Autokaupoilla tällä kertaa

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Talumees kirjoitti: Ti Marras 29, 2022 2:20 pm
korjailija kirjoitti: Ti Marras 29, 2022 1:02 pm Miten olisi tuollainen? Käy ainakin koeajamassa kun on lähelläkin https://www.nettiauto.com/honda/insight/13134225
Hybridistä kun menee akku niin tietää kustannuksia katsastukseen... :wink:
Näkyy Honda Insight Hybridin akku maksavan Hollannissa purkuautosta kotipihaan Suomeen tuotuna noin 850 euroa eli ei siitä nyt mahdottoman korkealta putoa jos sen akku jostain syystä alkaisi temppuilemaan ja aika äkkiä on tuollaisella polttoainekuluissa säästetty jo useampikin akun hinta.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja NH »

Oma kokemus tavallisesta hybridistä on Corolla farkku, jonka kulutus taajama/lähiöajossa oli 5.6 satasella.

En oikein ymmärrä miten tuollaisella kulutuksella hybridi säästää verrattuna saman aikakauden bensiinimoottorisiin.

Käytetty akku, jonka kuntoluokitus on tyydyttävä, maksaa 1095€ ja sillä saa nykyhintaista bensaa n 550 litraa.

On siinä säästämistä.
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Ex työ kaveri ajelee muistaakseni 14 mallisella octavialla 1,4 tsi manuaali, kulutus kuulemma reilusti alle 5 enempi maantie painotteisessa ajossa, kuulemma ainoa valinta kriteeri autoa hankkiessa oli että sinne mahtuu kunnolla kun on vähän reilumman kokoinen ja iso jalkainen, kovin on ollut tyytyväinen valuntaansa. .inäkin sillä joskus ajoin tuollaisen vajaan 100km siivun ja oli kyllä erittäin miellyttävä mottori ominaisuuksiltaan.

Toki tästä ei mitään huötyä aloittajalle koska euroopalaisethan ei ollut vaihtoehto, mutta myös tuohon edelliseen viestiin littyen vertailukohtaa tuo hybridin kulutukselle
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2508
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

NH kirjoitti: Ke Marras 30, 2022 12:13 pm Oma kokemus tavallisesta hybridistä on Corolla farkku, jonka kulutus taajama/lähiöajossa oli 5.6 satasella.

En oikein ymmärrä miten tuollaisella kulutuksella hybridi säästää verrattuna saman aikakauden bensiinimoottorisiin.

Käytetty akku, jonka kuntoluokitus on tyydyttävä, maksaa 1095€ ja sillä saa nykyhintaista bensaa n 550 litraa.

On siinä säästämistä.
En ole kans ihan vakuuttunut noiden hybridien järkevyydestä.. Esim. 1,4TDI Passat menee todella pienellä aineella ja ei taida pahempia tyyppivikojakaan olla muistaakseni. Alle neljän menee kun oikeinvarpaankärjellä ajaa
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Litrat, akunvaihto jne kulut pitäisi laskea auki euroiksi ja verrata.

Bensaa kuluu jos ajaa ja ei kulu jos ei aja. Sitten taas vakuutukset ja käyttömaksu ei siitä riipu.

Isomoottorisen hybridin käyttömaksu lienee merkittävästi alempi kuin tavanomaista tekniikkaa olevan polttomoottoriauton. Sillä erotuksellakin saa jonkin verran ysivitosta bensaa ostettua vuodessa siihen hybridiin vaikka se kuluttaisikin saman verran tavanomaisella voimalinjalla
Suomi kuuluu länsimaihin
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Naxxu kirjoitti: Ke Marras 30, 2022 12:31 pm Ex työ kaveri ajelee muistaakseni 14 mallisella octavialla 1,4 tsi manuaali, kulutus kuulemma reilusti alle 5 enempi maantie painotteisessa ajossa, kuulemma ainoa valinta kriteeri autoa hankkiessa oli että sinne mahtuu kunnolla kun on vähän reilumman kokoinen ja iso jalkainen, kovin on ollut tyytyväinen valuntaansa. .inäkin sillä joskus ajoin tuollaisen vajaan 100km siivun ja oli kyllä erittäin miellyttävä mottori ominaisuuksiltaan.

Toki tästä ei mitään huötyä aloittajalle koska euroopalaisethan ei ollut vaihtoehto, mutta myös tuohon edelliseen viestiin littyen vertailukohtaa tuo hybridin kulutukselle
Jep, mulla oli edellinen auto uusi Golf 1.5TSI ja keskikulutus pyöri 5l paikkeilla, kesällä vähempi, talvella enempi. Nyt on uusi Passat, sama moottori tehokkaampana, keskikulutus 5.5l paikkeilla. Ei pääse Toijotat samoihin edes hybridinä todellisuudessa.
VALLU ON PARAS!
Mutteriuuno
Viestit: 2748
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Nuffield kirjoitti: Ke Marras 30, 2022 4:31 pm Jep, mulla oli edellinen auto uusi Golf 1.5TSI ja keskikulutus pyöri 5l paikkeilla, kesällä vähempi, talvella enempi. Nyt on uusi Passat, sama moottori tehokkaampana, keskikulutus 5.5l paikkeilla. Ei pääse Toijotat samoihin edes hybridinä todellisuudessa.
Lähipiirissäni on Yaris joka menee aika lähelle viiden litran kulutuksella. Henkilökohtaisesti en muuten noista hybrideistä perusta, mutta saahan siinä ihan asiallisesti toimivan portaattoman voimansiirron ilman kulutuslisää. Manuaali ei tulisi kysymykseen tässä tapauksessa, enkä itsekään sellaista huoli.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja 361 »

noin puoli milliä ajettu C-sarjalainen Mb 200Cdi vm04. Todellinen kulutus tasaisessa maantieajossa 80-90km/h 3.9l/100km

Se on todella vähän ja matkanteko oli vieläpä mukavaa. (Toisin kuin vaikkapa tojotalla)
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja 8400 »

361 kirjoitti: Ke Marras 30, 2022 6:07 pm noin puoli milliä ajettu C-sarjalainen Mb 200Cdi vm04. Todellinen kulutus tasaisessa maantieajossa 80-90km/h 3.9l/100km

Se on todella vähän ja matkanteko oli vieläpä mukavaa. (Toisin kuin vaikkapa tojotalla)
Pääsikö tuollaisiin lukemiin?
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Minäkin ajoin kerran Imatralta kotiin buick farkulla, jossa oli oldsmobilen 350DX diesel ja 4-vaihteinen automaatti.
Kulutus oli 5,8l/100km kohti, reissulle jotain reilu 15l.
Kuitenkin sen 120tkm ajalta keskikulutus laskettuna oli 10-11l paikkeilla.

:roll:
Joo, paha tapa, pidän tankkauskirjanpitoa ja kaikki tankkaukset on kirjattu hinnan kera vihkoon.

Vaimon avensikselle laskin tuossa pitkän reissun jälkeen 5,4l/100km, siis 20 vuotta vanha farkku 3zz-koneella, 1.6l siis. Koko omistusajan lukema pyörii jossain 6.3l/100km, ihan tarkkaa ei pysty laskemaan, kun poika ei esimerkiksi tankkauksiaan kirjaa ylös. Ei nyt paljon tuolla ajakaan mutta välillä. Vaimo itse kyllä merkkaa.

No laitan nyt samaan vielä ameriikan romun, chevrolet astro 4.3TBI, siinä ei normaaleissa ajoissa tullut laskettua, kun matkamittari ei toiminut mutta lomareissun reitti karttapalvelusta Legolandiin ja takaisin 2700km ja kulutus 8,9l/100km.
Pakulle antiikkisella tekniikalla (2-pisteruisku ja automaatti) ihan kelvollinen tulos.

Niin ja floridassa vuokra-autona chevrolet malibu (Korean chevy, lähes sama kuin Opel Insignia) joku ecotec ja 7-vaihteinen automaatti, liekö dsg-tyyppinen, 4.6l/100km ja siellä käytännössä koko ajan kaupungissa tosin ehkä jouhevammin kulkee kuin täällä.
It has three speed: here, there and gone...
Kumpulan tila
Viestit: 351
Liittynyt: Ke Syys 02, 2020 6:34 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Kumpulan tila »

jenkula kirjoitti: Ti Marras 29, 2022 7:37 am Vanhoissa volvoissa tunnetusti kestävät moottorit,niin tässäkin. 2.4l vapaasti hengittävä vitoskone käy sukkasillaan ja kulutus alle 8litraa satasella,menny jo 560tkm. Erittäin lämmin kovillakin pakkasilla johtuen,että ei bensan kulutusta ole älyttömästi suitsittu.
Minulla on v70 2.4 bensavapari ja kun ei itselle valehtele niin todellinen kulutus vaan on kympin päälle, likemmä 12 litraa sataselle.
Kumpulan tila Ilomantsi. Maanviljelyä vuodesta 2010. Kuuksenvaaran Konepalvelun ja Kumpulan tilan sivut
Kumpulan tila
Viestit: 351
Liittynyt: Ke Syys 02, 2020 6:34 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Kumpulan tila »

Me etittiin, mutta nyt muiden investointien takia on jäissä korvaava tuote emännän Suzuki Lianan tilalle. Siinä oisi varsin oiva samoin kuin sx4 Osmolle, vaikka pieni auto niin tanakka ajaa nelikkona. Marginaalimerkki mutta silti perus japanilainen. Varma ja vie perille vaikka ruostuu ja ajomukavuus on apinalle tehty.

Ite vaan ajanu näillä japanilaisilla nyt liikaa ja tahtoo parempaa. Outo kun 2002 Citroen Jumpyn sikaruma paku tarjoaa parempaa kyytiä ajolleen kuin 2004 accord tai esmes 00 maxima.

Siksi seuraava on saksasta, joko X3 BMW tai MB GLC tjsp... ihan vaan sen takia että perheen kanssa autoilun pitää olla nautinto, ei kituutusta.
Kumpulan tila Ilomantsi. Maanviljelyä vuodesta 2010. Kuuksenvaaran Konepalvelun ja Kumpulan tilan sivut
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Kumpulan tila kirjoitti: Ke Marras 30, 2022 8:13 pm
jenkula kirjoitti: Ti Marras 29, 2022 7:37 am Vanhoissa volvoissa tunnetusti kestävät moottorit,niin tässäkin. 2.4l vapaasti hengittävä vitoskone käy sukkasillaan ja kulutus alle 8litraa satasella,menny jo 560tkm. Erittäin lämmin kovillakin pakkasilla johtuen,että ei bensan kulutusta ole älyttömästi suitsittu.
Minulla on v70 2.4 bensavapari ja kun ei itselle valehtele niin todellinen kulutus vaan on kympin päälle, likemmä 12 litraa sataselle.
Mulla oli -75 mallin Volvo 242 L B 20 koneella, 4 pykäläisellä looralla normaalissa arkiajossa vei himpunverran alle 10 l/100 km. Hevosia pellin alla 83.
-86 mallin 240 GLi 2 litran ruiskulla vei runsas 10 litraa, 5 pykäläinen loota. Hevosia 118.
-97 mallin S 40 2 litran 16venttiilin koneella vei jotakin 9 litraa satasella. Hevosia 135
2007 mallin S 60 2,4 litran koneella automaattilooralla vie keskimäärin himpunverran yli 8 litraa satasella. Heppoja 170.

Nämä mitattuja tuloksia, ei tarvitte valehrella.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Talumees
Viestit: 6354
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Matsikka kirjoitti: Ke Marras 30, 2022 8:22 pm 2007 mallin S 60 2,4 litran koneella automaattilooralla vie keskimäärin himpunverran yli 8 litraa satasella. Heppoja 170.

Nämä mitattuja tuloksia, ei tarvitte valehrella.
Joo kyllä se tuota luokkaa oli kun sellaisella joskus ajelin. Ja nimenomaan automaattilaatikolla, menee aika pienillä kierroksilla tasaisessa ajossa...
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ei se auto yhtään enempää kuluta, kuin on taskussa rahaa. Nyt jos olisi vakituinen työpaikka kohtalaisella kuukausipalkalla useamman kymmenen kilometrin päässä, katsoisin jonkun yksityisleasing auton sähkiksenä tai sellaisena hybridinä esim. Ioniq, että 50 kilsaa pääsisi pelkällä sähköllä cruisaillen.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja toyopet »

No sotketaan vielä ohi kysytyn aiheen mutta tuo minun toinen toyota eli 1971 toyota crown farkku, 2-litrainen nelonen, 106hv eli nykyhevosissa 95hv, 4v loota ja järjettömän tiuha perä, 8l paikkeilla ollut nyt 6 vuoden vähäiset ajot.
Alkuperäinen penkki on "vähän" riekaleina mutta nyt löytyi istuttava penkki 1984 buick electrasta, mukava sen puoleen mutta lattiamatot on jääneet johonkin ovitiivisteiden kanssa, niin ei se kovin mukavaa ole maantiellä päästellä koneen huutaessa. Se kulkee noilla välityksillä jotain 120km/h.
Pojalla samalla koneella mutta vähän viritetty vanhemman korimallin edustaja vie toistakymppiä mutta se liikahtaa jo toiseen malliin.

Sitten tuo oma kuutoskoneellinen vei Turku-Sumiainen välillä kolme tankillista, 45l vain tankin koko. :D

Työn alla pojan kanssa yhteisprojektina 1971 farkku crown, johon tulee chevyn pikkulohko, se on varmasti taloudellinen kolmivaihteisella automaatilla ja 3.9:1 perällä. :roll:
It has three speed: here, there and gone...
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18568
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Sepä on vähän nykyään jo se ja sama minkä ostaa. Eivät elämää jatka eivätkä ruokaa suuhun tuo. Menopuolella ovat itsellä enimmäkseen kotterot olleet merkistä ja mallista riippumatta. Valmistusmaillakaan ei kovin suurta eroa nykyään. Samaa kuraa ne eri puolilla kasaa. Mannelin kuskaa täällä kyllä kaikki matkalle hyytyneet, että ei sen puoleen hätää. Maksua vastaan toki.
Nykyään itsellä vaatimuksena on että käteisellä pitää pystyä hankkimaan, niin ei ainakaan minkään kolhoosin orjana kotteron takia ole.
Hän joka ansion takia autoa ostaa on tietenkin eri näkökulmalla ajatteleva. Taksia jos ajaisin niin jopa saattaisin velkaakin jo ottaa. Mutta muutoin ei maistu. Ruoka parempaa.

Jotta Osmolle vinkiksi: valitse se, mikä itsestä mieleiseltä tuntuu.
säästellen sippiin
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Onko muuten kellään tietoa noista hybrideistä, että pyöriikö se sähkömoottori aina mukana silloinkin kun sähköavustusta ei ole saatavilla, siitä kun lie tulee aika paljon turhaa pyörivää massaa mukaan siihen liikumiseen jos näin on.

Minun ymmärtääkseni tuo ei ladattava hybridi on parhaimmillaan taajamassa ja lähiössä jossa tulee usein nopeuden muutoksia joilla saadaan ladattua ja taas luovutettua sitä käyttöön, ja huonoimmillaan tasaisessa maantie ajossa kun niitä muutoksia tulee harvemmin joista akkua saataisiin ladattua. Siitä hybridi tekniikasta kuitenkin tulee ns turhaa painolastia mukaan, jonka liikuttamiseen tarvitaan lisää energiaa.

Ja miten in nuo ei ladattavat, joutuuko niistä maksamaan käyttövoimaveroa, töpseli hybrideistä ainakin joutuu, toki kaiketi aika paljon pienempää kuin esim dieselistä
Mutteriuuno
Viestit: 2748
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Naxxu kirjoitti: Ke Marras 30, 2022 9:31 pm Onko muuten kellään tietoa noista hybrideistä, että pyöriikö se sähkömoottori aina mukana silloinkin kun sähköavustusta ei ole saatavilla, siitä kun lie tulee aika paljon turhaa pyörivää massaa mukaan siihen liikumiseen jos näin on.
Pyörii, koska se on olennainen osa voimansiirtoa. Osa tehosta siirtyy koko ajan sähkömoottorin kautta, tällä säädetään voimansiirron väiltyssuhdetta portaattomasti.

https://www.youtube.com/watch?v=LUBy5kE ... seArchives
transit
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Autokaupoilla tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja transit »

Mutteriuuno kirjoitti: Ke Marras 30, 2022 9:54 pm
Naxxu kirjoitti: Ke Marras 30, 2022 9:31 pm Onko muuten kellään tietoa noista hybrideistä, että pyöriikö se sähkömoottori aina mukana silloinkin kun sähköavustusta ei ole saatavilla, siitä kun lie tulee aika paljon turhaa pyörivää massaa mukaan siihen liikumiseen jos näin on.
Pyörii, koska se on olennainen osa voimansiirtoa. Osa tehosta siirtyy koko ajan sähkömoottorin kautta, tällä säädetään voimansiirron väiltyssuhdetta portaattomasti.

https://www.youtube.com/watch?v=LUBy5kE ... seArchives
Niin esim. transit hybridissä ajo tapahtuu aina sähkömoottorilla.
Polttomoottori pyörittää ainoastaan generaattoria.
Olen ymmärtänyt , että niistä autoista kannattaa pysyä kaukana joissa samaa vaihteistoa vetää sekä sähkö että polttomoottori.
Niin tällä palstalla muistaakseni joku autoja korjaava henkilö tiesi kertoa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], ylioyja ja 45 vierailijaa