Polttoainejärjestelmän ilmaus MB Atego -99

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Kauhanheiluttelija
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Polttoainejärjestelmän ilmaus MB Atego -99

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Mitä mieltä ovat asiantuntijat, onko kaikissa mekaanisen pumpun kuorkeissa aina käsipumppu järjestelmän ilmaamista varten?

Parissa kaivurikuormaimessa on olen käsipumpun/lutkuttimen löytänyt (notkeakätinen ehkä saa pumpattuakin), mutta ko. kuorkissa toistaiseksi ei ole löytynyt. Vai onko jotain muita systeemeitä esim. valutetaan polttoainetta täyteen ja toivotaan parasta. Kuorkissa on sellaiset päältä avattavat korkit ja paperipatruuna tulee korkin mukana ulos.
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Polttoainejärjestelmän ilmaus MB Atego -99

Viesti Kirjoittaja Rh- »

En ole varma tuon ikäisestä hAtegosta, mutta 2005 mallisessa löytyy näytöstä asetusten takaa ilmaus, sen käyttää pari kertaa ja starttaa.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
VesQ
Viestit: 956
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 8:29 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Polttoainejärjestelmän ilmaus MB Atego -99

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Onkos tuo Atego jo yksikköpumpuilla, niissä ei tapaa olla käsipumppua, suodattimiakin on haastava esitäyttää kun valuu tankkiin sitä mukaa kun kaataa ainetta

Näissä ei taida muuta taikaa olla kuin ankaraa sahaamista ja hyvä akku, aikanaan sitten lähtee :D
Valmet 502 -76
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Polttoainejärjestelmän ilmaus MB Atego -99

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Kyllä noissa jotenkin oli se ilmauksen kytkentä.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
VesQ
Viestit: 956
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 8:29 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Polttoainejärjestelmän ilmaus MB Atego -99

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ettei volvoon sekoittuisi? Niissä oli joku pieni sähköpumpun tapainen jota sai kojelaudan napista vai menun kautta käytettyä ilmaamiseen, jotain 2000-2010 aikakautta

Ategot on töissä ollut aina ongelma ja vielä uusiakin sahataan startilla käymään

Suodatinjalan sisällä sen valkoisen muovikuulan on syytä olla ehjä ja paikollaan sekä suodatinjalkaan tankilta tulevassa letkun liittimessä se takaiskuventtiili
Valmet 502 -76
Kauhanheiluttelija
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Polttoainejärjestelmän ilmaus MB Atego -99

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Kiitos hyviä vinkkejä!

Atego ykkösessä taitaa olla vain sellainen yksinkertainen tietokone ja näyttää viat+öljymäärät ja paineen, mutta ei muuta ja ohjekirja ei muustakaan mainitse. Ei siis ilmausasetusta tai erillistä painiketta tms.

Vaihdoin ensin karkeasihdin pelkästään ja siitä lähti käymään iloisesti, mutta tuo papaerisuodatin kaiketikin kuivatti jo liikaa...

Sellaiset pumppusuuttimet näyttäisi olevan ja ottavan voimansa nokka-akselilta ja sitten on sylinterikohtainen sähköinen "mutikka", jolla ohjattaneen sitten syöttöä (ja ajoitusta?).

Jostain netistä löysin, että kaasu pitää painaa pohjaan (sähköinen kaasu ohjaa noita "mutikoita") eli kokeilen täyttämällä suodattimet käsin ja sitten kaasulla ja ilman startaten. Mielenkiintoista ainakin:) Muuten on tosi helppo huoltaa, kun kaikki on hyvin käsillä, kun hytin kippaa ylös, mutta ilmaus tuntuu hieman aatamin aikaiselta.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Polttoainejärjestelmän ilmaus MB Atego -99

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Veholla oli erillinen ilmauskärry, jossa oli 20l kanisteri dieselikle ja siitä imu korkeapaine sähköpumpulle. Siitä taas 5m letku jossa nippa joka passasi suodatinjalan kyljessä olevaan. Tuolla esitäytettiin järjestelmä.

Toki voit kokeilla pitää moottoria käynnissä suihkimalla starttipilottia imuputkeen. Sillon ilmaa nopeemmin. Moottoritilassahan on käynnistysnappikin.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Kauhanheiluttelija
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Polttoainejärjestelmän ilmaus MB Atego -99

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Ok, luulinkin, että ammattilaisilla on jotain työkaluja asian hoitamiseksi!

Mutta illalla näkee miten harrastelijan hommat onnistuu!
mh jkl
Viestit: 306
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Re: Polttoainejärjestelmän ilmaus MB Atego -99

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

Kauhanheiluttelija kirjoitti: Ti Marras 29, 2022 2:21 pm Ok, luulinkin, että ammattilaisilla on jotain työkaluja asian hoitamiseksi!

Mutta illalla näkee miten harrastelijan hommat onnistuu!
kaikki suutinputket löysälle ja sahaamaan sittekö kaikista tulee ni kiinni ni lähteee tulille t kokemusta on. ategossahan vielä se startti nappi konekopassa in nätti pyörittää
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
Kauhanheiluttelija
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Polttoainejärjestelmän ilmaus MB Atego -99

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Jep, lähti, mutta tuli jo kyllä mieleen etsiä lähimmän romuliikkeen numeroa...

Täytin ensin suodattimen ja sihdin käsikannulla ja sitten pyöritin ohjeen mukaiset 60 sekuntia, mutta ei mitään. Sitten muutaman kerran 90 sekuntia ja alkoi ikään kuin lievää heräämistä tapahtua. Oliko 4-5. kerta niin lähti, mutta pelkäsin, että siihen jää, jos starttauksen lopetan, mutta jäi kuin jäikin pyörimään. On se vaan tuo hirvittävä pumppusuutinten tasainen kalina korville sitten hienoa musiikkia! Viimeisellä kerralla painelin kaasua (sähkökaasu) ja en tiedä oliko tuolla jotain merkitystä, mutta jotenkin alkoi kuulua enemmän pihinää koneesta startatessa. Tuli mieleen, että kaapelit jo savuavat ja varsinkin startti, mutta kaapelit eivät lämmenneet, mutta startti oli jo kyllä aika kuuma.

Haasteet jatkuu ja seuraavana oven lukkosylinterin vaihto. YouTubesta näin miten ovenkahva irroitetaan ilman mitään paneelien purkua ja Sprinter videossa näkyi miten lukkosylinterin pitäisi lähteä ulos. Tosin omassa avain ei kierry kuten videolla, mutta sitten kai lisätään vain voimaa... Lukkosylinteri on muovisessa sylinterin muotoisessa reiässä ja sieltä se pitäisi saada ulos.

Ensi kertalaiselle ei näistä moottorin OM940-ohjeista juuri apua ollut:

To bleed the fuel system, there must be
sufficient battery capacity available
during the starting procedure, as the
fuel system must first be replenished
with fuel.
i
Run the engine for approximately
1 minute. The fuel system bleeds automatically.
If the engine stalls or does not start,
bleed the fuel system manually
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], MasaP, Paalari, Saapiska ja 42 vierailijaa