Eberin testipenkki
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
- Viesti:
Eberin testipenkki
Kiinnostaisi viritellä harrastemielessä tuollainen eberin testauspenkki johon tulisi kiinteästi vesipumppu ja polttoainepumppu, valmiit johdotukset että pystyisi testailla muutamia eberin malleja. Jokin kytkin millä kytkeä eberi päälle ja pois.
Onko täälä kukaan moisia tehnyt ja pystyykö esim can-väyläohjattuja testailla irrallaan? Olisi huomattavasti helpompi testata irrallaan kuin laittaa aina autoon kiinni ja lukea obd-portin kautta, oma väyläeberi kun tuntuu ainakin olevan vikaherkkä laite.
Onko täälä kukaan moisia tehnyt ja pystyykö esim can-väyläohjattuja testailla irrallaan? Olisi huomattavasti helpompi testata irrallaan kuin laittaa aina autoon kiinni ja lukea obd-portin kautta, oma väyläeberi kun tuntuu ainakin olevan vikaherkkä laite.
-
- Viestit: 2777
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Ei mahda olla ihan noin yksinkertaista, että päälle ja pois. Eiköhän näissä ole (ainakin kilpailevalla merkillä on) erilaisia enemmän ja vähemmän älykkäitä yleismallisia ja automerkkikohtaisia ohjainkortteja, joista pitää lukea ja nollailla koodeja vikatapauksissa. Vai oliko sulla jo olemassa koodinlukija ja tarvittava ohjelmisto?
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
On olemassa perus vikakoodinlukija tietokoneella obd portin kautta ja myös oma lukija eberille ja webastolle, toki sen toimivuus vähän niin ja näin.Mutteriuuno kirjoitti: ↑Ti Marras 22, 2022 7:07 pm Ei mahda olla ihan noin yksinkertaista, että päälle ja pois. Eiköhän näissä ole (ainakin kilpailevalla merkillä on) erilaisia enemmän ja vähemmän älykkäitä yleismallisia ja automerkkikohtaisia ohjainkortteja, joista pitää lukea ja nollailla koodeja vikatapauksissa. Vai oliko sulla jo olemassa koodinlukija ja tarvittava ohjelmisto?
Can-väyläohjattuihin pääsen kyllä obd-portin kautta käsiksi ongelmitta mutta kiinnostaisikin rakentaa sellainen testipenkki että ei tarttisi aina laittaa lämmitintä autoon kiinni ja sitä kautta kokeilla käyntiin. Youtubessa joitain videoita aiheesta mutta ei kytkennöistä mitään ohjeistusta.
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
- Paikkakunta: EteläSavo
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Minä tein vuosia sitten työpaikalle Webaston testipenkin. Siinä oli vesi- ja polttoainepumppu, polttoainesäiliö ja teline lämmittimelle johon sen sai koekäytön ajaksi kiinni. Johtosarjat E-C-Z ja EVO malliin. Ohjaus joko kellolla tai sitten testerillä jolloin näki missä mitta-arvokäyrät menee.
Oli siinä toisella sivulla paikka Eberillekin mutta niitä oli kätevämpi testata diagnoositoiminnolla varustetulla kellolaitteella lämmittimen ollessa autossa paikallaan joten jäi kesken tekoiseksi.
Testipenkkiä käytin ehkä kymmenisen kertaa. Asiakkaat toi irtolämmittimiä joskus koeajoon.
Nykyään useimmiten nuo lämmittimet on tehdasasenteisia ja niihin pääsee korjaamotesterillä auton OBD pistokkeen kautta suoraan tekemään samat asiat.
Oli siinä toisella sivulla paikka Eberillekin mutta niitä oli kätevämpi testata diagnoositoiminnolla varustetulla kellolaitteella lämmittimen ollessa autossa paikallaan joten jäi kesken tekoiseksi.
Testipenkkiä käytin ehkä kymmenisen kertaa. Asiakkaat toi irtolämmittimiä joskus koeajoon.
Nykyään useimmiten nuo lämmittimet on tehdasasenteisia ja niihin pääsee korjaamotesterillä auton OBD pistokkeen kautta suoraan tekemään samat asiat.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Sörsselssön kirjoitti: ↑Ti Marras 22, 2022 9:10 pm Minä tein vuosia sitten työpaikalle Webaston testipenkin. Siinä oli vesi- ja polttoainepumppu, polttoainesäiliö ja teline lämmittimelle johon sen sai koekäytön ajaksi kiinni. Johtosarjat E-C-Z ja EVO malliin. Ohjaus joko kellolla tai sitten testerillä jolloin näki missä mitta-arvokäyrät menee.
Oli siinä toisella sivulla paikka Eberillekin mutta niitä oli kätevämpi testata diagnoositoiminnolla varustetulla kellolaitteella lämmittimen ollessa autossa paikallaan joten jäi kesken tekoiseksi.
Testipenkkiä käytin ehkä kymmenisen kertaa. Asiakkaat toi irtolämmittimiä joskus koeajoon.
Nykyään useimmiten nuo lämmittimet on tehdasasenteisia ja niihin pääsee korjaamotesterillä auton OBD pistokkeen kautta suoraan tekemään samat asiat.
Juurikin jotain tälläistä haen itsellenikin. Muutamia viallisia eberiä olen hommannut ihan kokeilumielessä saanko pelaamaan ja varaosiksi itselle mutta tosiaan vaikea testata toimivuutta jos ei oo autossa kiinni. Kytkennät kuitenki aika yksinkertaiset ilmeisesti, sähkökaavion lukutaito kohtuu alkeistasolla että mihin kytketään mikäkin komponentti
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
- Paikkakunta: EteläSavo
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Pääpistokkeen liitännät ja johtojen värit on jälkiasenteisissa lämmittimissä samat. Lämmittimen rakenne sitten vaihtelee onko osat erillään vai samassa paketissa ( S ja SC mallit ) Bensalämmittimissä annostelupumppu on aina erillinen.
Tässä tarkoitan vanhempaa Hydronic"ia, Hydronic II on uudempi ja siihen ei päde samat testausmetodit.
Tehdasasenteisissa on sitten useita poikkeavuuksia esim jotkin Fordin ja Mersun lämmittimet. Myös VW Transporter T nelosen D3WZ tehdaslämmitin poikkeaa kytkennöiltään jälkiasenteisista vaikkakin normikellolla jossa diagnoositoiminto pystyy sitäkin lukemaan.
Sen tilalle vaihdettiin paljon 4Kw jälkiasennuslämmittimiä, varsinkin takseihin. Kytkentää piti vähän muuttaa ja annostelupumppu vaihtaa.
Tässä tarkoitan vanhempaa Hydronic"ia, Hydronic II on uudempi ja siihen ei päde samat testausmetodit.
Tehdasasenteisissa on sitten useita poikkeavuuksia esim jotkin Fordin ja Mersun lämmittimet. Myös VW Transporter T nelosen D3WZ tehdaslämmitin poikkeaa kytkennöiltään jälkiasenteisista vaikkakin normikellolla jossa diagnoositoiminto pystyy sitäkin lukemaan.
Sen tilalle vaihdettiin paljon 4Kw jälkiasennuslämmittimiä, varsinkin takseihin. Kytkentää piti vähän muuttaa ja annostelupumppu vaihtaa.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Nyt on tietoa takana selvästi Lähinnä itseä kiinnostaa nuo eberin hydronic dieselmallit, sprintterissä käytetty d5ws eli väyläkone ja omassa autossa vastaava ja herkkä vikaantumaan. Mutta saako sitä kokeiltua irrallaan käyntiin johdotuksia tekemällä on se suurin kysymys? Nafta ja vesipumppu löytyy omasta takaa irrallisena.Sörsselssön kirjoitti: ↑Ti Marras 22, 2022 9:43 pm Pääpistokkeen liitännät ja johtojen värit on jälkiasenteisissa lämmittimissä samat. Lämmittimen rakenne sitten vaihtelee onko osat erillään vai samassa paketissa ( S ja SC mallit ) Bensalämmittimissä annostelupumppu on aina erillinen.
Tässä tarkoitan vanhempaa Hydronic"ia, Hydronic II on uudempi ja siihen ei päde samat testausmetodit.
Tehdasasenteisissa on sitten useita poikkeavuuksia esim jotkin Fordin ja Mersun lämmittimet. Myös VW Transporter T nelosen D3WZ tehdaslämmitin poikkeaa kytkennöiltään jälkiasenteisista vaikkakin normikellolla jossa diagnoositoiminto pystyy sitäkin lukemaan.
Sen tilalle vaihdettiin paljon 4Kw jälkiasennuslämmittimiä, varsinkin takseihin. Kytkentää piti vähän muuttaa ja annostelupumppu vaihtaa.
-
- Viestit: 1208
- Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Pari kehitysversiota on tullut rakenneltua.
Uusin on semmonen mihin saa obd kaapelin kiinni ja sitä kautta pääsee ohjelmilla käsiksi laitteisiin lähinnä eberspächerille rakennettu mutta webastokin onnistuu.
Ipcu ohjelmoinnit myöskin.
Vaihtokytkimellä D3/D5WZ ja toisessa asennossa b/d4/5w sc/s, laatikosta saa suoraan kytkimellä laitteen päälle ja pois.
On myös mahdollista liittää auton ja lämppärin väliin tuo härveli eli töpselit löytyy siten että irroitetaan laite autosta ja omatekele murkula tulee siihen väliin ns. sarjaan laitteen kanssa. Noi on sille herkkiä laitteita että jos se diagnoosi piuha menee johkin muuallekkin kuin koodinlukijalle niin saattaa häiritä ohjelmaa. Eli esim. Eberin easystart jos diagnoosi kytketty niin ei välttämättä saa yhteyttä.
Uusin on semmonen mihin saa obd kaapelin kiinni ja sitä kautta pääsee ohjelmilla käsiksi laitteisiin lähinnä eberspächerille rakennettu mutta webastokin onnistuu.
Ipcu ohjelmoinnit myöskin.
Vaihtokytkimellä D3/D5WZ ja toisessa asennossa b/d4/5w sc/s, laatikosta saa suoraan kytkimellä laitteen päälle ja pois.
On myös mahdollista liittää auton ja lämppärin väliin tuo härveli eli töpselit löytyy siten että irroitetaan laite autosta ja omatekele murkula tulee siihen väliin ns. sarjaan laitteen kanssa. Noi on sille herkkiä laitteita että jos se diagnoosi piuha menee johkin muuallekkin kuin koodinlukijalle niin saattaa häiritä ohjelmaa. Eli esim. Eberin easystart jos diagnoosi kytketty niin ei välttämättä saa yhteyttä.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Eli tälläinen on mahdollista rakentaa myös can-väyläohjattuihin laitteisiin, erittäin hyvä. Miten työläs homma tuo oli saada obd portit yms rakennettua toimivaksi paketiksi? Vaatii varmasti jo jonkinlaista sähkökaavioiden lukutaitoa Ootko ittelle rakennellu vai jopa muille asti?samiko kirjoitti: ↑Ti Marras 22, 2022 10:18 pm Pari kehitysversiota on tullut rakenneltua.
Uusin on semmonen mihin saa obd kaapelin kiinni ja sitä kautta pääsee ohjelmilla käsiksi laitteisiin lähinnä eberspächerille rakennettu mutta webastokin onnistuu.
Ipcu ohjelmoinnit myöskin.
Vaihtokytkimellä D3/D5WZ ja toisessa asennossa b/d4/5w sc/s, laatikosta saa suoraan kytkimellä laitteen päälle ja pois.
On myös mahdollista liittää auton ja lämppärin väliin tuo härveli eli töpselit löytyy siten että irroitetaan laite autosta ja omatekele murkula tulee siihen väliin ns. sarjaan laitteen kanssa. Noi on sille herkkiä laitteita että jos se diagnoosi piuha menee johkin muuallekkin kuin koodinlukijalle niin saattaa häiritä ohjelmaa. Eli esim. Eberin easystart jos diagnoosi kytketty niin ei välttämättä saa yhteyttä.
-
- Viestit: 1208
- Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Tua niin vedetääs sen verta jarrua eli tuo meikäläisen vehjes käyttää sitä perinteistä diagnoosi-johtoa, sini-valkonen eberissä...
Joku Viton väylävehje on nurkissa pyöriny mutta en muista onko tullu yhteyttä kokeiltua, mutta mikseipä sitä väyläänkin kytkettyä saisi.
Jos ei muuten koodeja ja sisään pääse niin vaikka Autocomilla kuhan tietää mistä vehkeestä lämppäri on.
Muutenhan toi ei mitään avaruustekniikkaa sisällä.
Joku Viton väylävehje on nurkissa pyöriny mutta en muista onko tullu yhteyttä kokeiltua, mutta mikseipä sitä väyläänkin kytkettyä saisi.
Jos ei muuten koodeja ja sisään pääse niin vaikka Autocomilla kuhan tietää mistä vehkeestä lämppäri on.
Muutenhan toi ei mitään avaruustekniikkaa sisällä.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
No tälläinen sprintterin väyläkone on pöydällä ja niin ärsyttäväs paikas auton alle laittaa että mielellään koittais erillään testata. Autocomi löytyy mutta miten mahtaa kytkennät mennä liittimissä?samiko kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 6:09 pm Tua niin vedetääs sen verta jarrua eli tuo meikäläisen vehjes käyttää sitä perinteistä diagnoosi-johtoa, sini-valkonen eberissä...
Joku Viton väylävehje on nurkissa pyöriny mutta en muista onko tullu yhteyttä kokeiltua, mutta mikseipä sitä väyläänkin kytkettyä saisi.
Jos ei muuten koodeja ja sisään pääse niin vaikka Autocomilla kuhan tietää mistä vehkeestä lämppäri on.
Muutenhan toi ei mitään avaruustekniikkaa sisällä.
-
- Viestit: 1208
- Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Ei taida tuo oma Viton aivo olla puhdas väylä vehje vaikka näin netti väittääkin.
Sinivalkonen diagnoosi-piuha löytyy tuosta.
Tarttee koittaa mersun ohjelmistosta löytää jokku sähkökuvat josko selviäis kytkennät. Mikäs sulla on Meken mallinumero niin voisin ettiä suoraan sille? Onkos se rintterikin W??? Vai miten ne korit merkitään.
Navat 6 ja 14 olis can väylä obd:lla niitä vastaaviin autocomin piikkeihin ku virittelis lämppäriltä piuhat ja sit tietty käyttöjännite testerille (16=+, 4ja5=- )
Sinivalkonen diagnoosi-piuha löytyy tuosta.
Tarttee koittaa mersun ohjelmistosta löytää jokku sähkökuvat josko selviäis kytkennät. Mikäs sulla on Meken mallinumero niin voisin ettiä suoraan sille? Onkos se rintterikin W??? Vai miten ne korit merkitään.
Navat 6 ja 14 olis can väylä obd:lla niitä vastaaviin autocomin piikkeihin ku virittelis lämppäriltä piuhat ja sit tietty käyttöjännite testerille (16=+, 4ja5=- )
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Sprintterin kori on W906. Hieno homma jos tuohon löytyis apuja Virrat testeriin ja lämppäriin ja johonki viä se diagnoosipiuha , ja oikeat navat kaikille niin olis hyvä, niin ja vesi- ja naftapumppusamiko kirjoitti: ↑Pe Marras 25, 2022 5:32 pm Ei taida tuo oma Viton aivo olla puhdas väylä vehje vaikka näin netti väittääkin.
Sinivalkonen diagnoosi-piuha löytyy tuosta.
Tarttee koittaa mersun ohjelmistosta löytää jokku sähkökuvat josko selviäis kytkennät. Mikäs sulla on Meken mallinumero niin voisin ettiä suoraan sille? Onkos se rintterikin W??? Vai miten ne korit merkitään.
Navat 6 ja 14 olis can väylä obd:lla niitä vastaaviin autocomin piikkeihin ku virittelis lämppäriltä piuhat ja sit tietty käyttöjännite testerille (16=+, 4ja5=- )
-
- Viestit: 1208
- Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Olikoos tässä lämppärissä semmonen nelinapanen liitin sen perinteisen kasinapasen kaverina?
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1208
- Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Mikäli oikein luin kaaviota niin 8-napasen liittimen 5 ja 6 olis can-väylä
Eli kytkentä olis
8-napasen
1=plussa
2=annostelupumppu / - miinus eli vissiin koko vehkeen -
3=puhallin?
4=annostelupumppu +
5=can
6=can
7=kiertovesipumppu
8=tyhjä
4-napanen olis ohjuupainikkeiden käytössä?
3=telestart eli kaukosäätimelle
Versioita 906seenkin useita... En käyny läpi muuttuuko eri versioissa.
Varmaan silmällä huomaa vähän johtojen paksuuksista että pitääkö kutinsa
Eli kytkentä olis
8-napasen
1=plussa
2=annostelupumppu / - miinus eli vissiin koko vehkeen -
3=puhallin?
4=annostelupumppu +
5=can
6=can
7=kiertovesipumppu
8=tyhjä
4-napanen olis ohjuupainikkeiden käytössä?
3=telestart eli kaukosäätimelle
Versioita 906seenkin useita... En käyny läpi muuttuuko eri versioissa.
Varmaan silmällä huomaa vähän johtojen paksuuksista että pitääkö kutinsa
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Kiitos tästä! Täytyypä kokeilla näillä johdotuksilla mitä tapahtuu ja saada se autocomin testeri viä kytkettyä tähän mukaan niin josko sitten onnistuissamiko kirjoitti: ↑La Marras 26, 2022 10:47 pm Mikäli oikein luin kaaviota niin 8-napasen liittimen 5 ja 6 olis can-väylä
Eli kytkentä olis
8-napasen
1=plussa
2=annostelupumppu / - miinus eli vissiin koko vehkeen -
3=puhallin?
4=annostelupumppu +
5=can
6=can
7=kiertovesipumppu
8=tyhjä
4-napanen olis ohjuupainikkeiden käytössä?
3=telestart eli kaukosäätimelle
Versioita 906seenkin useita... En käyny läpi muuttuuko eri versioissa.
Varmaan silmällä huomaa vähän johtojen paksuuksista että pitääkö kutinsa
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
https://www.ebay.de/itm/402047107152?ha ... BM3sL2_5Zh
Tällä paketilla vois saada vähä helpommin johdotukset tehtyä ku on valmiita liittimiä, vähä lisäillä johtoja lämppärille.
Tällä paketilla vois saada vähä helpommin johdotukset tehtyä ku on valmiita liittimiä, vähä lisäillä johtoja lämppärille.
-
- Viestit: 1208
- Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Joo, näyttää vaan Webaston liittimiltä mutta ei niistäkään haittaa ole.
Ite hommasin aikoinani obd liitinrunkoja, saa ottaa käyttöön pinnit mitä tarttee ja taisipa löytyä niitä eberin liittimiäkin jostain kaupasta.
Ite hommasin aikoinani obd liitinrunkoja, saa ottaa käyttöön pinnit mitä tarttee ja taisipa löytyä niitä eberin liittimiäkin jostain kaupasta.
-
- Viestit: 5875
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Eberin testipenkki
Vanhemmissa Hydronic:eissa ei tarvinnut päävirran lisäksi antaa kuin yhteen piuhaan ohjausvirtaa jonka jälkeen lämmitin alkoi toimia oman proseduurinsa mukaisesti.
Vinkkiä saa muuten antaa kytkennästä.. kun olisi itselläkin tuossa yks kokeilua vailla.
Can-väylävehkeet on tietysti jo eri sarjassa.
Vinkkiä saa muuten antaa kytkennästä.. kun olisi itselläkin tuossa yks kokeilua vailla.
Can-väylävehkeet on tietysti jo eri sarjassa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Semrush [Bot] ja 17 vierailijaa