Sivu 1/1

Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 2:12 pm
Kirjoittaja Eepee
Mites se on, jaksaako pieni "äly"laturi konsanaan ladata isoa (200 ah) akkua täyteen? Vai meneekö siihen vain yksinkertaisesti kauan? Semmottinen tavallinen pieni ctek tuo laturi on. Kokeilen, josko vanha rattorin akku vielä virkistyisi.

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 2:43 pm
Kirjoittaja mauri
Kyllä jokainen Ah mitä sinne ladataan osaltaan lisää varausta. On olemassa niin wattitunti kuin ampeeritunti hyötysuhteet jotka on alle 1, wattituntihyötysuhde paljonkin koska latausjännite on aina suurempi kuin purkausjännite. Lopussa kun akku on täysi niin varaustila ei enää kasva vaan virta menee veden hajoittamiseen ja akun lämpiämiseen. Kyllä pienikin laturi akun saa täyteen kunhan sen virta riittää nostamaan vaikka 12 V lyijyakun napajännitteen johonkin noin 14 V asti, se vaan kestää kauemmin. Tyhjä 200 Ah akku ja 6 A latausvirta antaisi latausajaksi yli 30 tuntia mutta lataushyötysuhde huomioiden voi 40 tuntia olla realistisempi.
Toinen juttu on se että älylaturin hienot latausohjelmat eivät kunnolla toimi jos akun koko on sen oletusarvojen ulkopuolella, se ei siis ehkä osaa siirtyä latausohjelmassa eteenpäin kun virta ei alene oletetulla tavalla.

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 3:20 pm
Kirjoittaja Eepee
Kiitos Mauri, noin miekin sitä arvailin, tuo sähköosasto vain minut välillä yllättää :roll: .

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 3:23 pm
Kirjoittaja Jammu
Samaa mieltä kuten mauri sanoo.

Eli pieni älylaturi pystyy kyllä lataamaan, mutta ison lyijyakun "vuotovirran" vuoksi ei kuitenkaan aina osaa päättää siirtymistään ylläpito tai "hiplaus", trickle tilaan eli tuuppaa vaan sitä joidenkin satojen milliampeerien virtaa maaliman tappiin. Sehän sitten kuplittaa vetynä elektrolyytin vettä akusta pihalle. Akun vanhetessa tuota jämävirtaa on sitten vielä enemmän.

Tätä ilmiötä havainnoin varavoimakoneen ylläpitolaturin perässä olevia käynnistysakkuja, näköjään vuodessa vajuu nestepinta levyjen yläreunan tasoon kun laturi vaan lataa.

Itse oon ladannut 3.6A C-Tekillä yli 200Ah akkujakin, mutta lopetus pitää itse tehdä

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 3:41 pm
Kirjoittaja Aakku
Pienitehoisella laturilla saanee isonkin akun ladattua. Pientä akkua, kuten MP-akkua ei taas saa ladata tehokkaalla latauksella.
Osaisikohan joku kertoa, miksi 6 V älylatureissa on kovin pieni latausvirta? Suositus niissä on kuitenkin kaikenkokoisiin akkuihin.

Esimerkiksi tämä Ctek 0,8 A
https://johku.com/pekkarinen/fi_FI/catalog/#!16/35

tai tämä 6/12 V, jossa 6 V on 1 A.
https://www.puuilo.fi/pitstone-alylatur ... qQQAvD_BwE

tai tämä 6/12 V, jossa 6 V on 0,8 A.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455643/ ... WEQAvD_BwE

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 4:12 pm
Kirjoittaja mauri
Jammu kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 3:23 pm Tätä ilmiötä havainnoin varavoimakoneen ylläpitolaturin perässä olevia käynnistysakkuja, näköjään vuodessa vajuu nestepinta levyjen yläreunan tasoon kun laturi vaan lataa.
Tuo varavoimalaitosten dieselmoottoreiden käynnistysakkujen hengissäpito onkin jonkinlainen taitolaji. Akuiksi pitäisi valita sellaiset jotka kykenevät antamaan riittävästi käynnistysvirtaa ja samalla kestäisivät pitkään kestovarauskäytössä, hyvää kylmäkäynnistys (CCA) arvoa sentään harvemmin tarvitaan.
Perinteinen ajoneuvoissa käytetty starttiakku ei ole oikein omiaan tuohon tarkoitukseen. Ei pidä jatkuvasta latauksesta varsinkaan paikalliskäytössä. Tällöin levyjen väliin pyrkii muodostumaan lyijysiltoja jotka alkavat yhdistää plus- ja miinuslevyjä, tärisevässä työkone- ja ajoneuvokäytössä lyijypiikit varisevat kennojen pohjalle, johon niille on varattu tilaa.
Tavallisilla paikallisakuilla taas on haittapuolena huono kyky antaa suuria virtoja. Suljetuista akuista AGM-tyyppiset antaisivat hyvin virtaa, mutta niiden elinikä on monesti osoittautunut kovin lyhyeksi.

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 4:26 pm
Kirjoittaja satunnainen
Itekin miettinyt miten joku marketin halpis 'älylaturi' osaa traktorin akkuja ladata, ostin toisenkin vähän kalliimman missä isompi Ah maininta kannessa mutta en oikeastaan ole huomannut eroa akkuja ladatessa. Ihmeen nopeasti yleensä lopettavat, toisaalta akut toimineet latausten jälkeen niin ei voi valittaa.

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 4:37 pm
Kirjoittaja mauri
Aakku kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 3:41 pm Pienitehoisella laturilla saanee isonkin akun ladattua. Pientä akkua, kuten MP-akkua ei taas saa ladata tehokkaalla latauksella.
Tuo ison laturin kielto perustuu käsittääkseni siihen että aikoinaan "tavallisissa" latureissa ei ollut kovin hyvää jänniterajaa, eivät siis pystyneet toimimaan jännite- eikä virtarajassakaan (UI käyrä). Tällöin iso latauslaite saattoi helposti (varomattomalla käyttäjällä) kiehuttaa pikkuakun pilalle. Kun nykyisissä laitteissa on yleensä tarkka jänniteraja, joko kiinteä tai käyttäjän aseteltavissa. Tälläiselllä laturilla akun napajännite nousee isolla laturin virta/akun kapasiteetti suhteella nopeasti jänniterajaan (esimerkiksi 14,0 V), minkä jälkeen latausvirta alkaa pienetä varsin nopeasti, eikä akku vahingoitu. Hyvänä esimerkkinä on tavallinen henkilöauto jonka (alkuperäis) akku voi olla vain 45 Ah ja latausgeneraattori 14 V/120 A. Kyllä se käynnistyksen jälkeen puskee akkuun virtaa sen minkä pystyy, mutta vain hetken.

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 6:45 pm
Kirjoittaja Kardaani
Kokemukseni perusteella ylisuuri älylaturi ei osaa kunnolla ladata pientä akkua. 25A cteckin kun laittaa mönkijään, missä on muistaakseni 12Ah akku, laturi kahlaa latausohjelman nopeasti läpi ja ilmoittaa että on valmis. En mitannut napajännitteitä, mihin lopputulokseen iso laturi pääsi, mutta kun tuon jälkeen laittaa pienemmän 5A laturin kiinni se lataa pitkään ja hartaasti akkua vielä lisää, eli ns. normaalisti.

Ja tuota 25A cteckiä ei siis valmistajan mukaan ole tarkoitettu noin pienille akuille. Olikohan 50-500Ah tarkoitettu.

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 6:50 pm
Kirjoittaja Rh-
Yksi oliko 5A Ctek kuoli ladatessaan melko tyhjää 140Ah akkua, uusi takuusta ja sama homma.

Ylläpidot onnistuneet sillä.

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 6:57 pm
Kirjoittaja TunturiPappa
Arvuuttelin tämän saman asian kanssa viime syksynä, kun nyt jo romutettu Sisu piti siirtää talveksi toiseen paikkaan. 3kk seissyt päävirtakytkin auki. Sen verran jo väsähtäneet akut, ettei pyörähtänyt kuin kymmenkunta puristusta, mikä ei tuolle Mackkille riittänyt.
Laitoin 225Ah akut 5A C-Tecien perään ja seurasin tilannetta. Päivässä ei vielä tullut täyteen, mutta mahdoinko pari päivää myöhemmin katsoa tilannetta, niin valmista näytti molemmat.

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 7:03 pm
Kirjoittaja jiipee
Kardaani kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 6:45 pm Ja tuota 25A cteckiä ei siis valmistajan mukaan ole tarkoitettu noin pienille akuille. Olikohan 50-500Ah tarkoitettu.
Kohtuus kaikessa. "Äly" ei osaa ottaa huomioon merkittävästi poikkeavia faktoja kumpaankaan suuntaan.

5-10% Ah-määrästä on latausvirran maksimivirtana näkynyt akkuvalmistajilla olevan suositus, eli jos on vaikkapa 100 Ah akku, niin korkeintaan 10 A virralla sitä suosittelevat ladattavaksi. Toisaalta jollakin toistuvasti liian pienallä virralla tehty lataaminen saattaa herkemmin aiheuttaa akun sulfatoitumista.

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Su Joulu 04, 2022 7:35 pm
Kirjoittaja Aakku
jiipee kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 7:03 pm 5-10% Ah-määrästä on latausvirran maksimivirtana näkynyt akkuvalmistajilla olevan suositus, eli jos on vaikkapa 100 Ah akku, niin korkeintaan 10 A virralla sitä suosittelevat ladattavaksi. Toisaalta jollakin toistuvasti liian pienallä virralla tehty lataaminen saattaa herkemmin aiheuttaa akun sulfatoitumista.
Mulla on 15 A Victron älylaturi, jolla lataan 100 Ah vapaa-ajan akkua. Pari minuuttia voi mennä lähelle 10 A virtaa, mutta sitten se putoaa noin 5 A lukemaan. Jännite vataavasti nousee 15 V tuntumaan.

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Ma Joulu 05, 2022 9:06 pm
Kirjoittaja 2xford4000
kyllä niissä joku juttu on ei kai ne muuten olis laturin min ja max ah määrät kerrottu.. ainakin pikku laturi lämpesi fyysisesti jopa pelottavan kuumaksi, kun latasi liian isoa ah määrää. ja taas itel sellai ctec missä oliko 14ah-220ah niin äkkiä alkaa skootterin akku porisemaan, eli lataa liikaa, ei varmaan tunnista pientä akkua. henkilöauton ja traktorin akkuihin onkin oikeen hyvä.

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Ma Joulu 05, 2022 9:10 pm
Kirjoittaja Aakku
2xford4000 kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 9:06 pm kyllä niissä joku juttu on ei kai ne muuten olis laturin min ja max ah määrät kerrottu.. ainakin pikku laturi lämpesi fyysisesti jopa pelottavan kuumaksi, kun latasi liian isoa ah määrää. ja taas itel sellai ctec missä oliko 14ah-220ah niin äkkiä alkaa skootterin akku porisemaan, eli lataa liikaa, ei varmaan tunnista pientä akkua. henkilöauton ja traktorin akkuihin onkin oikeen hyvä.
Moottoripyörän akkuun on Ctekissä oma moodi kytkettävä, jolloin latausvirta on 0,8 A. Isotehoisissa Ctekeissä ei sitä MP vaihtoehtoa ole.

Re: Pieni laturi ja iso akku

Lähetetty: Ma Joulu 05, 2022 9:35 pm
Kirjoittaja mauri
2xford4000 kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 9:06 pm ...ainakin pikku laturi lämpesi fyysisesti jopa pelottavan kuumaksi, kun latasi liian isoa ah määrää.
Kyllä nykyaikainen älylaturi pitää olla niin suunniteltu että se kestää latausta nimellisvirrallaan, siis että laturia ajetaan virtarajassa pitkäänkin. Jos vaikka 6 A laturille kerrotaan maksimikooksi 120 Ah niin se tarkoittaa yli 20 tunnin latausaikaa tyhjään akkuun. Kuitenkin tuollaisen pikkuisen hakkurilaturin paino on ehkä 0,5 kg, tämä merkitsee sitä että lämpenemisen aikavakio on luokkaa kymmenen minuuttia (lyhyempikin). Se saavuttaa loppulämpötilansa alle tunnissa, joten ei sen lämpötilan ja siitä aiheutuvan vioittumisen kannalta ole merkitystä ladataanko sillä 60 Ah, 120 Ah tai 240 Ah akkua.
Jos laturi on huonosti suunniteltu niin pitkäaikaisessa käytössä elekrolyyttikondensaattorit kypsyvät hiljakseen, puolijohteiden alimitoitetusta jäähdytyksestä johtuva vioittuminen ilmenee varmaan nopeastikin.