Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Labunaattori
Viestit: 65
Liittynyt: Su Marras 07, 2021 7:57 pm
Viesti:

Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja Labunaattori »

Lumilinkoon tarvis tehdä kierukkaa latikasta, halkaijaltaan n 300mm. Ainevahvuus 50x3mm , jos ois pillit niin voisi kuumana vääntää putken tms sellaisen päälle. Mankelointi ois yks vaihtoehto tai tai sitten ostaa valmiita kinkkikierukanpätkiä. Jonkinlaista taivutinta pähkäillyt ajatuksissa...
Paalari
Viestit: 2029
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Siis onko ruuvin lehden korkeus vain 50mm.
Eikös isoimmat ruuvit tehdä levykiekoista. Esim 300mm kiekko johon halutun kokoinen keskireikä.
Rinkula yhdeltä sivulta halki ja venytetään ruuvinpätkäksi.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Labunaattori
Viestit: 65
Liittynyt: Su Marras 07, 2021 7:57 pm
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja Labunaattori »

Lehden korkeus on tuo 50mm.
jiipee
Viestit: 10741
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tuossa pajamies HP näyttää mallia: https://www.youtube.com/watch?v=GCZ_e5jyPCI&t=450s
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Noinhan se käy, jos kierteen nousun ei tarvitse olla täysin tarkka.
Yhdestä pisteestä puolikkaiden päistä vedettynä kierukkaa vääntävä momentti on keskellä paljon isompi, kuin nostopisteiden lähellä.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
jarikos
Viestit: 4399
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jos materiaalina on pelkkä suora lattarauta, se pitäisi ensin saada kiekoksi. Väittäisin ettei kovin monella harrastelijalla ole mankelia, jolla tuon 50x3 laitan saisi kiekoiksi. Omassa pajassa ottaisin 3-5mm levyä ja leikkaisin plasmalla sopivia kiekkoja. Sitten vaan venytys oikeaan nousuun.
Viimeksi muokannut jarikos, Su Joulu 04, 2022 10:26 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Linkki
Viestit: 813
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Kierukkaa kiekoista joskus tehneenä, suosittelen lämpimästi valmiin kierukan ostoa.
HA
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja HA »

Tässä videota: https://www.google.fi/search?q=making+s ... qKOEXLBxvI

Puristimella: https://www.youtube.com/watch?v=1egmm_4Y3Rk

Aluksi kannatta tehdä levitys ja leiketiedosto jollain 3D-ohjelmalla: https://www.youtube.com/watch?v=IKuPjYmufAo
tumes
Viestit: 3128
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja tumes »

Google: "snow blower auger".
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

HA kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 10:48 am
Puristimella: https://www.youtube.com/watch?v=1egmm_4Y3Rk
Tuossa juutuubivideossa näkyy hyvin, kuinka lattaa pitää tarkan tuloksen aikaansaamiseksi puristella koko matkalta, jotta muoto ja nousu tulevat joka kohdasta edes lähemmäksi oikeaa.

Yhdestä pisteestä venytystekniikassa muoto ja nousu ei tule tarkalleen oikein.
Toki se monissa käyttötarkoituksissa riittää.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Aika ohueksi menee tuo 3mm latta kehältä, kun se D300 kiepille väännetään.
Ainakin kannattaa se kehä kiillottaa hyvin ettei halkeile.

Muotorautamankelissa olisi se etu että tyssää hiukan sisäkehää, niin ei tarvitse ulkoa venyä niin paljon kun esimerkiksi taottaessa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Linkki
Viestit: 813
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Yksi konsti on painaa noita kiekkoja hieman prässillä, hitsata HYVIN toisiin, laittaa nippuun akselille ja sitten vetää koko pakkaa vaikka taljalla...ja samaan aikaan pillillä lämmittää keskimmäisiä niin venyvät helpommin ja nousu pysyy paremmin tasaisena. Ja keskireiästä kannattaa tehdä isompi kuin teoreettinen niin jää paremmin pelivaraa nousun tasaamiseksi
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja nixu »

Hakeruuvit megan-parin laitoksissa on tuota kokoluokkaa.. ainevahvuutta vähän enemmän
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Universal Four kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 11:34 am Tuossa juutuubivideossa näkyy hyvin, kuinka lattaa pitää tarkan tuloksen aikaansaamiseksi puristella koko matkalta, jotta muoto ja nousu tulevat joka kohdasta edes lähemmäksi oikeaa.

Yhdestä pisteestä venytystekniikassa muoto ja nousu ei tule tarkalleen oikein.
Toki se monissa käyttötarkoituksissa riittää.
Tuo on totta. Ruuvikierre ei ole levittyvä muoto, jossa kaarevuutta olisi vain yhteen suuntaan, vaan kierrettä tehtäessä levyä pitää taivuttaa, niin että siihen tulee pysyvä venymä kahteen kaarevuussuuntaan. Tosin ohutlevy venyy taljamenetelmää käytettäessä suurinpiirtein oikeaan muotoonsa.

Paksun levyn reuna pitäisi vielä tarkkaan ottaen viistää oikeaan kaltevuuteensa, vaikka levy hitsattaisiinkin pienahitseillä akselilleen. Kierukka on lopulta varsin veikeä muoto.
Kyllä se siitä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Antti S, Bing [Bot], Harri S, Jounie, Rh- ja 84 vierailijaa