Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
-
- Viestit: 1164
- Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Ensin kysyt kaikkista mahdollisista paikoista aurausta. Naapurit, kyläläiset, mahdollisesti joku paikkakunnan Facebook ryhmä. Voin kertoa oman kokemuksen vanhan traktorin hommaamisesta ja tuollaisen samanlaisen pätkän auraamisesta itse. Ei ollut helppoa kun traktori oikutteli todella usein. Ensimmäiset pari talvea oli todella hankalat. Traktoria pienemmällä kalustolla taas menee aikaa jo ihan kohtalaisesti tien avaamiseen itse.
Yksi kanssa mikä helpottaa elämää paljon tiukassa paikassa on nelivetoauto. Itse vaihdoin sellaiseen kohtalaisen pienellä budjetilla ja menee paljon ketterämmin pienessä lumessakin.
Yksi kanssa mikä helpottaa elämää paljon tiukassa paikassa on nelivetoauto. Itse vaihdoin sellaiseen kohtalaisen pienellä budjetilla ja menee paljon ketterämmin pienessä lumessakin.
-
- Viestit: 12973
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Ja sitten kun aurausapu on juuri käynyt ja jo kotonaan käy päätien aura-auto puskemassa lumivallin oman tien suulle päätieltä niin, ettei pääse pihaan eikä ainakaan pois. Kyllä silloin on oma traktori ollut enemmän kuin hyvä kapine.Aakku kirjoitti: ↑Pe Loka 21, 2022 7:52 pmAinakin viime, ja toissa talvena. Ei sitä monesti ole etelässä, mutta sitten kun on ollut, niin on ihan riittävästi. Se on tuulen tuomaa kasaantunutta lunta, joka on leudolla ilmalla melko märkää. Silloin on kyllä kaikki kalustokin liikkeellä ja saattaa joutua odottamaan, jos omaa lumikonetta ei ole.himmeli kirjoitti: ↑Pe Loka 21, 2022 7:45 pmMitenkäs usein suomessa on ainakaan yön jäljiltä märkää lunta tiellä yli puoli metriä ,en muista vaikka ikää on jo kohtalaisen paljon ,Aakku kirjoitti: ↑Pe Loka 21, 2022 7:22 pmJa kun tiellä on yli puoli metriä märkää lunta, niin näillä pienillä talutettavilla lumilingoilla ei tee mitään. Sellainen mulla on tallissa. Sopii johonkin pihan nurkkien linkoamiseen.korjailija kirjoitti: ↑Pe Loka 21, 2022 7:09 pmÄäni tälle.
Jos traktoria ei tarvita mihinkään muuhun kuin talvella satunnaiseen lumen auraamiseen niin on mielestäni vähän turha investointi ja jos se seisoo muut ajat niin suurella todennäköisyydellä kun sitä tarvitsisi niin se ei toimi.
Urakoitsijan löytäminen varmasti helpoin vaihtoehto ja edullisinkin, mutta voi toki olla syrjässä sekin hankalaa.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1283
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Oma lusikkani soppaan:
a) Urakoitsija. Puskaradio, Facebook, tiekunnan pj. jne tietävät monasti asioita.
b) Oma traktori ja linko. Joku Ford 4000, Massey Ferguson 165 tms. tekee aika tehokkaasti tuollaisen tien pätkän. Toki vaatii ketjut pyöriin, talvilaadun polttoaineen ja muutakin pientä, mutta ei ylitsepääsemätöntä.
Mönkijä ja nuo itsevetävät lingot ovat kalliita leluja jo tuon kokoluokan työhön. Eli suorituskyky loppuu.
a) Urakoitsija. Puskaradio, Facebook, tiekunnan pj. jne tietävät monasti asioita.
b) Oma traktori ja linko. Joku Ford 4000, Massey Ferguson 165 tms. tekee aika tehokkaasti tuollaisen tien pätkän. Toki vaatii ketjut pyöriin, talvilaadun polttoaineen ja muutakin pientä, mutta ei ylitsepääsemätöntä.
Mönkijä ja nuo itsevetävät lingot ovat kalliita leluja jo tuon kokoluokan työhön. Eli suorituskyky loppuu.
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Kyllä nyt pitäisi hommata joku konemies tuttavapiiriin. Ei liene vaikeaa naisihmiselle. Pullapalkalla tekevät mitä vain. Kai sitä nyt nainen leipoa osaa?
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Meillä urakoi tien auki pyöräkuormaajalla nainen.Aulispoika kirjoitti: ↑Pe Loka 21, 2022 8:46 pm Kyllä nyt pitäisi hommata joku konemies tuttavapiiriin. Ei liene vaikeaa naisihmiselle. Pullapalkalla tekevät mitä vain. Kai sitä nyt nainen leipoa osaa?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Miten olis sukset ja lumikola, kolalla pidetään auki auton paikka oman tien päässä?
Ai niin ja pistolapio, jolla rikotaan ison tien auraajan tuomat paakut kolaan sopiviksi.
Autoon puolipeite tai ainakin tuulilasin peite.
Ai niin ja pistolapio, jolla rikotaan ison tien auraajan tuomat paakut kolaan sopiviksi.
Autoon puolipeite tai ainakin tuulilasin peite.
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Savossa voi olla koviakin pakkasia. No jos autossa on webasto....
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Itselläni on 3 rollaattori mallisia linkoja, Harley Parkinson. Linhaissa puskulevy. Murrayssa ketjut ja puskulevy. Zetoriin V mallin linko. Sadankilometrin päässä hallilla 3 pyöräkirmaajaa ja yksi kuorma auto tienhoito varustuksella. Talon ykkösauto on X3. Pihatie on 157m, johon ostan talvikunnossa pidon. Vaimon tarvii kulkea aamuvarhain. Ja itse olen yleensä auratuilla teillä kaukana kotoa
-
- Viestit: 1557
- Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 11:08 am
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Yksin maalla asuneena naisena muutama kysymys ja kommentti:
- Mikä on talouden yleinen fasiliteettien tila?
Jos illalla töiden jälkeen talvella odotettavissa lumitöitä pihassa muutenkin + uunin lämmitystä + puun kantoa, voipi olla aika luksusta päästä siihen pihaan puhdasta tietä myöten.
- päivätyö vai vuorotyö?
Jos illalla töistä lähtiessä klo 22 on lunta tullut päivän mittaan 30 senttiä, pihaan voi päästä jos lumi on pakkaslunta, kun ajaa kaasu pohjassa, ulkomuistista, kun tiestä erottuu vaan hahmo.
Jos suvilunta, auto jää ison tien varteen, raahaat kauppakassit 200 metriä kotio (ummessa), teet lumitöitä alkuun sen verran että saat mönkkärin/traktorin tallista, toivot että masina lähtee käyntiin ja auraat tien. (Tässä tapauksessa, mikäli tallin ovi lappeen alla, muista lumieste oven yläpuolelle. Jos koneella pressukatos, on sen oltava TOSI tukeva, ja lumia pudoteltava katolta ahkerasti.)
- Millainen on pihatien profiili? Onko oma auto nelikko vai takavetoinen hiace? Jos mäkeä, on siinä takavedolla helposti kiinni vähemmässäkin lumessa, ja tosiaan, kaikki lumi ei aina sada yöllä. Tai päivällä.
Traktori rouhii kevätkaljamilla tien usei semmoseen kuntoon ettei erikseen tartte enää hiekottaa. Paitsi joskus.
Itsellä oli samantyyppisessä tilanteessa aikoinaan se urakoitsija, mutta oli melko raskas työ, ja sitä arpeettia talossa muutenkin. Ja se takavetoinen Hiace.
- Mikä on talouden yleinen fasiliteettien tila?
Jos illalla töiden jälkeen talvella odotettavissa lumitöitä pihassa muutenkin + uunin lämmitystä + puun kantoa, voipi olla aika luksusta päästä siihen pihaan puhdasta tietä myöten.
- päivätyö vai vuorotyö?
Jos illalla töistä lähtiessä klo 22 on lunta tullut päivän mittaan 30 senttiä, pihaan voi päästä jos lumi on pakkaslunta, kun ajaa kaasu pohjassa, ulkomuistista, kun tiestä erottuu vaan hahmo.
Jos suvilunta, auto jää ison tien varteen, raahaat kauppakassit 200 metriä kotio (ummessa), teet lumitöitä alkuun sen verran että saat mönkkärin/traktorin tallista, toivot että masina lähtee käyntiin ja auraat tien. (Tässä tapauksessa, mikäli tallin ovi lappeen alla, muista lumieste oven yläpuolelle. Jos koneella pressukatos, on sen oltava TOSI tukeva, ja lumia pudoteltava katolta ahkerasti.)
- Millainen on pihatien profiili? Onko oma auto nelikko vai takavetoinen hiace? Jos mäkeä, on siinä takavedolla helposti kiinni vähemmässäkin lumessa, ja tosiaan, kaikki lumi ei aina sada yöllä. Tai päivällä.
Traktori rouhii kevätkaljamilla tien usei semmoseen kuntoon ettei erikseen tartte enää hiekottaa. Paitsi joskus.
Itsellä oli samantyyppisessä tilanteessa aikoinaan se urakoitsija, mutta oli melko raskas työ, ja sitä arpeettia talossa muutenkin. Ja se takavetoinen Hiace.
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Just joo, itsevetävä telalinko lie alkaen 1000e ja menee puolen metrin hankeen kevyesti, toki hitaasti, pari kolkyt senttiä menee ihan kävelyvauhdilla. Kai se tuohon kuitenkin täytyy ostaa uusi neliveto traktori lopulta, jos ei remppataitoja ole.Jalmari Kolu kirjoitti: ↑Pe Loka 21, 2022 8:37 pm Oma lusikkani soppaan:
a) Urakoitsija. Puskaradio, Facebook, tiekunnan pj. jne tietävät monasti asioita.
b) Oma traktori ja linko. Joku Ford 4000, Massey Ferguson 165 tms. tekee aika tehokkaasti tuollaisen tien pätkän. Toki vaatii ketjut pyöriin, talvilaadun polttoaineen ja muutakin pientä, mutta ei ylitsepääsemätöntä.
Mönkijä ja nuo itsevetävät lingot ovat kalliita leluja jo tuon kokoluokan työhön. Eli suorituskyky loppuu.
VALLU ON PARAS!
- ihmehitsari
- Viestit: 18627
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Nyt se on kyllä vähän silläkin lailla että miehen virkaan sopivan henkilön katseluun on ryhdyttävä ellei omasta takaa löydy.
Lelut on leluja kun lumitöistä, tienaukaisusta kaikissa ajateltavissa sääoloissa kun on kyse.
Edellä esitetyt ja varteenotettavat itsekulkevat lumilingot edustavat hintatasoltaan 4-5-t€ koneita, eikä satojen metrien jatkuvaan tienaukaisuun kannata pikkulinkoja edes haaveilla ellei ole kosolti joutoaikaa. Halvat ritsat on ainakin omassa käytössä tulleet todistetuiksi halvoiksi harrastevärkeiksi, eikä vakavasti otettaviksi vaihtoehdoiksi tosi tarpeessa. Kitkakumivoimansiirto on lähinnä vitsi.
Traktori, niitä on maailma täynnä ja löytyy kustannustehokkaitakin ratkaisuja. Traktorin tekniikkaa ei tarvi pelätä, ei se sen monimutkaisempaa ole kuin noiden muidenkaan vaihtoehtojen. Isompia komponentteja vain.
Oma historia sisältää 3-vuorotyötä ja yhtäaikaista korvessa asumista. Aukaistavaa tietä 300m, kotoa päin koko matka reipasta myötämäkeä läpi peltoaukean. Toisinpäin vastaavasti huonohappisia hengastyttävä nousu. Useammat kerrat oli auto ennalta vietävä ison tien varteen kun Siperian tuulet puhalsi tienoot tasaisiksi. Näin siksi ettei tarvinnut aamuyöstä lähteä tietä tuiskuun aukaisemaan. Se kun oli sitten iltapäivällä kuitenkin töistä tultua tehtävä. Yövuorosta tullessa saattoin ura olla ummessa mutta ei se 300m kaahlaaminen niin kauhea rasti ollut, varsinkaan kun muuta vaihtoehtoa ei ollut. Hankeenko makaamaan?
Ison tien ajettavuuskaan ei aamenenvarmaa ollut, mutta siihen maailmanaikaan vielä aurailtiin melko taajaan ja aurat kulki myös kellon mukaan.
70-80 luvuilla oli ison tien varressa autotallit kotitien varren asukkailla. Autoissa ei ollut mitään sisä tai ulkopuolisia apulämmittimiä mutta niinpävain tarpeessa liikkeelle saatiin, ihmiset kulki töihin. Ennakointi oli voimissaan. Mm akut voitiin tuoda lämpimiin tiloihin jos oli epäilys että pakkanen kiristyy haittaamaan käynnistymistä.
Lelut on leluja kun lumitöistä, tienaukaisusta kaikissa ajateltavissa sääoloissa kun on kyse.
Edellä esitetyt ja varteenotettavat itsekulkevat lumilingot edustavat hintatasoltaan 4-5-t€ koneita, eikä satojen metrien jatkuvaan tienaukaisuun kannata pikkulinkoja edes haaveilla ellei ole kosolti joutoaikaa. Halvat ritsat on ainakin omassa käytössä tulleet todistetuiksi halvoiksi harrastevärkeiksi, eikä vakavasti otettaviksi vaihtoehdoiksi tosi tarpeessa. Kitkakumivoimansiirto on lähinnä vitsi.
Traktori, niitä on maailma täynnä ja löytyy kustannustehokkaitakin ratkaisuja. Traktorin tekniikkaa ei tarvi pelätä, ei se sen monimutkaisempaa ole kuin noiden muidenkaan vaihtoehtojen. Isompia komponentteja vain.
Oma historia sisältää 3-vuorotyötä ja yhtäaikaista korvessa asumista. Aukaistavaa tietä 300m, kotoa päin koko matka reipasta myötämäkeä läpi peltoaukean. Toisinpäin vastaavasti huonohappisia hengastyttävä nousu. Useammat kerrat oli auto ennalta vietävä ison tien varteen kun Siperian tuulet puhalsi tienoot tasaisiksi. Näin siksi ettei tarvinnut aamuyöstä lähteä tietä tuiskuun aukaisemaan. Se kun oli sitten iltapäivällä kuitenkin töistä tultua tehtävä. Yövuorosta tullessa saattoin ura olla ummessa mutta ei se 300m kaahlaaminen niin kauhea rasti ollut, varsinkaan kun muuta vaihtoehtoa ei ollut. Hankeenko makaamaan?
Ison tien ajettavuuskaan ei aamenenvarmaa ollut, mutta siihen maailmanaikaan vielä aurailtiin melko taajaan ja aurat kulki myös kellon mukaan.
70-80 luvuilla oli ison tien varressa autotallit kotitien varren asukkailla. Autoissa ei ollut mitään sisä tai ulkopuolisia apulämmittimiä mutta niinpävain tarpeessa liikkeelle saatiin, ihmiset kulki töihin. Ennakointi oli voimissaan. Mm akut voitiin tuoda lämpimiin tiloihin jos oli epäilys että pakkanen kiristyy haittaamaan käynnistymistä.
säästellen sippiin
-
- Viestit: 1557
- Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 11:08 am
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Mutta toisaalta, jos naisella on se traktori, ja moottorisaha, ja raivaussaha, ja ne saapi käyntiin, nii mihis sitä miestä ennee sitte tarvii?ihmehitsari kirjoitti: ↑La Loka 22, 2022 9:12 am Nyt se on kyllä vähän silläkin lailla että miehen virkaan sopivan henkilön katseluun on ryhdyttävä ellei omasta takaa löydy.
Sitte niistä vaan huolehi kun märällä peltikatolla heiluuvat painepesurin kanssa, ja kumikkaissa.
- ihmehitsari
- Viestit: 18627
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Niinpä, mitäpä sitä enää katselemaan jos hommat sujuu, kuten tuota jo kommentissani vähän vertuuttelin;ruttu kirjoitti: ↑La Loka 22, 2022 11:18 amMutta toisaalta, jos naisella on se traktori, ja moottorisaha, ja raivaussaha, ja ne saapi käyntiin, nii mihis sitä miestä ennee sitte tarvii?ihmehitsari kirjoitti: ↑La Loka 22, 2022 9:12 am Nyt se on kyllä vähän silläkin lailla että miehen virkaan sopivan henkilön katseluun on ryhdyttävä ellei omasta takaa löydy.
Sitte niistä vaan huolehi kun märällä peltikatolla heiluuvat painepesurin kanssa, ja kumikkaissa.
miehen virkaan sopivan henkilön katseluun on ryhdyttävä, ellei omasta takaa löydy
Ajattelen kutenkin sillä tavalla konservatiivisesti että on "miesten töitä" ja "naisten töitä". Suurin osa tekniikkaan liittyvistä töistä suoritetaan miesvaltaisesti. Tällä kommentilla en suinkaan vähättele/ aliarvioi naisten kykyä suoriutua miesvaltaisissa töissä. Oman vastuualueen työntekijöissäkin eli kunnossapito-osastolla naisedustajia kädet mustana koneiden äärellä.
Viimeksi muokannut ihmehitsari, La Loka 22, 2022 12:17 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
säästellen sippiin
-
- Viestit: 6379
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Meillä on maapaikassa kaks rattoria, hyvä linko ja jonkinmoinen takalevykin.
Silti tiekunnan tietä auki pitävä kaveri käy nykäsemässä puhtaaksi vajaan 50 metrin pätkän meitin pihaan. Aina päästään kulkemaan. Keväisin toistuu sama näytelmä, Hilux jyrisee pihaan, "teeerve...oot koton...keliä ollu...niitä aaraaksia minä...". Seuraavaksi jonkun ruttuisen paperilappusen kahtelua, pohdintaa "Joo-o, tulihaa sitä lunta" tai "eipä paljoo tarvinna". Vähän aikaa ähinää ja lopulta aina sama "nooo...jos kuuskymppiä". Oli talvi millanen vaan . Saas nähä keväällä -23, kun löpö maksaa pahasti.
Sitä vaan, että välttämättä -jos reitille sattuu- ei tule konkurssia aurauksesta. Ei kannata välttämättä mönkkäreitä siksi hommata, jos ei muuten tarvii tai tykkää.
Silti tiekunnan tietä auki pitävä kaveri käy nykäsemässä puhtaaksi vajaan 50 metrin pätkän meitin pihaan. Aina päästään kulkemaan. Keväisin toistuu sama näytelmä, Hilux jyrisee pihaan, "teeerve...oot koton...keliä ollu...niitä aaraaksia minä...". Seuraavaksi jonkun ruttuisen paperilappusen kahtelua, pohdintaa "Joo-o, tulihaa sitä lunta" tai "eipä paljoo tarvinna". Vähän aikaa ähinää ja lopulta aina sama "nooo...jos kuuskymppiä". Oli talvi millanen vaan . Saas nähä keväällä -23, kun löpö maksaa pahasti.
Sitä vaan, että välttämättä -jos reitille sattuu- ei tule konkurssia aurauksesta. Ei kannata välttämättä mönkkäreitä siksi hommata, jos ei muuten tarvii tai tykkää.
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 28108
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Joskus tuo perässä käveltävä lumilinko oli meikäläisellä suunnitelmissa, mutta kun työn kuva ja sitä myötä työajat menivät sekaisin ja aamu kahden kolmen työhön lähdöt sai ajatukset pakittamaan, jos auraamiseen joutuu vielä varaamaan toista tuntia aikaa, niin traktori oli paremmaksi todettu väline. Silloin alle 10 000 mk sijoituksella sai traktorin ja takalevyn. Ja sen avulla selvisi varttitunnissa lumen siirrosta että pääsi lähdölle. Naapurit kyllä aurasivat tarvittaessa silloin kun lunta kertyi enemmän, mutta ei oikein kehdannut näitäkään aamuyöllä lumitöihin pyytää vaikka eivät ikinä vastaan pistäneetkään. Nyt ovat jo kaikki nämä naapurit eri hiippakunnassa ja alkaa oma siirtyminen parempiin asumisoloihin olemaan aina vaan lähempänä, vaikka pakkoa ei millekään lähdölle kovin usein tulekaan. Jos vielä satasilla selviää jonkun ulkopuolisen auraamisilla talven ajan, niin on kyllä suositeltava vaihtoehto.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 4455
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Montako aamua oli viime talvena savossa, että olisi tarvinnut aurata aamulla ennen lähtöä? Aukeallahan kyllä kerää korkeita kinoksia helposti, mutta jos on tie metsässä niin harvoin on sellaisia sateita että siihen sen yli 20 senttiä sataa. Niitä aamuaurauksia ei siten kovin montaa tule talvessa. Ehtoopäivällä sitten saattaa joutua jättämään auton tien päähän ja tehdä lumityön ensin.
Mitä viime talvena mökiltä kuulin uutisia niin saattoi kerran tai kaksi tulla reilummin ja tuli täällä hämeen länsipäässäkin se talven viimeinen tuisku ja 20 senttiä nuoskaa. Muutoin oli vain kinoksia kun tässä olla sopivan tuulisella paikalla.
Valmet 500 ei jättänyt kertaakaan lähtemättä, joten tekniikan osalta ei murheita ollut. Jos hankkii jonkun perusvarman iäkkäänkin traktorin niin kesällä kun huoltaa niin luulis talven lumityöt tekevän. Samalla lailla se linko tai mönkijäkin vikailee.
Mitä viime talvena mökiltä kuulin uutisia niin saattoi kerran tai kaksi tulla reilummin ja tuli täällä hämeen länsipäässäkin se talven viimeinen tuisku ja 20 senttiä nuoskaa. Muutoin oli vain kinoksia kun tässä olla sopivan tuulisella paikalla.
Valmet 500 ei jättänyt kertaakaan lähtemättä, joten tekniikan osalta ei murheita ollut. Jos hankkii jonkun perusvarman iäkkäänkin traktorin niin kesällä kun huoltaa niin luulis talven lumityöt tekevän. Samalla lailla se linko tai mönkijäkin vikailee.
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Joko ehdotettiin auton keulaan aura sen täytyy olla sitten raskas oikea neliveto.
Kyllä se vaan niin on, että jos ei korjaushommat kiinnosta niin traktoria on turha hommata. Yksi korjaamoreissu kuljetuksineen lienee 2ke.
Tai no enpäs tiedä tuleeko korjausmies keikalle kotiin.
Kyllä se vaan niin on, että jos ei korjaushommat kiinnosta niin traktoria on turha hommata. Yksi korjaamoreissu kuljetuksineen lienee 2ke.
Tai no enpäs tiedä tuleeko korjausmies keikalle kotiin.
-
- Viestit: 7531
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Täällä on joskus näkynyt autolla vedettäväkin lumiaura. Menisi ehkä hätätilassa. Päivällä sitten traktorimies auraisi kunnolla. Tai myöhemmin, kun on pakko.
-
- Viestit: 6789
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Ehdottomasti urakoitsija kunnon kalustolla. Millään mönkijöillä tai perässäkäveltävillä lingoilla nyt ennen työhön lähtöä kannata tien avauksen kanssa leikkiä. Vanhan traktorin ylläpito ulkopuolisilla teetettynä saataa käydä kalliiksi huonolla tuurilla ja ehkä muutenkin.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 28108
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Lumityöt tienpätkältä, voi apua!
Täytyy onnitella itseäni, kun kolme traktoria olen ostanut ja 8 - 18 vuotta niillä on selvitty ilman isompia remontteja. Ekassa koneesta kansi pahviremontti ja nostolaitteen korjaus oli 8 vuoden aikana ne isoimmat puuhat. Nämä kaksi "uudempaa" on sitten mennyt lähinnä renkaiden uusimisilla, muut sitten huoltoja. Mutta montakohan pikkulinkoa olisi vastaavassa ajassa tuhoutunut?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi