MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

antti.hakamaa kirjoitti: Ti Loka 25, 2022 5:12 pm Satasarjan ferkut ovat miinus maadotteisia.
Sitä mie vähä aattelinki.

Pitänee seuraavilla vapailla testata vanhalla virtalukolla (kun ei ole tuota neljättä paikkaa siinä), sitten yksitelle mittarit testata ja johot kait.. ettei polttoainemittarilla / antureilla tms ole mitää hämminkiä.

Valot yms hommelit meneekin omia reittejää pisin, ettei ne sotke tätä systeemiä.

Jotkut noista värikoodeista ei pitänyt paikkansa kuten alkuperäisen kaavion mukaan (esim. oranssia johtoa ei ollut yhen yhtäkään), mutta kyllä ne helposti päätteli mikä minneki menee
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Jos kerran uusii johdot, olisin laittanu samalla vaihtovirtalaturin. Sopiva virtalukko sulla oliskin jo valmiina. Ja tuon lataussäätimen saa silloin jättää pois.
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Ferkku kirjoitti: Ti Loka 25, 2022 8:42 pm Jos kerran uusii johdot, olisin laittanu samalla vaihtovirtalaturin. Sopiva virtalukko sulla oliskin jo valmiina. Ja tuon lataussäätimen saa silloin jättää pois.
Hmm, eli se ei muita muutoksia vaadi sitten? Kiinnostaisi kyllä jossain vaiheessa.
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Eräilves kirjoitti: Ti Loka 25, 2022 9:22 pm
Ferkku kirjoitti: Ti Loka 25, 2022 8:42 pm Jos kerran uusii johdot, olisin laittanu samalla vaihtovirtalaturin. Sopiva virtalukko sulla oliskin jo valmiina. Ja tuon lataussäätimen saa silloin jättää pois.
Hmm, eli se ei muita muutoksia vaadi sitten? Kiinnostaisi kyllä jossain vaiheessa.
Sotkin tuossa aiemmin hieman asiaa, kun kirjoittelin siitä plus-maadoituksesta, omat muistikuvani asiasta ovat 35:n sähköistä ja se on plus-maadoitettu. Vaihdoin omaan MF 702/710:iin (MF 35:n teollisuusmalli) vaihtovirtalaturin ja tein sähköt siihen kokonaan uusiksi, miinus-maadotteisena, tuo vaihtovirtalaturi vaatii latauksenmerkkivalon, jolle tulee virta virtalukon on-asennossa ja se antaa herätevirran laturille, ampeerimittari ei pelaa vaihtovirtalaturin kanssa, joten sen voi korvata vaikkapa volttimittarilla, näin minäkin menettelin. Alkuperäisyyden kannattajat vannovat tuon tasavirtalaturin nimeen, mutta vaihtovirtalaturi on siksi parempi että se on yleensä tehokkaampi ja lataa jo tyhjäkäynnilläkin hyvin, toisin kuin tasavirtalaturi, joka vaatii kierroksia ladatakseen kunnolla.
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

SPS1975 kirjoitti: Ti Loka 25, 2022 9:46 pm
Eräilves kirjoitti: Ti Loka 25, 2022 9:22 pm
Ferkku kirjoitti: Ti Loka 25, 2022 8:42 pm Jos kerran uusii johdot, olisin laittanu samalla vaihtovirtalaturin. Sopiva virtalukko sulla oliskin jo valmiina. Ja tuon lataussäätimen saa silloin jättää pois.
Hmm, eli se ei muita muutoksia vaadi sitten? Kiinnostaisi kyllä jossain vaiheessa.
Sotkin tuossa aiemmin hieman asiaa, kun kirjoittelin siitä plus-maadoituksesta, omat muistikuvani asiasta ovat 35:n sähköistä ja se on plus-maadoitettu. Vaihdoin omaan MF 702/710:iin (MF 35:n teollisuusmalli) vaihtovirtalaturin ja tein sähköt siihen kokonaan uusiksi, miinus-maadotteisena, tuo vaihtovirtalaturi vaatii latauksenmerkkivalon, jolle tulee virta virtalukon on-asennossa ja se antaa herätevirran laturille, ampeerimittari ei pelaa vaihtovirtalaturin kanssa, joten sen voi korvata vaikkapa volttimittarilla, näin minäkin menettelin. Alkuperäisyyden kannattajat vannovat tuon tasavirtalaturin nimeen, mutta vaihtovirtalaturi on siksi parempi että se on yleensä tehokkaampi ja lataa jo tyhjäkäynnilläkin hyvin, toisin kuin tasavirtalaturi, joka vaatii kierroksia ladatakseen kunnolla.

Ookeit, eli jossain vaiheessa hankinta listalle.. esimerkiksi vaikka tälläinen? Ja tosiaan lataussäätimen jättää kokonaan pois, eli vähän pitäisi jättää sähköjä kytkemättä silloin? (ne mitkä säätimelle menee)

Tälläisen pikaisen piirroksen tein, menisiköhän kytkentä tällä tavalla?
Kuva

Tuossa olisi kiinnikkeet ja koko paketti merkkivaloa myöten. Varmaan helpoimmalla pääsisi jos tämän tilaa?
https://www.olssonparts.com/fi/fi/produ ... 7936714995

Ja heillä jonkunlainen ohjekin mukana:
https://www.olssonparts.com/globalasset ... -36957.pdf


Farmilaitteella olisi halvemmalla, toki ei ole merkkivaloa + hihnaa ja kiinnikkeitä..

https://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=41676/3552

Löytyi vanha keskustelu tähän liittyen myös.
viewtopic.php?t=45616
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tuolle latauksenmerkkivalolle ei kuulu tulla suoraa virtaa akulta, vaan ainoastaan virtalukolta tuleva virta virtalukon on-asennossa valolle ja valon toinen johto laturin herätteeseen. Jos valolle menee suora virta akulta, niin silloin valo palaa aina kun moottori on sammuksissa, riippumatta virtalukon asennosta.
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

SPS1975 kirjoitti: Ke Loka 26, 2022 9:00 am Tuolle latauksenmerkkivalolle ei kuulu tulla suoraa virtaa akulta, vaan ainoastaan virtalukolta tuleva virta virtalukon on-asennossa valolle ja valon toinen johto laturin herätteeseen. Jos valolle menee suora virta akulta, niin silloin valo palaa aina kun moottori on sammuksissa, riippumatta virtalukon asennosta.
Eli tällälailla menisi kytkentä? (tuo merkkivalolta johto pois startille)

Kuva
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Muuten kyllä,mut polttimon ja laturin välillä ei saa olla mitää muuta kuormaa! Eli tuo 8 pois merkkivalon rinnalta. :roll:

Laturin kytkentä B+ akulle, ja merkkivalo/heräte D+
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Volttimittari pois herätejohdosta, kuuluu virtalukolta kulutuslaitteille lähtevään piuhaan.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Rh- kirjoitti: Ke Loka 26, 2022 11:02 am Volttimittari pois herätejohdosta, kuuluu virtalukolta kulutuslaitteille lähtevään piuhaan.
Saa se siinä olla, kun ei muutakaan virrat päällä asentoa virtalukossa ole, josta saa käyntiajan olla virta.
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Tumppi 865 kirjoitti: Ke Loka 26, 2022 10:29 am Muuten kyllä,mut polttimon ja laturin välillä ei saa olla mitää muuta kuormaa! Eli tuo 8 pois merkkivalon rinnalta. :roll:

Laturin kytkentä B+ akulle, ja merkkivalo/heräte D+
Ah, ookeit. Eli laittaisi sen (polttoainemittarin) tuolta ennen poltinta kuten volttimittarikin?
Rh- kirjoitti: Ke Loka 26, 2022 11:02 am Volttimittari pois herätejohdosta, kuuluu virtalukolta kulutuslaitteille lähtevään piuhaan.
Mutta ei tuossa ole muita mahdollisuuksia virtalukossa kuin tuo yksi kohta.. hehkuun tai starttiinkaan ei niitä voi kytkeä? Mutta pitäisi kummatkin (volttimittari / polttoainemittari) kytkeä ennen tuota latausvirran valoa? Ja siitä latausvirran valolta suora johto vaan laturille?

Pikaisesti korjattu piiros jällehe.

Kuva
Viimeksi muokannut Eräilves, Pe Loka 28, 2022 6:48 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Make
Viestit: 1337
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Make »

2 numeroisissa Massikan malleissa on alkujaan + maadoitus.
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Sillon siitä lukolta suoraan ne, ja siitä johto valolle, valolta suoraan laturille.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Kiitoksia neuvoista!

Tuon laturisarjan tilaan huomenissa tasavirran tilalle:
https://www.olssonparts.com/fi/fi/varao ... 7925/47925


Tuli mieleen että onhan kytkentä nyt tämän mukaisesti? Onko tuon maadoituksen oltava startissa, vai voiko lyhentää ja jonnekin muualle maadoittaa?

Maadoituskaapeli on 50 millistä, tuon plussa johdon uusimista mietin myös.. kuinka paksua suosittelette tilalle? Löytyisi 25 millistä, taitaa olla liian ohutta?

Kuva
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Ajoneuvoissa ja työkoneissa käytetään yleisesti 12 V (24 V) tasasähköjärjestelmissä ns yksinapaista systeemiä. Tarkoittaa sitä että toisena virtatienä käytetään laitteen runkoa, nykyisin on miinus yleisesti rungossa. Siksi esimerkiksi käynnistysmoottorille ja latausgeneraattorille ei tarvitse vetää erillistä maajohdinta. Miinusmaadoitetussa on akun miinusnavalta (päävirtakytkimen kautta) vedettävä paksu johdin "maahan", tarkoittaa laitteen ja moottorin runkojen hyvää yhdistämistä akun miinusnapaan. Samoin käynnistysmoottorin ja latausgeneraattorin runkojen on oltava hyvin yhteydessä moottorin runkoon. Niille kojeille (esimerkiksi jotkut valaisimet) jotka eivät saa maata runkonsa kautta tarvitaan kaksinapainen syöttöjohto.
- akun plusnavalta paksu johdin käynnistysmoottorin (solenoidin) napaan
- latausgeneraattorin B+ navasta ainakin 6 mm2 johdin em käynnistysmoottorin napaan tai akun plusnapaan, jotkut vetävät molempiin
- virta-avaimelle otetaan plussaa joko akulta tai startilta
- valojen sähkön voi ottaa virta-avaimen kautta tai sitten suoraan
- latausgeneraattorin herätys (D+ navalle) otetaan virta-avaimen "virta päällä" asennosta latauksen merkkilampun (n. 3 W) kautta
- sulakkeita sitten harkinnan mukaan, jotkut laittaa virta-avaimelle menevään johtoon, valoille ainakin sulakkeita
HUOM! Sulakkeettomien johtojen (akku - startti, akku - laturi) asennuksessa ja kiinnityksessä täytyy huomioida ettei ne pääse hankaamaan eristystään puhki runkoa vasten, tarvittaessa suojaputkeen tai muuten mekaaninen suoja.
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

mauri kirjoitti: Su Loka 30, 2022 8:51 pm Ajoneuvoissa ja työkoneissa käytetään yleisesti 12 V (24 V) tasasähköjärjestelmissä ns yksinapaista systeemiä. Tarkoittaa sitä että toisena virtatienä käytetään laitteen runkoa, nykyisin on miinus yleisesti rungossa. Siksi esimerkiksi käynnistysmoottorille ja latausgeneraattorille ei tarvitse vetää erillistä maajohdinta. Miinusmaadoitetussa on akun miinusnavalta (päävirtakytkimen kautta) vedettävä paksu johdin "maahan", tarkoittaa laitteen ja moottorin runkojen hyvää yhdistämistä akun miinusnapaan. Samoin käynnistysmoottorin ja latausgeneraattorin runkojen on oltava hyvin yhteydessä moottorin runkoon. Niille kojeille (esimerkiksi jotkut valaisimet) jotka eivät saa maata runkonsa kautta tarvitaan kaksinapainen syöttöjohto.
- akun plusnavalta paksu johdin käynnistysmoottorin (solenoidin) napaan
- latausgeneraattorin B+ navasta ainakin 6 mm2 johdin em käynnistysmoottorin napaan tai akun plusnapaan, jotkut vetävät molempiin
- virta-avaimelle otetaan plussaa joko akulta tai startilta
- valojen sähkön voi ottaa virta-avaimen kautta tai sitten suoraan
- latausgeneraattorin herätys (D+ navalle) otetaan virta-avaimen "virta päällä" asennosta latauksen merkkilampun (n. 3 W) kautta
- sulakkeita sitten harkinnan mukaan, jotkut laittaa virta-avaimelle menevään johtoon, valoille ainakin sulakkeita
HUOM! Sulakkeettomien johtojen (akku - startti, akku - laturi) asennuksessa ja kiinnityksessä täytyy huomioida ettei ne pääse hankaamaan eristystään puhki runkoa vasten, tarvittaessa suojaputkeen tai muuten mekaaninen suoja.

Kiitoksia hyvistä neuvoista!

Jos sitä huomenissa pääsisi asentelemaan näitä (jos ei helkutinmoinen räntäsade ole).. kun laturi tuotiin kuistille sopivaste.

Kuva

Ja pitää ottaapi tuo takarengas irti, kun huomasin kuvasta että tuo yksi jousen päähän on väärässä kohin..Ei toimi säätö kuten pitäisi. Ja kaikki sähköt uusiksi, vanhat johdot vedetty veks. Ja kunnon sulakeboksi jonka kautta työvalot yms hommelit laittaa varmuuen vuoksi.

Ei ole oikein järkevämpää kaapelia kuin tuo 6mm2 jonka voisi laittaa laturilta akulle, tai sitten mennään jo 25mm2:seen.. Eikä lähikylän huoltiksella ole paksumpata kuin tuo 6mm2.

Tuollainen volttimittarikin tuli postin mukana, sellanen ampeerimittarin tilalle sitten myös.
Kuva

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000042024
Viimeksi muokannut Eräilves, La Marras 05, 2022 9:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Eräilves kirjoitti: La Marras 05, 2022 7:08 am Ei ole oikein järkevämpää kaapelia kuin tuo 6mm2 jonka voisi laittaa laturilta akulle, tai sitten mennään jo 25mm2:seen.. Eikä lähikylän huoltiksella ole paksumpata kuin tuo 6mm2.

Tuollainen volttimittarikin tuli postin mukana, sellanen ampeerimittarin tilalle sitten myös.
Yksijohtimisen 6 mm2 (PVC-eriste) kuormitettavuus tasavirralla (vapaasti ilmassa ja ympäristön lämpötila max. 25 C astetta) on 55 A joten se riittää hyvin 33 A laturin johtimeksi.
Jännitehäviötä tuolla virralla tulee esimerkiksi 1 metrin johdinpituudella hieman alle 0,1 V, ei mielestäni ole liian suuri.
Jos kovasti haluaa optimoida niin jakaa laturin syöttöjohdon siten että toinen akulle ja toinen käynnistysmoottorin (solenoidin) navalle jos kuormien syöttö on otettu siitä. Tällöin akulle menee vain latausvirta ja kuormien virta menee toista johdinta (tietysti paksu johdin välillä akku - startti tasoittaa jännite-erot).
Volttimittari on ihan järkevä valinta ampeerimittarin sijaan. Jää mittarin, sen johdotuksen ja liitosten jännitehäviöt pois. Jännitemittarista näkee lataustilanteen oikein hyvin, kun kone käy niin n. 14 V on hyvä lukema, jos alkaa laskea siitä niin laturin nimellisteho ei riitä tai (tyhjäkäynti) kierroksilla se ei jaksa antaa tarpeeksi. Pakkaskeleillä pitäisi jännitteen olla korkeampikin kun jännitteensäätimen lämpötilakompensointi toimii.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tuota laturin hihnapyörää katsoessa tuli mieleen että kuinka suuri on sitä käyttävän (kampiakselin?) hihnapyörän halkaisija? Näyttäisi laturissa olevan melko iso halkaisijaltaan (tai luulenko vain?). Vanhat dieselmoottorit ovat varsin pienikierroksisia, maksimissaan jotain vähän päälle 2000 1/min. Vaihtovirtalaturit alkavat heräämään 1000 kierroksen tienoilla ja antavat noin 2000 kierroksen paikkeilla 2/3 nimellisestään, että laturin virrantuottokyky dieselin tyhjäkäyntikierroksillakin (n. 700 ?) olisi kohtuullinen täytysi välityssuhteen moottorilta laturille olla n. 1:3. Vaihtovirtalaturi kestää kierroksia paremmin kuin tasavirtalaturit joten haittaa suurehkosta välityssuhteesta ei ole, tosin ei laturi sille ominaisen kierrosnopeuden (6000 ---> ) jälkeen lataa nimellisvirtaansa enemmän.
ylioyja
Viestit: 7641
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

mauri kirjoitti: La Marras 05, 2022 2:30 pm Tuota laturin hihnapyörää katsoessa tuli mieleen että kuinka suuri on sitä käyttävän (kampiakselin?) hihnapyörän halkaisija?
Ainakin kaverin MF135 tarttee tasavirtalaturin kanssa melkoisesti kierroksia ennenkun lataa. Siinä on tasavirtalaturin kuoren kokoinen hihnapyörä. Jos olis mun, laittaisin pienemmän pyörän tai vaihtovirtalaturin, senkin pienemmällä pyörällä.
Jossen laittas, nin ainakin meinaisin. :oops:
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Jos sitä huomenissa saisi vihdoin tehtyä nuo sähköhommat loppuhun ja saisi massikan kuntohon.. Luntakin tullut sen verta että lumihommiin pääsisi samointei :D

Vaihtovirtalaturi on paikallaa jo ja jotkut johdot, mutta sitten loput johdot laitettava ja siistittävä nuo veot..

Kuva

Kuva


Onkos teillä päävirtakytkintä näissä vanhemmissa vehkeissä, vai oletteko ottaneet akunkengät irti käytön jälkehe? Itselläni on akunkengät aina irti (ei varmana syty itteksee sitte), mutta mietin voisiko helpompi olla päävirtakytkin, niin ei tarttis lumesta aina kaivellanna akkukotelon kantta sitte..


Ja varmaan ensi kesänä noita peltejä uusii, näyttävästi näihin löytyy ihan valmiina olevia lokasuojiakin. Tämä vasen puoli jossain saanu selkääsä hieman, niin sen ainakin vaihtaisin.. helpommalla kait pääsee kuin ruveta ostelemhoo peltiä ja muita vehkeitä?

Kuva

https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... ts_id=7306


Onkos kokemuksia tästä pmkaubamajasta? Siellä monennäköstä osaa myös näyttää olevan, jotkut hieman halvempia.. Tai sitten ulkomaisista kaupoista? Siellä sitten jo paljon halvempia osat paikotellen..
Esimerkkinä lokasuojat, saisi kummallekin puolelle samalla hintaa kuin yhden suomesta.

https://histoparts.com/sb2106___fenders ... ferguson/3
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Juhnu, karir, Semrush [Bot] ja 39 vierailijaa