MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Ketjuista joku liitos auennu ja repäissy tuon pellin. Itte en tekisi mitään, kun ne uudet olis kumminkin pian rytyssä. Mutta eipä multa kysytä.
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Noissa olssonin ohjeissa lukee että B- liitäntä pitäisi laittaa maadoitukseen.. mutta en löydä koko laturista mitään B- liitäntää kyllä, nuo B+ ja D+ ja W kohdat ainoastaan :?

Ja polttoainetankista varmaan sen maadoituksen voisi laittaa akun - napaan, niin on ainakin varmana toimiva?

https://www.olssonparts.com/globalasset ... -36957.pdf'

Kuva
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Ei kaikki laturin valmistajat sitä B- napaa merkitse tai laita sille omaa merkittyä pulttia.
Laturin runko on sama asia. Jos haluaa voi jostain laturin kiinnityspultista vetää johtimen moottorin runkoon. Käytännössä riittää että laturin ja moottorin puhtaat (maalittomat) metallipinnat ovat hyvässä kosketuksessa toisiinsa.
Viimeksi muokannut mauri, Su Marras 13, 2022 9:45 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tapaniv
Viestit: 1155
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Ulkomailta olen tilannut Massikkaan osia Irlannista ja Puolasta. Briteillä on nettikauppoja pilvin pimein, mutta brexitin jälkeen tuli Tullilta maksuvaatimus ja se nostaa hintoja merkittävästi. Halvat peltiosat on kai Intialaista alkuperää. Astin laudat oli jonkin verran alkuperäisiä keveämmät, mutta sopivat hyvin paikalleen. Siksi ilmeisesti tuotteilla on melkoinen hintaero. Massikoita on tehty monesa maassa ja monella nimellä, osatarjonta on siksi kiitettävän laaja.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

polttoainetankista varmaan sen maadoituksen voisi laittaa akun - napaan, niin on ainakin varmana toimiva?
Ei välttämättä ole hyvä ja toimiva, kun jos jostain syystä se oikea maakapeliyhteys puuttuu runkoon, niin kaikki maayhteys on sen tankin kautta. :!:
Ohut piuha moottorin runkoon on parempi, jos nyt epäilee ettei tankki saa muuten maita, ja tarviiko muuten maata kun mittarin anturi?!

Nuo loksut näyttää rungoiltaa ehjiltä, niin oikoo noita alkuperäsiä, niin on varmasti ihan yhtähyvät kun tarvikerimpulat. :roll:
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Kiitoksia vastauksista! :)

Nyt tämä päivä tapeltu sähköjen kanssa.. ja jotenkin saatu tehtyä.

Laitoin akun kengät paikallee normaalisti, ei räpsinyt tällä kertaa. Mutta..

Vaihteiston keppi ei liikkunut yhtään minnekään. Ajattelin että väärinpäit ne turvakytkimen johot kait, jos voi edes olla...? Vaihoin ne, ei vaikutusta.
Tarkistin kaikki kaapelien ja johtojen tiukkuuden, ja startin solenoidissa johon tulee + johto akulta, niin hieman koitin kiristää myös. Mutta sehän ei aukea eikä kiristy ollenkaan.. Kierteet menny vai?

Tämän jälkeen koitin uusiksi akun kenkiä laitella, nyt sitten räpsikin taas kun kosketti akun napoja.

Ei anna vaihteistoa vaihtaa edes vapaalle / tehä yhtään mitään vaihekepillä, on juntturassa kokonaan nyt.


Seuraavilla vapailla sitten taas hommia tiedossa. Pitäisikö vaihteiston turvakytkimeltä vetää maadoitus, vai mistähän aloittaisi taas?

Tuon kytkennän mukaan tein sähköhommat.

Kuva
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Vaihdekepin turvakytkin ei vaikuta toimiessaan mitenkään vaihdekepin liikkumiseen, vaan sen tehtävä on katkaista herätejohdon yhteys starttiin silloin kun aluevaihtaja (lyhyt keppi) ei ole vapaalla, myöskään ko. katkaisijaan tulevien kahden johdon keskinäisillä paikoilla ei ole merkitystä toiminnan kannalta. Jos olet vaihtanut tuon turvakytkimen ja uusi on erilainen ja liian pitkä kierreosaltaan, niin jos sen on kiertänyt tiukkaan, se voi jumittaa aluevaihtajakepin. Varsinaiseen vaihdekeppiin (1,2,3,R), tuolla katkaisijalla ei ole mitään yhteyttä. Jos tämä varsinainen vaihdekeppi on jumissa, eikä asiaa auta se että traktoria hieman vaikkapa työntelemällä nytkäyttelee edestakaisin, samalla koettaen laittaa keppiä vapaalle, niin silloin todennäköisesti kepin alapää on kulunut ja on muljahtanut asentoon jossa se pyrkii kytkemään kahta vaihdetta yhtä aikaa, tätä jumia on jotkut ilmeisesti onnistuneestikin poistaneet sorkkimalla ruuvimeisselillä noita siirtäjiä vaihteiston öljyntäyttökorkin reiästä.
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

SPS1975 kirjoitti: Su Marras 13, 2022 6:14 pm Vaihdekepin turvakytkin ei vaikuta toimiessaan mitenkään vaihdekepin liikkumiseen, vaan sen tehtävä on katkaista herätejohdon yhteys starttiin silloin kun aluevaihtaja (lyhyt keppi) ei ole vapaalla, myöskään ko. katkaisijaan tulevien kahden johdon keskinäisillä paikoilla ei ole merkitystä toiminnan kannalta. Jos olet vaihtanut tuon turvakytkimen ja uusi on erilainen ja liian pitkä kierreosaltaan, niin jos sen on kiertänyt tiukkaan, se voi jumittaa aluevaihtajakepin. Varsinaiseen vaihdekeppiin (1,2,3,R), tuolla katkaisijalla ei ole mitään yhteyttä. Jos tämä varsinainen vaihdekeppi on jumissa, eikä asiaa auta se että traktoria hieman vaikkapa työntelemällä nytkäyttelee edestakaisin, samalla koettaen laittaa keppiä vapaalle, niin silloin todennäköisesti kepin alapää on kulunut ja on muljahtanut asentoon jossa se pyrkii kytkemään kahta vaihdetta yhtä aikaa, tätä jumia on jotkut ilmeisesti onnistuneestikin poistaneet sorkkimalla ruuvimeisselillä noita siirtäjiä vaihteiston öljyntäyttökorkin reiästä.
En ole vaihtanut tuota, ainuastaa vaan uuet johdot sinne laittanu.

Ja pitteepä koittaa nitkutella hieman tuota, toki siinä o vaihe piällä (kun loivassa alamäessä on), niin ei kovi kummosesti pysty työntämhä :?

Edit: Toki kun jarruja laittelin, niin tuo vasen takarengas oli ylhäällä sitä varten, ja pyörittelin sitä jonkun verran siinä. Oisko se aiheuttanu tuon jumin jotenkin?
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Saatko sinä kumpaakaan keppiä siitä vapaalle? Jos kumpikaan ei lähde vapaalle, niin se voi johtua tuosta alamaasta, etenkin jos seisontajarru ei ole päällä, niin se on nyt siinä hieman "veto päällä" vaihteistossa, kun se pysyy paikallaan ns. vaihteella. Pyörän pyörittely ilmassa ei ole tilannetta mutkistanut millään lailla, mutta pyörän nostaminen ilmaan ja mahdollisen seisontajarrun vapauttaminen kyllä laukaisisi tuon kuvaamani alamaasta johtuvan "vedon". Niin ja sellainen vielä että onko tuossa Multi-Power, sehän taitaa aiheuttaa sen toisessa asennossaan pysäytettäessä, että se jättää vaihteistoon jumin päälle, en nyt muista kummassa asennossa tuon MP:n piti olla kun traktori jätetään parkkiin.
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

SPS1975 kirjoitti: Su Marras 13, 2022 9:18 pm Saatko sinä kumpaakaan keppiä siitä vapaalle? Jos kumpikaan ei lähde vapaalle, niin se voi johtua tuosta alamaasta, etenkin jos seisontajarru ei ole päällä, niin se on nyt siinä hieman "veto päällä" vaihteistossa, kun se pysyy paikallaan ns. vaihteella. Pyörän pyörittely ilmassa ei ole tilannetta mutkistanut millään lailla, mutta pyörän nostaminen ilmaan ja mahdollisen seisontajarrun vapauttaminen kyllä laukaisisi tuon kuvaamani alamaasta johtuvan "vedon". Niin ja sellainen vielä että onko tuossa Multi-Power, sehän taitaa aiheuttaa sen toisessa asennossaan pysäytettäessä, että se jättää vaihteistoon jumin päälle, en nyt muista kummassa asennossa tuon MP:n piti olla kun traktori jätetään parkkiin.
Huomenta!

Ei ole tässä mallissa multi-poweria.

Ja tuo aluevaihin liikkuu normaalisti ihan, siinä ei ole ropleemaa.
Tuota seisontajarrua yms testailin kyllä kun tuo pyörä oli ilmassa, että toimiiko jarrut.. mutta se pyöri kyllä ihan normaalisti kun lopetin hommat ja laskin alas oottamha sähköhommia?

Toki takalana on kokoajan maassa ollut, ettei ole liikahtanu kyllä mihkään. Kuva ennen lumen tuloa otettuna..

Kuva
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Kun kerran aluevaihtajan saa vapaalle, niin se vapauttaa vedon joka voisi johtua alamaasta traktorin alla ja kun tuossa on nyt vielä perälevykin ollut koko ajan maassa, niin se pitää koneen paikallaan. Oletettavasti nyt on kyse siitä aiemmin mainitsemastani tilanteesta, että vaihdekepin alapää on kulunut ja muljahtanut jumiin, nyt on varmaankin syytä kokeilla meisselillä tai jollain muulla sopivalla raudalla rassailla niitä siirtäjiä sieltä öljyntäyttökorkin reiästä samalla vaihdekeppiä heilutellen, tässä ei kuitenkaan tule käyttää paljon voimaa, kyseessä on ennemminkin tekniikkalaji. Vaihdoin oman MF:n rikkoutuneen ohjaussimpukan, purin vanhan irti ja siinähän lähtee nuo vaihdekepit irti samalla, katselin että niiden päät olivat aivan pyöreät, kuin laakerin kuulat ja oletin että niin kai ne pitää ollakin, kunnes hain purkamolta simpukan vähän ajetusta 35:sta, siinä tuli myös kepit mukana ja niiden alapäät olivatkin aivan kuin arpakuutiot, eli kuutiot joiden kulmat ovat pyöreät, kun laitoin nämä kantikkaammilla päillä varustetut kepit traktoriini, niin vaihdekepistä tuli huomattavasti jämäkämpi ja täsmällisempi käytettävä.
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

SPS1975 kirjoitti: Ma Marras 14, 2022 8:32 am Kun kerran aluevaihtajan saa vapaalle, niin se vapauttaa vedon joka voisi johtua alamaasta traktorin alla ja kun tuossa on nyt vielä perälevykin ollut koko ajan maassa, niin se pitää koneen paikallaan. Oletettavasti nyt on kyse siitä aiemmin mainitsemastani tilanteesta, että vaihdekepin alapää on kulunut ja muljahtanut jumiin, nyt on varmaankin syytä kokeilla meisselillä tai jollain muulla sopivalla raudalla rassailla niitä siirtäjiä sieltä öljyntäyttökorkin reiästä samalla vaihdekeppiä heilutellen, tässä ei kuitenkaan tule käyttää paljon voimaa, kyseessä on ennemminkin tekniikkalaji. Vaihdoin oman MF:n rikkoutuneen ohjaussimpukan, purin vanhan irti ja siinähän lähtee nuo vaihdekepit irti samalla, katselin että niiden päät olivat aivan pyöreät, kuin laakerin kuulat ja oletin että niin kai ne pitää ollakin, kunnes hain purkamolta simpukan vähän ajetusta 35:sta, siinä tuli myös kepit mukana ja niiden alapäät olivatkin aivan kuin arpakuutiot, eli kuutiot joiden kulmat ovat pyöreät, kun laitoin nämä kantikkaammilla päillä varustetut kepit traktoriini, niin vaihdekepistä tuli huomattavasti jämäkämpi ja täsmällisempi käytettävä.
Voi helvata, tällästä en toivonut kyllä ollenkaa.. Onko tuo aivan varma nyt?

Startin solenoidissa on kulunut nuo kierteet, eikä pysy tiukassa starttijohto kiinni. Tuohon toiseen kohtaan ei myöskään saa mitään kiinni, kun on niin lyhyt pätkä sitä pulttia..
pitääkö ostaa uusi solenoidikin? Kokeilin kahdella mutterilla kiinnittää, mutta ei pysy kun ei ole kierteitä kunnolla..

Kuva
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ilmeisesti on tuo vaihekepin pois luiskahtaminen oikealta paikalta se syy, miksi keppi ei liiku mihinkää.
Siitä oljyntäyttöropusta näkyy sinne siirtäjille, ja aikansa kun ihmettelee ja meisselillä kinkottelee, niin yleensä keppi löytää oikean paikan.
Sillon kun vaihteisto on vapaalla, ja kepin pää oikeassa paikassa, niin siirtäjät on samassa rivissä jossa kepin pää liikkuu sivusuunnassa, eli H kaavan/kirjaimen välikapulassa.


Solenoidiin taitaa vielä saada pulttisarjan, mut oma askartelu siinä vaihossa, että helpommalla pääsee koko solenoidi vaihtamalla.
Kuparipultti ei kestä kovin suuria momentteja kun jengat menee. :roll:
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Tumppi 865 kirjoitti: Ma Marras 14, 2022 9:56 am Ilmeisesti on tuo vaihekepin pois luiskahtaminen oikealta paikalta se syy, miksi keppi ei liiku mihinkää.
Siitä oljyntäyttöropusta näkyy sinne siirtäjille, ja aikansa kun ihmettelee ja meisselillä kinkottelee, niin yleensä keppi löytää oikean paikan.
Sillon kun vaihteisto on vapaalla, ja kepin pää oikeassa paikassa, niin siirtäjät on samassa rivissä jossa kepin pää liikkuu sivusuunnassa, eli H kaavan/kirjaimen välikapulassa.


Solenoidiin taitaa vielä saada pulttisarjan, mut oma askartelu siinä vaihossa, että helpommalla pääsee koko solenoidi vaihtamalla.
Kuparipultti ei kestä kovin suuria momentteja kun jengat menee. :roll:
Pitänee sitten sitä ihmetellä vappaalla tuas..

Ja solenoidi on irti, ihme miten se on pysynyt tähän asti kiinni oikein. Tarpeeksi moskaa kait ollunna pitämässä sitä paikallaa, ja kun ei ole liikuteltu :lol:

Kuva

Kuva
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

^Minä saattaisn kokeilla kierrepakalla uusia kierteitä hieman pinemmälle mutterille. Hätätilassa kiristäisin pielaveteläiseen tyyliin pienen vesiklemmarin pultinpään ympärille
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Näyttää n. 40€ luokkaa olevan tuo uusi solenoidi vua, joten sellane kait pitänee hankkia.

Tuo numerosarja vanhassa on 76836A, joka näyttäisi sopivaksi tällätteen:

https://www.ikh.fi/fi/solenoidi-m50g-lucas-st0054

Mutta, näyttää erilaisella liittimet hieman (esim, lattaliittimet tuossa pultissa myös).

Toki löytyy täysin samannäköinenkin, mutta numerosarjan mukaan ei sovi?

https://www.ikh.fi/fi/solenoidi-lucas-st1067

Edit. Kyllähän se tuo M50G onpi
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tuo eka versio lienee oikea, ja nuo lattaliittimet vaan siinä akkukaapelin pultissa, että niistä saa tarvittavaa muuta käyttösähköä. Vanhat kytkennät yleensä samasta pultista rengasliittimellä.
Avatar
Eräilves
Viestit: 198
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Pitänee ruveta katsomaan tuota vaihteiston vapautusta loppuviikosta kun vappaata on.. Kun on vaihe kytkettynä päälle (muistaakseni 4), niin tuosta jotenkin ronkkimalla sitten pitäisi saada laitettua vapaalle vai mitenkä, että saapi liikkumha?

Tuli tuollanen video katottua, ja tuo öljyntäyttökorkkihan vaihteistolle taisi olla tuossa kepin vieressä vasemmalla heti? Mietin, jos samalla sitten vaihtaisi öljytkin sinne, kun tuota Neste Farm Universal 10W-30:stä löytyy vielä :)
Tuohan hydrauliikkaan / vaihteistoon soppii myös mainonna mukhaa. Kuinkahan paljon sitä mahtaa mennä?

https://www.virtasenkauppa.fi/farm-univ ... -oil-29946


Tässä jonkunlainen video näyttää olevan, tämän mukkaa varmaa voi mennä?

https://www.youtube.com/watch?v=x0L00zp5HM0

Tuo hydrauliikkasuodatinhan olikin helppo vaihtaa näyttävästi tuon videon mukaan, tuo luukku auki ja sieltä ottaa veks vua.. Jos sillä saisi tuon nostolaitteenkin toimimaan normaalisti sitten.

https://www.virtasenkauppa.fi/hydraulii ... atin-60525
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja MOP »

Laita ensin 20 litraa ja katso sitten tikusta miltä näyttää. Ja lisää. Voi olla, että jo 25 litran kohdalla tikku kastuu. Ja jos tarvetta on, niin yläraja on ihan siellä tikun yläosassa. Eli tarvittaessa voi olla niin paljon, kun pysyy, ettei valu tikun reiästä ulos. 185:ssa ohjekirjan mukaan 30 litraa ja niissä on aika samanlaiset vaihteistot. Ja se öljy kattaa myös hydrauliikan.
Vanhassa kolomevitosessa on ohjekirjan mukaan tuo öljymäärä 30,28 litraa. Ja se 135 on noilta osin koko lailla samanlainen. Sovella noista.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: MF 135:sen korjauksia / yleisiä?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Käyttöohjekirja kertoo vaihteiston öljytilavuuden olevan 135:ssa 31,8 litraa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Pataässä, riikkinen ja 39 vierailijaa