Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Linkki kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 9:28 pm
Mitäs jos pyytäisi mittaamaan akselin kiinnitysreikien etäisyydet ja sitten vaikka ikh:sta koko taka-akseli ja ruuvaa sen sitten kiinni paikanpäällä. Ei maksa kuin parisataa tai jotain
En halua olla vaivaksi enempää kaverille. Hankala mitata. Pitäisi ainakin nostaa kyljelleen, jotta saisi kunnolla mitattua...
Muuten ihan ok vaihtoehto. Saisi samalla kärryn elinikää jatkettua
SPS1975 kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 11:50 pm
Olen joskus vaihtanut perinteisen kaksiosaisen peräkärrynlaakerin tien päällä, todella alkeellisilla työvälineillä, kun tyhjästä venetrailerista lähti pyörä napoineen irti kesken ajon. Välineet olivat, moska, sorkkarauta, putkitongit ja ruuvimeisseli, tunkkiakaan ei ollut joten kipattiin vaimon kanssa traileri ylösalaisin pientareelle ja haettiin sopivat laakerit mallin mukaan paikallisesta rautakaupasta, kasauksen jälkeen matka jatkui taas. On tullut myös joskus suoritettua mitä kummallisempia kuljetuksia, niin tuli mieleeni että onnistuisikohan tuo siten, että laittaisi sen kattilan tuohon isompaan kärryyn kyljelleen kyytiin ja laittaisi tuon pienemmän kärryn ylösalaisin sen kattilan päälle ja reilusti liinoja paketin ympärille ja kotia kohti..
Noin itsekin kuvittelin sen mielessäni tapahtuvan
Kuormaustapa oli harkinnassa, mutta isommassa kärryssä on kuomu ja sen irrottaminen on tehty ihan älyttömän hankalaksi.
Kattila on valmiiksi kyljellään, mutta sen ympärillä ei ole kunnon kehikkoa jonka päälle saisi kärryn. Sitominen olisi kova homma. Tullissa tarkkailevat kuormasidontaa...
Linkki kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 9:28 pm
Mitäs jos pyytäisi mittaamaan akselin kiinnitysreikien etäisyydet ja sitten vaikka ikh:sta koko taka-akseli ja ruuvaa sen sitten kiinni paikanpäällä. Ei maksa kuin parisataa tai jotain
Tuo olisi liian helppoa, ei kun laakeria pajoittamaan tien päällä!
Linkki kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 9:28 pm
Mitäs jos pyytäisi mittaamaan akselin kiinnitysreikien etäisyydet ja sitten vaikka ikh:sta koko taka-akseli ja ruuvaa sen sitten kiinni paikanpäällä. Ei maksa kuin parisataa tai jotain
Tuo olisi liian helppoa, ei kun laakeria pajoittamaan tien päällä! :
Minkälainen kokonaisuus se on, missä viallinen laakeri on? Eikö voisi saman tien pyytää irrottamaan sen ja joko lähettämään kotisuomeen korjattavaksi tai vaihtoehtoisesti antaa jonkun paikallisen pajan korjata. Riippuu nyt paljon siitä, mikä on se pienin helposti irrotettava kokonaisuus, missä viallinen laakeri ja laakeripesä ovat. Jos ei kaveria halua enempää vaivata, niin sitten helpointa lienee irrottaa se osa itse ja viedä paikalliselle pajalle korjattavaksi.
Kaipa tässä on kyse siitäkin, että kaikki pitää aina tehdä itse. Joskus siinä säästää, joskus ei... Monesti oppii kantapään kautta, mutta oppii kuitenkin..
Linkki kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 9:28 pm
Mitäs jos pyytäisi mittaamaan akselin kiinnitysreikien etäisyydet ja sitten vaikka ikh:sta koko taka-akseli ja ruuvaa sen sitten kiinni paikanpäällä. Ei maksa kuin parisataa tai jotain
Tuo olisi liian helppoa, ei kun laakeria pajoittamaan tien päällä! :
Minkälainen kokonaisuus se on, missä viallinen laakeri on? Eikö voisi saman tien pyytää irrottamaan sen ja joko lähettämään kotisuomeen korjattavaksi tai vaihtoehtoisesti antaa jonkun paikallisen pajan korjata. Riippuu nyt paljon siitä, mikä on se pienin helposti irrotettava kokonaisuus, missä viallinen laakeri ja laakeripesä ovat. Jos ei kaveria halua enempää vaivata, niin sitten helpointa lienee irrottaa se osa itse ja viedä paikalliselle pajalle korjattavaksi.
Linkki kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 9:28 pm
Mitäs jos pyytäisi mittaamaan akselin kiinnitysreikien etäisyydet ja sitten vaikka ikh:sta koko taka-akseli ja ruuvaa sen sitten kiinni paikanpäällä. Ei maksa kuin parisataa tai jotain
Tuo olisi liian helppoa, ei kun laakeria pajoittamaan tien päällä! :
Minkälainen kokonaisuus se on, missä viallinen laakeri on? Eikö voisi saman tien pyytää irrottamaan sen ja joko lähettämään kotisuomeen korjattavaksi tai vaihtoehtoisesti antaa jonkun paikallisen pajan korjata. Riippuu nyt paljon siitä, mikä on se pienin helposti irrotettava kokonaisuus, missä viallinen laakeri ja laakeripesä ovat. Jos ei kaveria halua enempää vaivata, niin sitten helpointa lienee irrottaa se osa itse ja viedä paikalliselle pajalle korjattavaksi.
Ja kuka viallista laakeria korjaa muuten ,kun vaihtamalla ,harmi juttu tuli juuri maanantain tultua viikon reissulta pois pärnusta yksi laakeri olisi vaihtunut jopa,käden käänteessä ,ja huom laakerin hinnalla ,tyyliin kaveria ei jätetä,ei tuon korjaaminen mitään rakettitiedettä ole.
Linkki kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 9:28 pm
Mitäs jos pyytäisi mittaamaan akselin kiinnitysreikien etäisyydet ja sitten vaikka ikh:sta koko taka-akseli ja ruuvaa sen sitten kiinni paikanpäällä. Ei maksa kuin parisataa tai jotain
Tuo olisi liian helppoa, ei kun laakeria pajoittamaan tien päällä! :
Minkälainen kokonaisuus se on, missä viallinen laakeri on? Eikö voisi saman tien pyytää irrottamaan sen ja joko lähettämään kotisuomeen korjattavaksi tai vaihtoehtoisesti antaa jonkun paikallisen pajan korjata. Riippuu nyt paljon siitä, mikä on se pienin helposti irrotettava kokonaisuus, missä viallinen laakeri ja laakeripesä ovat. Jos ei kaveria halua enempää vaivata, niin sitten helpointa lienee irrottaa se osa itse ja viedä paikalliselle pajalle korjattavaksi.
Ja kuka viallista laakeria korjaa muuten ,kun vaihtamalla ,harmi juttu tuli juuri maanantain tultua viikon reissulta pois pärnusta yksi laakeri olisi vaihtunut jopa,käden käänteessä ,ja huom laakerin hinnalla ,tyyliin kaveria ei jätetä,ei tuon korjaaminen mitään rakettitiedettä ole.
Juuri näin! Olen ihmetellyt tätä ketjua ja mitä ihmeellisimpiä ehdotuksia. Laakerin vaihtaa lähes samassa ajassa, kuin renkaankin.
Linkki kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 9:28 pm
Mitäs jos pyytäisi mittaamaan akselin kiinnitysreikien etäisyydet ja sitten vaikka ikh:sta koko taka-akseli ja ruuvaa sen sitten kiinni paikanpäällä. Ei maksa kuin parisataa tai jotain
Tuo olisi liian helppoa, ei kun laakeria pajoittamaan tien päällä! :
Minkälainen kokonaisuus se on, missä viallinen laakeri on? Eikö voisi saman tien pyytää irrottamaan sen ja joko lähettämään kotisuomeen korjattavaksi tai vaihtoehtoisesti antaa jonkun paikallisen pajan korjata. Riippuu nyt paljon siitä, mikä on se pienin helposti irrotettava kokonaisuus, missä viallinen laakeri ja laakeripesä ovat. Jos ei kaveria halua enempää vaivata, niin sitten helpointa lienee irrottaa se osa itse ja viedä paikalliselle pajalle korjattavaksi.
Ja kuka viallista laakeria korjaa muuten ,kun vaihtamalla ,harmi juttu tuli juuri maanantain tultua viikon reissulta pois pärnusta yksi laakeri olisi vaihtunut jopa,käden käänteessä ,ja huom laakerin hinnalla ,tyyliin kaveria ei jätetä,ei tuon korjaaminen mitään rakettitiedettä ole.
Juuri näin! Olen ihmetellyt tätä ketjua ja mitä ihmeellisimpiä ehdotuksia. Laakerin vaihtaa lähes samassa ajassa, kuin renkaankin.
Niin hylsäsatsi vähän moskaa pihtiä ja lyönninkestävää meisseliä, mieluumin vähän eri kokoista tuossa ei juurikaan yli puolta tuntia saa menemään ,ja pärnusta lötyy sopivat laakerit melkeinpä joka autotarvike liikkeestä,ja jos ei satu olemaan hyllyssä kertovat kyllä mistä löytyy ..jopa vaativampiakin varaosia,
Ilmaista rahtia tarjottelevat Liettuan alueella.
Juuri tilasin Helsingistä ainakin tuon pannun kokoisen jutun. Katsoin Mapsillä että 640 km edestakaisin ja ajoaika 4h17min sivu eli pelkästään ajoon liki 9 tuntia. Taukoja ja tavara kärryyn eli olisiko puoli vrk:tta mennyt?
Polttoainetta 85 € edestä tahi jos laskisi auton todellisten kulujen mukaan niin 640 km x 0.35€/km = 224 €. Kaukokiito tarjosi 200€ +alv ja alvit saan vähentää.
En tiedä mitä rahti Liettusta tekisi, joku osannee laskea mutta tämän esimerkin myötä voisi ajatella että ehkä se kivuttomampaa olisi käyttää ammattilaista.
jussi77 kirjoitti: ↑To Joulu 01, 2022 10:13 pm
Laakerin vaihto on helppo mutta jos se on jumissa niin saako sen navan irti siitä akselilta ja missä kunnossa akseli on.
Onko se kuitenkaan kovin helppo vaihtaa ilman prässiä tienvarressa?
Linkki kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 9:28 pm
Mitäs jos pyytäisi mittaamaan akselin kiinnitysreikien etäisyydet ja sitten vaikka ikh:sta koko taka-akseli ja ruuvaa sen sitten kiinni paikanpäällä. Ei maksa kuin parisataa tai jotain
Tuo olisi liian helppoa, ei kun laakeria pajoittamaan tien päällä! :
Minkälainen kokonaisuus se on, missä viallinen laakeri on? Eikö voisi saman tien pyytää irrottamaan sen ja joko lähettämään kotisuomeen korjattavaksi tai vaihtoehtoisesti antaa jonkun paikallisen pajan korjata. Riippuu nyt paljon siitä, mikä on se pienin helposti irrotettava kokonaisuus, missä viallinen laakeri ja laakeripesä ovat. Jos ei kaveria halua enempää vaivata, niin sitten helpointa lienee irrottaa se osa itse ja viedä paikalliselle pajalle korjattavaksi.
Ja kuka viallista laakeria korjaa muuten ,kun vaihtamalla ,harmi juttu tuli juuri maanantain tultua viikon reissulta pois pärnusta yksi laakeri olisi vaihtunut jopa,käden käänteessä ,ja huom laakerin hinnalla ,tyyliin kaveria ei jätetä,ei tuon korjaaminen mitään rakettitiedettä ole.
Tuo laittamani hymiö viittasi ehdotukseeni keskustelun alkupuolella, että mitat koko akselista ja kaupasta uusi.
On kiinni neljällä pultilla kärryn rungossa ja tavallisimmat akselit maksavat täydellisinä Suomessa alkaen n 150€, Virossa tuskin sitäkään.
Työkaluiksi ei tarvitse kuin tunkin ja kaksi kiintoavainta. Työ onnistuu vaikka tien sivussa ja kestää vartin, kun vain mitoiltaan oikea akseli on käsillä.
jussi77 kirjoitti: ↑To Joulu 01, 2022 10:13 pm
Laakerin vaihto on helppo mutta jos se on jumissa niin saako sen navan irti siitä akselilta ja missä kunnossa akseli on.
Onko se kuitenkaan kovin helppo vaihtaa ilman prässiä tienvarressa?
Siihen viittasin kun tuossa aiemmin mainittiin että laakerin vaihtaa samassa ajassa kuin renkaankin.
Ei se helppoa ole ellei satu sopivaa tuurnaa mukaan millä saa lyötyä vanhan pois ja uuden tilalle. Sen prässin melkein vaatii. sellaisella kierretankomallisella laakerin asennustyökalulla varmaan onnistuisi, mutta seudulla lienee ihan prässejäkin jouten. tuurilla se laakeri ei ole rikkonut akselia ja saa helposti kuntoon.
Linkki kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 9:28 pm
Mitäs jos pyytäisi mittaamaan akselin kiinnitysreikien etäisyydet ja sitten vaikka ikh:sta koko taka-akseli ja ruuvaa sen sitten kiinni paikanpäällä. Ei maksa kuin parisataa tai jotain
Tuo olisi liian helppoa, ei kun laakeria pajoittamaan tien päällä! :
Minkälainen kokonaisuus se on, missä viallinen laakeri on? Eikö voisi saman tien pyytää irrottamaan sen ja joko lähettämään kotisuomeen korjattavaksi tai vaihtoehtoisesti antaa jonkun paikallisen pajan korjata. Riippuu nyt paljon siitä, mikä on se pienin helposti irrotettava kokonaisuus, missä viallinen laakeri ja laakeripesä ovat. Jos ei kaveria halua enempää vaivata, niin sitten helpointa lienee irrottaa se osa itse ja viedä paikalliselle pajalle korjattavaksi.
Ja kuka viallista laakeria korjaa muuten ,kun vaihtamalla ,harmi juttu tuli juuri maanantain tultua viikon reissulta pois pärnusta yksi laakeri olisi vaihtunut jopa,käden käänteessä ,ja huom laakerin hinnalla ,tyyliin kaveria ei jätetä,ei tuon korjaaminen mitään rakettitiedettä ole.
Tuo laittamani hymiö viittasi ehdotukseeni keskustelun alkupuolella, että mitat koko akselista ja kaupasta uusi.
On kiinni neljällä pultilla kärryn rungossa ja tavallisimmat akselit maksavat täydellisinä Suomessa alkaen n 150€, Virossa tuskin sitäkään.
Työkaluiksi ei tarvitse kuin tunkin ja kaksi kiintoavainta. Työ onnistuu vaikka tien sivussa ja kestää vartin, kun vain mitoiltaan oikea akseli on käsillä.
Ja sitten kun huomaa, että olikin vääränlainen akseli, niin ei muuta kun se vanha akseli pajalle, kun on jo valmiiksi irtikin
Jiitek kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 11:26 am
Pyörä on jumissa.. että pikku naputtelua vain?
Siellä voi tulla vastaan tilanne, että napa ei purkaudu kuin pilleillä ja vähän järeämmällä ulosvetäjällä. Tai sitten rälläkällä paloittelemalla.
Että semmoista uusavuttomuutta.
Jiitekin kanssa aivan samaa mieltä.on tullu oltua useamman kerran noita täysperävaunun hirttäneitä laakereita pelastamassa tienpäällä.kaikkeen saa varautua,viilaat jenkoja,poltat pilliillä,rälläköintiä,ynnä muuta pänttäämistä.tuossa on kyse aivan samasta asiasta,pienemmässä koossa vaan,eli meinaan että ei se ihan naps ja kops välttämättä ole vaihdettuna.kaikkeen kannattaa varautua tienpäällä