Ledibaarit
-
- Viestit: 8625
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Itse en tykkää yhtään ledivaloista ja jotkut 50lx baarit ovat inhokkilistallani. Jos omassa autossa on niin alkaa sattua silmiin. Ja pitkän suoran päässä ledivalokaari häikäisee jo hiemansit vaihdetaan lyhkäsille kiiltomadoille hyvissä ajoin ja ajetaan pimeydessä ennenkuin näköpurppura on herännyt. Lisäksi jos väliä on vielä kilometri vastaantulijaan ja koittaa itte ajaa mahd pitkään pitkillä niin vastapuoli alkaa räpyttämään vaikka lähivaloina on ne kiiltomadot.
Itelle opetettiin autokoulussa että pitkät pitäisi laittaa kun keulat kohtaavat, mutta se on kaiken vihonviimeisin juttu. Silloin vastapuoli häikäistyy pahasti.
Mutta suurin ongelma ei ole ledibaarit vaan ne, jotka asentavat ne kiiltomatolyhkästen kaveriksi ja eivät osaa vaihtaa oikealla hetkellä.
Itelle opetettiin autokoulussa että pitkät pitäisi laittaa kun keulat kohtaavat, mutta se on kaiken vihonviimeisin juttu. Silloin vastapuoli häikäistyy pahasti.
Mutta suurin ongelma ei ole ledibaarit vaan ne, jotka asentavat ne kiiltomatolyhkästen kaveriksi ja eivät osaa vaihtaa oikealla hetkellä.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ma Maalis 23, 2009 1:27 am
- Paikkakunta: Hollola
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Laitatin rouvan muutaman vuoden ikäiseen Corsaan joululahjaksi ledibaarin. Hän ajoi talvella 20km työmatkaa aikaisin aamulla varsin peurarikkaalla tiellä ja aiempi peurakolari piti säikkynä.
Päätös lisävalon laitosta syntyi kun ajoin itse Corsalla syyspimeällä tihkusateella. Aivan surkeat valot uudeksi autoksi siinä. Rouva oli mielissään. Pyynnöstäni ajoin edellä ja hän perässä, meillä oli puhelinyhteys ja testattiin kuinka kaukaa edessäajava häikäistyy. KAUKAA! Nyt ainakin osaa olla kohtelias muille tien päällä valojen vaihdossa.
Päätös lisävalon laitosta syntyi kun ajoin itse Corsalla syyspimeällä tihkusateella. Aivan surkeat valot uudeksi autoksi siinä. Rouva oli mielissään. Pyynnöstäni ajoin edellä ja hän perässä, meillä oli puhelinyhteys ja testattiin kuinka kaukaa edessäajava häikäistyy. KAUKAA! Nyt ainakin osaa olla kohtelias muille tien päällä valojen vaihdossa.
-
- Viestit: 7804
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Luulen muutaman kerran kohdanneeni tälläisiä uusissa kalliimmissa autoissa.rautakasa kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 12:47 pmOlisi mielenkiintoista tietää, miltä nuo kääntyvät matriisiledit näyttävät vastaantulijan vinkkelistä. Ensin valokeilat kääntyvät sivuille valaisten hyvin tien reunat ja jättäen vastaantulijan kohdalle pimeän kolon. Kun vastaantulija on riittävän lähellä, vasen kaukovalo sammuu kokonaan kohtaamisen ajaksi oikean valaistessa edelleen tien oikeaa reunaa. Vaikuttaa hyvältä, mutta ei aavistustakaan, häikäistyykö vastaantulija silti.
Ei häikäissyt kun ajoin vastaan.
Varmaan mukava varuste kuskille ja muillekin,mutta suolaisen hintaisia jos hajoaa. Kahdesti harkitsisin sen takia laskenko sen hyväksi varusteeksi vai en.
-
- Viestit: 2723
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Mahtaakohan olla kysymys tällaisista hienoista aktiivisista ledeistä uusissa mersuissa, kun mielestäni lyhyet valot häikäisevät selvästi enemmän kuin muissa autoissa. Itseasiassa pari päivää sitten kun ajettiin vaimon kanssa pimeällä niin sanoin että katsoppas, tulee mersu vastaan. Ja niin tuli. En kyllä huomannut että valoissa olisi ollut jotain "elämää" eli ehkä ne olivat kuitenkin tavanomaisemmat valot. Ei se häikäisy nyt häiritsevää ole. Lähinnä vaan huomaa eron. Ja hieman huvittaa kun autoissa tienpäällä saa olla ihan minkälaiset valot tahansa ja sitten katsastuksessa lasketaan parkkipolttimoita. Minulla oli vanhassa autossa parkeilla varustetut umpiot ja lisäksi erilliset parkit niin katsuri käski ottaa parkkipolttimot pois umpioista. Ja tosiaan rekoissa saa olla 500 lamppua mihin tahansa suuntaan mutta minulla oli kaksi tuikkua liikaa. No, se siitä. Pikkujuttu. Tulipahan taas valitettua.......
- Rh-
- Viestit: 1056
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Minä teen halogeenillä laillisesti sen, mitä moni ei tee edes laittomalla led-palkilla.
Suoran päähän reilu kilometri, kuva ei kerro ihan totuutta, puhelimen kamera loppuu kesken. Kuvio myös mukavan leveä.
Suoran päähän reilu kilometri, kuva ei kerro ihan totuutta, puhelimen kamera loppuu kesken. Kuvio myös mukavan leveä.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 2145
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Sulla on kunnon pesuvadit? Mää oon kans tykännyt s-maxin keulalla isoista Hellan luminaattoreista halogeeneilla. Niihin vois oaittaa xenon sarjankin, mutta empä tiiä kannattaako.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
- Rh-
- Viestit: 1056
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Ekan sarjan Hellan 3003 9" lamput, keskellä 37.5 ja reunoissa 17.5 referenssillä, täyttää omien valojen kanssa juuri sallitun maksimin eli 100. Uudemmalla muovisella heijastimella varustetulla 3003 lampulla ei tee mitään.
Kaksi valoista jouduin käyttämään auki ja kiilottamaan heijastimet, lasin liimaus oli hapertunut ja päästäny rapaa sisään.
En ole vielä omaan silmään tarpeeksi keltaista lediä löytänyt.
Miksi kukaan ei ole tehnyt 12" halogeenejä, pitänee Ruotsalaiset Fyrlytt lisälamput ottaa testiin joskus, olikohan 250W ja 9000lm keltaista halogeenivaloa. Tosin laittomat.
Auton umpioissa jotkut +9000% lamput ja releistys, kaksi vuotta ja 70tkm pelanneet, mitä en odottanut noilta, moni väittänyt niiden palaneen talvessa.
Harmi kun H4 lyhyisiin on hankala saada leveyttä lisää, kantamaa olisi vaikka liiaksi asti. Takatila rompetta täynnä, korkeus säätö on pykälässä -2.
Kaksi valoista jouduin käyttämään auki ja kiilottamaan heijastimet, lasin liimaus oli hapertunut ja päästäny rapaa sisään.
En ole vielä omaan silmään tarpeeksi keltaista lediä löytänyt.
Miksi kukaan ei ole tehnyt 12" halogeenejä, pitänee Ruotsalaiset Fyrlytt lisälamput ottaa testiin joskus, olikohan 250W ja 9000lm keltaista halogeenivaloa. Tosin laittomat.
Auton umpioissa jotkut +9000% lamput ja releistys, kaksi vuotta ja 70tkm pelanneet, mitä en odottanut noilta, moni väittänyt niiden palaneen talvessa.
Harmi kun H4 lyhyisiin on hankala saada leveyttä lisää, kantamaa olisi vaikka liiaksi asti. Takatila rompetta täynnä, korkeus säätö on pykälässä -2.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 1758
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Miksi pitäis keltaiset olla? Eikö valkoinen ole paljon parempi?
- Rh-
- Viestit: 1056
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Ledibaarit
En tarkoita Ranskalais tyylistä selektiivikeltaista, vaan tuota halogeenin noin 3000Kelvinin värilämpötilaa.
Ei vaan toimi omalle silmälle jostain syystä, varsinkin tämmösellä syksykelillä tuntuu että se valkoinen valo häviää täysin kosteaan tiehen ja metsänreunaan.
Lisäpitkää, työvaloja ja ledipalkkeja on tullut ruuvattua niin autoihin kuin raskaaseenkalustoon ja koeajettua niitä, oli amiska aikaan hyvä sivubisnes asennella noita humppalaitteiden, lisämittarien ja muiden tilpehöörien lisäksi.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Toivottavasti en nyt toista itseäni liikaa mutta kerron kuitenkin.
Minulla oli ledibaari yhdessä autossa ja en ollut tyytyväinen sen valokuvioon, merkki oli Luminalights, että ei mikään kärkikastin lamppu.
Toiseen autoon laitoin sittenmmin ämpärimalliset LED lisäpitkät. Autossa siis omat valot 2x H7 mihin laitoin pitkiin jotkin +150% polttimot jotka tämän palstan mukaan on yhdessä talvessa sököt. En muista montako vuotta ollut, neljä ainakin.
Lisäpitkät on kytketty jalkatilassa olevan katkaisija kautta niin että, Ledit voi pudottaa pois jo kun näkee haikua vastaantulijoista ja ajaa auton omilla pitkillä.
Lähempänä sitten vaihtaa lyhyille, jotka nekin näyttää hyvin vaikka on loglife polttimot. Yleensä alkusyksystä nuo lähivalotkin on muutamille liikaa, saan osakseni pitkien välkyttelyä. Katsastuksessa kuitenkin valojen suuntaus on ok, että tuskin siinä vikaa.
Halogeenien välkyttelijät saa takaisin halogeenivaloa, ledeille lediä.
Vilkkaaseen aikaan en käytä ledivaloja juuri ollenkaan, reippaan kantaman vuoksi. Sama mutkaisella tiellä, tulee herkästi häikäistyä vastaantulija. Huonolla tuurilla käy se "keulat kohtaavat", lehdessä kirjoittavat yleensä nokkakolarista.
Minulla oli ledibaari yhdessä autossa ja en ollut tyytyväinen sen valokuvioon, merkki oli Luminalights, että ei mikään kärkikastin lamppu.
Toiseen autoon laitoin sittenmmin ämpärimalliset LED lisäpitkät. Autossa siis omat valot 2x H7 mihin laitoin pitkiin jotkin +150% polttimot jotka tämän palstan mukaan on yhdessä talvessa sököt. En muista montako vuotta ollut, neljä ainakin.
Lisäpitkät on kytketty jalkatilassa olevan katkaisija kautta niin että, Ledit voi pudottaa pois jo kun näkee haikua vastaantulijoista ja ajaa auton omilla pitkillä.
Lähempänä sitten vaihtaa lyhyille, jotka nekin näyttää hyvin vaikka on loglife polttimot. Yleensä alkusyksystä nuo lähivalotkin on muutamille liikaa, saan osakseni pitkien välkyttelyä. Katsastuksessa kuitenkin valojen suuntaus on ok, että tuskin siinä vikaa.
Halogeenien välkyttelijät saa takaisin halogeenivaloa, ledeille lediä.
Vilkkaaseen aikaan en käytä ledivaloja juuri ollenkaan, reippaan kantaman vuoksi. Sama mutkaisella tiellä, tulee herkästi häikäistyä vastaantulija. Huonolla tuurilla käy se "keulat kohtaavat", lehdessä kirjoittavat yleensä nokkakolarista.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
- Rh-
- Viestit: 1056
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Samoin itsellä, lisäpitkät saa kytkimestä pois, myös kovassa sumussa hyvä ominaisuus.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 2002
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Kyseisen ammattikunnan edustajana olen sitä mieltä kaikki halpis ledit tarvis kieltää, baarilla tai ilman. Tuottavat tarpeetonta hajavaloa jotka häikäisevät myös ylhäällä istuvat, saati sitten perässä tuleva on pahempi kuin vastaan tulija. Surkeiden ledien valoa kun ei pääse karkuun kuljettajan paikalta ja hajavalot tulee silmille peilien kautta. Itse vaihdoin kirkkaankelin pitkät(Kattopitkät 4 kpl) ja pyöreät ledit. tehokkaisiimpiin ilman hajavaloja. Valaisee rapiat kilometrin. https://www.lumise.fi/lisavalot/lazer-s ... 020104594/juha kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 12:26 pm Aiemin oli synti vaihtaa 100W poltimo pitkille. Nyt sitten on laillinen 120W Ledi joka vastaa reilu kilowatin halogeenia.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/lisav ... curve_c550
-rekkakuskit yksinäisellä yölinjalla noita osaa käyttää, mutta pompan napin kattotelineessä on vissiin komia esitellä.
-
- Viestit: 3586
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Jostain syystä minunkin silmä näkee paremmin halogeenin valossa. Ihan sama vaikka on miten valotehoinen led (kylmän valkoinen), niin ei vain erota yksityiskohtia maastossa…. Näen kyllä keulan täytetyillä ledeillä että maisema valaistuu ”kilometrien” päähän, mutta silti en erota mitä edessäni näen. Valoteholtaan heikoimmilla halogenin värisävyillä tosiaan näen huomattavasti paremmin En pode värisokeutta ainakaan testien mukaan….
- Matsikka
- Viestit: 16223
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Hyvän valon spektri on tasainen, eli siinä on kaikkien värien allonpituus korkea. Tällä on suurempi merkitys kuin värilämpötilalla, värilämpötila vaikuttaa eri väristen kohteiden suhteelliseen erottumiseen.
Halvat huonot ledit on usein sinertäviä, niistä puuttuu tärkeiden värien toisto vaikka olisvatkin näennäisesti kirkkaita.
Mulla on traktorin (399) kopin kulmilla 10 € ledit, niillä kyllä näköö niin ettei vanhoilla halogeeneilla ollut mitään jakoa.
Halvat huonot ledit on usein sinertäviä, niistä puuttuu tärkeiden värien toisto vaikka olisvatkin näennäisesti kirkkaita.
Mulla on traktorin (399) kopin kulmilla 10 € ledit, niillä kyllä näköö niin ettei vanhoilla halogeeneilla ollut mitään jakoa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1550
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Tuo on totta.ZET kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 11:05 am Toinen ongelma on tuolla mutkaisilla ja mäkisillä teillä joilla paljon ajelen. Ilmeisesti on niin, että kun on ledibaari on päällä niin kuski ei havaitse vastaantulevan auton valoja mutkan tai mäen takaa. Kun sitä oman auton valoa on aivan ylettömästi. Käy niin, että yhtäkkiä kohdataan vastaantulija mäen päällä niin että ledibaari on päällä. Sitten hätäisesti vaihdetaan lyhyille. Näitä käy todella usein.
Aikoinaan, ennen led-bar aikaa, neljä legendaarista Hellan 210 lamppua Sisun katolla sai aikaan saman ilmiön.
Alemman luokan tiestöä pimeän aikaan auratessa vastaantulijat tuli mutkantakaa aika yllättäen, jos itellä oli reilusti valoja päällä.
Jos taas pelkät lyhyet ajovalot, vastaantulevan valonkajo näkyi pitkän matkan päästä.
Tähän vois lisätä rekkamiesvitsin.
Poliisi oli laskenu tien varressa rekan nokalta lamppujen referennssilukuja ja saanu tulokseksi liian suuren lukeman.
Poliisiautossa istuessaan rahtari kurottautui maijan kattolampun katkaisijaan ja sammutti valon.
Sakon kirjoittaminen keskeytyi hämärän laskeuduttua virka-autoon. Poliisi tivasi rahtarilta tiukkaan sävyyn "miksi te noin teitte?"
Johon rahtari vastasi "eikös se ole sinunkin ikävää tehdä töitä ilman kunnon valoja?"
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Juurinkin näin. Kyllä se tupa on toisinaan hyvin valaistu takaikkunan kautta myös henkilöautossa.Pataässä kirjoitti: ↑Pe Loka 07, 2022 11:14 pmKyseisen ammattikunnan edustajana olen sitä mieltä kaikki halpis ledit tarvis kieltää, baarilla tai ilman. Tuottavat tarpeetonta hajavaloa jotka häikäisevät myös ylhäällä istuvat, saati sitten perässä tuleva on pahempi kuin vastaan tulija. Surkeiden ledien valoa kun ei pääse karkuun kuljettajan paikalta ja hajavalot tulee silmille peilien kautta. Itse vaihdoin kirkkaankelin pitkät(Kattopitkät 4 kpl) ja pyöreät ledit. tehokkaisiimpiin ilman hajavaloja. Valaisee rapiat kilometrin. https://www.lumise.fi/lisavalot/lazer-s ... 020104594/juha kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 12:26 pm Aiemin oli synti vaihtaa 100W poltimo pitkille. Nyt sitten on laillinen 120W Ledi joka vastaa reilu kilowatin halogeenia.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/lisav ... curve_c550
-rekkakuskit yksinäisellä yölinjalla noita osaa käyttää, mutta pompan napin kattotelineessä on vissiin komia esitellä.
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Totta.Matsikka kirjoitti: ↑La Loka 08, 2022 8:34 am Hyvän valon spektri on tasainen, eli siinä on kaikkien värien allonpituus korkea. Tällä on suurempi merkitys kuin värilämpötilalla, värilämpötila vaikuttaa eri väristen kohteiden suhteelliseen erottumiseen.
Halvat huonot ledit on usein sinertäviä, niistä puuttuu tärkeiden värien toisto vaikka olisvatkin näennäisesti kirkkaita.
Mulla on traktorin (399) kopin kulmilla 10 € ledit, niillä kyllä näköö niin ettei vanhoilla halogeeneilla ollut mitään jakoa.
Värintoistoindeksi eli CRI (Color Rendering Index) on onneksi nykyledeissä jo paranemaan päin.
Ensimmäiset kiinan ledit 10-vuotta sitten olivat aivan hirveitä.
Tuossa hetki sitten ajoin vasten iltaaurinkoa, eikä häikäisy tuntunut olenkaan niin pistävältä mitä ledi.
Vaikuttaa varmaan se valolähteen fyysinen koko, ei polta sitä verkkokalvoa samoin kuin 48 puikko.
Valon lähde Värilämpötila CRI
Matalapainenatriumlamppu 1800 -44
Elohopeahöyrylamppu 6410 17
Päällystetty elohopeahöyrylamppu 3600 49
Halofosfaatti loisteputki (lämmin valkoinen) 2940 51
Halofosfaatti loisteputki (neutraali valkoinen) 4230 64
Trifosfaatti loisteputki (lämmin valkoinen) 2940 73
Halofosfaatti loisteputki (päivänvalo) 6430 76
"Valkoinen" SON (SPNa) 2700 82
LED 2700-5000 83
Monimetallilamppu 4200 85
Trifosfaatti loisteputki (neutraali valkoinen) 4080 89
High CRI LED 2700-5000 95
Keraaminen purkauslamppu 5400 96
Ultra High CRI LED 2700-5000 99
Hehku- / halogeenilamppu 3200 100
Vanhassa 950 Lumiassa on salamaledina kolme lediä, keltainen punainen ja virheän sävyiset, josta sitten saa melko hyvän laatuista valoa.
-
- Viestit: 2723
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Tuossa osuin lukemaan mainoksen, jossa kaupattiin ledibaaria "Optibeam Super Captain Dual 800". Loistava nimi muuten. Tuommoisen kun laittaa niin tuntee itsensä kuninkaaksi tai vähintään kapteeniksi.
No sitten luin teknisiä tietoja ja koitin ymmärtää kuinka tuollainen voi olla hyväksytty. Kuten mainoksessa kerrottiin. Sähkötehoa on 182W ja referenssiluku 50. Jos tätä vertaa vanhoihin halogeenilisävaloihin, joissa kahden yhteenlaskettu sähköteho oli 110W ja yhteenlaskettu referenssiluku 40: minun järkeni mukaan tuo ledibaari antaa valoa varmasti yli nelinkertaisen määrän. En ole jaksanut selvittää referenssiluvun tarkkaa määritelmää, mutta kuinka mukamas refernssiluvut voivat olla lähes samat.....
No, kun 182W ei riitä niin toki lampun saa kytkimestä kääntämällä laittomaan sähkötehoon 307W.
No sitten luin teknisiä tietoja ja koitin ymmärtää kuinka tuollainen voi olla hyväksytty. Kuten mainoksessa kerrottiin. Sähkötehoa on 182W ja referenssiluku 50. Jos tätä vertaa vanhoihin halogeenilisävaloihin, joissa kahden yhteenlaskettu sähköteho oli 110W ja yhteenlaskettu referenssiluku 40: minun järkeni mukaan tuo ledibaari antaa valoa varmasti yli nelinkertaisen määrän. En ole jaksanut selvittää referenssiluvun tarkkaa määritelmää, mutta kuinka mukamas refernssiluvut voivat olla lähes samat.....
No, kun 182W ei riitä niin toki lampun saa kytkimestä kääntämällä laittomaan sähkötehoon 307W.
-
- Viestit: 749
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Referenssiluku on valovoiman ja pinta-alan suhdeluku. Mitä kapeampi keila, sitä pistemäisempi valo ja suurempi luku. Saahan samoja halogeenivaloja yleensä parillakin eri referenssillä, joista pienempi on leveämmällä kuviolla.
Ledivaloissa saadaan referenssi pieneksi, kun levitetään valokuviota tarpeeksi sivuille. Osa ledibaareistahan on jopa kaarevia. Näin valoteho valaistua pinta-alayksikköä kohden pysyy aisoissa vaikka kokonaisvaloteho onkin valtava.
Ledivaloissa saadaan referenssi pieneksi, kun levitetään valokuviota tarpeeksi sivuille. Osa ledibaareistahan on jopa kaarevia. Näin valoteho valaistua pinta-alayksikköä kohden pysyy aisoissa vaikka kokonaisvaloteho onkin valtava.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 7900
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Ledibaarit
Oli tuossa kolmisen vuotta sitten kalliit (omasta mielestä, 500€/pari) lazerin lisävalot. Referenssiluku tais olla 12,5 per valaisin. Valoa kyllä tuli, mutta ei niillä ajamaan kyennyt. Tie valkoisena 50m matkalta ja häiki silmiin. Jos koitti säätää ylemmäs, ettei paista aivan auton eteen, valaisi taivaalle.Kuuskakkone kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 3:42 pm Referenssiluku on valovoiman ja pinta-alan suhdeluku. Mitä kapeampi keila, sitä pistemäisempi valo ja suurempi luku. Saahan samoja halogeenivaloja yleensä parillakin eri referenssillä, joista pienempi on leveämmällä kuviolla.
Ledivaloissa saadaan referenssi pieneksi, kun levitetään valokuviota tarpeeksi sivuille. Osa ledibaareistahan on jopa kaarevia. Näin valoteho valaistua pinta-alayksikköä kohden pysyy aisoissa vaikka kokonaisvaloteho onkin valtava.
Työvaloina varmaan mainiot, ei ajovaloina.
Sitten tilalle 200€ led bar, x-vision genesis. Referenssi 30. Paljon parempi. Omaan makuun saisi olla vieläkin terävämpi kuvio, mutta kun ei paremmasta tiedä, niin summamutikassa ei ilkeä ostella.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, juntunen, Nikke, riude ja 33 vierailijaa