Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
mauri kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 9:21 pm
Nämä eivät nykyautoissa ole itsestäänselvyyksiä.
Nopea ja tehokas lämmityslaite.
Kunnoliset ajovalot ja toimivat pesimet niille.
Riittävä maavara.
Nuo on hyviä, mutta lampunpesimet poistan käytöstä ensimmäisenä käyttöpäivänä.
Ja varmaan poistat kaikki turvalaitteet sirkkeleistä ja moottorisahoista? Oletko "niitä miehiä"?
Olen niitä miehiä, jotka tarkastavat valojen kunnon ja pitävät ne puhtaina. Ajovalojen kuvuissa ei ole himmentymiä vielä vuosikymmenenkään jälkeen. Talvella pesureista ei ole iloa, vaan päinvastoin helposti rikkoutuvat jäätyessään.
Käsittääkseni ajovalojen pesurit eivät ole edes pakollisia varusteita, joten en vertaisi niitä sirkkeleiden ja moottorisahojen turvalaitteisiin.
-Keskuslukko, kaukosäätöinen. Keylessistä ei kokemusta
-Moottorinlämmitin
-Ilmastointi, mieluiten automaattinen
Muita hyviä vakkari, automaatti, varapyörä, auton oma kompura, penkinlämmitin joka osaa laskea tehoa itsestään, himmenevä taustapeili, lämmitetty tuulilasi, sadetunnistin, vetokoukku
Maalipinta uutta autoa ei saa ellei maksa maalista. Pohjamaali pinnalla eivät myy. Pikainen vilkaisu varusteista joita rastitin ostoslistaan+paljon muutakin kivaa. Mm.Invertteri, jääkaappi, mikro.... https://www.volvotrucks.fi/fi-fi/trucks ... stems.html
Numis97 kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 9:47 pm
Peilien lämmitys.
Sekä kunnollinen peruutusvalo.
Takalasin lämmitystä en osaa kaivata, mutta nämä on pakko olla. Ylipäätään ihmetellyt, miksi peruutusvalot on vakiona niin onnettomat. Lähinnähän se on vain merkkivalo muille, että tuolla on nyt pakki päällä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Sisätilan lämmitin. Ai että on makia lähtiä lämpösellä ja sulalla autolla.
Autokatos, ei tartte kravata lasia. Ei taida olla auton lisävaruste
Laitoin aikanaan autojen lämmitysrasioiden kello-ohjaimen eteiseen. Mukava näpytellä oikea aika tuvassa eikä pimeessä pihalla. Ja samalla laitteella voi myös napsauttaa lämmittimen välittömästi päälle. Ei tainnut tämäkään olla auton lisävaruste.
Vuosi siten ostin auton jossa ei ollut peruutuskameraa. Volvoon maksoi asennettuna maltaita, mutta hankkii varmasti ajanmyötä hintansa.
- Peruutuskamera
- Ilmastointi
- Adaptiivinen vakkari
Jos nykyaikaista autoa pitäisi valkata ja huomioidaan, että tavanomaiset varusteet eli esim. tuulilasinpyyhkijät, pissapoika, jarrut ja lämmityspuhallin sun muut perusvarusteet, kuten sivuikkunoiden aukaisukammet, tausta- ja sivupeilit sisältyy jo pakettiin, niin ylimääräisinä hyvinä varusteina etsisin erityisesti peräkoukkua, automaattilaatikkoa, vakionopeudensäätöä ja automaattista ilmastointia. Yhtä 2000-luvun puolivälin Avensista ajoin aikani ja ikävöin erityisesti siinä ollutta erinomaisesti toimivaa pyyhkijöiden automaattista tihkukytkintä. Hitto kun tuollaisen saisi veneeseenkin.
Tosin nyt ajan enimmät kilometrit hyvin perusversioisella vanhalla pakettiautoksi rekisteröidyllä VW Golf 3 farkkuautolla dieselinä ja manuaaliaskilla, niin oppinut arvostamaan siinäkin viisiovisena myös edes avaimen käännöllä lukossa toimivaa keskuslukitusta ja hyvää radio- ja musiikkilaitetta. Ilman ilmastointia, abs-jarruja ja luistonestoja voi nykyäänkin ajaa ihan hyvin arki- ja matka-ajoja.
Jos nyt tärkeysjärjestyksessä välttämättömät pitäisi poimia, niin peräkoukku ensimmäisenä, ilman en pärjäisi enkä tekisi autolla juuri mitään, mitä ei vaikka sähköpolkupyörällä voisi hoitaa.. Kakkosen ja kolmosen valinta onkin jo vaikeampaa. Pitkän matkan ajaminen on kyllä hyvin ikävää ilman radiota, eli se seuraavaksi. Kolmosta en oikein osaa edes valita. Navigaattori ja puhelin ja pankkikortti on niin automaattisesti aina mukana, ettei noitakaan edes muista miettiä. Kai se on talvivarusteeksi valkattava hyvät nastarenkaat kolmoseksi, kitkoilla en lähde enää koskaan uudestaan leikkimään, vaikka on ollut kaikki mahdolliset luistonestot ja abs-jarrut käytössä samalla.
Matsikka kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 8:13 am
Radiosta ei tuu kunnollista ohjelmaa,
Tulee, kun varusteena on esim autoandroid. Kännykästä mielimusiikkia suoratoistopalvelusta tai mieliradiokanava mistä tahansa maailmalta netin välityksellä.
Ei tarvitse kuunnella kotimaisia " meillä on miljoonia äänitteitä, mutta soitamme vain niistä pariakymmentä läpi vuoden " radioasemia, joissa pirkot ja penat lörpöttelevät loputtomasti tyhjänpäiväisiä mainosten ja muutaman hassun kappaleen välissä.
mauri kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 9:21 pm
Nämä eivät nykyautoissa ole itsestäänselvyyksiä.
Nopea ja tehokas lämmityslaite.
Kunnoliset ajovalot ja toimivat pesimet niille.
Riittävä maavara.
Nuo on hyviä, mutta lampunpesimet poistan käytöstä ensimmäisenä käyttöpäivänä.
Ja varmaan poistat kaikki turvalaitteet sirkkeleistä ja moottorisahoista? Oletko "niitä miehiä"?
Sormien sahaamisen jälkeen peräveitsi ja suojat on poistettu käsi ja pöytäsirkkelistä.
Kerran taas ajattelin peräveitsen laittaa, mutta miten sitten saa sahattua pontin tapaista koloa puuhun, kun peräveitsi on edessä...
Matsikka kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 8:13 am
Radiosta ei tuu kunnollista ohjelmaa,
Tulee, kun varusteena on esim autoandroid. Kännykästä mielimusiikkia suoratoistopalvelusta tai mieliradiokanava mistä tahansa maailmalta netin välityksellä.
Ei tarvitse kuunnella kotimaisia " meillä on miljoonia äänitteitä, mutta soitamme vain niistä pariakymmentä läpi vuoden " radioasemia, joissa pirkot ja penat lörpöttelevät loputtomasti tyhjänpäiväisiä mainosten ja muutaman hassun kappaleen välissä.
Kyse on siitä, että radiosta ei tule kunnollista puheohjelmaa enää miltään kanavalta.
Matsikka kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 8:13 am
Radiosta ei tuu kunnollista ohjelmaa,
Tulee, kun varusteena on esim autoandroid. Kännykästä mielimusiikkia suoratoistopalvelusta tai mieliradiokanava mistä tahansa maailmalta netin välityksellä.
Ei tarvitse kuunnella kotimaisia " meillä on miljoonia äänitteitä, mutta soitamme vain niistä pariakymmentä läpi vuoden " radioasemia, joissa pirkot ja penat lörpöttelevät loputtomasti tyhjänpäiväisiä mainosten ja muutaman hassun kappaleen välissä.
En käytä androidia, enää 5 vuoteen…hyihyi..
Jonkunverran tuloo kuunneltua Spotfyta autossa radion kanssa….mutta en sitä tarvitse.
Sitten traktorissa Peltoreissa soi IPhonella soitettuna.
Näyttää olevan hyvin käyttäjäkohtaisia varustetoiveet. Eikä ole itse päässyt omistamaan suurta osaa noista, ei ole ehtinyt tottua vakkariin, automaattiin, peruutuskameraan...
- Maavara. Nykyinen IV Variant on liian matala. Vaikka varovaisesti metsätien reunoja nuollen palstalle pääsee, niin pakoputken joustoliitos on melko rispaantunut, ja etupuskuri jäänyt peruutellessa mättääseen pari kertaa. Neliveto ei niinkään, joskus on menty 60-luvun transporterilla paikkoihin, joihin 4-veto katumaasturikuski tuli kävellen. Päästiin poiskin.
- Vetokoukku.
-Farmari kori, vähintään. Vielä on takapenkeillekin tarvetta, muuten olisikin avolava.
Lisävarusteista sitten bluetooth handsfree. Harvemmin tulee enää pitiä matkoja ajettua, mutta radiosta tulee hyvää, tai edes siedettävää ohjelmaa vielä harvemmin. Muutaman sadan kilometrin aikana ehtii areenan suosikkeja tovin kuuntelemaan. Äänentoistokin saa olla sellainen että puheohjelmiakin pystyy kuuntelemaan.
Keskuslukitus (niin, edes se kuskin ovesta avaimella toimiva. Taitaa olla ominaisuus. Parempi ehkä näin kun ensivaiheessa rupesi lukitsemaan ovia vaikka avaimet oli virtalukossa). Varsinkin takaluukun avaimenreikä kerää hiekkaa, talvella jäässä.
Vaikka ei lämmin luita riko, niin parina viime kesänä on ilmastointi ollut kiva olla.
Langattomasti lataava kännykkäteline hyvin hollilla. Liittyy tuohon handsfreehen, navigointiin ja toimii aasinsiltana keskusteluun miten ennen tultiin toimeen muistamalla minne oltiin menossa ja korkeintaan kahvitauolla kartasta syynättiin.