Purjevene upposi
-
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
- Viesti:
Purjevene upposi
Yksinpurjehtijan vene upposi ilmeisen nopeasti kaukana Intiannaltamerellä. Purjehtija pelastui . Veneen uppoamissyystä ei ole kirjoitettu sanaakaan... Paatti oli rakennettu vaativaa yksinpurjehdusta varten. Mikähän mahtoi olla haverin syy...?
takana loistava tulevaisuus
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Eiköhän tuo mene kategoriaan asialla oli kokenut sukeltaja, vuorikiipeilijä, meloja, retkiluistelika jne. jne.
Eipä sitten ollutkaan niin hyvin rakennettu ja varustettu yksinpurjehdukseen. On noissa mahdollista kapseloida ja vaahdottaa keula ja perätila niin, ettei sinne pääse vesi täyttämään venettä mutta kun ollaan tarpeeksi kokeneita niin jää tekemättä kuitenkin.. Pitäisi olla täydellinen aloittelija, niin vasta sellainen varustaisi ja rakentaisi veneen tuohon touhuun niin, ettei sen ole edes mahdollista upota.
Eipä sitten ollutkaan niin hyvin rakennettu ja varustettu yksinpurjehdukseen. On noissa mahdollista kapseloida ja vaahdottaa keula ja perätila niin, ettei sinne pääse vesi täyttämään venettä mutta kun ollaan tarpeeksi kokeneita niin jää tekemättä kuitenkin.. Pitäisi olla täydellinen aloittelija, niin vasta sellainen varustaisi ja rakentaisi veneen tuohon touhuun niin, ettei sen ole edes mahdollista upota.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Valtameri ei ole mikään uima-allas.
Jossain uutisessa puhuttiin kymmenmetrisistä aalloista.
Suurempiakin veneitä ja laivoja uppoaa, niin onko joku ihme, että tuollainen kippo menee pohjaan.
Pidän mieluummin ihmeenä, ettei niitä uppoa tuon enempää.
Jossain uutisessa puhuttiin kymmenmetrisistä aalloista.
Suurempiakin veneitä ja laivoja uppoaa, niin onko joku ihme, että tuollainen kippo menee pohjaan.
Pidän mieluummin ihmeenä, ettei niitä uppoa tuon enempää.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 991
- Liittynyt: La Joulu 05, 2009 6:55 pm
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Areenassa on mielenkiintoinen dokkari edellisestä reissusta: https://areena.yle.fi/1-63613137 .
Ei taida mikään kölivene pysyä pinnalla pelkällä vaahdolla jos kaikki paikat ovat vettä täynnä? Käsittääkseni Asteriassa oli kaksi vesitiivistä laipiota ja jos ne olivat kiinni niin pinnalla pitäisi pysyä ellei nyt ihan koko kylki aukea. Uppoaminen viidessä minuutissa on kyllä hämmästyttävän nopea loppu.
Ei taida mikään kölivene pysyä pinnalla pelkällä vaahdolla jos kaikki paikat ovat vettä täynnä? Käsittääkseni Asteriassa oli kaksi vesitiivistä laipiota ja jos ne olivat kiinni niin pinnalla pitäisi pysyä ellei nyt ihan koko kylki aukea. Uppoaminen viidessä minuutissa on kyllä hämmästyttävän nopea loppu.
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Ainoa mikä tulee mieleen on se että peräsinakseli on irronnut/katkennut niin että se on jättänyt tyhjän reijän mistä vesi on sitten tullut sisään. En usko että pohjaan on ilmestynyt mikään muu reikä noin vaan avomerellä.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 6376
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Johonkin on osunut.
https://www.is.fi/purjehdus/art-2000009213828.html
"– Heräsin perjantaina noin kello 8.30 kovaan pamaukseen. Kömmin ulos punkasta. Turvaverkon takia siihen meni parikymmentä sekuntia. Siinä vaiheessa vettä oli veneen salongissa polveen saakka. Peräosan moottoritilasta vettä tulvi vauhdilla lisää, Lehtinen viestitti HS:lle sähköpostitse."
https://www.is.fi/purjehdus/art-2000009213828.html
"– Heräsin perjantaina noin kello 8.30 kovaan pamaukseen. Kömmin ulos punkasta. Turvaverkon takia siihen meni parikymmentä sekuntia. Siinä vaiheessa vettä oli veneen salongissa polveen saakka. Peräosan moottoritilasta vettä tulvi vauhdilla lisää, Lehtinen viestitti HS:lle sähköpostitse."
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 6790
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Monesti on epäilty laivoista pudonneita puoliupoksissa ajelehtivia kontteja mahdollisena syynä yllättäviin törmäyksiin avomerellä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 6691
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Näinhän mm Redfordin elokuvassa "All is Lost" kävi. En niin tarkkaan ja kokonaan katsonut kauanko uppoamiseen meni aikaa ja upposiko vene kokonaan.
-
- Viestit: 977
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Ja siis tuollahan oli peilityyni sää ollut..
Pelastuslautta oli irronnut ennenaikojaan, mutta oli onnistunut hyppäämään sen kyytiin tyynen kelin ansiosta.
Pelastuslautta oli irronnut ennenaikojaan, mutta oli onnistunut hyppäämään sen kyytiin tyynen kelin ansiosta.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
-
- Viestit: 4348
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Onhan näitä uppoamisia tapahtunut ennekin ja myös suomalaisille. Olikohan neljännes vuosisata sitten, kun muistaakseni kolme kaveria oli kisaamassa maailman ympäri. Paatin piti olla parasta, mitä maailmalta löytyy. Joku pankki taisi olla pääsponsorina, saattoi purkin nimikin viitata sponsoriin. Ihan kelvollisella sijalla olivat kisassa, kun purtilo yllättäen kääntyi ylösalaisin ja jonkun ajan kuluttua upposi. Köli oli katsonut aiheelliseksi lähteä omille teilleen, eikä paatti sietänyt tällaista kuudensadan kilon keventymistä. Miehistö ongittiin merestä, joten tarinalle tuli onnellinen loppu.
-
- Viestit: 6691
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Sattuuhan näitä. Vuonna 1990 Whitbread maailmanympäripurjehdukseen osallistunut Martela O. F. vene menetti kölinsä ja 12 henkinen miehistö odotteli kaatuneen rungon päällä pelastajia.
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Kontti rikkoo ennemmin keulaa tai köliä mutta tuskin perää niin kuin tässä tapauksessa.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Miks sinne vesille tarttee mennä?
-
- Viestit: 3279
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
-
- Viestit: 991
- Liittynyt: La Joulu 05, 2009 6:55 pm
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Lisää Lehtisen kommentteja: https://www.is.fi/urheilu/art-2000009214394.html . Tuon mukaan ei olisi osunut mihinkään.
-
- Viestit: 3279
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Kovasti kerrotaan että oli vene suunnilleen rakennettu uudestaan, mutta missään ei mitään mainintaa oliko vene teräs-, alumiini-, puu-, muovikomposiittirakenteinen vai joillain muulla teknologialla toteutettu.
Itse sen verran epäiileväinen kaikenlaisen teknologian kestävyytden suhteen että en kyllä millä tahansa purkilla lähtisi matkaan.
Itse sen verran epäiileväinen kaikenlaisen teknologian kestävyytden suhteen että en kyllä millä tahansa purkilla lähtisi matkaan.
-
- Viestit: 658
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Kyl se oli nk. lasikuituvene, 60-luvun puolivälistä. Suomessa uudestaan rakennettu eli jäi vain runko (krovi) eli kansi ja välilaipiot ym. oli suomalaisen telakan tekemiä
"– Kun kömmin ulos punkasta, vettä tuli koskena, mutta ei keulasta vaan perästä moottoritilasta.
Mikä tarkoitti, että vuoto oli jossain takaosassa. Veneen keulassa oli kolme vesitiivistä laipiota ja perässä kaksi vesitiivistä laipiota ja kaikki rungon läpiviennit olivat veneen perässä olevan etummaisen laipion takapuolella."
Eli näkemys on ny se että peräosan laipiolla eristettyyn tilaan olisi virrannut jostain syystä vettä niin että sen paine olisi rikkonut laipion. Mutta... mikä vuoto ja miten niin iso että upotti veneen hetkessä? Peräsin oli kuitesi kait akseliltaan niin ettei voinut rikkoa runkoa?
"– Kun kömmin ulos punkasta, vettä tuli koskena, mutta ei keulasta vaan perästä moottoritilasta.
Mikä tarkoitti, että vuoto oli jossain takaosassa. Veneen keulassa oli kolme vesitiivistä laipiota ja perässä kaksi vesitiivistä laipiota ja kaikki rungon läpiviennit olivat veneen perässä olevan etummaisen laipion takapuolella."
Eli näkemys on ny se että peräosan laipiolla eristettyyn tilaan olisi virrannut jostain syystä vettä niin että sen paine olisi rikkonut laipion. Mutta... mikä vuoto ja miten niin iso että upotti veneen hetkessä? Peräsin oli kuitesi kait akseliltaan niin ettei voinut rikkoa runkoa?
-
- Viestit: 3279
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Millähän tuollaset yli 50v vanhat veneen rungot tutkitaan, että ovat vielä siinä kunnossa että uskaltaa lähteä maailman ympäri seilaamaan?
Kai ne jollain röntgenillä tai ultraäänellä täytyy käydä läpi ettei ole piileviä vikoja.
Kai ne jollain röntgenillä tai ultraäänellä täytyy käydä läpi ettei ole piileviä vikoja.
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
https://www.saaressa.com/2018/05/27/tap ... n-venetta/
Tuossa jutussa esitellään venettä lähemmin. Käsittääkseni tuossa mallissa köli on vanhan tyylisesti pitkänomainen ja aika suuri ja korkea peräsin on kölin jatkeeksi saranoituna kölin takalaitaan kiinni lähes kölin pohjaan asti ulottuen noin 45 asteen kulmassa. Jutun muutamassa kuvassa esitellään peräsimen ohjauspinnaa ja kerrotaan sen voitavan jatkokappaleella jopa voitavan jatkaa niinkin pitkäksi, että hytistä asti on voinut sitä käyttää. Melko hirmuinen vipuvarsi. Jos peräsimen saranassa tukkeena taas Barnakkeleita sun muuta meren kasvustoa, ei noin pitkällä vivulla pysty tunnistamaan akselin ja peräsimen jäykistyneen ja tuuliperäsimelläkin ajaessa ja tuosta tangosta vääntelemällä on saattanut aiheutua murtava rasitus peräsimen akseliin ja peräsimen saranointiin. Todennäköisemmin meren voimat on runkanneet peräsintä niin, ettei pinnasta ole annettu pitkän vipuvarren takia periksi yhtään, kun jokin veneen liike vauhdissa ja aallokossa keinuessaan on vääntänyt peräsintä. Akseli viimein katkennut, väsyneet murtuneet saranat pettäneet lopullisesti ja vesi tulvinut akselin läpivientireiästä veneeseen peräsimen pudottua vääntöakseleineen alas kyydistä. Kun kuski on kömpinyt ylös punkastaan on perän väliseinäkin kerennyt jo pettämään ja vedet tulvineet koskena moottoritilasta kabiiniin. Jos peräsinakselin läpiviennin aukko on puheiden mukaan ollut halkaisijaltaan jopa kymmensenttinen, on se helposti riittänyt nopeaan veneen täyttymiseen ja uppoamiseen.
Tuossakin jutun kuvassa näkyy hyvin perän sontaantumista merenelävien ansiosta: https://www.sttinfo.fi/tiedote/yksinpur ... d=69861038
Tuossa jutussa esitellään venettä lähemmin. Käsittääkseni tuossa mallissa köli on vanhan tyylisesti pitkänomainen ja aika suuri ja korkea peräsin on kölin jatkeeksi saranoituna kölin takalaitaan kiinni lähes kölin pohjaan asti ulottuen noin 45 asteen kulmassa. Jutun muutamassa kuvassa esitellään peräsimen ohjauspinnaa ja kerrotaan sen voitavan jatkokappaleella jopa voitavan jatkaa niinkin pitkäksi, että hytistä asti on voinut sitä käyttää. Melko hirmuinen vipuvarsi. Jos peräsimen saranassa tukkeena taas Barnakkeleita sun muuta meren kasvustoa, ei noin pitkällä vivulla pysty tunnistamaan akselin ja peräsimen jäykistyneen ja tuuliperäsimelläkin ajaessa ja tuosta tangosta vääntelemällä on saattanut aiheutua murtava rasitus peräsimen akseliin ja peräsimen saranointiin. Todennäköisemmin meren voimat on runkanneet peräsintä niin, ettei pinnasta ole annettu pitkän vipuvarren takia periksi yhtään, kun jokin veneen liike vauhdissa ja aallokossa keinuessaan on vääntänyt peräsintä. Akseli viimein katkennut, väsyneet murtuneet saranat pettäneet lopullisesti ja vesi tulvinut akselin läpivientireiästä veneeseen peräsimen pudottua vääntöakseleineen alas kyydistä. Kun kuski on kömpinyt ylös punkastaan on perän väliseinäkin kerennyt jo pettämään ja vedet tulvineet koskena moottoritilasta kabiiniin. Jos peräsinakselin läpiviennin aukko on puheiden mukaan ollut halkaisijaltaan jopa kymmensenttinen, on se helposti riittänyt nopeaan veneen täyttymiseen ja uppoamiseen.
Tuossakin jutun kuvassa näkyy hyvin perän sontaantumista merenelävien ansiosta: https://www.sttinfo.fi/tiedote/yksinpur ... d=69861038
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
- Viesti:
Re: Purjevene upposi
Erittäin todennäköistä että edellämainitut syyt johti uppoamiseen. Kaikki on kuitenkin vaan arvailua. Merellä on kaikki mahdollista eikä kaikkeen voi varautua. 600 vuotta vanha lasikuitu.... ? suomessa ja vissiin muuallakin viranomaiskäytön lasikuituveneet tuhottiin ennen polttamalla parinkymmenen vuoden käytön jälkeen. Haurastumisen laminaatin haurastumisen tähden. Nyt tulosvastuu eli voitonkeräämisvastuun myötä käyttöiän ylittäneet veneet myydään huuokaupalla.Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Marras 20, 2022 11:12 pm https://www.saaressa.com/2018/05/27/tap ... n-venetta/
Tuossa jutussa esitellään venettä lähemmin. Käsittääkseni tuossa mallissa köli on vanhan tyylisesti pitkänomainen ja aika suuri ja korkea peräsin on kölin jatkeeksi saranoituna kölin takalaitaan kiinni lähes kölin pohjaan asti ulottuen noin 45 asteen kulmassa. Jutun muutamassa kuvassa esitellään peräsimen ohjauspinnaa ja kerrotaan sen voitavan jatkokappaleella jopa voitavan jatkaa niinkin pitkäksi, että hytistä asti on voinut sitä käyttää. Melko hirmuinen vipuvarsi. Jos peräsimen saranassa tukkeena taas Barnakkeleita sun muuta meren kasvustoa, ei noin pitkällä vivulla pysty tunnistamaan akselin ja peräsimen jäykistyneen ja tuuliperäsimelläkin ajaessa ja tuosta tangosta vääntelemällä on saattanut aiheutua murtava rasitus peräsimen akseliin ja peräsimen saranointiin. Todennäköisemmin meren voimat on runkanneet peräsintä niin, ettei pinnasta ole annettu pitkän vipuvarren takia periksi yhtään, kun jokin veneen liike vauhdissa ja aallokossa keinuessaan on vääntänyt peräsintä. Akseli viimein katkennut, väsyneet murtuneet saranat pettäneet lopullisesti ja vesi tulvinut akselin läpivientireiästä veneeseen peräsimen pudottua vääntöakseleineen alas kyydistä. Kun kuski on kömpinyt ylös punkastaan on perän väliseinäkin kerennyt jo pettämään ja vedet tulvineet koskena moottoritilasta kabiiniin. Jos peräsinakselin läpiviennin aukko on puheiden mukaan ollut halkaisijaltaan jopa kymmensenttinen, on se helposti riittänyt nopeaan veneen täyttymiseen ja uppoamiseen.
Tuossakin jutun kuvassa näkyy hyvin perän sontaantumista merenelävien ansiosta: https://www.sttinfo.fi/tiedote/yksinpur ... d=69861038
takana loistava tulevaisuus
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: tane II ja 56 vierailijaa