EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, muokkausta ja korjausta. -aisankääntö antautui

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mike »

Tuossa ei taida enää mitään menettää, jos vaan koittaisi hioa shokin karan kuntoon :roll:
Sehän taisi olla sellainen tattipää kara, missä kartiopinta tiivistää, rauta rautaa vasten ?
Ilmeisesti päävarossa kuitenkin voimat tallessa ja tiivisteet ehjät ?
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
traktori754
Viestit: 1822
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Luin ja kävi mielessä, se uusi pöytä, missä laiteessa se on ollut?

Kun nyt perus 210? nordhydraulik maatilapilkin pöydässä joka kara eri ja eri arvoja shokissakin. Voiko olla nyt niin yksinkertainen juttu että ne varot tossa sen verran kesyt ja sen päälle kulunnut että ei vaan toimi tossa tolle kuormaimelle

Vaatis mittarin ja jos se ko ventiili on vaikka 50 bar, soveltuuko lainkaan esm 200baaria selasenaan?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mike »

Periaatteessa kyllä. Aika selvästi tuo on Hakin pöytä ja tuossa tyyppivikana nuo shokit. Lohkojärjestyksen ja vipujen perusteella kourakuormajasta.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Neatepaineelta löytyi uudet shokit, hds 11 saattaa olla venttiillipöydän tyyppi. Kolme normaalia shokkiventtiiliä vaihdoin ja yhden imushokin, hintaa tuli n. 140 € ja vanhoja tutkimalla selvisi, että niissä oli standardia kovemmat jouset, sellaiset sitten laitettiin näihin uusiin shokkeihinkin. Jäi vielä muutama vanha, mutta toimiva pöytään kiinnikin, eli käännön ja jatkeen shokit 3 kpl.
Shokkien säätöjen kanssa on nyt hiukan vielä arpapeliä, koska pääpuomin osalta tuli viime viikolla epätoivon partalla shokkiventtiileitä kiristettyä, kun puomi ei tosiaan suostunut nousemaan lainkaan. Säädin uudet pääpuomin shokin karat samaan pituuteen kuin taittopuomin shokeissa oli.
Nyt tuntuu pelaavan, pääpuomi tiputtaa edelleen hiukan, mutta ei haittaa normaalia käyttöä.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Kuva
Nyt tuli sitten rakennettua pöydän kiinnike uusiksi, vanhan pöydän kiinnitys vei vivut kauas traktorista ja hieman jopa ulospäin kallelleen sekä hirmuisen korkealle. Ei tahtonut tällainen 188 cm pitkä ylettää käyttämään. Nyt on ihan mieleinen siltä osin.
Vipuihin on tulossa vielä poronsarvet, kunhan ehtii rakennella, hieman vaan harmittaa reilu välys noissa joystickien alapäissä. Jotain valualumiinia taitaa olla vipujen alapäiden tassut, mikä painavat venttiilien päissä olevia pallopäitä. Mietin, millä voisi välystä vähentää, toimisikohan pieni kerros kemiallista metallia, noihin tassuihin, vai onko parempia ideoita?
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Eihän tämä telin uudistaminen vanhalla neuvostoliittolaisella sontakärryn telillä nyt sitten mennytkään niin kuin olisin toivonut, vaan meni niin kuin yleensä mulla menee. Muokkasin telipalkkeja siten, että nivelen kiinnityspiste tuli selvästi aiempaa alemmaksi. Eihän se leveä kiinnike, mihin laakeripukit tulevat kiinni (eivätkä kyllä laakeripukitkaan...) sitten noin matalalla mahdu enää pyörien väliin.
Kuva
Vaihtoehtoja taitaa olla kaksi silpoa telikotelot ja jatkaa niitä kummastakin päästä, keskeltä ei voi jatkaa, koska akseli on kiinteästi hitsattuna telikoteloon. Jatkot pitäisi tehdä akselin kummallekin puolelle.
Toinen vaihtoehto olisi teettää vahvat spacerit, joissa olisi myös jaon vaihto, vaikka tässä ei nyt jakoa vaihdetakaan, vaan vaihdetaan vaan pulttien kohtaa, eli spacereihin pultit eri kohtiin. Spacereiden pitäisi olla n. 5-7 cm paksuja.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Tuli mieleen, että saisihan renkaat tuotua offset vanteillakin ulommas. Mahtaako vaan löytyä mistään 12 tuumaaa leveille renkaille sopivia 16 tuuman vanteita? Nuo offset palat kyllä kiinnostaisivat eniten, mutta mistä täällä Pirkanmaalla sellaisiin saisi materiaalia hankittua, ehkä tekijäkin olisi tarpeen, mikäli kaverini ei ehdi tekemään.
apupoika
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Marras 14, 2018 4:18 pm
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja apupoika »

nuc-64 kirjoitti: Ti Elo 22, 2023 10:04 am Kuva
Mitkä työvalot nuo on? Pitäisi vaihtaa, ja ihan mitkä tahansa ei tuonne XL-ohjaamon valojen paikoille ihan tuosta vain mennäkään.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Kuva
Kuva
Tuollainen tuosta telistä sitten tuli. Ensimmäinen versio ei onnistunut, kun ei Tempon alkuperäinen laakerointi enää sopinutkaan paikalleen. Kuvahan on jo tuolla ylempänä, mutta liitin sen myös tähän, kun liittyy oleellisesti tähän. Otti hieman päähän tuo tilanne... Nyt on laakerointi tehty metalliholkeilla, joissa on sisällä pronssipuslat.
Kuva
Tempon telin nivelpistettä on laskettu 13 cm alemmas ja nyt teli keinuu hieman pyörännapoja alempaa.
Vähän korkeampihan tästä tuli, mutta ei onneksi noussut aivan hirmuisesti. Levitetty on myös vähän pyörien väliäkin. Tuli selvästi tukevampi nyt. Haastetta tuotti kylläkin saada akselit linjattua. Omilla metallintyöstötaidoilla ei ollut aivan helppoa, jos eivät olleet olosuhteet ja työkalutkaan.
Tällaiset tolpat tuli akseleiden nokkiin. Noista tolpista minkä päässä laakerit ovat on hitsattu viistotuet tuon levyn alapintaan ja poikkipalkin suuntaisesti on kulmarauta hitsattuna sekä levyn alapintaan, että laakeripukkien tolppien kylkiin.
Kuva
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

apupoika kirjoitti: La Loka 21, 2023 7:49 pm
nuc-64 kirjoitti: Ti Elo 22, 2023 10:04 am Kuva
Mitkä työvalot nuo on? Pitäisi vaihtaa, ja ihan mitkä tahansa ei tuonne XL-ohjaamon valojen paikoille ihan tuosta vain mennäkään.
Eipäs ole tietoa noista valoista, edellinen omistaja laittanut. Ei nuo huippuhyvät ole, mutta pärjää.
Ps. tuo kuvan kesällä hankittu Hidroirman venttiilipöytä ei kauaa paikalla sitten ollutkaan... Tilalle tuli Finnrotorin poronsarvipöytä, käytetty sekin, mielestäni ihan mukava pöytä noin ensikokeilussa ja tarkka käyttääkin.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, muokkausta ja korjausta. -telin vaihto

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Niin tässä sitten kävi, että kun sopivasti sai hankittua edullisen sylinterin aisankääntöön, niin ei se kuitenkaan ollut oikein hyvä. Mietin jo ostaessa onko sylinteri liian pieni, mutta kun on samaa kokoluokkaa, kuin Kronoksen kärryssä on ollut, jota tuon 250 kuormaajan kanssa on myyty, niin kai se riittää. No ei riittänyt , ei oikein voimat riitä toiseen suuntaan kääntää. Jouduin sitten alamäessä tällaiseen tilanteeseen.
Kuva
Tuon kuvan jälkeen kaadoin puun ja hivutin varovasti kärryä eteenpäin, kuului pamaus ja lopputulos tämä.
Kuva
Sylinterin liikevara ei todellakaan ole niin pitkä, että käännöllä saisi aisan nivelkohdan taittumaan renkaaseen, veikkaan sylinterin antautuneen.
Mikä siis olisi tällaiseen kärryyn sopiva sylinteri, huomioiden, että aisan ja runkopalkin ainevahvuus ei ole kovin järeä, eli yli 5t kuormia en ole ajamassa. Nivelen jälkeen tosin sisempi palkki jatkuu pari metriä runkopalkin sisässä, koska tässä on jostain syystä tapilla lukittava aisapalkki rungon sisään. Aisan toiselle puolelle ei ole helposti toista sylinteriäkään sovitettavissa, eli yhdellä pitäisi jatkossakin mennä. Jos viitsisitte esim. mitata pienimmistä tehdastekoisista (tai vastaavankokoisista itse tehdyistä) kärryistä sylinterin mittoja, niin olisin kiitollinen.
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, muokkausta ja korjausta. -aisankääntö antautui

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Itse taistelin sylinterien kanssa kun rakensin patun 8t kärriin aisaohjausta aikoinaan, tein sitten vanhasta hulttinssin kouran sylinteristä niin nyt teho riittää. Ongelma oli että en saanut vartta kestämään suorana pienillä sylintereillä ja koska varren puolen teho ei riittänyt.
Jos laittaa 2kpl sylinterejä niin pärjää pienempi mäntäisellä sylinterillä kunhan varsi on tarpeeksi paksua tavaraa muuten sylinterissä saa olla vähintään 70mm mäntä että teho riittää toiseenkin suuntaan ja varsi vähintään 40mm. Yhdellä sylinterillä tulee väkisin ilmiö että voimaa on vähemmän toiseen suuntaan.
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, muokkausta ja korjausta. -aisankääntö antautui

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Vallumaister kirjoitti: Su Maalis 31, 2024 8:57 pm Itse taistelin sylinterien kanssa kun rakensin patun 8t kärriin aisaohjausta aikoinaan, tein sitten vanhasta hulttinssin kouran sylinteristä niin nyt teho riittää. Ongelma oli että en saanut vartta kestämään suorana pienillä sylintereillä ja koska varren puolen teho ei riittänyt.
Jos laittaa 2kpl sylinterejä niin pärjää pienempi mäntäisellä sylinterillä kunhan varsi on tarpeeksi paksua tavaraa muuten sylinterissä saa olla vähintään 70mm mäntä että teho riittää toiseenkin suuntaan ja varsi vähintään 40mm. Yhdellä sylinterillä tulee väkisin ilmiö että voimaa on vähemmän toiseen suuntaan.
Ittellä on 1 sylinteri käännössä, mutta se on melko pitkä ja vipuvarsien mitoitus sen mukainen, voima riittää.
Puomin kääntökulma on yli 45˚.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, muokkausta ja korjausta. -aisankääntö antautui

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Kuva
Päivän aikana ilmestyi tällainen sylinteri. On mielestäni linkku Valtran akselinvakautussylinteri. Nyt pitäisi vaan muokata kiinnikkeet ja jatkaa sylinterinvarren päähän pätkä lisää, koska tämän uuden sylinterin sylinteriputki on lyhyempi, kuin vanhan.
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, muokkausta ja korjausta. -aisankääntö antautui

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Voihan sitä jatkaa putken puolelta, niin on vahvempi
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, muokkausta ja korjausta. -aisankääntö antautui

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Matsikka kirjoitti: Su Maalis 31, 2024 9:07 pm Ittellä on 1 sylinteri käännössä, mutta se on melko pitkä ja vipuvarsien mitoitus sen mukainen, voima riittää.
Puomin kääntökulma on yli 45˚.
niin on itsellänikin, mutta siitä ei nyt voima lopu kun on sen verran iso
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Lurkus ja 64 vierailijaa