Telakoneiden toimintaperiaate

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

EK
Viestit: 336
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:23 pm
Viesti:

Telakoneiden toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja EK »

Oon tutkinut netissä ja kirjoista isoja telapillareita. Kertokaa yksinkertaiselle onko esim. Catin alusta yhtä rautaa vai heiluuko alusta ja telat akselien tai nivelten varassa maaston ja kallistuksen mukaan. Suosikkikone on se suuri Komatsu joka painaa yli 150 tonnia, ei ole Suomessa varmaan yhtään? Amerikassa ihmiset harrastaa telakoneita aika paljon, tosin kallis harrastus. Osat, paljon öljyjä ja polttoainemenot.
metallimies
Viestit: 173
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:36 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metallimies »

Ei kyllä noissa "normaaleiden" telakoneiden teloissa ei ole minkäänlaista maaston mukaan myötäilyä. Kyllä telasto yhtä rautaa kokonaan on.
Eikä se telakone niin kallis ylläpitää ole. Telasto kestää ajaa satoja tunteja ilman suurempaa huoltoa ja rakenne erittäin yksinkertainen.
Monelle kuljetus suurin miinus.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Joissain vanhemmissa ne telat on semmosella pienellä "teli" liikkeellä, ja kone on sitten etu taikka takapainoinen, että ei ihan hirveesti heijaa, merkkejä en osaa sanoa, mutta vissiin niissä kamppeissa mitä aikanaan oli metsätöissä on vissiin ollut näin. Tietävämmät kertokoon enempi...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

Pitää odotella, että tuo mies taas ehtii tänne palstalle, sitten löytyy tietoa! :wink:

Kuva
exso
Viestit: 181
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Suur-Sammatti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja exso »

Taavetin tekemäs telakoneessa on telarunkojen välissä jousilla varustettu keinuakseli etupäässä.Taitaa muissakin puskukoneissa olla joustoja telarunkojen välissä. Ei yhtä jäykkiä kun kaivinkoneiden alustat.
Hasse
Viestit: 135
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 7:38 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Mulla on kokelmassani tollanen DT-75 turbo vm-88(ryssä).Siinä on jousitettu telasto,takana vetopyörät kiinteät ,välipyörästö ja etupää kierrejousilla,
Paraikaa yksi telalappu katki,uus pitäis tulla virosta.Jos on tietoo mistä täällä suomesta sais osia,ilmottakaa.
Toi DT on muuten oikein masinistihenkinen laite,starttiniksit pitää tietää,ajaminen oppimisen jälkeen helppoa.
exso
Viestit: 181
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Suur-Sammatti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja exso »

Tutulla on rehukasan tamppirina ollu DT-75 ja mahtaako toinen enää löytyä napuripitäjästä.
EK
Viestit: 336
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EK »

Maailman suurin pillari, teho 1150 hp. Aika mahtava koko !
Kuva
Viimeksi muokannut EK, Ke Helmi 22, 2006 9:13 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vallu502
Viestit: 1292
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu502 »

EK
Viestit: 336
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EK »

[quote="EK"]Maailman suurin pillari, teho 1150 hp. Aika mahtava koko !
Kuva
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Kuva

-tuosta sievä 183tonninen tasauslaite.
Ja tällä tasataan kerralla 10.5m leveä pihatie;

Kuva
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Petz
Viestit: 3
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 6:53 pm
Paikkakunta: -Suomessa. -.-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petz »

Tässä näin metsässä yhden tommose yhtenä päivänä. Kerkesin ottaa digi kameralla kuvan. :shock: Kuva





-Huumori ja vitsit on elämän suola ! :wink:
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

EK kirjoitti:Maailman suurin pillari, teho 1150 hp. Aika mahtava koko !
Eikös joku Caterpillar, jota on valmistettu vain yksi kappale, ollut vielä isompi? Satuin vaan just kirjastossa selailemaan sitä "Giant Earthmovers" kirjaa. :D
EK
Viestit: 336
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EK »

Wikipedia netissä väittää Komatsua suurimmaksi,ainakin sarjavalmisteisista, miten lie? Työpaino 152,6 tonnia, moottorin iskutilavuus 46,3 l. Jos aikoo siirtää työmaalta toiselle niin pitää purkaa osiin. Käytetään avolouhoksissa ja kaivoksissa, repii perähärvelillä ("ripper") kallion muruiksi ja puskee kasaan.
Hasse
Viestit: 135
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 7:38 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Suurta konetta löytyy venäjältäkin,jossain näin belos tai sinnepäin merkkisen koneen.Voimasiirto sähköllä,moottori 2000hp luokkaa,voi olla että oli dumpperikin.
telafriikki
Viestit: 16
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:15 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Telakoneiden toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja telafriikki »

EK kirjoitti: 1. Kertokaa yksinkertaiselle onko esim. Catin alusta yhtä rautaa vai heiluuko alusta ja telat akselien tai nivelten varassa maaston ja kallistuksen mukaan.
2. Suosikkikone on se suuri Komatsu joka painaa yli 150 tonnia, ei ole Suomessa varmaan yhtään?
3. Amerikassa ihmiset harrastaa telakoneita aika paljon, tosin kallis harrastus. Osat, paljon öljyjä ja polttoainemenot.
no nii, nyt olis kiinnostava puheenaihe :wink:

1. vanhoissa CAT puskukoneissa on liikkuva alusta, molemmat telarungot ovat nivelten varassa. telarunkojen välissä on palkki tai jumalaton lehtijousipakka. toimintaperiaate on se, että kun yks runko menee alas niin toinen menee ylös -> kone pysyy vakaampana. ja jos se on lehtijousilla niin se myös joustaa samalla.
telakuormaajissa on yleensä jäykkä alusta.
Uusissa HIgh Track malleissa alusta on kumivaimennettu, sillä saadaan pois haitalliset tärskyt koneesta. isoimmissa High Track koneissa on jousitettu alusta, telarungon rullat liikkuvat pareittain.
venäläisessä DT-75 telatraktorissa on "täys jousto alusta" joka on todella mukava ajaa, mutta aivan pee:stä puskuhommis. varsinkin kun koneen painopiste on edessä, eikä takana kuten puskukonees pitäis olla. se on tarkoitettu veto hommiin lähinnä.

2. suomessa ei oo Komatsu D575 super dozer laitetta, eikä varmaan koskaan tuu :( kun käytetyn hinta on noin 2 milj €, niin vähän pelkään ettei kovin moni lähe satsaan :lol: :lol:
suurin suomessa myyty kone on D11R (110t), se meni viroon narvan louhokselle. joku väitti nähneensä D10N koneen puskemassa helsingin hiilivoimalaitoksen kasoilla, mutta suhtaudun tähen hyvin epäilevästi...
D9R koneita suomessa kyllä on hommis, mut aika harvassa ovat nekin.

3. juu jenkeissä näitä mun kaltaisia friikkejä on varmaan yhtäpaljon kun kansalaisia suomessa :lol: http://www.antiquecaterpillar.net/ACF_v2/ täälä me hullut keskustellaan CAT koneista, ja jos kehtaa niin voi myös mainita jotain muita merkkejä :D
harrastuksena tämä ei pakosta oo kallis, kaikki on suhteellista... ryyppääminen tulee tosi kalliiks, varsinkin jos käy baaris :roll:

itse olen maksanut D6C (-68 )(tanen kuvassa) koneesta alta 7 tonnii (eurois), se on täysin työkunnos ja olen jopa päässy laskuttaan sillä. muistaakseni 3500€ tuli viimevuonna?
DT-75 vaihdoin työsuoritukseen... nyt vaihatisin sen metalli romuihin jos joku olis kiinnostunut
MF3366 telakuormaajasta maksoin abaut 4 tonnii, mut alusta rempaan ja muuhun om menny jo jonkinverran rahaa. silläkin olen laskuttanut, mut lähinnä urakka hommis.
D8 14A ja D7E tuli pelastettuu polttoleikkaukselta, vaihdoin molemmat 100 tonniin metalliromuun (siks vaihtaisin ryssän romuihin).
olisitte nähnyt romuliikkeen johtajan naaman kun täräytin kasi pillarin käyntiin :lol: joku kone rassaaja oli todennu raadoks kun ei saanut penikkaa käyntiin, mulla meni noin 3 tuntii ja 200€ (penikan magnetto) että sain käyntiin. kone on todellakin huippukunnossa, alusta on noin 90% joten melkeen uusi.
nyt on öljynvaihto kesken, kuhan tulis paremmat kelit et pääsis työnteleen :lol: öljyihin + suodattimiin meni noin 400€.

koneet vie löpöä ihan kuormituksen mukaan, ja ei kutos pillarii ihan helpolla kuormiteta (vielä vähemmän kasii). sanoisin että löpöö menee noin 15-20 litraa tuntia kohden (yllättävän vähän). varsinkin suoravetonen vie vähän, kun voi tyhjäkäynnillä körrötellä. Power Shift kone vaatii vähän kierroksia. D4D (varsinki Power Shiftit) vie paljon, niis ei kaasulla oo ku yks asento ja se on täysillä :lol:
osat ovat aika arvokkaita (paitsi suodattimet ja y.m huolto nippelit), mutta aito CAT ei pahemmin varaosia kaipaile jos käytetään oikein.
puskemalla eteenpäin
nothing runs like a Deere, when it is chased by a CAT :D:D
telafriikki
Viestit: 16
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:15 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja telafriikki »

Hasse kirjoitti: Paraikaa yksi telalappu katki,uus pitäis tulla virosta.Jos on tietoo mistä täällä suomesta sais osia,ilmottakaa.
mulla on osia, ja myös hyviä kontakteja eri välittäjille :wink:
itellä on 1987 mallinen DT-75h (6suunta puskulevy+ takalana), mutta olen asentanut siihen MF300 Power Shift koneen. laite on myynnissä, ja uusia telalappuja löytyy! ota yhteyttä sparffo@yahoo.com
puskemalla eteenpäin
nothing runs like a Deere, when it is chased by a CAT :D:D
telafriikki
Viestit: 16
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:15 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja telafriikki »

tane II kirjoitti: Eikös joku Caterpillar, jota on valmistettu vain yksi kappale, ollut vielä isompi?
tarkoitit ACCO merkkistä puskukonetta (kuva ton tiehöylän yläpuolella) laite painoi 183 tonnia ja tehoa oli molemmis myllyis yhteensä noin 2000 heppaa. siinä oli yks CAT V8/ tela, käännettiin säätämällä moottorin kierroslukuu. Koneen rakensi ACCO niminen herra jolla oli "pieni" maanrakennusliike italiassa. tämä toteutui CATERPILLAR:in yhteistyöllä ja tapahtui -70 luvun loppupuolella tai -80 luvun alus (en tarkkaan muista). koneen työmaa oli etelä afrikassa kultakaivos hommis, tais olla toi ACCO höylä siellä myös :wink:
etelä afrikassa oli myös joku muu jätti puskukone, mutta en muista sen valmistajaa, se oli myös joku sovelluslaite joka jäi yhen ainoan koneen laitteeks. se romutettiin kuulemma työn jälkeen? olis ny laittanu pörssiin :D :D
ACCO on nähtävissä italiassa museossa ;) sinne siis ;)
puskemalla eteenpäin
nothing runs like a Deere, when it is chased by a CAT :D:D
exso
Viestit: 181
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Suur-Sammatti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja exso »

Caterpillar D10 on edelleen kuvattuna kansiossa,ei ole hävinnyt mihinkään.Kone on poistunut työmaalta,hiilikasojen muutettua maan alle.Olihan siellä toisena pihakoneena 990 Series2 pyöräkuormaaja.Montaa D 9 ei ole näkynyt vuosien varrella.Yksi pikkuinen fiat-allis löytyi joku kevät sitten.Kuvia olis tarkoitus julkaista,meinaa aika olla vaan vähissä moiseen työstöön.
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

telafriikki kirjoitti:
tane II kirjoitti: Eikös joku Caterpillar, jota on valmistettu vain yksi kappale, ollut vielä isompi?
tarkoitit ACCO merkkistä puskukonetta (kuva ton tiehöylän yläpuolella) laite painoi 183 tonnia ja tehoa oli molemmis myllyis yhteensä noin 2000 heppaa. siinä oli yks CAT V8/ tela, käännettiin säätämällä moottorin kierroslukuu. Koneen rakensi ACCO niminen herra jolla oli "pieni" maanrakennusliike italiassa. tämä toteutui CATERPILLAR:in yhteistyöllä ja tapahtui -70 luvun loppupuolella tai -80 luvun alus (en tarkkaan muista). koneen työmaa oli etelä afrikassa kultakaivos hommis, tais olla toi ACCO höylä siellä myös :wink:
etelä afrikassa oli myös joku muu jätti puskukone, mutta en muista sen valmistajaa, se oli myös joku sovelluslaite joka jäi yhen ainoan koneen laitteeks. se romutettiin kuulemma työn jälkeen? olis ny laittanu pörssiin :D :D
ACCO on nähtävissä italiassa museossa ;) sinne siis ;)
Joo, hyvä muisti, mutta lyhyt! :wink: Kyseessä oli toisiaan tuossa TKH:n kuvassakin näkyvä ACCO, eikä Caterpillar. Kyseisen kirjan mukaan (senkin oikea nimi oli "Colossal Earthmovers" eikä "Giant Earthmovers" :oops:) kahden Caterpillarin valmistaman moottorin teho oli yhteensä 1300 hv. Myös voimansiirto oli Cat:in. Kirjan mukaan koneen työmaa oli Libyassa.

Niin, telafriikin oma kuvahan tuo oli, eikä minun, jonka tänne Kuukunan sivulta linkitin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ch, Google [Bot], jkohvakk, Rami ja 65 vierailijaa