EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, muokkausta ja korjausta. -telin vaihto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, muokkausta ja korjausta. -telin vaihto

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

On sen verran alkanut olemaan klapien teon yhteydessä tarvetta puiden siirtelyyn, että olen päättänyt myydä juontokouran pois ja hankkia joko pelkän metsäkuormaimen vanhaan Rysky metsäkärryyni, tai sitten myydä senkin ja ostaa paketin valmiina. Halvalla pitäisi päästä, eli halvimman pää kuormaimia haen. Metsäkuormaimista tuntemus vaan on melko pientä. Sen tiedän, että pärjään hieman lyhyempipuomisellakin kuormaajalla, kun olen tuolla juontokourallakin pärjännyt. Olen ajanut sivuhommina tuttavallani minimetsäkonetta ja sitä kautta myös hieman nosturin käytöstä on tullut tuntumaa.
Eli nyt kaipaisin vinkkejä, mitä pitäisi noissa vanhoissa kuormaimissa huomioida? Hitsatut ja vuotavat tietty erottuvat, mutta minkälaisia rakenteellisia vikoja ja eroja eri merkeissä on ja kuinka ovat kestäneet? Hakki, Patu, Evi, Kopa yms, kaikkia olen avoimin silmin katsonut, onko joku erityisen huono tai hyvä, kokemuksia!
Viimeksi muokannut nuc-64, Su Marras 05, 2023 10:53 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja JURO »

Ainoa kokemus Hakki Souvari 2400. Siinä on ketjukääntö ja se oli kaiketi susi jo syntyessään. Aikani sitä korjaisin ja sitten rakensin hammastanko käännön joka on toiminut moitteetta. Pääpuomi meni poikki eli ostaessa pitää tarkkaan katsoa hiusmurtumia jotta voi korjata ajoissa. Hakissa on automaatti puomin jatke joka ei ole paras mahdollinen mutta sen kanssa pärjää.
Severi85
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Heinä 10, 2017 2:14 pm
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja Severi85 »

Itselläni kuormaimen ja kärrin hankintaa suunnitellessa yksi kokeneempi kaveri antoi kaksi aika napakkaa vaatimusta, joita ilman hän ei anna minun kauppoja tehdä. Kärrissä oltava aisaohjaus ja kuormaimessa hydraulijatko.. Kun sitten aikanaan sain kamppeet hankittua, niin ymmärsin kyllä äkkiä miksi hän oli nuo vaateet esittänyt.
Itse miettisin vähän siltä kantilta, että sen kerran kun hankkii, niin ostaisi sitten kerralla "riittävät". Se on totta, että nälkä kasvaa aina syödessä ja AINA olisi joku vähän parempi vaihtoehto, mutta tahtoo kyllä niellä sitten niitä euroja. Johonkin se raja pitää vetää.
Oma käyttökokemus rajautuu ainoastaan tohon 29H Hakkiin, enkä osaa sitä muihin juuri vertailla. Sen kerran kun olen kärrin kaatanut, niin ilman kärrin aisaohjausta ja Hakin "sammakkojalkoja" ei olisi kärriä omineen pystyyn saanut.. :D
FE-35 "kultamaha"
Case IH 885XL
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Vanhat kuormaimet on tuuripeliä, millasen pommin saa, tai sitten kaikki alkavat viat ja murtumat on heti korjattu asiallisesti!? :roll:

No kuormaimen ominaisuudet sitten on kuskin mieltymyksistä kiinni, mitä on oltava ja mitä ei tarvi. Ilman jatkopuomia onnistuu puun mättö, mut hyvä se on olemassa. Myös ympäripyörivä koura on hyvä olla, vaikka rajallisella käännölläkin onnistuu puitten siirtely. Taittopuomin laajakulma hyvä, mut ilmankin pärjää, ja patun taittuva puomi taas jossakin on hyvä!? :mrgreen:
roopenpoika
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Esiohjattu venttiili on hyvä käytössä ja perään laitossa,
ei ole painavaa venttiilipakettia nostettavana.
natikkamiehet
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

ilman kärrin aisaohjausta ja Hakin "sammakkojalkoja" ei olisi kärriä omineen pystyyn saanut
Noita sammakkojalkoja tuntuvat monet usein moittivan, että on hankala löytää välillä seisautuspaikka kärrille kuormausta tai purkua varten, kun pitää sivulla olla tilaa jalalle laskeutua ja nousta laajassa kaaressa. Mutta taitaa olla joissakin tilanteissa ihan jopa etuakin noista.
Tekemällä virheistä oppii.
suopma-1
Viestit: 234
Liittynyt: La Joulu 24, 2005 10:28 pm
Paikkakunta: e-p
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja suopma-1 »

Kannattaisiko miettiä ensin mitä kirjoittaa? METSÄKUORMAIN !!!! Metsäpalstoja omistetaan, ostetaan tai myydään Siis niitä ei kuormata minnekkään.Puutavarakuormaimia sensijaan myydään ja ostetaan.
ok-6
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Metsäkärrystä puhutaan yleisesti ja ei silläkään koko metsää kuljeteta vaan puuta, kyllä kaikki tietävät mitä metsäkuormaimella tarkoitetaan. Mutta kyllä siinä aikaa palaa ja hyvää tuuria tarvitaan kun etsii kohtuuhintaan ehjää kuormaajaa tai kärrypakettia.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Superdextaaja kirjoitti: La Loka 08, 2022 3:57 pm
ilman kärrin aisaohjausta ja Hakin "sammakkojalkoja" ei olisi kärriä omineen pystyyn saanut
Noita sammakkojalkoja tuntuvat monet usein moittivan, että on hankala löytää välillä seisautuspaikka kärrille kuormausta tai purkua varten, kun pitää sivulla olla tilaa jalalle laskeutua ja nousta laajassa kaaressa. Mutta taitaa olla joissakin tilanteissa ihan jopa etuakin noista.
Minä ainakin ottaisin sammakkojalat; helpommat korjatakkin.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Fred Scuttle kirjoitti: La Loka 08, 2022 7:28 pm
Superdextaaja kirjoitti: La Loka 08, 2022 3:57 pm
ilman kärrin aisaohjausta ja Hakin "sammakkojalkoja" ei olisi kärriä omineen pystyyn saanut
Noita sammakkojalkoja tuntuvat monet usein moittivan, että on hankala löytää välillä seisautuspaikka kärrille kuormausta tai purkua varten, kun pitää sivulla olla tilaa jalalle laskeutua ja nousta laajassa kaaressa. Mutta taitaa olla joissakin tilanteissa ihan jopa etuakin noista.
Minä ainakin ottaisin sammakkojalat; helpommat korjatakkin.
Hytraulisella aisalla Hakin jalaat mahtuu kääntymähän, ainakin mun kärryllä aina.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja lukke »

Ostinpa sillon joskus Hakki 2500a( romuna)9500mk Hankkian myyjä kehunut kuulin halvin romu minkä möi,tonnilla markkoja remontoin on varmaan parikytä vuotta palvellut,kärryn kaatuessa meni ketju, toimiva kun ei liian korkealla lippu, tänkin syksynä ajettu kohta sata kiintoa tukista pienenpään, louskuhan on vaan parempi kuin ei mitään!
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Fred Scuttle kirjoitti: La Loka 08, 2022 7:28 pm
Superdextaaja kirjoitti: La Loka 08, 2022 3:57 pm
ilman kärrin aisaohjausta ja Hakin "sammakkojalkoja" ei olisi kärriä omineen pystyyn saanut
Noita sammakkojalkoja tuntuvat monet usein moittivan, että on hankala löytää välillä seisautuspaikka kärrille kuormausta tai purkua varten, kun pitää sivulla olla tilaa jalalle laskeutua ja nousta laajassa kaaressa. Mutta taitaa olla joissakin tilanteissa ihan jopa etuakin noista.
Minä ainakin ottaisin sammakkojalat; helpommat korjatakkin.
Kovin kuuluu ahtaassa kasvavan savon lahopuumetsät, kun ei tukijalan sijaa ole.
Niillä pitkillä koivilla tulee tuli myös huomattavsti kauempaan, joten tyhjäkin vaunu pysyy paremmin pystyssä. Kun liitukaan 3-6 tonnimetrin luokissa, on ne muutamat kymmenet sentit merkittäviä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Tuusari
Viestit: 955
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2015 7:19 pm
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja Tuusari »

Vanhemmassa metsäkuormaimessa kilot on tärkeitä. Mitä vähemmän liikkuvia osia suhteessa massaan on helppo huoltoisuutta.

Meillä isä eläkkeelle jäätyään on tainnu huvikseen kunnostaa muutaman kuormaimen. Kääntö on aina ollu se heikko kohta olipahan se millä mallilla tahansa. Kauhtunut mutta tasainen maali ei ole huonosta ja pieni mutta suora koura on hyvästä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meillä on Hakki Souvari 2600 vm. 1986-85 tai jotain sinneppäin, uutena ostin.

Kääntö on hammastangolla. Kääntösylinterin pään saumoja on pitänyt hitsata vuotojen takia. Kerran koko toinen sylinteri pääsi irti kun sen kiinnitysruuvit meni poikki kun syötettihin tavaraa hakkurille. Muuta vikaa ei käännössä oo ollu.

Alarunko on ehjä, mutta tukijalat on sepitetty ja nytkin rikki. Tämän kertainen rikkoontuminen johtui kun tukijalan männänvarren päästä pääsi lenkki irti ja tukijalka putos alahan vauhrista.

Puomisto on moneen kertaan hitsattu, tappien helatkin päässeet irti pystytolpasta. Automaattijatkopuomi on paholaisen keksintö.

Kouraa on hitsattu urakalla, monesta kohtaa. Tappeja on vaihreltu.

Venttiilistö on 5+2 karainen, vipujen nivelet on kammottavan väljät.

En hyvää arvosanaa kyseiselle keksinnölle antaisi, tätänykyä mun serkku käyttää sitä enemmän kuin minä itte. Kammottaa ajatus lähteä sen kans kauas omaan mettähän…aina jotakin ja näpit rasvas heti aamusta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Minulle tyrkytettiin läheltä vanhaa Patruunan kuormainta jonkun aikaa ja pitihän se lopulta hakea, ns. Halavalla. Kauhtunut ja ulkoilmaa paljon nähnyt, ihme kyllä ei ollut hitsailtu, eikä se ollut kauhean väljäkään.

Liian paljon sitä lopulta tuli harrastettua, siis korjattua ja parannettua. Lähes kaikki letkut, pöytä ja pyörittäjä uutta. Myöhemmin muutin mekaanisen jatkon sylinterillä pelaavaksi. Pääpuomin sylkyn tiivisteet piti vaihtaa. Kouraa piti kertaalleen sepittää.

Halpa kuormain maksoi lopulta noin kakspuol tuhatta, mutta kieltämättä se nyt pelaa ja kaksitikkuisena käyttö on suht mukavaa ja rotaattorikin pyörii rajattomasti. Letkut eivät pamahtele enää yhtenään .Väsäsin vielä ojentajan pöydälle, asennus rakottiin on viiden minuutin kevyt homma. Aikaa meni puuhaillessa ihan liikaa, mutta oppihan tuossa kaikenlaista. Joskus jos vielä maalaisi, mutta saattaa se jäädä, kunhan toimii.
The idea is to die young as late as possible
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Hyvi kommentteja ja kertoo aika paljon näistä paljon käytetyistä. Olen paria laitetta katsellut netistä joiden hinnat alkaneet 1 tai 2:lla. Ei voi kauheasti näiltä maailmaa nähneiltä vaatia. Varmasti moni vanha kuormaaja on hitsattuna jo moneen kertaan, osa paremmin, osa huonommin. Itse olen katsellut noita tukijalkoja vähän sillä silmällä, että sammakkojalat taitavat helpommin olla väljiä yms, varmasti ovat unohtuneet maahan liikkeelle lähdössä jne. Teleskoopit taas huolettomamman tuntuisia, mutta useassakin laitteessa näyttäisi geometria siltä, että kuormaimen pystytolpan alapää jää melko korkealle.
Kääntö taitaa näissä pienissä usein olla heikoin lenkki ja kallis korjata, mutta hammastanko taitaisi silti olla parhain?
Mitä tuohon laitteen nimitykseen tulee, niin eipä juuri koskaan näe ilmoituksissakaan puutavarakuormain nimikkeen alla myytävän muita kuin puutavara-auton isoja nostureita. Taitaa metsäkuormain olla se kansan suuhun vakiintuneempi nimitys. Myydäänhän näitä tietysti muillakin nimillä, kuten maatilakuormain tms.
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja lukke »

Kai viisasta olla tällä kertaa kusisukassa! vehe tilnteen mukaan ja käyttäjän hermojen ammatti taidon ja vaatmuksien, nokikoura vaiko puhto paperin kera syöjä!
Täpinä
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 12:02 pm
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja Täpinä »

Osta niin hyvä kuin vain rahat riittää, vaikka kipiää tekis ja hirvittäää, se on niin mukava laite että siltikin tulee mieleen että ois siltiki pitäny vähän isompi/pitempi laittaa.

Patua voin suositella.
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Mitäpä Lukke kyseli, niin en pieniä remppoja pelkää. Ainoa vaan, että autotalli on ainoa katon alla oleva sähköistetty paikka missä voi rempata ja ulkona joutuu pelaamaan isompien masiinoiden hitsausten yms. kanssa.
Toki ostaisin niin hyvän, kuin mihin lompsa antaa myöden, mutta ei se kovin paljoa ole :mrgreen:
Nuo käännön rempat oikeastaan eniten huolettaa, kun osat ovat kai usein melko kalliita, samoin kuin venttiililohkon viat. Muut taitaa korjaantua raudalla ja hydrauliliikkeen tiskiltä löytyvillä osilla. Sylinterien remppaamisesta ja venttiililohkojen tiivisteiden vaihdosta ei ole kokemusta, mutta kai niitäkin oppii jos ja kun eteen tulee.
Severi85
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Heinä 10, 2017 2:14 pm
Viesti:

Re: Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja Severi85 »

Sylinterien remppaamisessa saattaa tulla isolla todennäköisyydellä halvemmaksi hankkia kokonaan uusi sylinteri. Tietysti jos selviää pelkillä tiivisteiden vaihdolla, niin edukkaampi rempata, mutta jos on männän varressa kolhuja, niin uusi kokonainen sylinteri voi olla huomattavasti edukkaampi. Itsellä kävi näin tuon Hakin pääpuomin sylinterin kanssa.
FE-35 "kultamaha"
Case IH 885XL
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Bing [Bot], RUT, Semrush [Bot] ja 56 vierailijaa