Moottorisahan viritys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

https://youtu.be/cM83y8sS64U

Siitä sitten arvioimaan…
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja MOP »

Jyväskylän Suurajoissa oli myös Trabantteja jotka kulki tosi lujaa.
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

proto kirjoitti: Ke Marras 30, 2022 10:36 am Ostin joku aika sitten echon 501:sen, nämä on kaasarilla vielä. Ovat tehtaalta lähtiessä kuristettu päästömääräysten takia hengettömiksi. Jouduin avartamaan heti uutena pakoputkea,että sai sahan sellaiseksi voimiltaan kun tuon kokoisen sahan pitää olla normaalisti. Paljon juttua ulkomaan foorumeilla.
Jaaha. Mitäs tarkalleen teit?
proto
Viestit: 400
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja proto »

Ferkku kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 7:52 pm
proto kirjoitti: Ke Marras 30, 2022 10:36 am Ostin joku aika sitten echon 501:sen, nämä on kaasarilla vielä. Ovat tehtaalta lähtiessä kuristettu päästömääräysten takia hengettömiksi. Jouduin avartamaan heti uutena pakoputkea,että sai sahan sellaiseksi voimiltaan kun tuon kokoisen sahan pitää olla normaalisti. Paljon juttua ulkomaan foorumeilla.
Jaaha. Mitäs tarkalleen teit?
Vuosien varrella eri pakoputkia ja kuristuksia tuossa ollut, minun versiossa verkko ja pakoputken lähdössä peltilevy jossa onnettomat aukot. Verkko pois ja reikien suurennus. Ja tietysti kaasuttimen säätö. Mun saha ei pienkonebensalla muuten herännyt.
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

proto kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 9:36 pm
Ferkku kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 7:52 pm
proto kirjoitti: Ke Marras 30, 2022 10:36 am Ostin joku aika sitten echon 501:sen, nämä on kaasarilla vielä. Ovat tehtaalta lähtiessä kuristettu päästömääräysten takia hengettömiksi. Jouduin avartamaan heti uutena pakoputkea,että sai sahan sellaiseksi voimiltaan kun tuon kokoisen sahan pitää olla normaalisti. Paljon juttua ulkomaan foorumeilla.
Jaaha. Mitäs tarkalleen teit?
Vuosien varrella eri pakoputkia ja kuristuksia tuossa ollut, minun versiossa verkko ja pakoputken lähdössä peltilevy jossa onnettomat aukot. Verkko pois ja reikien suurennus. Ja tietysti kaasuttimen säätö. Mun saha ei pienkonebensalla muuten herännyt.
Joo, tuo verkko on mullakin ollu pois. Tein myös äsken pari lisäreikää siihen peltiin.
Vinguttaja
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2022 10:19 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Vinguttaja »

Warressa taisi mennä kolme yhteen siitä "tiuhempi" ääni. Kaverilla oli 550 suzukis sama. Mitenkähän nuo pulssit mahtoivat mennä?
Woodsman
Viestit: 3951
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

2-tahtisen putket ei toimi kunnolla jos ne vedetään yhteen.
Jokaisella pytyllä oma tehoputki niin saadaan parhaat tehot.
-52..... and still kicking !
Peltikuono
Viestit: 55
Liittynyt: Su Tammi 08, 2023 11:05 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Peltikuono »

Minä teen kaato ja halkaisusahaamista kohtuu määrän vuodessa ja nyt on jämäkämpänä sahana MS661W Sthil, joka on vielä takuusahana, eli ei muutoksia vielä vuoteen.
Mutta on myös vanha 661 jonka takuu loppui vuosi sitten ja nykyään Barking Box paikalla sekä pikkuisen käänsin ennakkoa viilaamalla kiilaura uusiksi. Autotune uudelleen ja 2100 r/min pyörii kovempaa kuin tämä uusi vastaava.
Puuhun se menee, kuin kusi lumeen ja 48" laipalla viimeksi eilen katkaisin jämäkkää kuusta, niin leikkoero vakioon oli peräti 15 sek.

Voimaahan noissa on kuin pienessä asuntoalueessa, että itsellä loppuu hanska kesken, kun päivän retuuttaa itseensä ison rungon kimpussa,
Norminäreiden katkaisussa Hussen 560XPS ja kiipeilykaatosahana Sthil 194C.
Jos lähtee pidemmälle viemään virittelyä, niin kokemusta siitä löytyy myös 881 Stilhin osalta, eli osina olen sen käyttänyt monet kerrat ja sillä sahalla on voitettu osakisoja Sthil "mottimestari" kisoissa! On vaan sen verran kisakiree vehe, ettei arkikäytössä tule mitään sillä sahalla.
Pari kertaa olen halkaisuissa käyttänyt sitä oikein pitkälle ja paksulle puulle, niin kyllähän se on aivan selkeä juttu, että kierrokset ja voima pelin ratkaisee. Halkaisu terässä saa olla joka linkissä teräpala ja silti menee, että pakoputki on punaisena. Laippa pituus 188 cm ja kokonaan puussa sisällä, eli oikeasti täydellä kuormituksella.
Valtra 8350 HT2
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Peltikuono kirjoitti: To Tammi 26, 2023 2:38 pm Minä teen kaato ja halkaisusahaamista kohtuu määrän vuodessa ja nyt on jämäkämpänä sahana MS661W Sthil, joka on vielä takuusahana, eli ei muutoksia vielä vuoteen.
Mutta on myös vanha 661 jonka takuu loppui vuosi sitten ja nykyään Barking Box paikalla sekä pikkuisen käänsin ennakkoa viilaamalla kiilaura uusiksi. Autotune uudelleen ja 2100 r/min pyörii kovempaa kuin tämä uusi vastaava.
Puuhun se menee, kuin kusi lumeen ja 48" laipalla viimeksi eilen katkaisin jämäkkää kuusta, niin leikkoero vakioon oli peräti 15 sek.

Voimaahan noissa on kuin pienessä asuntoalueessa, että itsellä loppuu hanska kesken, kun päivän retuuttaa itseensä ison rungon kimpussa,
Norminäreiden katkaisussa Hussen 560XPS ja kiipeilykaatosahana Sthil 194C.
Jos lähtee pidemmälle viemään virittelyä, niin kokemusta siitä löytyy myös 881 Stilhin osalta, eli osina olen sen käyttänyt monet kerrat ja sillä sahalla on voitettu osakisoja Sthil "mottimestari" kisoissa! On vaan sen verran kisakiree vehe, ettei arkikäytössä tule mitään sillä sahalla.
Pari kertaa olen halkaisuissa käyttänyt sitä oikein pitkälle ja paksulle puulle, niin kyllähän se on aivan selkeä juttu, että kierrokset ja voima pelin ratkaisee. Halkaisu terässä saa olla joka linkissä teräpala ja silti menee, että pakoputki on punaisena. Laippa pituus 188 cm ja kokonaan puussa sisällä, eli oikeasti täydellä kuormituksella.
No nyt on vehkeet.💪 onko videoita?
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Peltikuono
Viestit: 55
Liittynyt: Su Tammi 08, 2023 11:05 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Peltikuono »

On siitä uutukaisesta 661.tä tein sen unboxin videon ja siinä on vaan nysä 36" lätkä sisäänajon vuoksi paikallaan siinä videossa fasepookissa!

Pitäs kuvailla kyllä, mutta ei ole oikein kuvaajaa, kun noiden kamppeitten kanssa ainakin minä tarvin molemmat kädet sahaan kiinni, muuten saha vie miestä!
Valtra 8350 HT2
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Peltikuono kirjoitti: To Tammi 26, 2023 5:38 pm On siitä uutukaisesta 661.tä tein sen unboxin videon ja siinä on vaan nysä 36" lätkä sisäänajon vuoksi paikallaan siinä videossa fasepookissa!

Pitäs kuvailla kyllä, mutta ei ole oikein kuvaajaa, kun noiden kamppeitten kanssa ainakin minä tarvin molemmat kädet sahaan kiinni, muuten saha vie miestä!
Kamera jalustaan tai kypärään ja antaa soittaa…

Meitsillä on 088 joka on hieman työttömänä Iivarin hankinnan jälkeen. Halkaisu hommiin se oisi vielä ihan käypä peli.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Viime viikolla saatiin savut ulos tästä ketjun aloittaneesta projektista. Imu- ja pakokanavia hieman muokkasin, eniten pyöristin pakokanavan reunoja ja levitin vaakasuunnassa. Äänenvaimennin on vielä hieman vaiheessa, eli nyt on kaksi pakoaukkoa, alkuperäinen ja toinen alakiinnityspultin aukko. Korjaan kiinnityksen ja suurennan pakoaukon ja poraan väliseinään reiän. Jo nykyisellään tuosta tuli todella mukava saha sahata, ottaa kierrokset todella räväkästi ja vääntöä on niin, että pistosahausta koivuun tehdessä menee samaa tahtia ja takeltelematta, kuin 550 xp lahoon koivuun :mrgreen: Hymy suupielissä saa päästellä puita nurin!
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Niin ja 357 oli se mikä päätyi viritettäväksi, leikanneet laakerit uusittiin skf:n tuotteiksi. 8:n rissa tuossa on, tuntuu oksat irtoavan :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 16 vierailijaa