Volvo BM SM 661
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
- Viesti:
Volvo BM SM 661
Terve arvon masinistit ja kohtalotoverit. Aloitan tällaisen projekti kertomuksen tuoreesta hankinnasta eli Volvo BM SM 661 ajokoneesta. Kyseinen kone löytyi nettikoneen kautta, välimatkaa oli 800 kilometria joten kaupat syntyi näkemättä koko laitosta. Hinta oli edullinen tai vähintäänkin linjassa siihen, mitä näistä on viime vuosina pyydetty silloin kun näitä toisinaan on myyntiin putkahdellut.
En tiedä voiko tälläisen hankitaa järjellä perustella, mutta koitetaan Eli metsätöiden teko on mieleinen harrastus ja sitä tuppaa tässä riittävän, ja puulla toki lämpiää oma talo ja menee sitä muutamaan muuhunkin osoitteeseen. Toinen syy on että tän koneen rakentelu toimii toisena cv:nä sen tekstimutoisen lisäksi, eli työura on tähän asti tehty koneenrakennuksen parissa hitsaajana/hitsaus koordinaattorina. Nyt kolmenkympin kynnyksellä aloitin koneinsinöörin opinnot, mutta tuo laskupään riittävyys on vielä arvoitus, joten ajattelin että tälläinen konkreettinen näyttö koneiden rassaamisesta ja sunnittelusta auttaa alalle työllistymistä.
Ja sitten niistä suunnitelmista, eli nallehan oli tullessaan "työkuntoinen" mutta kärsii pahasti voimanpuuttesta niin moottorin että hydrauliikan suhteen. Ensimmäisenä tästä lähtee huoltoon suuttimet, syöttöpumppu että hydraulipumppu. Voimansiirto vaikuttaa toimivan moitteetta, sekä kuormaaja toimii ja on jopa hitsaamaton. Posiitivinen yllätys oli telojen kunto, ovat varmasti 80-90% kunnossa. Letkut hikoilee ja pykii monin paikoin, hytti oli läpeensä kyllästetty hyrauliöljyllä. Pesinkin nallen kuumavesipesurilla liuottimen kanssa, että näkee mitkä vuodot on nykyisiä ja mitkä aiempia. Samalla pesin tuon "edustuskoneen" eli 430:sen samalla. Sitten kun nalle on saatu oikeasti luotettavaan työkuntoon, toteutan seuraavia muutoksia:
-Jatkopuomi
-Runkolukko
-Venttiilipöydän päivitys
-Kärryn kavennus telejä muokkaalla
-Karikoille leveyssäätö
-Energiakoura??
-Paljon pientä nyppimistä ja lopuksi uusi väri päälle
Tekemisen puutteesta ei tarvitse kärsiä lähivuosinakaan
En tiedä voiko tälläisen hankitaa järjellä perustella, mutta koitetaan Eli metsätöiden teko on mieleinen harrastus ja sitä tuppaa tässä riittävän, ja puulla toki lämpiää oma talo ja menee sitä muutamaan muuhunkin osoitteeseen. Toinen syy on että tän koneen rakentelu toimii toisena cv:nä sen tekstimutoisen lisäksi, eli työura on tähän asti tehty koneenrakennuksen parissa hitsaajana/hitsaus koordinaattorina. Nyt kolmenkympin kynnyksellä aloitin koneinsinöörin opinnot, mutta tuo laskupään riittävyys on vielä arvoitus, joten ajattelin että tälläinen konkreettinen näyttö koneiden rassaamisesta ja sunnittelusta auttaa alalle työllistymistä.
Ja sitten niistä suunnitelmista, eli nallehan oli tullessaan "työkuntoinen" mutta kärsii pahasti voimanpuuttesta niin moottorin että hydrauliikan suhteen. Ensimmäisenä tästä lähtee huoltoon suuttimet, syöttöpumppu että hydraulipumppu. Voimansiirto vaikuttaa toimivan moitteetta, sekä kuormaaja toimii ja on jopa hitsaamaton. Posiitivinen yllätys oli telojen kunto, ovat varmasti 80-90% kunnossa. Letkut hikoilee ja pykii monin paikoin, hytti oli läpeensä kyllästetty hyrauliöljyllä. Pesinkin nallen kuumavesipesurilla liuottimen kanssa, että näkee mitkä vuodot on nykyisiä ja mitkä aiempia. Samalla pesin tuon "edustuskoneen" eli 430:sen samalla. Sitten kun nalle on saatu oikeasti luotettavaan työkuntoon, toteutan seuraavia muutoksia:
-Jatkopuomi
-Runkolukko
-Venttiilipöydän päivitys
-Kärryn kavennus telejä muokkaalla
-Karikoille leveyssäätö
-Energiakoura??
-Paljon pientä nyppimistä ja lopuksi uusi väri päälle
Tekemisen puutteesta ei tarvitse kärsiä lähivuosinakaan
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 9:51 am
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Hienoa! tästä tietysti laitat raporrtia kunnostuksen edistyessä.
-
- Viestit: 829
- Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Hieno Volvo!
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Onnea projektiin! Ihmettelinkin mihin tuo hävisi nettikoneesta
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 817
- Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Hieno peli ikäisekseen mutta miks ihmeessä kärryä pitäis kaventaa kun on nytkin metrin kapeampi kuin nyky koneet telat päällä
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Siitä syystä suunnittelen tota kaventamista, että kärryhän on ihan kohtuuton tän laitteen perään alkujaankin ja varsinkin nyt kun tällä ei mitään päätehakkuun puita enään ajeta vaan polttopuuta harvennuksilta ja risua. Eli siitä syystä tän kärryn leveys 2,7 metriä (suorat karikat vielä niin pienessä kallistuksessa yli 3 metriä) yhdistettynä valmiiks kankeeseen kääntyvyyten palvelee aika huonosti. Telipalkkeja ja rengastusta muuttamalla tosta leveydestä saa 40-50 cm pois niin riittää hieman pienemmät urat. Sitten kun tekee pellonreunoista risukuormaa niin leveyssäädettävillä karikoilla saa ronskimman kuorman kulkeen.
- mike
- Viestit: 5324
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Joku 385/22.5" nollavanteella tuohon, kapeneeko riittävästi.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Noniin sain kaverin 508 mersun katastusremontin valmiiks ja hallista pihalle niin nyt on ehtinyt vähän volvon kanssa touhuta. Mun pieneen metalliverstaaseen tää ei mahdu minkään mitan puolesta ja halliin tätä ei voi jättää pitkäks aikaa seisoon, nii tekasin tuollaisen silmiä hivelevän kauniin väliaikais katoksen vanhan kuivurin kylkeen. Syöttöpumpun ja hydraulipumpun sain purettua irralleen huoltoa varten tänään. Vielä täytyy irrottaa suuttimet myös huoltoa varten ja polttoainetankki käyttää irrallaan että saa senkin puhtaaks vuosien moskasta. Olssonpartsista tein osatilauksen niin siinä tuli siirtopumppuun uudet tiivisteet, eli melko kattavasti tulee polttoainepuoli nyt kuntoon.
Tänään oli niin tehokas päivä että sain vielä kuvattua nosturin puomin ja keulan osat. Kuviin sitten merkkasin kaikki tarvittavat mitat minkä pohjalta pystyn solidworksilla piirteleen bolt on hydraulisen jatkopuomin. Keulaan teen kuormaajan kouralle paremman telineen, nykynen oli sellanen hahlo viritelmä ja pirun tarkka oikeesta asennosta. Uudesta pitää tulla sellanen että saa otteen helposti ja kouran sulkemalla lukittuu paikoilleen niin ei urakat kuse
Tänään oli niin tehokas päivä että sain vielä kuvattua nosturin puomin ja keulan osat. Kuviin sitten merkkasin kaikki tarvittavat mitat minkä pohjalta pystyn solidworksilla piirteleen bolt on hydraulisen jatkopuomin. Keulaan teen kuormaajan kouralle paremman telineen, nykynen oli sellanen hahlo viritelmä ja pirun tarkka oikeesta asennosta. Uudesta pitää tulla sellanen että saa otteen helposti ja kouran sulkemalla lukittuu paikoilleen niin ei urakat kuse
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Mahtavia Volvoja!
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661 Projekti
Askartelin tollasen nopeen proton jatkopuomista. Holkit on vielä piirtämättä mutta tämä tosiaan tulee sopimaan suoraan vanhaan tyvipuomiin. Oikeastaan tässä tarvis neuvoja kun ei ole kokemusta hydraulisylintereiden mitoittamisesti tälläiseen tai mihinkään muhuunkaan tarkoitukseen, joten neuvoja otetaan vastaan. Puomi on mitoitettu siten, että iskua tulisi olla 1500mm.
Tällä sylinterillä hahmottelin: https://www.ikh.fi/fi/hydraulisylinteri ... s60301500k
Siinä speksit on seuraavat:
- mäntä Ø 60 mm
- varsi Ø 30 mm
- nivellaakeri 25 mm
- kierre 3/8"
- isku 1500 mm
- asennusmitta 1703 mm
- käyttöpaine 210 bar
- kaksitoiminen
Eli onko mitoitus ok vai pitääkö muuttaa speksejä. Sitten kun on sylkkä valittu pääsen piirtään holkin ja korvakkeet loppuun.
Puomi on 250x150x8 ja 200x120x8 putkipalkista, isomman sisään tulee liukumuovit. Välystä pystyy säätään shimmilevyillä liukumuovien alla, mutta mikä olis hyvä välys tuollaiselle jatkolle? Ja idoita liukumuovien kiinnitykseen saa heittää myös. Se on sen verran kovaa tavaraa että pystyy kierteyttään ja vetään putken ulkopuolelta pultilla esim. ellei parempaa ideaa synny.
hydrauliletkut vedän ulkopuolelta, täytyy kehittää niille kanssa vielä kinnitykset.
-
- Viestit: 560
- Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Mulla on kuormaimen jatkeessa 40/25-1500 sylinteri, ravaltsulta tilasin. Hyvin on riittänyt, isompi on myös hitaampi ja painavampi.
Välystä mahdollisimman vähän, se väljistyy kuitenkin käytössä
Mulla ovat kiinni uppokantaisilla pulteilla puomista läpi jatke siirtopuomia hieman lyhyempi että saa liukumuovit kiinni sisäpuolelta.
Välystä mahdollisimman vähän, se väljistyy kuitenkin käytössä
Mulla ovat kiinni uppokantaisilla pulteilla puomista läpi jatke siirtopuomia hieman lyhyempi että saa liukumuovit kiinni sisäpuolelta.
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Liukupaloja ollaan töissä kiinnitetty lyöntimutterien avulla. Sopiva upotus tehtävä, jotta lyöntimutterin kanta jää piiloon eikä ole ihan heti hankaamassa kun liukupala vähän kuluu. En usko, että kestää kiinni, jos kierteet tekee muoviin. Missä pystyy, niin kannattaa tehdä ihan vaan tasku liukupalalle. Esim. sisäputken päässä varmaan toimisi. Kun putket on sisäkkäin, niin ei ne palat minnekään tipu.
Tekisin ehken tuon sylinterin jatkeen sisälle. Lujuusmielessä parempi ja ei ole kolhiintumassa. Loppujen lopuksi yhtä helppo tehdä niinkin. Vähän pitemmän jatkeen, jos haluaa geometrian kärsimättä, niin kannattaa katsoa mallia nykykuormaajista ja laittaa perä menemään vähän ohi nivelestä.
Ihan hyvä kuormain aikalaisekseen tuo Ösä. Itsellä oli joskus SM462, jossa oli Ösä 340 nosturina. Ainakin itselle jäi sellainen kuva, että nostovoima olisi jatkeen kestänyt ja venttiilipöydässäkin taisi olla kara valmiina.
Tekisin ehken tuon sylinterin jatkeen sisälle. Lujuusmielessä parempi ja ei ole kolhiintumassa. Loppujen lopuksi yhtä helppo tehdä niinkin. Vähän pitemmän jatkeen, jos haluaa geometrian kärsimättä, niin kannattaa katsoa mallia nykykuormaajista ja laittaa perä menemään vähän ohi nivelestä.
Ihan hyvä kuormain aikalaisekseen tuo Ösä. Itsellä oli joskus SM462, jossa oli Ösä 340 nosturina. Ainakin itselle jäi sellainen kuva, että nostovoima olisi jatkeen kestänyt ja venttiilipöydässäkin taisi olla kara valmiina.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Tuollanen on ihan passeli, kun tulee nopeutta, ja kuitenkin voimaa ihan riittävästi. 170 bar paineella tuolla vetovoima 1,2tonnia.Mulla on kuormaimen jatkeessa 40/25-1500 sylinteri,
Haittana pitkässä ohuessa varressa nurjahtamis vaara, etenkin jos ulkopuolella jatkeen, ja saanu vähän sivuosumaa, ja pusketaa täydellä voimalla vartta ulos!?
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Tästä hydraulipumppu rempasta vielä, kun aloin purkaan pumppua esiin ajattelin että tää onkin hienosti suunniteltu koska näytti siltä että 6 pulttia avaamalla, eturunko kääntyy saranasta alaspäin ja tulee tilaa irrottaa pumppu. Mutta sitten alko vastustaan kun eturunko ei mahtunut kääntyyn tarpeeks, koska rungossa kiinni oleva vinssikoneisto alko ottaan kiinni itse hydraulipumppuun. Jouduin irroittaan vinssikoneiston ja nostaan hieman ilmaan että runko mahtui kääntyyn. Nyt tuli mieleen perimätietoo että myyjä muisteli että tässä olis ollut vickers merkkinen pumppu, mutta nyt sieltä löyty commercial merkkinen. Tuli mieleen että Ilmeisesti pumppu on vaihtunut matkan varrella ja tää nykynen on juuri sen pari senttiä pidempää mallia että se ottaa kiinni tohon vinssin vaihteistoon ja tekee huoltamisesta vittumaisempaa. Nyt täytyy selvitellä löytyskö jostain alkuperäisen kaltainen tai kokonaan uus joka sopis tuonne paikoilleen siten että tuo eturunkokin mahtuis kääntyyn ilman vinssin irroitusta
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Tuossa tuli aiemmin monta hyvää kommenttia tuosta jatkopuomista. Niinkuin edelle mainittiin niin sylinteri on tietysti paremmin suojassa jatkon sisällä, mutta erityisesti geometria on parempi kun sylinteri ei "kampea" jatkon yläpuolella. Ja taidan tehdä tuolla pienemmällä 40/25/1500 sylkällä myös näitten parannuksien jälkeen. Samaten luovun ajatuksesta tehdä isompi puomin osa putkipalkista, ja korvasin sen laserleikkeellä. Leikkauttaa vielä suurlujuusteräksestä niin saa ainevahvuutta pienemmäks ja puomin kevyemmäks. Aiemman mallin olis vielä toteuttanut itse plasmalla leikkaamalla mutta nyt täytyy mennä hattu kourassa vanhalla työpaikalle kysyyn vieläkö ne leikkaus tälläset rojut Jonkinlainen jäykkäri täytyy vielä kehittää tohon jatkopuomin kalanpyrstöön ettei se mene lyttyyn uloimassa asennossa.
-
- Viestit: 1595
- Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Jaahas syyllinen tän pohjoisen konee katoamiseen siis löytyi vanhalle starikalle juuri viimeviikolla tuli varaosa etupää iso nalle rontattua. Ehdottomasti menee sinun hommat tuon kanssa seurantaan. Nyt muutaman vuotta tullut vähän yritettyä kaivaa tietoa noista iso nalleista. Ja ehkä jotain apuja voisi olla. Kysy ihmeessä jos joku asia mietityttää. Toki meillekkin tuo tullut vasta muutaman vuotta sitten. Kelpo hintaan kyllä sait ja vielä aika räpeltämmättömän sekä siistin koneen! Se orkkis pumppu on sitten muuten cessna merkkinen eikä mikään vickers. Ainakin jos on jo 600 Volvon peruskoneelle tehty nalle.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
-
- Viestit: 1595
- Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Nostureita on ollut kolmea mallia. Kaksi alapuolisella sylinteriä olevaa. Toisnen ilman jatkoa, toinen jatkolla, ja sitten tuo nivelellä oleva puomi jossa työ sylinteri on yläpuolella joka sinunkin koneessa on. Kärryjä on ollut kahta eri mallia. Tuo pystytappi malli noilla tuplapyörillä ja sitten mutka tapetilla ja 22.5 x500 kumeilla. Meillä on tuolla sinkku pyörillä oleva kärry.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Ilman muuta konsulttiapu tän koneen kanssa kelpaa Tän mukana tuli käyttöohjekirja, ja paksu osaluettelo mistä löytyy kaikki räjäytyskuvat mikä helpottaa harrastusta, ainoo vaan niin ovat ruotsinkielisiä. Pistä vaikka yv:llä yhteystiedot niin voisin soitella volvo aiheestasavinen kirjoitti: ↑Ma Marras 21, 2022 4:08 pm Jaahas syyllinen tän pohjoisen konee katoamiseen siis löytyi vanhalle starikalle juuri viimeviikolla tuli varaosa etupää iso nalle rontattua. Ehdottomasti menee sinun hommat tuon kanssa seurantaan. Nyt muutaman vuotta tullut vähän yritettyä kaivaa tietoa noista iso nalleista. Ja ehkä jotain apuja voisi olla. Kysy ihmeessä jos joku asia mietityttää. Toki meillekkin tuo tullut vasta muutaman vuotta sitten. Kelpo hintaan kyllä sait ja vielä aika räpeltämmättömän sekä siistin koneen! Se orkkis pumppu on sitten muuten cessna merkkinen eikä mikään vickers. Ainakin jos on jo 600 Volvon peruskoneelle tehty nalle.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Jees syöttöpumppu ja suuttimet on huollossa, ja keulan peltiosat vein tallille ja oon niitä tästä oikonut useempana päivänä, ovat sen näköisetkin että 50 vuotta metsätöitä on takana. Ihan siistit niistäkin saa kun sitkeesti käy lämmittelee ja vasartaa. ylimääräiset reiät tuli kanssa hitsailtua umpeen samalla. Ei mitään valmista esiteltäväks nyt, mutta muutama kysymys
Hydraulipumpun kanssa ajattelin että päivitän sen kokonaan uuteen, koska vanhan huollolla ja uuden hankkimisella ei ole juurikaan hintaeroa. Muutan rungossa olevan kiinnityksen pulttijaon vastaamaan jotain nykypäivän laippaa, niin saa helkkaristi lisää valikoimaa pumpun suhteen. Kysymys olis siinä että saan oikean kokoisen pumpun tilalle, eli paljonko siinä pitää olla tuottoa, entä paineen kesto hetkellinen/jatkuva. Entäs kierrosalue, tietysti olis hyvä että vois matalilla kierroksilla käytellä nosturia. Ja sitten se funktio vielä tähän eli vanhaan nähden lisänä se jatkon sylinteri, ja runkolukko tulee myös toimiin hydraulisesti.
Entäs mitä eroa noilla bm 1113 ja 1113A moottoreilla on? puristukset tms?
Onko kellään tiedossa tuota värikoodia millä tän ikäiset volvon metsäkoneet on aikoinaan maalailtu?
Hydraulipumpun kanssa ajattelin että päivitän sen kokonaan uuteen, koska vanhan huollolla ja uuden hankkimisella ei ole juurikaan hintaeroa. Muutan rungossa olevan kiinnityksen pulttijaon vastaamaan jotain nykypäivän laippaa, niin saa helkkaristi lisää valikoimaa pumpun suhteen. Kysymys olis siinä että saan oikean kokoisen pumpun tilalle, eli paljonko siinä pitää olla tuottoa, entä paineen kesto hetkellinen/jatkuva. Entäs kierrosalue, tietysti olis hyvä että vois matalilla kierroksilla käytellä nosturia. Ja sitten se funktio vielä tähän eli vanhaan nähden lisänä se jatkon sylinteri, ja runkolukko tulee myös toimiin hydraulisesti.
Entäs mitä eroa noilla bm 1113 ja 1113A moottoreilla on? puristukset tms?
Onko kellään tiedossa tuota värikoodia millä tän ikäiset volvon metsäkoneet on aikoinaan maalailtu?
-
- Viestit: 2384
- Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Re: Volvo BM SM 661
Tuossa isossa Nallessa on ns pallorenkaat alunperin eli 22.5x500 ja niillä tuo leveys on 2,5m tai alle. -70 luvulla ei koneet saanut olla yli 2.5m millä ajettiin tiellä. Eli pallorenkailla kaventuisi.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Dombba ja 47 vierailijaa