Moottorisahan viritys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Asia jäi sen verran kaivamaan että mieli tekisi saada jostain vaikka 560 Huski ja katsoa mitä siitä saisi irti. Siinä näkyy olevan esim pakokanava valmiiksi pinnoitettu yms asioita. Puristussuhteen muuttaminen olisi yksi juttu joka on vaikeampi tehdä mitä esim. mopon moottorissa. Ja milläs moottorisahassa säädetään CDI? Mopoihin on eri boxeja mutta sahoihin ei.
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Jammu kirjoitti: Su Marras 27, 2022 11:20 am En lähtisi virittämään, korkeintaan mainittu kiillotus ja purseiden poisto. 254 on vahva ja luotettava saha. Korjaa se alkuperäisosin niin siitä on paljon riemua ja voimaa.
Kyllä 254 tuttu on. Tässä on kokeilunhalu taustalla ja hyvät muistot yhdestä virisahasta.
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Jalmari Kolu kirjoitti: Su Marras 27, 2022 11:55 am Pitihän se tuokin kokeilla. Potilaana Huski 346 ja koneviilalla muutama milli imu- ja pakokanavaa isommaksi sekä todella hyvä kiillotus. Pakokanavaan tein pienen porttauksen eli kanavan alapuolelta ei otettu ainetta sylinteriä vasten pois ollenkaan. Molempiin kanaviin maltillinen levitys sivuille.
Pakoputkeen uusi reikä ja 12mm ulostulo siten että kaasut eivät virtaa enää monen mutkan kautta.
Vaikutukset:
-Tyhjäkäynti entiseen verrattuna nousi hurjasti- säädöllä kohdilleen.
-Saha on todella kierrosherkkä ja korvakuulolta kiertää kovemmpi. Seos säädön jälkeen tulpan väri ok.
-Saha jaksaa leikata paremmin. Hyvin viilatulla ketjulla puree mukavasti, mutta vaatii täydet kierrokset ja maltillisen purupiikin. Eli vääntöalue nousi ylemmäksi, mutta sahan käytettävyys parani.
-Käyntiääni on hiukan kovempi. No johtuu pakoputken muutoksista, mutta ei häiritsevästi.
Vetorissa kokeilussa 7-hampainen ja ei tarvitse ainakaan katkaisusahauksessa isompaa.

Joku kysyy miksi? On on kivaa ja ilmaista. Ja jos aihiona 15 vuotta vanha saha joka elvytetty henkiin jo monta kertaa niin miksi ei kokeilisi?
Kiitos kommenteistasi. Tämä vahvistaa omia ajatuksia ja tuollainen viritysaste riittäisi hyvin itselleni. Mietin vielä kuitenkin avartaisiko imukanavaa lainkaan, onkohan tarpeen?
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

No jos oikein harrastunut olisi niin useampi eri sylinteri ja vaikka yksi ilman imukanavan avartamista, niin voisi kokeilla vaikuttaako kuinka. Esim. jos kaasuttimeen ja imuputkeen ei tehdä muutoksia, mutta itse tein "koska on ennenkin tehty". Ja siis levittämistä pidin tärkeämpänä kuin korkeussuunnan avartamista. Huuhtelukanaville en tehnyt tässä vaiheessa mitään. Imu- ja pako aukot kiillotin huolella. Ainakin pakopuolella pitäisi merkitä varsin paljon.
Se tässä lajissa on hankalaa että mitattua tietoa asiasta on kotioloissa vaikea saada. Ja tekeminenkin on enempi mutu-pohjaista.
Pääasia että pohtii tekemisen jonkunlaisen järjen kanssa. Aika monta mopon sylinteriä on avarrettu pilalle. Ja jos ja kun avartaa niin aukkojen reunat pitää hioa loiviksi.

Noissa jenkkivideoissahan touhutaan astelevyjen yms. kanssa. No tarpeen jos "sitä viimeistä hakee". Ja induktiivinen kierrolukumittari jolla näkisi ennen ja jälkeen tilanteen.
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

-Antsa-
Viestit: 290
Liittynyt: La Tammi 07, 2012 2:30 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja -Antsa- »

nuc-64 kirjoitti: Su Marras 27, 2022 7:27 pm
Jammu kirjoitti: Su Marras 27, 2022 11:20 am En lähtisi virittämään, korkeintaan mainittu kiillotus ja purseiden poisto. 254 on vahva ja luotettava saha. Korjaa se alkuperäisosin niin siitä on paljon riemua ja voimaa.
Kyllä 254 tuttu on. Tässä on kokeilunhalu taustalla ja hyvät muistot yhdestä virisahasta.
Jos 254 haluat virittää, niin ensimmäiseksi kannattaa muokata äänenvaimennin. Alkuperäisenä se on todella tukkoinen. Sylinteriin voi laittaa ohuemman tiivisteen, mutta silloin squish bandin ja männän välys pitää mitata huolella. Alkuperäinen kaasutin on pieni, isomman saa muistaakseni 257 tai jostain muusta saman ajan isommasta sahasta. Voi olla tosin vaikea löytää, jos kiinalaista tarvikeosaa ei ole saatavilla.

Noista aloittaisin ennen mitään sylinterin viilausta. Jos kiillotuksella tarkoitetaan kanavien kiillotusta peilikirkkaaksi, niin kannattaa jättää tekemättä, pakoaukkoa lukuun ottamatta. Siinäkään kiillotus tuskin tehoon vaikuttaa mitään, mutta karsta ei tartu niin tiukasti kiiltävään pintaan. Toki jos kanavissa on jotain valuröpelöä tai pykäliä, niin ne pois.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jalmari Kolu kirjoitti: Su Marras 27, 2022 8:28 pm Tuollainenkin ohje olemassa.
https://drive.google.com/file/d/1aoiLWA ... Hy-1q/view
Hähä…. :mrgreen:

”Esim.trabantissa antaa kolmas huuhtelukanava tuntuvasti lisää kiihtyvyyttä…”

Tänks…alkaa ilma täyttyä kakstahin tuoksusta… :mrgreen:
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Pytystä helmaa pois…ym

https://youtu.be/PGXdUaRmgQw

Ja änärimuunnos…


https://youtu.be/EaRurHzO_l4
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

On mielenkiintoista katsella noita jenkkien videoita ihan siitä näkökulmasta että sahaavat paljon pyökkiä, saarnia ja muita kovia puulajeja. Sahat on "pieniä" jos ne on alle 65cm3 ja lyhyt laippa on alle 20".. Katselin alkuun että eivät osaa viilata, mutta taitaa olla nyt tuosta puulajien kovuudesta kysymys..
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

korsteeni kirjoitti: La Marras 26, 2022 10:40 pm
savinen kirjoitti: La Marras 26, 2022 9:53 pm No nyt löytyy jo ihan suomen kielellä yksi seppä joka virittää kinuski sahaa. Ja paukkua kuulemma tuli huomattavasti lisäää. Löytyy tupesta,toki mitat on salaisia.
Et linkkiä kehtaa laittaa? 🤔
Olisiko tämä?
https://www.youtube.com/watch?v=7xlKq5jS8pc
Aulispoika
Viestit: 1828
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

masina kirjoitti: La Marras 26, 2022 1:28 pm alapuolelta ei luonnollisesti viilata mitään aukkoa, mutta ainakin korkeutta pakoaukkoon saa viilata järjettömän paljon.
Imuaukkoa ei muualta viilatakaan, kuin alapuolelta. Sahan viritykseen on samat säännöt, kuin Jalmari Kolun linkittämässä mopon viritysohjeissa.

http://rushi.kapsi.fi/puch50/
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jalmari Kolu kirjoitti: Ma Marras 28, 2022 8:55 pm
korsteeni kirjoitti: La Marras 26, 2022 10:40 pm
savinen kirjoitti: La Marras 26, 2022 9:53 pm No nyt löytyy jo ihan suomen kielellä yksi seppä joka virittää kinuski sahaa. Ja paukkua kuulemma tuli huomattavasti lisäää. Löytyy tupesta,toki mitat on salaisia.
Et linkkiä kehtaa laittaa? 🤔
Olisiko tämä?
https://www.youtube.com/watch?v=7xlKq5jS8pc
Ssanotaanko että ihan siinä ja tässä kumpi kiersi paremmin saha vai sahuri… :mrgreen:

Hyvää Kymenlaakson murretta…👍👍👍👍
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

https://www.youtube.com/watch?v=ww2uRaZ470s

Tehdasviritetty 372xp

Kuulee jo äänestä. Kai nyt tuomosessa tehtaassa tietotaitoa mitä voi ottaa ulos sahasta mutta kestävyys ja saastemääräykset ohjaa, kai
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Jammu »

no juu, on tuo nyt jonkin verran kierrosherkkä. Äkkiä tulismieleen että ketju sais olla agressiivisempi kun tuo lähinnä näyttää pölyä tekevän
Suomi kuuluu länsimaihin
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Noiden videoiden jälkeen sormet jo hamuaa vinkua. Tuo vanha sotaratsu 261:könen voisi olla sopiva kohde.
Vaan kun tuo pakari on aika merkittävässä roolissa niin mitenhän toimisi ”tesla valve” tyyppinen änäri?
Semmoisen ehkä saisi mahtumaan suunnilleen orkkispaikalle. Nythän nuo tehdään niin että pakari vaan tyhjäksi ja sillä hyvä.

Tai sitten isommasta sahasta änäri että virtaus riittäisi mutta möly pysyisi semmoisena että radiota pystyy vielä kuuntelemaan…?😳
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
proto
Viestit: 400
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja proto »

Ostin joku aika sitten echon 501:sen, nämä on kaasarilla vielä. Ovat tehtaalta lähtiessä kuristettu päästömääräysten takia hengettömiksi. Jouduin avartamaan heti uutena pakoputkea,että sai sahan sellaiseksi voimiltaan kun tuon kokoisen sahan pitää olla normaalisti. Paljon juttua ulkomaan foorumeilla.
Vinguttaja
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2022 10:19 pm
Viesti:

Re: Johnredets viritys

Viesti Kirjoittaja Vinguttaja »

Pakoa levitin ja nostin 2-3mm. Ylösvirtauskanavia isonsin myös,nostaan niiden aukkoja en pystynyt kun ei ole hammaslääkäriporaa. Imuaukkoa saman alas kuin pakoa. Putken avarruksen myös tein.Voimaa tuli.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No hitto. Mie innostuin myös hieman viilailemaan 261 kköstä.
Tein toisen reijän änäriin, ja hieman viilasin pakoa ylös ja männän helmasta otin tehtaan kolosta vielä n.2 milliä lisää ylös…

Pelaa ja kiertää mutta vertailu faktaa ei ole… :mrgreen:
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Italy
Viestit: 100
Liittynyt: To Syys 22, 2016 9:34 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Italy »

Ketä aikoinaan näki Jyväskylän suurajoissa wartburgin ralliauton ei koskaan unohda sitä ääntä,kuin jostain formula -1 autosta..paljonkohan ottivat kierroksia?
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Italy kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 9:51 am Ketä aikoinaan näki Jyväskylän suurajoissa wartburgin ralliauton ei koskaan unohda sitä ääntä,kuin jostain formula -1 autosta..paljonkohan ottivat kierroksia?
Ja kakstahikoneessa kun on tuplasti työtahteja niin se antaa vielä saundiin kiukkua.

En mitannut Sahan alkukierroksia mutta nyt se kiertää 16000 ilman ketjua.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Antti S, Google [Bot], jani.erola, Punkero, SPS1975 ja 40 vierailijaa