Volvo BM SM 661

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Terve arvon masinistit ja kohtalotoverit. Aloitan tällaisen projekti kertomuksen tuoreesta hankinnasta eli Volvo BM SM 661 ajokoneesta. Kyseinen kone löytyi nettikoneen kautta, välimatkaa oli 800 kilometria joten kaupat syntyi näkemättä koko laitosta. Hinta oli edullinen tai vähintäänkin linjassa siihen, mitä näistä on viime vuosina pyydetty silloin kun näitä toisinaan on myyntiin putkahdellut.

En tiedä voiko tälläisen hankitaa järjellä perustella, mutta koitetaan :mrgreen: Eli metsätöiden teko on mieleinen harrastus ja sitä tuppaa tässä riittävän, ja puulla toki lämpiää oma talo ja menee sitä muutamaan muuhunkin osoitteeseen. Toinen syy on että tän koneen rakentelu toimii toisena cv:nä sen tekstimutoisen lisäksi, eli työura on tähän asti tehty koneenrakennuksen parissa hitsaajana/hitsaus koordinaattorina. Nyt kolmenkympin kynnyksellä aloitin koneinsinöörin opinnot, mutta tuo laskupään riittävyys on vielä arvoitus, joten ajattelin että tälläinen konkreettinen näyttö koneiden rassaamisesta ja sunnittelusta auttaa alalle työllistymistä.

Ja sitten niistä suunnitelmista, eli nallehan oli tullessaan "työkuntoinen" mutta kärsii pahasti voimanpuuttesta niin moottorin että hydrauliikan suhteen. Ensimmäisenä tästä lähtee huoltoon suuttimet, syöttöpumppu että hydraulipumppu. Voimansiirto vaikuttaa toimivan moitteetta, sekä kuormaaja toimii ja on jopa hitsaamaton. Posiitivinen yllätys oli telojen kunto, ovat varmasti 80-90% kunnossa. Letkut hikoilee ja pykii monin paikoin, hytti oli läpeensä kyllästetty hyrauliöljyllä. Pesinkin nallen kuumavesipesurilla liuottimen kanssa, että näkee mitkä vuodot on nykyisiä ja mitkä aiempia. Samalla pesin tuon "edustuskoneen" eli 430:sen samalla. Sitten kun nalle on saatu oikeasti luotettavaan työkuntoon, toteutan seuraavia muutoksia:

-Jatkopuomi
-Runkolukko
-Venttiilipöydän päivitys
-Kärryn kavennus telejä muokkaalla
-Karikoille leveyssäätö
-Energiakoura??
-Paljon pientä nyppimistä ja lopuksi uusi väri päälle

Tekemisen puutteesta ei tarvitse kärsiä lähivuosinakaan 8)

Kuva

Kuva
bushnell
Viestit: 136
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 9:51 am
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja bushnell »

Hienoa! tästä tietysti laitat raporrtia kunnostuksen edistyessä.
karir
Viestit: 824
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja karir »

Hieno Volvo!
Kuuskakkone
Viestit: 739
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Onnea projektiin! Ihmettelinkin mihin tuo hävisi nettikoneesta :mrgreen:
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
trahata
Viestit: 811
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja trahata »

Hieno peli ikäisekseen mutta miks ihmeessä kärryä pitäis kaventaa kun on nytkin metrin kapeampi kuin nyky koneet telat päällä
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

trahata kirjoitti: Pe Marras 04, 2022 9:46 am Hieno peli ikäisekseen mutta miks ihmeessä kärryä pitäis kaventaa kun on nytkin metrin kapeampi kuin nyky koneet telat päällä
Siitä syystä suunnittelen tota kaventamista, että kärryhän on ihan kohtuuton tän laitteen perään alkujaankin ja varsinkin nyt kun tällä ei mitään päätehakkuun puita enään ajeta vaan polttopuuta harvennuksilta ja risua. Eli siitä syystä tän kärryn leveys 2,7 metriä (suorat karikat vielä niin pienessä kallistuksessa yli 3 metriä) yhdistettynä valmiiks kankeeseen kääntyvyyten palvelee aika huonosti. Telipalkkeja ja rengastusta muuttamalla tosta leveydestä saa 40-50 cm pois niin riittää hieman pienemmät urat. Sitten kun tekee pellonreunoista risukuormaa niin leveyssäädettävillä karikoilla saa ronskimman kuorman kulkeen.

Kuva
Avatar
mike
Viestit: 5314
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja mike »

Joku 385/22.5" nollavanteella tuohon, kapeneeko riittävästi.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Noniin sain kaverin 508 mersun katastusremontin valmiiks ja hallista pihalle niin nyt on ehtinyt vähän volvon kanssa touhuta. Mun pieneen metalliverstaaseen tää ei mahdu minkään mitan puolesta ja halliin tätä ei voi jättää pitkäks aikaa seisoon, nii tekasin tuollaisen silmiä hivelevän kauniin väliaikais katoksen vanhan kuivurin kylkeen. Syöttöpumpun ja hydraulipumpun sain purettua irralleen huoltoa varten tänään. Vielä täytyy irrottaa suuttimet myös huoltoa varten ja polttoainetankki käyttää irrallaan että saa senkin puhtaaks vuosien moskasta. Olssonpartsista tein osatilauksen niin siinä tuli siirtopumppuun uudet tiivisteet, eli melko kattavasti tulee polttoainepuoli nyt kuntoon.

Tänään oli niin tehokas päivä että sain vielä kuvattua nosturin puomin ja keulan osat. Kuviin sitten merkkasin kaikki tarvittavat mitat minkä pohjalta pystyn solidworksilla piirteleen bolt on hydraulisen jatkopuomin. Keulaan teen kuormaajan kouralle paremman telineen, nykynen oli sellanen hahlo viritelmä ja pirun tarkka oikeesta asennosta. Uudesta pitää tulla sellanen että saa otteen helposti ja kouran sulkemalla lukittuu paikoilleen niin ei urakat kuse :mrgreen:

Kuva

Kuva
A-P
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja A-P »

Mahtavia Volvoja!
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661 Projekti

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Kuva

Kuva

Askartelin tollasen nopeen proton jatkopuomista. Holkit on vielä piirtämättä mutta tämä tosiaan tulee sopimaan suoraan vanhaan tyvipuomiin. Oikeastaan tässä tarvis neuvoja kun ei ole kokemusta hydraulisylintereiden mitoittamisesti tälläiseen tai mihinkään muhuunkaan tarkoitukseen, joten neuvoja otetaan vastaan. Puomi on mitoitettu siten, että iskua tulisi olla 1500mm.

Tällä sylinterillä hahmottelin: https://www.ikh.fi/fi/hydraulisylinteri ... s60301500k
Siinä speksit on seuraavat:

- mäntä Ø 60 mm
- varsi Ø 30 mm
- nivellaakeri 25 mm
- kierre 3/8"
- isku 1500 mm
- asennusmitta 1703 mm
- käyttöpaine 210 bar
- kaksitoiminen

Eli onko mitoitus ok vai pitääkö muuttaa speksejä. Sitten kun on sylkkä valittu pääsen piirtään holkin ja korvakkeet loppuun.

Puomi on 250x150x8 ja 200x120x8 putkipalkista, isomman sisään tulee liukumuovit. Välystä pystyy säätään shimmilevyillä liukumuovien alla, mutta mikä olis hyvä välys tuollaiselle jatkolle? Ja idoita liukumuovien kiinnitykseen saa heittää myös. Se on sen verran kovaa tavaraa että pystyy kierteyttään ja vetään putken ulkopuolelta pultilla esim. ellei parempaa ideaa synny.

hydrauliletkut vedän ulkopuolelta, täytyy kehittää niille kanssa vielä kinnitykset.
Heka
Viestit: 553
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja Heka »

Mulla on kuormaimen jatkeessa 40/25-1500 sylinteri, ravaltsulta tilasin. Hyvin on riittänyt, isompi on myös hitaampi ja painavampi.
Välystä mahdollisimman vähän, se väljistyy kuitenkin käytössä
Mulla ovat kiinni uppokantaisilla pulteilla puomista läpi jatke siirtopuomia hieman lyhyempi että saa liukumuovit kiinni sisäpuolelta.
RH 6
Viestit: 457
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Liukupaloja ollaan töissä kiinnitetty lyöntimutterien avulla. Sopiva upotus tehtävä, jotta lyöntimutterin kanta jää piiloon eikä ole ihan heti hankaamassa kun liukupala vähän kuluu. En usko, että kestää kiinni, jos kierteet tekee muoviin. Missä pystyy, niin kannattaa tehdä ihan vaan tasku liukupalalle. Esim. sisäputken päässä varmaan toimisi. Kun putket on sisäkkäin, niin ei ne palat minnekään tipu.

Tekisin ehken tuon sylinterin jatkeen sisälle. Lujuusmielessä parempi ja ei ole kolhiintumassa. Loppujen lopuksi yhtä helppo tehdä niinkin. Vähän pitemmän jatkeen, jos haluaa geometrian kärsimättä, niin kannattaa katsoa mallia nykykuormaajista ja laittaa perä menemään vähän ohi nivelestä.

Ihan hyvä kuormain aikalaisekseen tuo Ösä. Itsellä oli joskus SM462, jossa oli Ösä 340 nosturina. Ainakin itselle jäi sellainen kuva, että nostovoima olisi jatkeen kestänyt ja venttiilipöydässäkin taisi olla kara valmiina.
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Mulla on kuormaimen jatkeessa 40/25-1500 sylinteri,
Tuollanen on ihan passeli, kun tulee nopeutta, ja kuitenkin voimaa ihan riittävästi. 170 bar paineella tuolla vetovoima 1,2tonnia.
Haittana pitkässä ohuessa varressa nurjahtamis vaara, etenkin jos ulkopuolella jatkeen, ja saanu vähän sivuosumaa, ja pusketaa täydellä voimalla vartta ulos!? :roll:
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Tästä hydraulipumppu rempasta vielä, kun aloin purkaan pumppua esiin ajattelin että tää onkin hienosti suunniteltu koska näytti siltä että 6 pulttia avaamalla, eturunko kääntyy saranasta alaspäin ja tulee tilaa irrottaa pumppu. Mutta sitten alko vastustaan kun eturunko ei mahtunut kääntyyn tarpeeks, koska rungossa kiinni oleva vinssikoneisto alko ottaan kiinni itse hydraulipumppuun. Jouduin irroittaan vinssikoneiston ja nostaan hieman ilmaan että runko mahtui kääntyyn. Nyt tuli mieleen perimätietoo että myyjä muisteli että tässä olis ollut vickers merkkinen pumppu, mutta nyt sieltä löyty commercial merkkinen. Tuli mieleen että Ilmeisesti pumppu on vaihtunut matkan varrella ja tää nykynen on juuri sen pari senttiä pidempää mallia että se ottaa kiinni tohon vinssin vaihteistoon ja tekee huoltamisesta vittumaisempaa. Nyt täytyy selvitellä löytyskö jostain alkuperäisen kaltainen tai kokonaan uus joka sopis tuonne paikoilleen siten että tuo eturunkokin mahtuis kääntyyn ilman vinssin irroitusta :roll:

Kuva

Kuva
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Tuossa tuli aiemmin monta hyvää kommenttia tuosta jatkopuomista. Niinkuin edelle mainittiin niin sylinteri on tietysti paremmin suojassa jatkon sisällä, mutta erityisesti geometria on parempi kun sylinteri ei "kampea" jatkon yläpuolella. Ja taidan tehdä tuolla pienemmällä 40/25/1500 sylkällä myös näitten parannuksien jälkeen. Samaten luovun ajatuksesta tehdä isompi puomin osa putkipalkista, ja korvasin sen laserleikkeellä. Leikkauttaa vielä suurlujuusteräksestä niin saa ainevahvuutta pienemmäks ja puomin kevyemmäks. Aiemman mallin olis vielä toteuttanut itse plasmalla leikkaamalla mutta nyt täytyy mennä hattu kourassa vanhalla työpaikalle kysyyn vieläkö ne leikkaus tälläset rojut :mrgreen: Jonkinlainen jäykkäri täytyy vielä kehittää tohon jatkopuomin kalanpyrstöön ettei se mene lyttyyn uloimassa asennossa.

Kuva
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja savinen »

Jaahas syyllinen tän pohjoisen konee katoamiseen siis löytyi🙂 vanhalle starikalle juuri viimeviikolla tuli varaosa etupää iso nalle rontattua. Ehdottomasti menee sinun hommat tuon kanssa seurantaan. Nyt muutaman vuotta tullut vähän yritettyä kaivaa tietoa noista iso nalleista. Ja ehkä jotain apuja voisi olla. Kysy ihmeessä jos joku asia mietityttää. Toki meillekkin tuo tullut vasta muutaman vuotta sitten. Kelpo hintaan kyllä sait ja vielä aika räpeltämmättömän sekä siistin koneen! Se orkkis pumppu on sitten muuten cessna merkkinen eikä mikään vickers. Ainakin jos on jo 600 Volvon peruskoneelle tehty nalle.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja savinen »

Nostureita on ollut kolmea mallia. Kaksi alapuolisella sylinteriä olevaa. Toisnen ilman jatkoa, toinen jatkolla, ja sitten tuo nivelellä oleva puomi jossa työ sylinteri on yläpuolella joka sinunkin koneessa on. Kärryjä on ollut kahta eri mallia. Tuo pystytappi malli noilla tuplapyörillä ja sitten mutka tapetilla ja 22.5 x500 kumeilla. Meillä on tuolla sinkku pyörillä oleva kärry.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

savinen kirjoitti: Ma Marras 21, 2022 4:08 pm Jaahas syyllinen tän pohjoisen konee katoamiseen siis löytyi🙂 vanhalle starikalle juuri viimeviikolla tuli varaosa etupää iso nalle rontattua. Ehdottomasti menee sinun hommat tuon kanssa seurantaan. Nyt muutaman vuotta tullut vähän yritettyä kaivaa tietoa noista iso nalleista. Ja ehkä jotain apuja voisi olla. Kysy ihmeessä jos joku asia mietityttää. Toki meillekkin tuo tullut vasta muutaman vuotta sitten. Kelpo hintaan kyllä sait ja vielä aika räpeltämmättömän sekä siistin koneen! Se orkkis pumppu on sitten muuten cessna merkkinen eikä mikään vickers. Ainakin jos on jo 600 Volvon peruskoneelle tehty nalle.
Ilman muuta konsulttiapu tän koneen kanssa kelpaa👍 Tän mukana tuli käyttöohjekirja, ja paksu osaluettelo mistä löytyy kaikki räjäytyskuvat mikä helpottaa harrastusta, ainoo vaan niin ovat ruotsinkielisiä. Pistä vaikka yv:llä yhteystiedot niin voisin soitella volvo aiheesta 8)
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Jees syöttöpumppu ja suuttimet on huollossa, ja keulan peltiosat vein tallille ja oon niitä tästä oikonut useempana päivänä, ovat sen näköisetkin että 50 vuotta metsätöitä on takana. Ihan siistit niistäkin saa kun sitkeesti käy lämmittelee ja vasartaa. ylimääräiset reiät tuli kanssa hitsailtua umpeen samalla. Ei mitään valmista esiteltäväks nyt, mutta muutama kysymys :?:

Hydraulipumpun kanssa ajattelin että päivitän sen kokonaan uuteen, koska vanhan huollolla ja uuden hankkimisella ei ole juurikaan hintaeroa. Muutan rungossa olevan kiinnityksen pulttijaon vastaamaan jotain nykypäivän laippaa, niin saa helkkaristi lisää valikoimaa pumpun suhteen. Kysymys olis siinä että saan oikean kokoisen pumpun tilalle, eli paljonko siinä pitää olla tuottoa, entä paineen kesto hetkellinen/jatkuva. Entäs kierrosalue, tietysti olis hyvä että vois matalilla kierroksilla käytellä nosturia. Ja sitten se funktio vielä tähän eli vanhaan nähden lisänä se jatkon sylinteri, ja runkolukko tulee myös toimiin hydraulisesti.

Entäs mitä eroa noilla bm 1113 ja 1113A moottoreilla on? puristukset tms?

Onko kellään tiedossa tuota värikoodia millä tän ikäiset volvon metsäkoneet on aikoinaan maalailtu?
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Tuossa isossa Nallessa on ns pallorenkaat alunperin eli 22.5x500 ja niillä tuo leveys on 2,5m tai alle. -70 luvulla ei koneet saanut olla yli 2.5m millä ajettiin tiellä. Eli pallorenkailla kaventuisi.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, Google [Bot] ja 62 vierailijaa