mersu...
No tuota, alla jonkinlainen karkea laskelma:
Renginpalkka on 30-35% auton bruttotuotosta sis. Lomakorvauksen.
Jos eläkkeellä on aikaa, niin voisit ehkä aloittaa renkinä. Silläkin saisi pieneen eläkkeeseen hieman lisätuloa. Voisit jopa hyvässä lykyssä päästä Mersulla kyyditsemään.steami kirjoitti: ↑Ma Joulu 05, 2022 7:50 pm Olisihan se kiva, että taksia voisin ajaa vaikka minä sillä Toyota Carinalla? Voisin antaa julkisuuteen puh. numeroni ja hintani? Ja voisin maksaa siitä myös veron.. Nyt en voi. Ihan kivaa lisätuloa pieneen eläkkeeseen. Carinalla ajettu vasta 300tkm. Ihan hyvin voisin ajella tulevien vuosien aikana 200tkm.
Mutta tämä kun ei ole mahdollista.. Pitää olla uusi Mersu...
Ennen oli ihan laissa että taksinkuljettajalla on vaitiolovelvollisuus asiakkaistaan ja heidän asioistaan, nykyisestä taksilaista se(kin) kohta on poistettu, joten nykyisin tuo "juoruilu" on vain moraalisesti arveluttavaa, mutta täysin laillista.mauri kirjoitti: ↑Ma Joulu 05, 2022 6:37 pmNiinpä. Ja pienellä paikkakunnalla on hyvällä taksikuskilla syytä olla myös "huono" muisti.
Siellä kun naapureilla on aikaa ja halua kytätä toistensa menemisiä ja käymisiä niin taksikuski olisi hyvä tietolähde. Nuoruudestani varsinaissuomessa muistan että jotain taksia välteltiin tilaamasta siksi että hänen kauttaan kulkemiset ja puhumiset levisi liikaa.
Taksin kuljettajana toimiminen on myös luottamustehtävä, mitä autossa on kuultu ja missä käyty on luottamuksellista. Ei sairaala-, sossu-, ja alkoreissuista ja keskusteluista autossa pidä muille kertoa.
Kumpa olisin minäkin saanut tuon prosentin isännän asiakkaalta veloittamasta tuntihinnasta. Mutta kun niitä veloitettavia tunteja ei kerry 7,5 päivässä ja silti työntekijälle maksettiin koko päivältä, lisäksi vielä sosiaalikulut ja työnantajan kiinteät kustannukset.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ihmehitsari ja 44 vierailijaa