Telakoneiden toimintaperiaate
-
- Viestit: 336
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:23 pm
- Viesti:
Telakoneiden toimintaperiaate
Oon tutkinut netissä ja kirjoista isoja telapillareita. Kertokaa yksinkertaiselle onko esim. Catin alusta yhtä rautaa vai heiluuko alusta ja telat akselien tai nivelten varassa maaston ja kallistuksen mukaan. Suosikkikone on se suuri Komatsu joka painaa yli 150 tonnia, ei ole Suomessa varmaan yhtään? Amerikassa ihmiset harrastaa telakoneita aika paljon, tosin kallis harrastus. Osat, paljon öljyjä ja polttoainemenot.
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:36 pm
- Viesti:
Ei kyllä noissa "normaaleiden" telakoneiden teloissa ei ole minkäänlaista maaston mukaan myötäilyä. Kyllä telasto yhtä rautaa kokonaan on.
Eikä se telakone niin kallis ylläpitää ole. Telasto kestää ajaa satoja tunteja ilman suurempaa huoltoa ja rakenne erittäin yksinkertainen.
Monelle kuljetus suurin miinus.
Eikä se telakone niin kallis ylläpitää ole. Telasto kestää ajaa satoja tunteja ilman suurempaa huoltoa ja rakenne erittäin yksinkertainen.
Monelle kuljetus suurin miinus.
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
- Viesti:
Joissain vanhemmissa ne telat on semmosella pienellä "teli" liikkeellä, ja kone on sitten etu taikka takapainoinen, että ei ihan hirveesti heijaa, merkkejä en osaa sanoa, mutta vissiin niissä kamppeissa mitä aikanaan oli metsätöissä on vissiin ollut näin. Tietävämmät kertokoon enempi...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
http://www.belkku.fi
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
- Paikkakunta: Suur-Sammatti
- Viesti:
-
- Viestit: 135
- Liittynyt: To Helmi 02, 2006 7:38 pm
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- Viesti:
Mulla on kokelmassani tollanen DT-75 turbo vm-88(ryssä).Siinä on jousitettu telasto,takana vetopyörät kiinteät ,välipyörästö ja etupää kierrejousilla,
Paraikaa yksi telalappu katki,uus pitäis tulla virosta.Jos on tietoo mistä täällä suomesta sais osia,ilmottakaa.
Toi DT on muuten oikein masinistihenkinen laite,starttiniksit pitää tietää,ajaminen oppimisen jälkeen helppoa.
Paraikaa yksi telalappu katki,uus pitäis tulla virosta.Jos on tietoo mistä täällä suomesta sais osia,ilmottakaa.
Toi DT on muuten oikein masinistihenkinen laite,starttiniksit pitää tietää,ajaminen oppimisen jälkeen helppoa.
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
- Paikkakunta: Suur-Sammatti
- Viesti:
-
- Viestit: 1292
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 6:53 pm
- Paikkakunta: -Suomessa. -.-
- Viesti:
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
-
- Viestit: 336
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:23 pm
- Viesti:
Wikipedia netissä väittää Komatsua suurimmaksi,ainakin sarjavalmisteisista, miten lie? Työpaino 152,6 tonnia, moottorin iskutilavuus 46,3 l. Jos aikoo siirtää työmaalta toiselle niin pitää purkaa osiin. Käytetään avolouhoksissa ja kaivoksissa, repii perähärvelillä ("ripper") kallion muruiksi ja puskee kasaan.
-
- Viestit: 135
- Liittynyt: To Helmi 02, 2006 7:38 pm
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:15 pm
- Paikkakunta: vaasa
- Viesti:
Re: Telakoneiden toimintaperiaate
no nii, nyt olis kiinnostava puheenaiheEK kirjoitti: 1. Kertokaa yksinkertaiselle onko esim. Catin alusta yhtä rautaa vai heiluuko alusta ja telat akselien tai nivelten varassa maaston ja kallistuksen mukaan.
2. Suosikkikone on se suuri Komatsu joka painaa yli 150 tonnia, ei ole Suomessa varmaan yhtään?
3. Amerikassa ihmiset harrastaa telakoneita aika paljon, tosin kallis harrastus. Osat, paljon öljyjä ja polttoainemenot.
1. vanhoissa CAT puskukoneissa on liikkuva alusta, molemmat telarungot ovat nivelten varassa. telarunkojen välissä on palkki tai jumalaton lehtijousipakka. toimintaperiaate on se, että kun yks runko menee alas niin toinen menee ylös -> kone pysyy vakaampana. ja jos se on lehtijousilla niin se myös joustaa samalla.
telakuormaajissa on yleensä jäykkä alusta.
Uusissa HIgh Track malleissa alusta on kumivaimennettu, sillä saadaan pois haitalliset tärskyt koneesta. isoimmissa High Track koneissa on jousitettu alusta, telarungon rullat liikkuvat pareittain.
venäläisessä DT-75 telatraktorissa on "täys jousto alusta" joka on todella mukava ajaa, mutta aivan pee:stä puskuhommis. varsinkin kun koneen painopiste on edessä, eikä takana kuten puskukonees pitäis olla. se on tarkoitettu veto hommiin lähinnä.
2. suomessa ei oo Komatsu D575 super dozer laitetta, eikä varmaan koskaan tuu kun käytetyn hinta on noin 2 milj €, niin vähän pelkään ettei kovin moni lähe satsaan
suurin suomessa myyty kone on D11R (110t), se meni viroon narvan louhokselle. joku väitti nähneensä D10N koneen puskemassa helsingin hiilivoimalaitoksen kasoilla, mutta suhtaudun tähen hyvin epäilevästi...
D9R koneita suomessa kyllä on hommis, mut aika harvassa ovat nekin.
3. juu jenkeissä näitä mun kaltaisia friikkejä on varmaan yhtäpaljon kun kansalaisia suomessa http://www.antiquecaterpillar.net/ACF_v2/ täälä me hullut keskustellaan CAT koneista, ja jos kehtaa niin voi myös mainita jotain muita merkkejä
harrastuksena tämä ei pakosta oo kallis, kaikki on suhteellista... ryyppääminen tulee tosi kalliiks, varsinkin jos käy baaris
itse olen maksanut D6C (-68 )(tanen kuvassa) koneesta alta 7 tonnii (eurois), se on täysin työkunnos ja olen jopa päässy laskuttaan sillä. muistaakseni 3500€ tuli viimevuonna?
DT-75 vaihdoin työsuoritukseen... nyt vaihatisin sen metalli romuihin jos joku olis kiinnostunut
MF3366 telakuormaajasta maksoin abaut 4 tonnii, mut alusta rempaan ja muuhun om menny jo jonkinverran rahaa. silläkin olen laskuttanut, mut lähinnä urakka hommis.
D8 14A ja D7E tuli pelastettuu polttoleikkaukselta, vaihdoin molemmat 100 tonniin metalliromuun (siks vaihtaisin ryssän romuihin).
olisitte nähnyt romuliikkeen johtajan naaman kun täräytin kasi pillarin käyntiin joku kone rassaaja oli todennu raadoks kun ei saanut penikkaa käyntiin, mulla meni noin 3 tuntii ja 200€ (penikan magnetto) että sain käyntiin. kone on todellakin huippukunnossa, alusta on noin 90% joten melkeen uusi.
nyt on öljynvaihto kesken, kuhan tulis paremmat kelit et pääsis työnteleen öljyihin + suodattimiin meni noin 400€.
koneet vie löpöä ihan kuormituksen mukaan, ja ei kutos pillarii ihan helpolla kuormiteta (vielä vähemmän kasii). sanoisin että löpöö menee noin 15-20 litraa tuntia kohden (yllättävän vähän). varsinkin suoravetonen vie vähän, kun voi tyhjäkäynnillä körrötellä. Power Shift kone vaatii vähän kierroksia. D4D (varsinki Power Shiftit) vie paljon, niis ei kaasulla oo ku yks asento ja se on täysillä
osat ovat aika arvokkaita (paitsi suodattimet ja y.m huolto nippelit), mutta aito CAT ei pahemmin varaosia kaipaile jos käytetään oikein.
puskemalla eteenpäin
nothing runs like a Deere, when it is chased by a CAT :D
nothing runs like a Deere, when it is chased by a CAT :D
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:15 pm
- Paikkakunta: vaasa
- Viesti:
mulla on osia, ja myös hyviä kontakteja eri välittäjilleHasse kirjoitti: Paraikaa yksi telalappu katki,uus pitäis tulla virosta.Jos on tietoo mistä täällä suomesta sais osia,ilmottakaa.
itellä on 1987 mallinen DT-75h (6suunta puskulevy+ takalana), mutta olen asentanut siihen MF300 Power Shift koneen. laite on myynnissä, ja uusia telalappuja löytyy! ota yhteyttä sparffo@yahoo.com
puskemalla eteenpäin
nothing runs like a Deere, when it is chased by a CAT :D
nothing runs like a Deere, when it is chased by a CAT :D
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:15 pm
- Paikkakunta: vaasa
- Viesti:
tarkoitit ACCO merkkistä puskukonetta (kuva ton tiehöylän yläpuolella) laite painoi 183 tonnia ja tehoa oli molemmis myllyis yhteensä noin 2000 heppaa. siinä oli yks CAT V8/ tela, käännettiin säätämällä moottorin kierroslukuu. Koneen rakensi ACCO niminen herra jolla oli "pieni" maanrakennusliike italiassa. tämä toteutui CATERPILLAR:in yhteistyöllä ja tapahtui -70 luvun loppupuolella tai -80 luvun alus (en tarkkaan muista). koneen työmaa oli etelä afrikassa kultakaivos hommis, tais olla toi ACCO höylä siellä myöstane II kirjoitti: Eikös joku Caterpillar, jota on valmistettu vain yksi kappale, ollut vielä isompi?
etelä afrikassa oli myös joku muu jätti puskukone, mutta en muista sen valmistajaa, se oli myös joku sovelluslaite joka jäi yhen ainoan koneen laitteeks. se romutettiin kuulemma työn jälkeen? olis ny laittanu pörssiin
ACCO on nähtävissä italiassa museossa sinne siis
puskemalla eteenpäin
nothing runs like a Deere, when it is chased by a CAT :D
nothing runs like a Deere, when it is chased by a CAT :D
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
- Paikkakunta: Suur-Sammatti
- Viesti:
Caterpillar D10 on edelleen kuvattuna kansiossa,ei ole hävinnyt mihinkään.Kone on poistunut työmaalta,hiilikasojen muutettua maan alle.Olihan siellä toisena pihakoneena 990 Series2 pyöräkuormaaja.Montaa D 9 ei ole näkynyt vuosien varrella.Yksi pikkuinen fiat-allis löytyi joku kevät sitten.Kuvia olis tarkoitus julkaista,meinaa aika olla vaan vähissä moiseen työstöön.
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Joo, hyvä muisti, mutta lyhyt! Kyseessä oli toisiaan tuossa TKH:n kuvassakin näkyvä ACCO, eikä Caterpillar. Kyseisen kirjan mukaan (senkin oikea nimi oli "Colossal Earthmovers" eikä "Giant Earthmovers" ) kahden Caterpillarin valmistaman moottorin teho oli yhteensä 1300 hv. Myös voimansiirto oli Cat:in. Kirjan mukaan koneen työmaa oli Libyassa.telafriikki kirjoitti:tarkoitit ACCO merkkistä puskukonetta (kuva ton tiehöylän yläpuolella) laite painoi 183 tonnia ja tehoa oli molemmis myllyis yhteensä noin 2000 heppaa. siinä oli yks CAT V8/ tela, käännettiin säätämällä moottorin kierroslukuu. Koneen rakensi ACCO niminen herra jolla oli "pieni" maanrakennusliike italiassa. tämä toteutui CATERPILLAR:in yhteistyöllä ja tapahtui -70 luvun loppupuolella tai -80 luvun alus (en tarkkaan muista). koneen työmaa oli etelä afrikassa kultakaivos hommis, tais olla toi ACCO höylä siellä myöstane II kirjoitti: Eikös joku Caterpillar, jota on valmistettu vain yksi kappale, ollut vielä isompi?
etelä afrikassa oli myös joku muu jätti puskukone, mutta en muista sen valmistajaa, se oli myös joku sovelluslaite joka jäi yhen ainoan koneen laitteeks. se romutettiin kuulemma työn jälkeen? olis ny laittanu pörssiin
ACCO on nähtävissä italiassa museossa sinne siis
Niin, telafriikin oma kuvahan tuo oli, eikä minun, jonka tänne Kuukunan sivulta linkitin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ch, Google [Bot], jkohvakk, Rami ja 65 vierailijaa