Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
tumes kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 7:38 am
Toitsuun täyssynteettiset öljyt, suodatin, lämpösuojapellin kiinnitys ja polttimon vaihto 120€.
Pidän suht edullisena. Lisäysöljyä jäi 5 litran kannun loppu, tosin ei ole tarvinnut öljyä lisäillä vaihtoväleissä. Nyt mittarissa kohta 130 tkm.
Halpaahan tuo on kuin makkara. Täytyy korjaamollekin jotain sentään jäädä työpalkkaa ja riskinvaraa.
Jos öljynvaihdossa asennettu suodatin hajoaa ja pata kimahtaa kiinni, niin siitä alkaa loputon vääntö ensin asiakkaan kanssa ja sen jälkeen suodatinkaupan kanssa. Vaikka suodatinkauppa vahingon korvaisikin sen jälkeen kun olet toteennäyttänyt, että vika oli nimenomaan suodattimessa, niin työtunteja on tuhraantunut vähintään kymmeniä.
Yrittäjä näkee hinnoittelun vähän eri tavalla kuin asiakas.
Ja suodattimen hajoamisia tapahtuu Suomessa kuinka monta vuodessa? Montako niistä liikkeissä asennettuna?
En ole koskaan kuullut, vaikka teoriassa mahdollista, kuin sekin että meteori osuu asiakkaan päähän korjaamon kassalla asioidessa.
tumes kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 7:38 am
Toitsuun täyssynteettiset öljyt, suodatin, lämpösuojapellin kiinnitys ja polttimon vaihto 120€.
Pidän suht edullisena. Lisäysöljyä jäi 5 litran kannun loppu, tosin ei ole tarvinnut öljyä lisäillä vaihtoväleissä. Nyt mittarissa kohta 130 tkm.
Halpaahan tuo on kuin makkara. Täytyy korjaamollekin jotain sentään jäädä työpalkkaa ja riskinvaraa.
Jos öljynvaihdossa asennettu suodatin hajoaa ja pata kimahtaa kiinni, niin siitä alkaa loputon vääntö ensin asiakkaan kanssa ja sen jälkeen suodatinkaupan kanssa. Vaikka suodatinkauppa vahingon korvaisikin sen jälkeen kun olet toteennäyttänyt, että vika oli nimenomaan suodattimessa, niin työtunteja on tuhraantunut vähintään kymmeniä.
Yrittäjä näkee hinnoittelun vähän eri tavalla kuin asiakas.
Ja suodattimen hajoamisia tapahtuu Suomessa kuinka monta vuodessa? Montako niistä liikkeissä asennettuna?
En ole koskaan kuullut, vaikka teoriassa mahdollista, kuin sekin että meteori osuu asiakkaan päähän korjaamon kassalla asioidessa.
Miten sen riskin hinnoittelisi?
Ei tarvita kuin yksi tapaus yrittäjäuran aikana, niin se riittää.
Ja pointtina olikin, että yrittäjän on hinnoiteltava riskivaraa ja yleistä sähläystä myös öljynvaihtotyöhön. Ei riitä, että kellottaa vaihtoajaksi 20 minuuttia ja hinnoittelee sen mukaan homman nahkoineen.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
sata10 kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 1:07 pm
on yllättävän vaikeaa joillekkin "masinisteille"öljynvaihto,tai siitä toiselle maksaminen
Jep. Homma pitäisi saada asevelihintaan. Mieluummin hiukan alle tuotantokustannusten
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Eihän sitä tiedä millanen pommi odottaa kun öljyjä vieraaseen autoon vaihtelee. Kiva perus yllätys öljypropusta menny kierteet ja patentilla kiinni. Nuljatut kannat ja suodattimen kotelo jos on patruuna mallia voi olla vaihtokunnossa myös.
Kaikenlaista voi sattua kiireessäkin ammattiasentajalle, mutta ehkä useammin kotikorjaajalle. Joskus lapsena muistan tapahtuneen, kun isä vaihtoi tojotaan öljyt. Työn jälkeen liikkeelle ja onneksi oli jo lumi maassa, sillä seuraavaksi ihmeteltiin öljyvanaa pihaan. Oli vanhan suodattimen tiiviste jäänyt lohkoon kiinni ja ei ollu tuota huomannut. Sama voi käydä myös propun kanssa. Toki yleisin amatöörivirhe lienee, että se proppu jää kiinnittämättä ja aletaan kaataa uutta lientä koneeseen. Taitaa olla käynyt kerran itsellekin.
Toinen kerta oli, kun kaveri poikkesi tässä öljyjä vaihtamaan. Vaihdettava sisäfiltteri malli ja ulkokopan kierteen keskellä oli o-rengas tiivisteenä Volvossa. Väänsi sitä siinä hetken aikaa ja totesi sitten, että eiköhän se jo oo 25 nytonissa. Vilkaisin onneksi ja ei edes o-rengas ollut ehtinyt lohkon sisään asti. Sentin verran oli vajaa vielä.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Maatalouskoulus yks hätäinen jeppe vaihtoi toisen 96 Saabiin moottoriöljyt.
Päästi öljyt pois ja laittoi tarvittavan määrän tilalle.
Nopea toimitus.
Kun se toinen jeppe lähti Saabillaan kotia perjantaina, tyssäs matka kun vaihrelooran laakeri hirtti kiinni.
Öljynvaihtaja oli päästänyt vahingossa vaihrelootaöljyt pois ja kaatanut moottoriin uuret öljyt tarkistamatta lopuuksi öljyn määrää.
Loota jäi kuivaksi.
vaniljacreme kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 5:28 pm
Eihän sitä tiedä millanen pommi odottaa kun öljyjä vieraaseen autoon vaihtelee. Kiva perus yllätys öljypropusta menny kierteet ja patentilla kiinni. Nuljatut kannat ja suodattimen kotelo jos on patruuna mallia voi olla vaihtokunnossa myös.
Kävi varmaan pari kolme vuotta yks Passatti meillä huollossa ja jo eka kerralla todettiin propun kierteet käytännössä sileiksi.
Kiinnitin propun sillä kertaa "kiinteäksi" kemiallisella metallilla ja sen jälkeen vaihdettiin öljyt aina imuvaihtajalla niinkuin muutenkin kannattaa noihin volkkareihin tehdä.
Oikeastaan vähän harmitti kun asiakas oli vaihtanut auton pois ja huoltokirjaan jäi meidän leimoja pitkä rivi, kera sen pielavetisen propunkorjauksen.
tumes kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 7:38 am
Toitsuun täyssynteettiset öljyt, suodatin, lämpösuojapellin kiinnitys ja polttimon vaihto 120€.
Pidän suht edullisena. Lisäysöljyä jäi 5 litran kannun loppu, tosin ei ole tarvinnut öljyä lisäillä vaihtoväleissä. Nyt mittarissa kohta 130 tkm.
Halpaahan tuo on kuin makkara. Täytyy korjaamollekin jotain sentään jäädä työpalkkaa ja riskinvaraa.
Jos öljynvaihdossa asennettu suodatin hajoaa ja pata kimahtaa kiinni, niin siitä alkaa loputon vääntö ensin asiakkaan kanssa ja sen jälkeen suodatinkaupan kanssa. Vaikka suodatinkauppa vahingon korvaisikin sen jälkeen kun olet toteennäyttänyt, että vika oli nimenomaan suodattimessa, niin työtunteja on tuhraantunut vähintään kymmeniä.
Yrittäjä näkee hinnoittelun vähän eri tavalla kuin asiakas.
Ja suodattimen hajoamisia tapahtuu Suomessa kuinka monta vuodessa? Montako niistä liikkeissä asennettuna?
En ole koskaan kuullut, vaikka teoriassa mahdollista, kuin sekin että meteori osuu asiakkaan päähän korjaamon kassalla asioidessa.
Miten sen riskin hinnoittelisi?
Isä osti autoon peltikoteloisen tarvisuodattimen, joka oli viallinen. Ei muistaakseni päästänyt öljyä ollenkaan läpi, joten paineen noustessa tihkui välistä. Korjaantui uudella suodattimella. Tämän jälkeen isä on aina hakenut suodattimen merkkiliikkeestä.
Sisäpatruunoja on vissiin jonkin verran hajoillu. Työkaverilla syttyi öljyvalo palamaan täydessä laukassa. Suodatin kotelossa oli jotain suodattimen kappaleita, mutta moottorivauriota ei ehtinyt syntyä.
Sen verran oon tullu varovaiseksi, että pyrin Motonetistö ostamaan aina alkuperäislaatuisen suodattimen.
Tahtoo nykyään olla monilla merkeillä valmistusta eri maailman kolkissa ja voi suodatin tulla mistä vain. Ehkä laadunvalvonta on tunnetuilla brandeillä kunnossa joka tehtaalta tuleville erille. Jos oikein vainoharhainen on niin ostaa isomman erän suodattimia ja avaa pari laadunvalvonnan vuoksi. Tai sitten ulkoistaa koko homman ja toivoo että vahingon sattuessa vauriot korvataan.
mtalo kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 9:00 pm
Sen verran oon tullu varovaiseksi, että pyrin Motonetistö ostamaan aina alkuperäislaatuisen suodattimen.
Motonetissä saattaa olla kolmekin laatuluokkaa. Tavallinen, alkuperäislaatu ja alkuperäinen. Itse pyrin ostamaan alkuperäisen suodattimen. En tiedä, onko se paras, mutta siinä on merkkikohtaiset logot ja hologrammi paketissa. Sama, mitä merkkihuolto myy kovalla hinnalla.
Viimeksi ostin koiranluut. Kysyin alkuperäislaatuisista mielipidettä. Myyjä sanoi, että nen ovat juuri yhtä huonot kuin alkuperäisetkin. Ostin sitten HD laatuiset, jotka tuntuivat paljon jämäkämmiltä. Tiedä sitten.
sata10 kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 1:07 pm
on yllättävän vaikeaa joillekkin "masinisteille"öljynvaihto,tai siitä toiselle maksaminen
En tiedä muista niin mutta itse vaihtanut omiin, isän, siskon ja emännän autoon aina tarvittaessa öljyt plus suodattimet, samoin polttimot sekä renkaiden vaihdot 2x vuodessa. Lisäksi jtn muuta pientä, kuten jarrurempat, iskarit yms. Autokanta sen verran vanhaa että näille voi jopa tehdä jotain. Hiukan pysyy samalla jyvällä auton kunnosta. Siirryn ostopalveluihin sitten kun ei taivu enää auton alle.
sata10 kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 1:07 pm
on yllättävän vaikeaa joillekkin "masinisteille"öljynvaihto,tai siitä toiselle maksaminen
En tiedä muista niin mutta itse vaihtanut omiin, isän, siskon ja emännän autoon aina tarvittaessa öljyt plus suodattimet, samoin polttimot sekä renkaiden vaihdot 2x vuodessa. Lisäksi jtn muuta pientä, kuten jarrurempat, iskarit yms. Autokanta sen verran vanhaa että näille voi jopa tehdä jotain. Hiukan pysyy samalla jyvällä auton kunnosta. Siirryn ostopalveluihin sitten kun ei taivu enää auton alle.
sata10 kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 1:07 pm
on yllättävän vaikeaa joillekkin "masinisteille"öljynvaihto,tai siitä toiselle maksaminen
En tiedä muista niin mutta itse vaihtanut omiin, isän, siskon ja emännän autoon aina tarvittaessa öljyt plus suodattimet, samoin polttimot sekä renkaiden vaihdot 2x vuodessa. Lisäksi jtn muuta pientä, kuten jarrurempat, iskarit yms. Autokanta sen verran vanhaa että näille voi jopa tehdä jotain. Hiukan pysyy samalla jyvällä auton kunnosta. Siirryn ostopalveluihin sitten kun ei taivu enää auton alle.
Miten vanhoja autojen pitää olla että niille pystyy jotain tekemään? Toki vikakoodien lukeminen vikavalon syttyessä auttaa vian selvittämisessö mutta onhan noita lukijoita tarjolla.
Se emännyyren Bemarireppana oli viimeisin auto johonka oon moottoriöljyt itte vaihtanu.
Vähä kenkku homma. Öljynsuoratin moottorin päällä, ihmeellisesti…öljypohjasta tropun kierteet menny, koppuloottin kiinni. Muutenkin semmonen öljynkäryinen vehje ettei enää kiinnostanut.
sata10 kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 1:07 pm
on yllättävän vaikeaa joillekkin "masinisteille"öljynvaihto,tai siitä toiselle maksaminen
En tiedä muista niin mutta itse vaihtanut omiin, isän, siskon ja emännän autoon aina tarvittaessa öljyt plus suodattimet, samoin polttimot sekä renkaiden vaihdot 2x vuodessa. Lisäksi jtn muuta pientä, kuten jarrurempat, iskarit yms. Autokanta sen verran vanhaa että näille voi jopa tehdä jotain. Hiukan pysyy samalla jyvällä auton kunnosta. Siirryn ostopalveluihin sitten kun ei taivu enää auton alle.