Moottorisahan viritys
-
- Viestit: 1277
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Asia jäi sen verran kaivamaan että mieli tekisi saada jostain vaikka 560 Huski ja katsoa mitä siitä saisi irti. Siinä näkyy olevan esim pakokanava valmiiksi pinnoitettu yms asioita. Puristussuhteen muuttaminen olisi yksi juttu joka on vaikeampi tehdä mitä esim. mopon moottorissa. Ja milläs moottorisahassa säädetään CDI? Mopoihin on eri boxeja mutta sahoihin ei.
-
- Viestit: 2954
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Kyllä 254 tuttu on. Tässä on kokeilunhalu taustalla ja hyvät muistot yhdestä virisahasta.
-
- Viestit: 2954
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Kiitos kommenteistasi. Tämä vahvistaa omia ajatuksia ja tuollainen viritysaste riittäisi hyvin itselleni. Mietin vielä kuitenkin avartaisiko imukanavaa lainkaan, onkohan tarpeen?Jalmari Kolu kirjoitti: ↑Su Marras 27, 2022 11:55 am Pitihän se tuokin kokeilla. Potilaana Huski 346 ja koneviilalla muutama milli imu- ja pakokanavaa isommaksi sekä todella hyvä kiillotus. Pakokanavaan tein pienen porttauksen eli kanavan alapuolelta ei otettu ainetta sylinteriä vasten pois ollenkaan. Molempiin kanaviin maltillinen levitys sivuille.
Pakoputkeen uusi reikä ja 12mm ulostulo siten että kaasut eivät virtaa enää monen mutkan kautta.
Vaikutukset:
-Tyhjäkäynti entiseen verrattuna nousi hurjasti- säädöllä kohdilleen.
-Saha on todella kierrosherkkä ja korvakuulolta kiertää kovemmpi. Seos säädön jälkeen tulpan väri ok.
-Saha jaksaa leikata paremmin. Hyvin viilatulla ketjulla puree mukavasti, mutta vaatii täydet kierrokset ja maltillisen purupiikin. Eli vääntöalue nousi ylemmäksi, mutta sahan käytettävyys parani.
-Käyntiääni on hiukan kovempi. No johtuu pakoputken muutoksista, mutta ei häiritsevästi.
Vetorissa kokeilussa 7-hampainen ja ei tarvitse ainakaan katkaisusahauksessa isompaa.
Joku kysyy miksi? On on kivaa ja ilmaista. Ja jos aihiona 15 vuotta vanha saha joka elvytetty henkiin jo monta kertaa niin miksi ei kokeilisi?
-
- Viestit: 1277
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
No jos oikein harrastunut olisi niin useampi eri sylinteri ja vaikka yksi ilman imukanavan avartamista, niin voisi kokeilla vaikuttaako kuinka. Esim. jos kaasuttimeen ja imuputkeen ei tehdä muutoksia, mutta itse tein "koska on ennenkin tehty". Ja siis levittämistä pidin tärkeämpänä kuin korkeussuunnan avartamista. Huuhtelukanaville en tehnyt tässä vaiheessa mitään. Imu- ja pako aukot kiillotin huolella. Ainakin pakopuolella pitäisi merkitä varsin paljon.
Se tässä lajissa on hankalaa että mitattua tietoa asiasta on kotioloissa vaikea saada. Ja tekeminenkin on enempi mutu-pohjaista.
Pääasia että pohtii tekemisen jonkunlaisen järjen kanssa. Aika monta mopon sylinteriä on avarrettu pilalle. Ja jos ja kun avartaa niin aukkojen reunat pitää hioa loiviksi.
Noissa jenkkivideoissahan touhutaan astelevyjen yms. kanssa. No tarpeen jos "sitä viimeistä hakee". Ja induktiivinen kierrolukumittari jolla näkisi ennen ja jälkeen tilanteen.
Se tässä lajissa on hankalaa että mitattua tietoa asiasta on kotioloissa vaikea saada. Ja tekeminenkin on enempi mutu-pohjaista.
Pääasia että pohtii tekemisen jonkunlaisen järjen kanssa. Aika monta mopon sylinteriä on avarrettu pilalle. Ja jos ja kun avartaa niin aukkojen reunat pitää hioa loiviksi.
Noissa jenkkivideoissahan touhutaan astelevyjen yms. kanssa. No tarpeen jos "sitä viimeistä hakee". Ja induktiivinen kierrolukumittari jolla näkisi ennen ja jälkeen tilanteen.
-
- Viestit: 1277
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Tuollainenkin ohje olemassa.
https://drive.google.com/file/d/1aoiLWA ... Hy-1q/view
https://drive.google.com/file/d/1aoiLWA ... Hy-1q/view
-
- Viestit: 290
- Liittynyt: La Tammi 07, 2012 2:30 pm
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Jos 254 haluat virittää, niin ensimmäiseksi kannattaa muokata äänenvaimennin. Alkuperäisenä se on todella tukkoinen. Sylinteriin voi laittaa ohuemman tiivisteen, mutta silloin squish bandin ja männän välys pitää mitata huolella. Alkuperäinen kaasutin on pieni, isomman saa muistaakseni 257 tai jostain muusta saman ajan isommasta sahasta. Voi olla tosin vaikea löytää, jos kiinalaista tarvikeosaa ei ole saatavilla.
Noista aloittaisin ennen mitään sylinterin viilausta. Jos kiillotuksella tarkoitetaan kanavien kiillotusta peilikirkkaaksi, niin kannattaa jättää tekemättä, pakoaukkoa lukuun ottamatta. Siinäkään kiillotus tuskin tehoon vaikuttaa mitään, mutta karsta ei tartu niin tiukasti kiiltävään pintaan. Toki jos kanavissa on jotain valuröpelöä tai pykäliä, niin ne pois.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Hähä….Jalmari Kolu kirjoitti: ↑Su Marras 27, 2022 8:28 pm Tuollainenkin ohje olemassa.
https://drive.google.com/file/d/1aoiLWA ... Hy-1q/view
”Esim.trabantissa antaa kolmas huuhtelukanava tuntuvasti lisää kiihtyvyyttä…”
Tänks…alkaa ilma täyttyä kakstahin tuoksusta…
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 1277
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
On mielenkiintoista katsella noita jenkkien videoita ihan siitä näkökulmasta että sahaavat paljon pyökkiä, saarnia ja muita kovia puulajeja. Sahat on "pieniä" jos ne on alle 65cm3 ja lyhyt laippa on alle 20".. Katselin alkuun että eivät osaa viilata, mutta taitaa olla nyt tuosta puulajien kovuudesta kysymys..
-
- Viestit: 1277
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1830
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Imuaukkoa ei muualta viilatakaan, kuin alapuolelta. Sahan viritykseen on samat säännöt, kuin Jalmari Kolun linkittämässä mopon viritysohjeissa.
http://rushi.kapsi.fi/puch50/
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Ssanotaanko että ihan siinä ja tässä kumpi kiersi paremmin saha vai sahuri…Jalmari Kolu kirjoitti: ↑Ma Marras 28, 2022 8:55 pmOlisiko tämä?
https://www.youtube.com/watch?v=7xlKq5jS8pc
Hyvää Kymenlaakson murretta…
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 1802
- Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
https://www.youtube.com/watch?v=ww2uRaZ470s
Tehdasviritetty 372xp
Kuulee jo äänestä. Kai nyt tuomosessa tehtaassa tietotaitoa mitä voi ottaa ulos sahasta mutta kestävyys ja saastemääräykset ohjaa, kai
Tehdasviritetty 372xp
Kuulee jo äänestä. Kai nyt tuomosessa tehtaassa tietotaitoa mitä voi ottaa ulos sahasta mutta kestävyys ja saastemääräykset ohjaa, kai
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
no juu, on tuo nyt jonkin verran kierrosherkkä. Äkkiä tulismieleen että ketju sais olla agressiivisempi kun tuo lähinnä näyttää pölyä tekevän
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Noiden videoiden jälkeen sormet jo hamuaa vinkua. Tuo vanha sotaratsu 261:könen voisi olla sopiva kohde.
Vaan kun tuo pakari on aika merkittävässä roolissa niin mitenhän toimisi ”tesla valve” tyyppinen änäri?
Semmoisen ehkä saisi mahtumaan suunnilleen orkkispaikalle. Nythän nuo tehdään niin että pakari vaan tyhjäksi ja sillä hyvä.
Tai sitten isommasta sahasta änäri että virtaus riittäisi mutta möly pysyisi semmoisena että radiota pystyy vielä kuuntelemaan…?
Vaan kun tuo pakari on aika merkittävässä roolissa niin mitenhän toimisi ”tesla valve” tyyppinen änäri?
Semmoisen ehkä saisi mahtumaan suunnilleen orkkispaikalle. Nythän nuo tehdään niin että pakari vaan tyhjäksi ja sillä hyvä.
Tai sitten isommasta sahasta änäri että virtaus riittäisi mutta möly pysyisi semmoisena että radiota pystyy vielä kuuntelemaan…?
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 400
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Ostin joku aika sitten echon 501:sen, nämä on kaasarilla vielä. Ovat tehtaalta lähtiessä kuristettu päästömääräysten takia hengettömiksi. Jouduin avartamaan heti uutena pakoputkea,että sai sahan sellaiseksi voimiltaan kun tuon kokoisen sahan pitää olla normaalisti. Paljon juttua ulkomaan foorumeilla.
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: Pe Joulu 02, 2022 10:19 pm
- Viesti:
Re: Johnredets viritys
Pakoa levitin ja nostin 2-3mm. Ylösvirtauskanavia isonsin myös,nostaan niiden aukkoja en pystynyt kun ei ole hammaslääkäriporaa. Imuaukkoa saman alas kuin pakoa. Putken avarruksen myös tein.Voimaa tuli.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
No hitto. Mie innostuin myös hieman viilailemaan 261 kköstä.
Tein toisen reijän änäriin, ja hieman viilasin pakoa ylös ja männän helmasta otin tehtaan kolosta vielä n.2 milliä lisää ylös…
Pelaa ja kiertää mutta vertailu faktaa ei ole…
Tein toisen reijän änäriin, ja hieman viilasin pakoa ylös ja männän helmasta otin tehtaan kolosta vielä n.2 milliä lisää ylös…
Pelaa ja kiertää mutta vertailu faktaa ei ole…
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: To Syys 22, 2016 9:34 pm
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Ketä aikoinaan näki Jyväskylän suurajoissa wartburgin ralliauton ei koskaan unohda sitä ääntä,kuin jostain formula -1 autosta..paljonkohan ottivat kierroksia?
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Moottorisahan viritys
Ja kakstahikoneessa kun on tuplasti työtahteja niin se antaa vielä saundiin kiukkua.
En mitannut Sahan alkukierroksia mutta nyt se kiertää 16000 ilman ketjua.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa