Aurinkopaneelit

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
mtalo
Viestit: 1763
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja mtalo »

juho kirjoitti: Su Huhti 02, 2023 4:09 pm Urakoitsijan kautta ne tuli minullekin Onniselta. Hinnat ei paljon poikenneet netin hinnoista, mutta etuna oli että voin käydä itse hakemassa pikkusälän kun tarvetta ilmeni.
Aika edullisen kuuloset tarvikkeet sullakin, että paljonkohan urakoitsija saa välistä?
juho
Viestit: 226
Liittynyt: Ti Marras 22, 2022 9:28 pm
Viesti:

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja juho »

En nyt niin tarkkaan katsonut mutta aika pienellä katteella tuollaiset tavarat yhden miehen yrityksessä menee kun ei varastoi. Onninen ei kuulemma ole halvimpia putiikkeja, toki Express myymälässä on helppo asiaoida jos tietää mitä on ostamassa. Työllä ne Hiace meihet elää.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Onnisella ollut paneeleista välillä hyviä tarjouksia.

Itse olen ainakin niin pieni asiakas että voimalapaketti maksaa sisäänostettuna 1k€/kWp sis alv. Siinä ei tietenkään ihan kaikkea ja kiinnikesälä on halvinta rimpulaa. Jo invertterivalinta heittelee paketin hintaa ainakin tonnilla oliko sitten halvin kiinalainen vaiko eurooppalainen.

Eroja löytyy, helpointa on ottaa mittariksi euro niin saa halvinta. :idea:

Parasta hiasemiehelle onkin, kun asiakas ostaa tarvikkeet itse. Tuntityönä voi romuja ihmetellä ja suureen ääneen todeta että sitä sun tätä vielä tarvitaan... Ja mikä parasta asiakas itse vastaa pakettinsa ongelmista ja reklamoi myyjälle, sille tavaralatohurrikaanille :mrgreen:
Suomi kuuluu länsimaihin
mtalo
Viestit: 1763
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Jammu kirjoitti: Su Huhti 02, 2023 9:20 pm Onnisella ollut paneeleista välillä hyviä tarjouksia.

Itse olen ainakin niin pieni asiakas että voimalapaketti maksaa sisäänostettuna 1k€/kWp sis alv. Siinä ei tietenkään ihan kaikkea ja kiinnikesälä on halvinta rimpulaa. Jo invertterivalinta heittelee paketin hintaa ainakin tonnilla oliko sitten halvin kiinalainen vaiko eurooppalainen.

Eroja löytyy, helpointa on ottaa mittariksi euro niin saa halvinta. :idea:

Parasta hiasemiehelle onkin, kun asiakas ostaa tarvikkeet itse. Tuntityönä voi romuja ihmetellä ja suureen ääneen todeta että sitä sun tätä vielä tarvitaan... Ja mikä parasta asiakas itse vastaa pakettinsa ongelmista ja reklamoi myyjälle, sille tavaralatohurrikaanille :mrgreen:
Eikö Solis, Growatt ja Huawei oo aika yleisesti ostettuja myös Onniselta? Fronius sitten tonnin kalliimpi.

Ajattelisin tuon asennuksen olevan aika hyvää hommaa, kun pyytävät 2000-4000 euroa 8kW-järjestelmän asentamisesta. Meillä enskertalaisina meni siihen noin 14h. Tosin olin valmistellut etukäteen pari tuntia ja vielä on pari tuntia jäljellä sekä sähkärin kytkentä hommat.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Niin se pitäisi verrata systeemejä joissa suunnilleen yhtenevät palikat.

Sitten on vielä se pointti, että monelle paketin myyvät isolla kotitalousvähennyksen osuudella. Siitä asiakas luulee, että työn osuus olisi niin suuri, vaikka onkin valutettu tarvikkeiden yms hintoja siihen osuuteen paljon.

En tiedä onko hyvää hommaa, kilpailtua ainakin.
Suomi kuuluu länsimaihin
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1275
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Osuipa silmiin tuollainenkin uutinen
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... _Aamukirje
mtalo
Viestit: 1763
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Jammu kirjoitti: Ma Huhti 03, 2023 9:11 am Niin se pitäisi verrata systeemejä joissa suunnilleen yhtenevät palikat.

Sitten on vielä se pointti, että monelle paketin myyvät isolla kotitalousvähennyksen osuudella. Siitä asiakas luulee, että työn osuus olisi niin suuri, vaikka onkin valutettu tarvikkeiden yms hintoja siihen osuuteen paljon.

En tiedä onko hyvää hommaa, kilpailtua ainakin.
Kilpailua on, muttei kovin kovaa hintakilpailua. Jos yleisesti myydään pari tonnia kalliimmalla avaimet käteen pakettia, kuin tämä paikallinen toimija. Jos paikallinenkin saa jonkin katteen tarvikkeista ja asennuksesta, niin nämä kalliimmat puljut saa vielä enemmän.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Paikallinen toimija voi olla mies ja pakettiauto, varaston suuruus hiukan nippeleita ja peruskaapelit, varasto on tukkurilla.

Isommalla toimijalla on toimitilat, toimistohenkilökuntaa = väkeä joiden palkat ja muut kulut pitää kattaa asentajien työllä ja katteella, varastoa, autoja ja nostureita. Palkkakulut ja kaikki juoksee myös niinä kuukausina kun ei juurikaan asenneta paneeleja. Jollakin homman täytyy pysyä pinnalla.

Pakumies jättää vain auton pihaan ja lähtee vaikka pilkille. Rahaa ei tule, mutta ei kulukaan.

Toisaalta iso toimija voi ostaa paneeleja ja muuta tarvittavaa suoraan kiinanjobbareilta, ostaminen tapahtuu konttikaupalla ja yksikköhinnat putoaa osaan paikallisen tukkurin hinnasta. Toisaalta ei ole tukkuria selkänojana joa "kiinankontakti" lakkaa vastaamasta silloin kun on ladottu katot täyteen rikkinäistä tavaraa ja asiakas reklamoi.
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 43 vierailijaa