Kyllä ihan tavallinen vedettävä V-linko riittää. Joka kerta on kyllä ollut oikein ilo tehdä linkohommat nelisylinterisellä takaveto Ford 5600 traktorilla piikkiketjuilla, kun siinä on jo kokoa ja massaa ja maavaraa ihan mukavasti ja voimaakin eikä silti kuluta juuri mitään. Ohjaustehostin on todella hyvä ja etupyörät kääntyvät melkein poikittain, niin on erittäin näppärä pyöritellä pihahommat ahtaassakin. Aloituksessa mainitut tiehommat ja piha menee ihan viidessä minuutissa, kun ajaa säännöllisesti eikä odota, että tie on puolenmetrin umpihankea. Silti sekin onnistuu pienemmällä vaihteella ja vauhdilla. Vähän tai ehkä jo selvästi pienempi 4000 ja 4600 ovat käyttökelpoisia myös 220 leveän lingon edessä mutta vielä vähemmän hyviä umpihankeen eli tietä kannattaa liippailla vähän useammin kuin tarvii. Sitten on nelivedot ja niillä onnistuu jo paksumpaan reitin tekeminen ja pääsee ojastakin pois ihan vain peruuttamalla eikä tarvitse kutsua joka jumiin jäämisen takia naapuria hätiin vetoavuksi. Mutta kyllä takapotkulla tuollaiset tie- ja pihahommat hoituu varsin hyvin eikä ole niin hirveän kankeita käännellä ahtaissa pihoissa.jos lunta enemmän tulee niin ostaisin sellaisen lingon jolla voi lingota peruuttamallakin.
Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Se voi olla myös suurempi!Metsän keskellä asut mutta onko tie puiden ympäröimä jolloin lumikertymä on tielle pienempi?
Sankka mettä kahtapuolen kapean tieaukon, niin siihen koloo se lumi mielellää laskeutuu.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Niin joo jos metsän kohtaan vertaamutta satamalla kuitenkin kertyy hitaasti, illalla kun linkoo niin aamulla pääsee vielä autolla. Tarkoitin lähinnä sitä, että jos on peltoaukeeta niin nykyään kun tuulee joka toinen päivä niin sitä voi pienessä ajassa tuuli tehdä isot dyynit tielle. Niistä dyyneistä ei autolla pääse ja lingotessa joutuu jo vähän töitä tekeen ees taas, kun ei mene kertavedolla.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Su Loka 23, 2022 10:55 pmSe voi olla myös suurempi!Metsän keskellä asut mutta onko tie puiden ympäröimä jolloin lumikertymä on tielle pienempi?
Sankka mettä kahtapuolen kapean tieaukon, niin siihen koloo se lumi mielellää laskeutuu.
Halpaa mönkijää en missään nimessä ostaisi. Parilla tutulla on niitä kiinan mönkijöitä ja voi helevata sitä sähkövikojen määrää ja laakereiden yms. laatua. Pari vuotta vanha ja saa jo tehdä jos jonkinlaista remppaa. Äkkiä se 6000€ menee monkijään ja linkoonkin mutta niiden arvosta en osaa sanoa kuinka pitävät, ainakaan halvemmat kiinan ihmeet.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 2052
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
- Paikkakunta: Vindala
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
viewtopic.php?t=108707
Voisi luulla että lumitöiden teko Suomessa edellyttää avaruustieteen tutkintoa tai jotain muutakin.
Onneksi ylivuotisia ei ole kovin paljon kasoille jäänyt
Voisi luulla että lumitöiden teko Suomessa edellyttää avaruustieteen tutkintoa tai jotain muutakin.
Onneksi ylivuotisia ei ole kovin paljon kasoille jäänyt
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
2022 luvun suomessa 60eurolla ei saa yhtään mitään. halpa.
-
- Viestit: 1695
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Noilla spekseillä kannustaisin kyllä vielä etsimään ulkopuolista tien auraajaa ennemmin kuin investoisin omaan kalustoon.
Jos konekalustolle ei ole mitään muuta käyttöä kuin talvisin auraaminen ja ei ole osaamista/kiinnostusta/aikaa korjata/ylläpitää laitteita niin.... Ja siltikin tarviis sen backup planin jos traktori leipookin tekniikan huolella ja talven auraamiset on sitten sinä Jossain vaiheessa talvea se kuitenkin alkaa kehtuuttamaan herätä aamulla lämmittämään konetta että saa sen vartin työn tehtyä, sen vuoksi itellä siirtyny lumenauraukset iltaan
Se pelkkä lumilinko ei välttämättä auta koko talveksi, omakohtaista kokemusta siitä että täällä Pohjois-Savossa tulee joka talvi muutaman kerran ne kelit jolloin märkä hönttälumi ei yksinkertaisesti mene lingosta läpi Eli tarve myös lanalle, jos pihatien varrella ei ole paikkoja joihin vedellä lumimällit jemmaan. Silloinkin tielle tuppaa jäämään tuhti polannekerros, jossa sitten keväällä auto mahastaan kiinni.
Jos omaan kalustoon päätyy niin kopillinen yksinkertainen traktori aina parempi kun saa lämpöä ja suojaa pölyävältä lumelta. Takavetoinen hyvillä ketjuilla varmasti riittää tuohon touhuun.
Jos konekalustolle ei ole mitään muuta käyttöä kuin talvisin auraaminen ja ei ole osaamista/kiinnostusta/aikaa korjata/ylläpitää laitteita niin.... Ja siltikin tarviis sen backup planin jos traktori leipookin tekniikan huolella ja talven auraamiset on sitten sinä Jossain vaiheessa talvea se kuitenkin alkaa kehtuuttamaan herätä aamulla lämmittämään konetta että saa sen vartin työn tehtyä, sen vuoksi itellä siirtyny lumenauraukset iltaan
Se pelkkä lumilinko ei välttämättä auta koko talveksi, omakohtaista kokemusta siitä että täällä Pohjois-Savossa tulee joka talvi muutaman kerran ne kelit jolloin märkä hönttälumi ei yksinkertaisesti mene lingosta läpi Eli tarve myös lanalle, jos pihatien varrella ei ole paikkoja joihin vedellä lumimällit jemmaan. Silloinkin tielle tuppaa jäämään tuhti polannekerros, jossa sitten keväällä auto mahastaan kiinni.
Jos omaan kalustoon päätyy niin kopillinen yksinkertainen traktori aina parempi kun saa lämpöä ja suojaa pölyävältä lumelta. Takavetoinen hyvillä ketjuilla varmasti riittää tuohon touhuun.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
-
- Viestit: 847
- Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Niinpä mutta kun muutetaan vaikka taksa per kilometri tuleekin jo liki 200£,kun kyseessä oli kuitenkin alle 300m pätkä vieläpä ilman tikettiä
Mutta mikä lie kellekin halpaa ,taitaavat auramiehet ajaa vaikka tielaitokselle suolarahalla tuohon verrattuna.
-
- Viestit: 7532
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Edelleenkään ei selviä, mistä traktori tuli ja mihin meni. Tässä on 2 tien auraukseen kelpaavaa traktoria, toinen pohjoiseen 5 km ja toinen etelään sen 5 km. Edellisen kuski n. 80 v. ja toisen 74 v. Ja muita ei ole. Paitsi minä, joka aurasin kylälle 35 vuotta. Nyt auraan vaan omat tiet, jos kykenen. Ja traktori on M-F 185 MP vm. 1973. Ja Leppä HD 255 linko. Levyn edessä M-F 390 4 1990. Ja Jykevä 2,5 metrinen. Olosuhteista riippuu, kummalla mennään. Tietä 2 km sivu ja 3 pihaa. Minä en enää päivystä lumisateita ja lähde ennen ylösnousua. Ja traktorit on kellokytkimien takana. Ne lämpiää siis itsestään. Kunhan illalla laittaa johdot kiinni. Yleensä jo illalla näkee, onko aurauskeli huomenna. Ja on minulla boosterikin, saan ne käyntiin joka tapauksessa. Kummassakin on hyvät ketjut.
-
- Viestit: 28146
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Mutta mikä sitten on kallista, jos nyt vaikka 10 aurausta /talvi, siis 600 €. Niin 10 vuodessa sen 6000 €. Niin kannattaako ostaa omaa konetta ellei sille muuta käyttöä ole?himmeli kirjoitti: ↑Ma Loka 24, 2022 3:35 pmNiinpä mutta kun muutetaan vaikka taksa per kilometri tuleekin jo liki 200£,kun kyseessä oli kuitenkin alle 300m pätkä vieläpä ilman tikettiä
Mutta mikä lie kellekin halpaa ,taitaavat auramiehet ajaa vaikka tielaitokselle suolarahalla tuohon verrattuna.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- Aakku
- Viestit: 8292
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Aikoinaan yhdellä konjakkipullolla sai koko talven auraukset. Rahalla maksaen se olisi tullut ainakin kymmenen kertaa kalliimmaksi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1130
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Täällä Kaarinassa erään järjestön parkkipaikkaa (olisko 40:lle autolle) on yritetty pitää puhtaana päältä ajettavalla ruohonleikkurilla ja sen lisävarusteena olevalla puskulevyllä. Vaikka on lumiketjut, niin kyllä on aika heikko esitys. Viiden sentin lunta se pystyy ehkä työntämään, mutta jos on enemmän, niin lumiketjuista huolimatta työstä ei oikein tule mitään. Voimaa on, pyörät pyörivät mutta ei jaksa työntää. Niinpä homma on annettu urakoitsijalle, joka huitaisee parkkipaikan siistiin kuntoon.
Kyllä tuota ruohonleikkuriakin käytetään, kun vähäiset lumet halutaan pois, mutta lumipenkkaa se ei pysty työntämään yhtään mihinkään.
Tuttavalla Kuopion suunnalla on muutaman vuoden ikäinen Bilteman linko ja aurattavaa noin 50 metriä. Hän kehuu konetta ja harmitteli ettei tullut ostaneeksi jo aiemmin. Eikö sellaisella, tai oikein jollain Hondalla, menisi parisataa metriä kohtuullisen nopeasti?
Kyllä tuota ruohonleikkuriakin käytetään, kun vähäiset lumet halutaan pois, mutta lumipenkkaa se ei pysty työntämään yhtään mihinkään.
Tuttavalla Kuopion suunnalla on muutaman vuoden ikäinen Bilteman linko ja aurattavaa noin 50 metriä. Hän kehuu konetta ja harmitteli ettei tullut ostaneeksi jo aiemmin. Eikö sellaisella, tai oikein jollain Hondalla, menisi parisataa metriä kohtuullisen nopeasti?
-
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Tosiaan ruohonleikkuri ei sovellu yhtään lumitöihin. On kuultu ja kokeiltu. Nyt on Yamahan linko. Ei vielä kokemusta, eikä liioin luntakaan vielä.luminpe1 kirjoitti: ↑Ma Loka 24, 2022 7:01 pm Täällä Kaarinassa erään järjestön parkkipaikkaa (olisko 40:lle autolle) on yritetty pitää puhtaana päältä ajettavalla ruohonleikkurilla ja sen lisävarusteena olevalla puskulevyllä. Vaikka on lumiketjut, niin kyllä on aika heikko esitys. Viiden sentin lunta se pystyy ehkä työntämään, mutta jos on enemmän, niin lumiketjuista huolimatta työstä ei oikein tule mitään. Voimaa on, pyörät pyörivät mutta ei jaksa työntää. Niinpä homma on annettu urakoitsijalle, joka huitaisee parkkipaikan siistiin kuntoon.
Kyllä tuota ruohonleikkuriakin käytetään, kun vähäiset lumet halutaan pois, mutta lumipenkkaa se ei pysty työntämään yhtään mihinkään.
Tuttavalla Kuopion suunnalla on muutaman vuoden ikäinen Bilteman linko ja aurattavaa noin 50 metriä. Hän kehuu konetta ja harmitteli ettei tullut ostaneeksi jo aiemmin. Eikö sellaisella, tai oikein jollain Hondalla, menisi parisataa metriä kohtuullisen nopeasti?
-
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 10:42 pm
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Olinkoha se 60€ auraaja minä? 100m aurattu viime talvena kopittomalla zetkalla jossa puusta tehty vedettävä A mallinen aura. Ei saanu aurallaan enää lumisohjoa aurattua pyysi leventämää. Linko ei pystynyt penkkaan eikä polanteeseen. Pakko työnnellä etukuormaimen kauhalla joka oli päällä. Aikaa meni tuo tunnin verta ja levitin sen verran että puuaurallakin sai loppukevään isäntä itse vedeltyä ja parikyt senttiä polannettakin pois pahimmista kohdista. Olikohan 60€ liikaa?
-
- Viestit: 2006
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Paikalliseen kantatien auraajaan yhteys ja sopii aurauksesta. Tulee peuuttamaalla pihaan ja vie lumet valtion tielle. Aura auto kun kulkee lumessakin. Aina auki kun auraa kantatienkin. Oli omia pistoteitä kun aurauksia urakoin eikä tule palletta liittymään. Alusterällä saa kesäkelin jouluksi.
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Bono kirjoitti: ↑Ma Loka 24, 2022 11:03 pm Olinkoha se 60€ auraaja minä? 100m aurattu viime talvena kopittomalla zetkalla jossa puusta tehty vedettävä A mallinen aura. Ei saanu aurallaan enää lumisohjoa aurattua pyysi leventämää. Linko ei pystynyt penkkaan eikä polanteeseen. Pakko työnnellä etukuormaimen kauhalla joka oli päällä. Aikaa meni tuo tunnin verta ja levitin sen verran että puuaurallakin sai loppukevään isäntä itse vedeltyä ja parikyt senttiä polannettakin pois pahimmista kohdista. Olikohan 60€ liikaa?
No jos olit, niin malliesimerkki, miten asia saadaan kuulostamaan ihan siltä, miten ite sen kokee. Jättämällä maintsematta jotain asioita.
Kai tuossakin isäntä voisi sijoittaa ketjuihin ja kunnon lanaan tai linkoon, niin ei tarvi kiskurihintoja maksaa urakoitsijalla.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Kaupungin urakkasopimuksissa on muille auraus yleensä kielletty. Täällä kaupunki ulottuu paikoitellen jo kohta sadan kilometrin säteelle.. Eikä moni urakoitsija isompien teiden aurauskalustoa halua lähteä särkemään yksityisteiden pilkottaviin kiviin ja muiden mökkiläisten käden heilautusten pysäytettäväksi, että voisitkos samalla, kun nyt kerran..Bono kirjoitti: ↑Ma Loka 24, 2022 11:03 pm Olinkoha se 60€ auraaja minä? 100m aurattu viime talvena kopittomalla zetkalla jossa puusta tehty vedettävä A mallinen aura. Ei saanu aurallaan enää lumisohjoa aurattua pyysi leventämää. Linko ei pystynyt penkkaan eikä polanteeseen. Pakko työnnellä etukuormaimen kauhalla joka oli päällä. Aikaa meni tuo tunnin verta ja levitin sen verran että puuaurallakin sai loppukevään isäntä itse vedeltyä ja parikyt senttiä polannettakin pois pahimmista kohdista. Olikohan 60€ liikaa?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Jos kuorma-autolla aurataa se isompi tie, niin melko mestari pitää olla puhumaa, että se auto tulee käymää pihassa, ainakaa peruuttamalla!?Pataässä kirjoitti: ↑Ma Loka 24, 2022 11:15 pm Paikalliseen kantatien auraajaan yhteys ja sopii aurauksesta. Tulee peuuttamaalla pihaan ja vie lumet valtion tielle. Aura auto kun kulkee lumessakin. Aina auki kun auraa kantatienkin. Oli omia pistoteitä kun aurauksia urakoin eikä tule palletta liittymään. Alusterällä saa kesäkelin jouluksi.
Jos tuo isompi tie on jokin pienempi yksityistie, niin sillon kalustokin ehkä enemmän sovelias pihakeikalle, mikäli nyt yleensä tekee ainuttakaa pihakeikkaa missää?!
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Ennemmin minä uhraisin aikaa pankissa käyntiin lainaneuvottelussa 7-8 tonnin verran ja lähtisin etsimään omaa hyvää ja helppoa hytillistä takatuupparitraktoria, piikkiketjuja ja linkoa. Leppä, Runni, mitä näitä ihan yleisiä vanhoja hyviä on vähän väliä myytävänä, kun isännät ja emännät kaksin tai yksin muuttavat kirkolle ja myyvät romppeensa pois. Noilla tuo onnistuu ihan helpolla ja vaikka naapurille myös.
Eikä ole muuten ainoa asia, minkä joutuu yksin hoitamaan maaseudulla asuessa, että paras on ottaa ja opetella tekemään lähes kaikki itse tai muuttaa itsekin perässä.
Eikä ole muuten ainoa asia, minkä joutuu yksin hoitamaan maaseudulla asuessa, että paras on ottaa ja opetella tekemään lähes kaikki itse tai muuttaa itsekin perässä.
Tekemällä virheistä oppii.
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Itsellä on kokemusta niin ruohonleikkurista, perässäkäveltävästä lingosta, mönkijästä, pienestä traktorista kuin autosta puskulevyllä.
Perässäkäveltävä linko sopii vain pienempien pihojen kiireettömään auraamiseen. Osa lingoista ei jaksa heittää suojalunta juuri mitenkään. Vähänkään isompaa aluetta tai pidempää pihatietä auratessa aikaa menee paljon, pakkaslumessa jopa kola on nopeampi. Aloittajalla aivan turha hankita.
Päältä ajettavalla ruohonleikkurilla pitää pienen alueen puhtaana kun on ketjut. Kasattua ei juurikaan saa ja paksummassa lumessa tai märässä lumessa voimansiirto hajoaa. Myös rakenteet ovat lujilla auran tökätessä ja aurat ovat yleensä käsikäyttöisiä eli kuskin luo tulee tanko, jota painamalla aura nousee. Polannetta jää keveydestä johtuen. En suosittele aloittajalle.
Mönkijällä auraa isommankin alueen ja saa kasattuakin. Kunnollinen sivulle heittävä aura ja vauhtia niin ei ole heti penkat haittana. Kuminen tai muovinen kulutusterä ei tökkää yhtä pahasti kuin rautainen eikä kaavi mursketta pihasta. Pakkaslunta ei saa kovin hyvin kasattua kun mönkijä painuu sinne kasaan, suojalumesta saa tehtyä luiskan jota pitkin on hyvä lykätä kasalle. Penkkoja saa levitettyä kun ajaa toisen puolen renkaat penkalle ja laskee auraa alas. Tai turvallisempi konsti on ajaa mönkijän poikittain tielle ja lykkii penkat ojiin. Etukiinnitteinen aura on kasatessa parempi kuin keskikiinnitteinen ja perhosaura parempi kuin suora levy. Lingot ovat omalla moottorilla ja nousevat mönkijän vinssillä. Hitaampi kuin puskulevy ja monin kerroin kalliimpi, plussana ettei keräänny penkkoja ja kasoja. Miinuksena taas, että osa puhallettavasta lumesta osa tulee naamalle, riippuen tuulensuunnasta ja ajonopeudesta. Sitä lunta on kuitenkin jossakin vaiheessa aurausta naamalla ja takin sisällä, auraa sitten lingolla tai levyllä. Pää ja kaula suojattava ajoviimalta. Ns. kiinanmönkijät, osa kestää osa ei. Itse olen pärjännyt halvan kiinalaisen kanssa, pieniä vikojakin on tosin ollut. Uusi mönkijä ja linko maksavat enemmän kuin vanha kopillinen traktori lingolla. Aloittaja pärjäisi isolla merkkimönkijällä ja perhosauralla, hintaa uutena kymppitonni, linko 4-5tonnia lisää.
Autolla auraantuu mukavasti isommatkin alueet, tosin tehdastekoiset aurausvarusteet maksavat. Vinssikäyttöinenkin aura on ihan kätevä, vaijeri/liina tosin luultavasti katkeaa muutaman kerran talvessa. Miinuksena, että autosta ei näe tarkasti missä levyn kulmat kulkevat. Pieni maasturi on melko ketteräkin. Auran rakenteesta riippuen saa kasattua enemmän tai vähemmän. Tälläkin aloittaja pärjäisi, näitä tosin vähän tarjolla ja hintaa on.
Traktorilla auraantuu sitten isommatkin pihat ja pidemmät pihatiet, toisaalta ei taas sitten mahdu ahtaampiin paikkoihin. Miinuksena myös se, että nurmikot ovat helpommin rullalla ja nurkkapielet hajalla. Perälevylläkin pärjää. Iso plussa on jos levystä löytyy puomin kääntö, jolloin saa levitettyä penkkoja ilman, että traktori on ojassa. Lingolla ajaessa pitää katsoa tarkasti missä puhaltaa tavaraa ulos ettei ole ikkunoita hajalla ja autossa klommoja. Kopittomallakin traktorilla pärjää, linkoaminen tosin on vähemmän mukavaa. Vanha ehjä kopillinen traktori ketjuilla ja perälevyllä maksaa vähemmän kuin uusi laadukas mönkijä auralla. Mönkijään verrattuna kopillinen traktori on lämmin. Traktorilla aloittaja pärjäisi varmasti, hinnat alkaa jostain 4tonnin pinnasta.
Perässäkäveltävä linko sopii vain pienempien pihojen kiireettömään auraamiseen. Osa lingoista ei jaksa heittää suojalunta juuri mitenkään. Vähänkään isompaa aluetta tai pidempää pihatietä auratessa aikaa menee paljon, pakkaslumessa jopa kola on nopeampi. Aloittajalla aivan turha hankita.
Päältä ajettavalla ruohonleikkurilla pitää pienen alueen puhtaana kun on ketjut. Kasattua ei juurikaan saa ja paksummassa lumessa tai märässä lumessa voimansiirto hajoaa. Myös rakenteet ovat lujilla auran tökätessä ja aurat ovat yleensä käsikäyttöisiä eli kuskin luo tulee tanko, jota painamalla aura nousee. Polannetta jää keveydestä johtuen. En suosittele aloittajalle.
Mönkijällä auraa isommankin alueen ja saa kasattuakin. Kunnollinen sivulle heittävä aura ja vauhtia niin ei ole heti penkat haittana. Kuminen tai muovinen kulutusterä ei tökkää yhtä pahasti kuin rautainen eikä kaavi mursketta pihasta. Pakkaslunta ei saa kovin hyvin kasattua kun mönkijä painuu sinne kasaan, suojalumesta saa tehtyä luiskan jota pitkin on hyvä lykätä kasalle. Penkkoja saa levitettyä kun ajaa toisen puolen renkaat penkalle ja laskee auraa alas. Tai turvallisempi konsti on ajaa mönkijän poikittain tielle ja lykkii penkat ojiin. Etukiinnitteinen aura on kasatessa parempi kuin keskikiinnitteinen ja perhosaura parempi kuin suora levy. Lingot ovat omalla moottorilla ja nousevat mönkijän vinssillä. Hitaampi kuin puskulevy ja monin kerroin kalliimpi, plussana ettei keräänny penkkoja ja kasoja. Miinuksena taas, että osa puhallettavasta lumesta osa tulee naamalle, riippuen tuulensuunnasta ja ajonopeudesta. Sitä lunta on kuitenkin jossakin vaiheessa aurausta naamalla ja takin sisällä, auraa sitten lingolla tai levyllä. Pää ja kaula suojattava ajoviimalta. Ns. kiinanmönkijät, osa kestää osa ei. Itse olen pärjännyt halvan kiinalaisen kanssa, pieniä vikojakin on tosin ollut. Uusi mönkijä ja linko maksavat enemmän kuin vanha kopillinen traktori lingolla. Aloittaja pärjäisi isolla merkkimönkijällä ja perhosauralla, hintaa uutena kymppitonni, linko 4-5tonnia lisää.
Autolla auraantuu mukavasti isommatkin alueet, tosin tehdastekoiset aurausvarusteet maksavat. Vinssikäyttöinenkin aura on ihan kätevä, vaijeri/liina tosin luultavasti katkeaa muutaman kerran talvessa. Miinuksena, että autosta ei näe tarkasti missä levyn kulmat kulkevat. Pieni maasturi on melko ketteräkin. Auran rakenteesta riippuen saa kasattua enemmän tai vähemmän. Tälläkin aloittaja pärjäisi, näitä tosin vähän tarjolla ja hintaa on.
Traktorilla auraantuu sitten isommatkin pihat ja pidemmät pihatiet, toisaalta ei taas sitten mahdu ahtaampiin paikkoihin. Miinuksena myös se, että nurmikot ovat helpommin rullalla ja nurkkapielet hajalla. Perälevylläkin pärjää. Iso plussa on jos levystä löytyy puomin kääntö, jolloin saa levitettyä penkkoja ilman, että traktori on ojassa. Lingolla ajaessa pitää katsoa tarkasti missä puhaltaa tavaraa ulos ettei ole ikkunoita hajalla ja autossa klommoja. Kopittomallakin traktorilla pärjää, linkoaminen tosin on vähemmän mukavaa. Vanha ehjä kopillinen traktori ketjuilla ja perälevyllä maksaa vähemmän kuin uusi laadukas mönkijä auralla. Mönkijään verrattuna kopillinen traktori on lämmin. Traktorilla aloittaja pärjäisi varmasti, hinnat alkaa jostain 4tonnin pinnasta.
-
- Viestit: 597
- Liittynyt: La Helmi 25, 2017 5:33 pm
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
No, siinähän sitä miettimistä onkin.sportswgn kirjoitti: ↑Ti Loka 25, 2022 4:29 pm Itsellä on kokemusta niin ruohonleikkurista, perässäkäveltävästä lingosta, mönkijästä, pienestä traktorista kuin autosta puskulevyllä.
Perässäkäveltävä linko sopii vain pienempien pihojen kiireettömään auraamiseen. Osa lingoista ei jaksa heittää suojalunta juuri mitenkään. Vähänkään isompaa aluetta tai pidempää pihatietä auratessa aikaa menee paljon, pakkaslumessa jopa kola on nopeampi. Aloittajalla aivan turha hankita.
Päältä ajettavalla ruohonleikkurilla pitää pienen alueen puhtaana kun on ketjut. Kasattua ei juurikaan saa ja paksummassa lumessa tai märässä lumessa voimansiirto hajoaa. Myös rakenteet ovat lujilla auran tökätessä ja aurat ovat yleensä käsikäyttöisiä eli kuskin luo tulee tanko, jota painamalla aura nousee. Polannetta jää keveydestä johtuen. En suosittele aloittajalle.
Mönkijällä auraa isommankin alueen ja saa kasattuakin. Kunnollinen sivulle heittävä aura ja vauhtia niin ei ole heti penkat haittana. Kuminen tai muovinen kulutusterä ei tökkää yhtä pahasti kuin rautainen eikä kaavi mursketta pihasta. Pakkaslunta ei saa kovin hyvin kasattua kun mönkijä painuu sinne kasaan, suojalumesta saa tehtyä luiskan jota pitkin on hyvä lykätä kasalle. Penkkoja saa levitettyä kun ajaa toisen puolen renkaat penkalle ja laskee auraa alas. Tai turvallisempi konsti on ajaa mönkijän poikittain tielle ja lykkii penkat ojiin. Etukiinnitteinen aura on kasatessa parempi kuin keskikiinnitteinen ja perhosaura parempi kuin suora levy. Lingot ovat omalla moottorilla ja nousevat mönkijän vinssillä. Hitaampi kuin puskulevy ja monin kerroin kalliimpi, plussana ettei keräänny penkkoja ja kasoja. Miinuksena taas, että osa puhallettavasta lumesta osa tulee naamalle, riippuen tuulensuunnasta ja ajonopeudesta. Sitä lunta on kuitenkin jossakin vaiheessa aurausta naamalla ja takin sisällä, auraa sitten lingolla tai levyllä. Pää ja kaula suojattava ajoviimalta. Ns. kiinanmönkijät, osa kestää osa ei. Itse olen pärjännyt halvan kiinalaisen kanssa, pieniä vikojakin on tosin ollut. Uusi mönkijä ja linko maksavat enemmän kuin vanha kopillinen traktori lingolla. Aloittaja pärjäisi isolla merkkimönkijällä ja perhosauralla, hintaa uutena kymppitonni, linko 4-5tonnia lisää.
Autolla auraantuu mukavasti isommatkin alueet, tosin tehdastekoiset aurausvarusteet maksavat. Vinssikäyttöinenkin aura on ihan kätevä, vaijeri/liina tosin luultavasti katkeaa muutaman kerran talvessa. Miinuksena, että autosta ei näe tarkasti missä levyn kulmat kulkevat. Pieni maasturi on melko ketteräkin. Auran rakenteesta riippuen saa kasattua enemmän tai vähemmän. Tälläkin aloittaja pärjäisi, näitä tosin vähän tarjolla ja hintaa on.
Traktorilla auraantuu sitten isommatkin pihat ja pidemmät pihatiet, toisaalta ei taas sitten mahdu ahtaampiin paikkoihin. Miinuksena myös se, että nurmikot ovat helpommin rullalla ja nurkkapielet hajalla. Perälevylläkin pärjää. Iso plussa on jos levystä löytyy puomin kääntö, jolloin saa levitettyä penkkoja ilman, että traktori on ojassa. Lingolla ajaessa pitää katsoa tarkasti missä puhaltaa tavaraa ulos ettei ole ikkunoita hajalla ja autossa klommoja. Kopittomallakin traktorilla pärjää, linkoaminen tosin on vähemmän mukavaa. Vanha ehjä kopillinen traktori ketjuilla ja perälevyllä maksaa vähemmän kuin uusi laadukas mönkijä auralla. Mönkijään verrattuna kopillinen traktori on lämmin. Traktorilla aloittaja pärjäisi varmasti, hinnat alkaa jostain 4tonnin pinnasta.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mh jkl, Mpaseppä, SPS1975 ja 55 vierailijaa