Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Su Marras 07, 2021 7:57 pm
- Viesti:
Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Lumilinkoon tarvis tehdä kierukkaa latikasta, halkaijaltaan n 300mm. Ainevahvuus 50x3mm , jos ois pillit niin voisi kuumana vääntää putken tms sellaisen päälle. Mankelointi ois yks vaihtoehto tai tai sitten ostaa valmiita kinkkikierukanpätkiä. Jonkinlaista taivutinta pähkäillyt ajatuksissa...
-
- Viestit: 2029
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Siis onko ruuvin lehden korkeus vain 50mm.
Eikös isoimmat ruuvit tehdä levykiekoista. Esim 300mm kiekko johon halutun kokoinen keskireikä.
Rinkula yhdeltä sivulta halki ja venytetään ruuvinpätkäksi.
Eikös isoimmat ruuvit tehdä levykiekoista. Esim 300mm kiekko johon halutun kokoinen keskireikä.
Rinkula yhdeltä sivulta halki ja venytetään ruuvinpätkäksi.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Su Marras 07, 2021 7:57 pm
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Lehden korkeus on tuo 50mm.
-
- Viestit: 10741
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Tuossa pajamies HP näyttää mallia: https://www.youtube.com/watch?v=GCZ_e5jyPCI&t=450s
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 1202
- Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Noinhan se käy, jos kierteen nousun ei tarvitse olla täysin tarkka.
Yhdestä pisteestä puolikkaiden päistä vedettynä kierukkaa vääntävä momentti on keskellä paljon isompi, kuin nostopisteiden lähellä.
Yhdestä pisteestä puolikkaiden päistä vedettynä kierukkaa vääntävä momentti on keskellä paljon isompi, kuin nostopisteiden lähellä.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
-
- Viestit: 4399
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Jos materiaalina on pelkkä suora lattarauta, se pitäisi ensin saada kiekoksi. Väittäisin ettei kovin monella harrastelijalla ole mankelia, jolla tuon 50x3 laitan saisi kiekoiksi. Omassa pajassa ottaisin 3-5mm levyä ja leikkaisin plasmalla sopivia kiekkoja. Sitten vaan venytys oikeaan nousuun.
Viimeksi muokannut jarikos, Su Joulu 04, 2022 10:26 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 813
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Kierukkaa kiekoista joskus tehneenä, suosittelen lämpimästi valmiin kierukan ostoa.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Tässä videota: https://www.google.fi/search?q=making+s ... qKOEXLBxvI
Puristimella: https://www.youtube.com/watch?v=1egmm_4Y3Rk
Aluksi kannatta tehdä levitys ja leiketiedosto jollain 3D-ohjelmalla: https://www.youtube.com/watch?v=IKuPjYmufAo
Puristimella: https://www.youtube.com/watch?v=1egmm_4Y3Rk
Aluksi kannatta tehdä levitys ja leiketiedosto jollain 3D-ohjelmalla: https://www.youtube.com/watch?v=IKuPjYmufAo
-
- Viestit: 3128
- Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Google: "snow blower auger".
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
-
- Viestit: 1202
- Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Tuossa juutuubivideossa näkyy hyvin, kuinka lattaa pitää tarkan tuloksen aikaansaamiseksi puristella koko matkalta, jotta muoto ja nousu tulevat joka kohdasta edes lähemmäksi oikeaa.
Yhdestä pisteestä venytystekniikassa muoto ja nousu ei tule tarkalleen oikein.
Toki se monissa käyttötarkoituksissa riittää.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Aika ohueksi menee tuo 3mm latta kehältä, kun se D300 kiepille väännetään.
Ainakin kannattaa se kehä kiillottaa hyvin ettei halkeile.
Muotorautamankelissa olisi se etu että tyssää hiukan sisäkehää, niin ei tarvitse ulkoa venyä niin paljon kun esimerkiksi taottaessa.
Ainakin kannattaa se kehä kiillottaa hyvin ettei halkeile.
Muotorautamankelissa olisi se etu että tyssää hiukan sisäkehää, niin ei tarvitse ulkoa venyä niin paljon kun esimerkiksi taottaessa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 813
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Yksi konsti on painaa noita kiekkoja hieman prässillä, hitsata HYVIN toisiin, laittaa nippuun akselille ja sitten vetää koko pakkaa vaikka taljalla...ja samaan aikaan pillillä lämmittää keskimmäisiä niin venyvät helpommin ja nousu pysyy paremmin tasaisena. Ja keskireiästä kannattaa tehdä isompi kuin teoreettinen niin jää paremmin pelivaraa nousun tasaamiseksi
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
- Paikkakunta: pohjois-savo
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Hakeruuvit megan-parin laitoksissa on tuota kokoluokkaa.. ainevahvuutta vähän enemmän
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Lattaraudan taivutus kylmänä kierteeksi.
Tuo on totta. Ruuvikierre ei ole levittyvä muoto, jossa kaarevuutta olisi vain yhteen suuntaan, vaan kierrettä tehtäessä levyä pitää taivuttaa, niin että siihen tulee pysyvä venymä kahteen kaarevuussuuntaan. Tosin ohutlevy venyy taljamenetelmää käytettäessä suurinpiirtein oikeaan muotoonsa.Universal Four kirjoitti: ↑Su Joulu 04, 2022 11:34 am Tuossa juutuubivideossa näkyy hyvin, kuinka lattaa pitää tarkan tuloksen aikaansaamiseksi puristella koko matkalta, jotta muoto ja nousu tulevat joka kohdasta edes lähemmäksi oikeaa.
Yhdestä pisteestä venytystekniikassa muoto ja nousu ei tule tarkalleen oikein.
Toki se monissa käyttötarkoituksissa riittää.
Paksun levyn reuna pitäisi vielä tarkkaan ottaen viistää oikeaan kaltevuuteensa, vaikka levy hitsattaisiinkin pienahitseillä akselilleen. Kierukka on lopulta varsin veikeä muoto.
Kyllä se siitä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Antti S, Bing [Bot], Harri S, Jounie, Rh- ja 84 vierailijaa