Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Juice kirjoitti: ↑Ti Marras 08, 2022 8:26 am
Hieman hiipii mieleen vaihtoehto että onko tuota tarkoituskaan saada toimimaan talvea varten? Tai onko työmaalla joku "myyrä" joka repii piuhaa irti aina kun silmä välttää. Saadaan hinnat pidettyä ylhäällä kun tuo ei koskaan tule oikeaan käyttöön.
"Liiketoiminnan tulos
TVO toimii omakustannusperiaatteella (Mankala-periaate). Kustannukset
veloitetaan osakkailta sähkön hinnassa, jolloin katsauskauden tulos on
lähtökohtaisesti nolla, ellei erityisistä olosuhteista muuta johdu. Osakkaat
maksavat muuttuvat kustannukset toimitettujen energiamäärien mukaan
ja kiinteät kustannukset omistuksen mukaisessa suhteessa riippumatta
siitä, onko teho-osuutta käytetty vai ei. Toimintaperiaatteesta johtuen
tulokseen perustuvia tunnuslukuja ei esitetä."
poweriko kirjoitti: ↑Ma Marras 07, 2022 10:04 pm
Sinällään tuo yhdistelmä Siemensin vesijäähdytteinen moottori -lienee 3-10kV jännitteellä, kierroslukusäätö hydraulisesti (nestekytkin) ja KSB:n pumppu on vuosikymmeniä vanha systeemi ja käytössä paljon maailmalla.
Pumput eivät silti ole vakiotuotelistalta, vaan OL3 spesifisiä.
Tvo julkaisi kuvan vaurioituneesta juoksupyörästä, jos kolmea kappaletta tuollaista murikkaa ei saada parissa viikossa vaikka umpinaisesta aihiosta työstettynä hankittua niin asiasta vastuullisen kannattaisi varmaan katsella jotain muuta duunia...
Kyseessä kuitenkin laitos jonka seisotus maksaa nykyisillä sähkönhinnoilla 4milj. €/päivä
Edes sinneppäin soveltuvasta materiaalista työstetty pyörä mahdollistaisi laitoksen tuotantokäytön ja antaisi aikaa ongelman selvitykselle...
Tuolla neljällä miljoonalla kuitenkin ostaa vaikka joka päivä uuden pumpun ja edellisetkin ovat kestäneet kuukausia.
Kannattaa soittaa TVO:lle ja kertoa, että tiedät paremmin, kuinka ydinvoimalaa kannattaa käyttää. Ottavat varmasti tiedon kiitollisuudella vastaan.
Yksi monista seikoista, joita pitää ottaa huomioon, on vierasesineet. Jos juoksupyörä rikkoutuu järjestelmässä, siitä irtoaa metallin kappaleita jäähdytyskiertoon. Ne aiheuttavat pahimmillaan uusia vaurioita, jotka maksavat ja aiheuttavat uusia seisokkeja. Ja tämä siis vain yhtenä esimerkkinä monista huomioon otettavista seikoista.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Tuon pumpun juoksupyöristä kerrotaan, että on saatavana taottuna tai valettuna.
Vaikuttaisi melko nopealta koska halkaisija on maltillinen.
Jos on materiaalivika niin inhottavan tasaista laatua osunut kohdalle.
Eipä tuo mikään kovinkaan kummoinen juoksupyörä olekaan, luulin että on oikeinkin iso. Tuommonen limppu. Meillä olisi kyllä rakennettu puusta tuet lavalle akselille jos tuollaista yksikköä olisi pitänyt jonnekin kuljetella...
Aina hieno tuo turkkilevyllä tuunattu trukkilava! Vai hetkinen...onko se tehty oikein metallista? Oho.
Kuvassa taitaa näkyä kraaterimaista kavitaatiosyöpymää juoksupyörän lavan jättöpuolella tuon uran seinämissä, vaaleissa kohdissa.
Moneen kertaa TVO on vakuutellut ettei löytyneillä säröillä ole vaikutusta ydinturvallisuuteen niin miksei vaan nosta uusia akseli/juoksupyörä-hiluja paikalleen ja miilu talveksi tulille? Katsellaan sitten pahimman kylmän jakson jälkeen että miltä juoksupyörät näyttää tavallisen ajon jäljiltä, verrattuna näihin joita on runkutettu vuosia ties millä koeajosekvensseillä?
Juhnu kirjoitti: ↑Ti Marras 08, 2022 11:59 am
Ja ei siitä pyörästä kiertoon mitään irtoa, jos nykyinen pyörä on
jostain syystä haljennut eikä esim. kavitaatiosta syöpynyt.
OK. Tuo on helpottava tieto TVO:lle.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Eipä tuo mikään kovinkaan kummoinen juoksupyörä olekaan, luulin että on oikeinkin iso. Tuommonen limppu. Meillä olisi kyllä rakennettu puusta tuet lavalle akselille jos tuollaista yksikköä olisi pitänyt jonnekin kuljetella...
Aina hieno tuo turkkilevyllä tuunattu trukkilava! Vai hetkinen...onko se tehty oikein metallista? Oho.
Kuvassa taitaa näkyä kraaterimaista kavitaatiosyöpymää juoksupyörän lavan jättöpuolella tuon uran seinämissä, vaaleissa kohdissa.
Moneen kertaa TVO on vakuutellut ettei löytyneillä säröillä ole vaikutusta ydinturvallisuuteen niin miksei vaan nosta uusia akseli/juoksupyörä-hiluja paikalleen ja miilu talveksi tulille? Katsellaan sitten pahimman kylmän jakson jälkeen että miltä juoksupyörät näyttää tavallisen ajon jäljiltä, verrattuna näihin joita on runkutettu vuosia ties millä koeajosekvensseillä?
Juuri tämä kuva oli se mistä oli kyse, ja juuri samat ajatukset minullakin.....
"Q: We're seeing the appearance of small cracks in our suction liner and impeller. The wear is unusual and seems premature. What's going on?"
"A: During pump operation, the bearing housing is exposed to extremely high thrust loads that apply force forward. If the bearing assembly hold-down bolts are not tight, the bearing housing will move forward, causing the impeller to rub against the suction liner.
Rubbing causes heat.
Heat causes cracks.
Cracks lead to catastrophic failures of the impeller and the suction liner.
Catastrophic failure causes unscheduled downtime — and drives costs up!"
Tuotahan on varmaan tarkastusten aika auottu aika monia kertoja.
Nyt on Fortum ottamassa Tahkoluodon (Meri-Pori) lauhdevoimalaitosta tuotantokäyttöön uudelleen, vuosihuolto ja koekäytöt on tehty. Sieltä sitten tulee enintään 565 MW, mutta "Vain jos on ennalta tilattu." kuten TV:n alueuutisissa kerrottiin. Siis jos pörssihinta on seuraavana päivänä riittävän korkealla niin alkavat lämmitellä pannua. Tuulisina päivinä tai Olkiluoto 3 toimiessa eivät varmaan käytä.
Ei ollut viikonloppuna lauhdevoimatuotantoa, edellisellä viikolla kyllä vaihtelevasti. Tuostahan https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/ sen näkee, kun vaihtaa päivää (kalenterista klikkaamaalla) ja odottaa; tuntuu tiedon päivittyminen joskus kestävän.
"Lokakuussa laitoksessa tehtiin vuosihuolto, jota seurasi koekäyttövaihe. Koekäyttö päättyi viime viikon perjantaina, jonka jälkeen laitos on tuottanut sähköä markkinoille."
Voihan Yle valehdella mitä vaan, mutta reaaliaikadata kertoo, ettei viikonloppuna ollut lauhdevoimatuotantoa . Maanantaina aamukuudelta alettiin ajamaan tuotantoa ylös.
Onhan se Meri-Porin laitos voinut käynnissä olla, vaikka ei paljon olisi verkkoon syöttänytkään. Ei suuria kattilalaitoksia ja turbiineja kannata jatkuvasti ajaa ylös ja alas, lämpötilojen vaihtelut rasittaa enemmän kuin tasainen kuuma-ajo. Tässä tapauksessa on hyvinkin voinut olla viikonlopun ylitse käynnissä vaikka omakäyttöteholla - tai sitten ei.
Esimerkkinä pienemmästä lämpövoimakoneesta, muistaako joku vielä Copterlinen Helsinki - Tallinna "pikavuoron"? Eivät ne moottoria pysäyttäneet päivän aikana kertaakaan, vaikka kone seisoi vuorojen välillä platalla (olin joskus paikalla). Olisi tullut liikaa syklejä joiden mukaan huollot myös määräytyvät, käyttötuntien lisäksi. Moottorit käynnistettiin aamulla ja pysäytettiin illalla kun päivän vuorot oli ajettu.
mauri kirjoitti: ↑Ke Marras 09, 2022 11:03 pm
Onhan se Meri-Porin laitos voinut käynnissä olla, vaikka ei paljon olisi verkkoon syöttänytkään. Ei suuria kattilalaitoksia ja turbiineja kannata jatkuvasti ajaa ylös ja alas, lämpötilojen vaihtelut rasittaa enemmän kuin tasainen kuuma-ajo. Tässä tapauksessa on hyvinkin voinut olla viikonlopun ylitse käynnissä vaikka omakäyttöteholla - tai sitten ei.
Esimerkkinä pienemmästä lämpövoimakoneesta, muistaako joku vielä Copterlinen Helsinki - Tallinna "pikavuoron"? Eivät ne moottoria pysäyttäneet päivän aikana kertaakaan, vaikka kone seisoi vuorojen välillä platalla (olin joskus paikalla). Olisi tullut liikaa syklejä joiden mukaan huollot myös määräytyvät, käyttötuntien lisäksi. Moottorit käynnistettiin aamulla ja pysäytettiin illalla kun päivän vuorot oli ajettu.
Ei taida pystyä meriporia ajamaan omakäyttötehon tehoilla, onnistuuko sitten ajamaan liika höyry/lämpö mereen jotta saa pidettyä päällä kattilan tarpeen vaatiessa joitakin aikoja.
Erikoisen näköinen tuo OL3:n impelleri paketti, olen tottunut että syve-pumpuissa on useampi vaihe missä paine nostetaan, tässä näyttää ettei ole kuin yksi vai lienekkö muut hilppeet purettu pois edestä.
mauri kirjoitti: ↑Ke Marras 09, 2022 11:03 pm
Onhan se Meri-Porin laitos voinut käynnissä olla, vaikka ei paljon olisi verkkoon syöttänytkään. Ei suuria kattilalaitoksia ja turbiineja kannata jatkuvasti ajaa ylös ja alas, lämpötilojen vaihtelut rasittaa enemmän kuin tasainen kuuma-ajo. Tässä tapauksessa on hyvinkin voinut olla viikonlopun ylitse käynnissä vaikka omakäyttöteholla - tai sitten ei.
Kohta varmaan ajetaan Meri-Pori enempi tai vähempi alas, kun näyttää huomenna pörssisähkö olevan lähes ilmaista päivälläkin.
Eipä tuo mikään kovinkaan kummoinen juoksupyörä olekaan, luulin että on oikeinkin iso. Tuommonen limppu. Meillä olisi kyllä rakennettu puusta tuet lavalle akselille jos tuollaista yksikköä olisi pitänyt jonnekin kuljetella...
Aina hieno tuo turkkilevyllä tuunattu trukkilava! Vai hetkinen...onko se tehty oikein metallista? Oho.
Kuvassa taitaa näkyä kraaterimaista kavitaatiosyöpymää juoksupyörän lavan jättöpuolella tuon uran seinämissä, vaaleissa kohdissa.
Moneen kertaa TVO on vakuutellut ettei löytyneillä säröillä ole vaikutusta ydinturvallisuuteen niin miksei vaan nosta uusia akseli/juoksupyörä-hiluja paikalleen ja miilu talveksi tulille? Katsellaan sitten pahimman kylmän jakson jälkeen että miltä juoksupyörät näyttää tavallisen ajon jäljiltä, verrattuna näihin joita on runkutettu vuosia ties millä koeajosekvensseillä?
Hylkyyn menevää tavaraa. Miksi sille pitäisi rakentaa jotain tukia?? Jos koekäytön, jossa rajat koetellaan, aikana alkaa säröillä niin selvitettävähän se on. Mikäli on materiaalivirhettä tai epäsopivuutta putkiston kanssa, niin aikansa ottaa.
Jotain värähtelyongelmia siellä oli putkistoissa aikaisemmin. Saattoi tietysti olla ihan jotain muuta putkistoa.
mauri kirjoitti: ↑Ke Marras 09, 2022 11:03 pm
Onhan se Meri-Porin laitos voinut käynnissä olla, vaikka ei paljon olisi verkkoon syöttänytkään. Ei suuria kattilalaitoksia ja turbiineja kannata jatkuvasti ajaa ylös ja alas, lämpötilojen vaihtelut rasittaa enemmän kuin tasainen kuuma-ajo. Tässä tapauksessa on hyvinkin voinut olla viikonlopun ylitse käynnissä vaikka omakäyttöteholla - tai sitten ei.
Esimerkkinä pienemmästä lämpövoimakoneesta, muistaako joku vielä Copterlinen Helsinki - Tallinna "pikavuoron"? Eivät ne moottoria pysäyttäneet päivän aikana kertaakaan, vaikka kone seisoi vuorojen välillä platalla (olin joskus paikalla). Olisi tullut liikaa syklejä joiden mukaan huollot myös määräytyvät, käyttötuntien lisäksi. Moottorit käynnistettiin aamulla ja pysäytettiin illalla kun päivän vuorot oli ajettu.
Ei taida pystyä meriporia ajamaan omakäyttötehon tehoilla, onnistuuko sitten ajamaan liika höyry/lämpö mereen jotta saa pidettyä päällä kattilan tarpeen vaatiessa joitakin aikoja.
Erikoisen näköinen tuo OL3:n impelleri paketti, olen tottunut että syve-pumpuissa on useampi vaihe missä paine nostetaan, tässä näyttää ettei ole kuin yksi vai lienekkö muut hilppeet purettu pois edestä.
Tuo pumppu on yksiasteinen ja enne sitä lienee joku boosteripumppu.