Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
8400 kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 2:25 pm
Automaattiset kaukovalot, adaptiivinen vakionopeussäädin ja sadetunnistin. Kolme turhinta varustetta autossa. Automaattivaihteistoa sanottiin ennen invalidien vaihteistoksi, onko noi sitten koomassa tai vegetatiivisessa tilassa oleville?
Mun autois ei oo ollu kuin sadetunnistin, joka on tosi mukava varuste.
Mun kolmen turhimman varusteen lista on: adblue, hiukkasloukku, egr-venttiili.
Ledbar on pojan mönkkärissä ja hyvin antaa valoa. Eipä noi pahemmin oo mua häikäissy. Ei niitä valoja kannata kattoa vaan sitä penkkaa.
Tämä penkkaan katsominen on joku taikasana jota aina tarjotaan. Tottakai katsotaan penkkaan. Ei kukaan hullu tuijota vastaantulijan valoja suoraan. Mutta kun ledibaari lävähtää päin näköä läheltä (siis läheltä) aiemmin kuvatuista syistä niin penkkaan katsominen ei ainakaan minulla auta. Valoteho on niin kova. Ongelmaa ei ole, jos lyhyet vaihdetaan ajoissa.
Enpä usko, että monikaan poistaa tuota valokiskoa keulalta vaihtoautostaan, kunhan tässä syyspimeillä on yhdenkin kerran ajanut tuon antaman kunnollisen näkyvyyden kanssa ja vertaa ajoon pimeällä ilman kiskoa. Antaahan tuo nyt ihan tolkuttomasti lisää valotehoa. Itse tykkään kyllä kovasti. Pitkien vaihtamiskulttuurissa ja tavoissa on ennemmin petraamisen paikka. Itse pyrin vaihtamaan lyhyille aina, ennen kuin kukkulan tai mutkan takaa vastaantulevan valot tulevat näkyviin ja vasta sitten pitkille takaisin, kun on toisen rinnalla.
Mutta pitää sitä kanssa-autoilijaakin yrittää ymmärtää. Sillä saattaa olla esim. niin huono näkö, ettei vaihda pitkiä pois ennen kuin viimetipassa ja ilman leditankoa ei ajamista voisi kuvitella ollenkaan.
Parissa omassa autossa ollut tuollainen, vuosi sitten viimeksi.
Olihan se ihan hyvä, silti yksi lojuu nurkassa kun en ole nykyisiin autoihin laittanut.
Harkinnassa ollut jo useamman vuoden ajan että laittaisi kattotelineeseen, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Mutta pitää sitä kanssa-autoilijaakin yrittää ymmärtää. Sillä saattaa olla esim. niin huono näkö, ettei vaihda pitkiä pois ennen kuin viimetipassa ja ilman leditankoa ei ajamista voisi kuvitella ollenkaan.
Jos niin huono näkö, ettei ilman baaritiskiä tule ajamisestä mitää, niin pitäs ymmärtää sen kuskin pysyä poissa pimeältä tieltä!? Miten sitten lähivaloilla ajo onnistuu tuollasella näkökyvyllä?
Tuohon liian aikasin pitkille vaihto kohdatessa, niin se valon väläys voi tuntua häikäsyltä jos tuijottaa kovin oikeaan reunaa, kun silmä reagoi sivulta tulevaan valoon herkemmin, kun suoraan tulevaan valoon!?
Joskus apukaukovaloja suunnatessa huomannu, että mitä paremmin suunnattua valoa umpio tuottaa, niin saa olla melko etäällä auton keulalla oletetulla vastaantulevan kuskin paikalla ennen kun valo häikäsee! Nuo halvimmat ledit kun antaa valoa suunillee takaviistookin, niin niissä kyllä tulee sitä häikäsyä ihan muutaman metrin matkalla auton keulasta katottuna, että ei ihme että valitetaa liian aikasesta valojen vaihdosta!?
Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 5:10 pm
Joskus apukaukovaloja suunnatessa huomannu, että mitä paremmin suunnattua valoa umpio tuottaa, niin saa olla melko etäällä auton keulalla oletetulla vastaantulevan kuskin paikalla ennen kun valo häikäsee! Nuo halvimmat ledit kun antaa valoa suunillee takaviistookin, niin niissä kyllä tulee sitä häikäsyä ihan muutaman metrin matkalla auton keulasta katottuna, että ei ihme että valitetaa liian aikasesta valojen vaihdosta!?
Kyllä sitä valoa saisi tulla sinne sivullekin, jotta näkee pusikossa luuraavat hirvet ja tien ympäristö on valaistu myös jyrkissä mutkissa. Sillä, näkeekö liikennemerkit jo viiden kilometrin päästä, on vähemmän merkitystä.
Toki valokuvio saa olla leveä, mut ei mitää suurta hajavaloa joka valasee puunlatvat ja sadan metrin alueen auton sivulle. Kaukovalossa ovaalin muotonen valo, joka näyttä etäälle myös tien reunojen ulkopuolelle on hyvä.
Sellane ympäriinsä etenkin lähialueelle sivulle loistava valo ole mikää lisäpitkä vaan työvalo!
ZET kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 11:05 am
Toinen ongelma on tuolla mutkaisilla ja mäkisillä teillä joilla paljon ajelen. Ilmeisesti on niin, että kun on ledibaari on päällä niin kuski ei havaitse vastaantulevan auton valoja mutkan tai mäen takaa. Kun sitä oman auton valoa on aivan ylettömästi. Käy niin, että yhtäkkiä kohdataan vastaantulija mäen päällä niin että ledibaari on päällä. Sitten hätäisesti vaihdetaan lyhyille. Näitä käy todella usein. Häikäisy on karmea. Tosin tuohon on kyllä oppinut.
Tämän ongelman tunnistan kesällä ensimäisen ledllisäpitkillä varutetun käytetyn auton hankkineena. Nyt vasta iltojen hämärtyessä olen huomannut saman ilmiön: vastaantulijan valoja ei enää havaitse mutkan tai mäen takaa. Ei ole ehtinyt vielä oppiakaan (pitäisikö joka mutkassa vaihataa lyhyille varmuuden vuoksi?). Saattaa olla, että poista ko kikottimet, toisaalta onhan tuo järjetön valonmäärä jossain määrin hyväkin hirvi/peura/kauris rikkaan pimeän tien päässä asujalle.
Tuosta pitkät ennalta päälle -jutusta: Muistelen vain, että silloin ennen autokouluissakin opetettiin, että pitkät voi vaihtaa päälle hetki ennen kohtaamista. Peruste oli se, että silmien näkösoluilla on oma hitautensa, eikä silmä tämän takia ehdi häikäistymään.
Toisaalta silloiset valot – parhaimmillaankin H4 – olivat valoteholtaan vain murto-osa nykyisistä. Aistielimet ovat toiminnaltaan melkoisen epälineaarisia, ja siksi voi olla aivan fysikaalinen tosiasia, että nykyvalotehoilla häikäistyminen tapahtuu aiempaa nopeammin.
Lisäksi kuljettajien kannattaa huolehtia silmistään. Hajataitto ja kaihi kannattaa korjauttaa, sillä molemmat lisäävät häikäisyä pimeällä ajettaessa. Hajataitosta minulla on omaakin kokemusta, sillä lasit hankittuani häikäisy hävisi.
8400 kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 2:25 pm
Automaattiset kaukovalot, adaptiivinen vakionopeussäädin ja sadetunnistin. Kolme turhinta varustetta autossa. Automaattivaihteistoa sanottiin ennen invalidien vaihteistoksi, onko noi sitten koomassa tai vegetatiivisessa tilassa oleville?
Mitä noista olet käyttänyt?
Onhan noita nyt ollut. Pyyhkijät alkaa tihkusateella vispaamaan hervottomasti, kuulostaako tutulta? Adaptiivisrlle vakkarille en löytänyt käyttöä, räntäsateella ei toiminut. Kuulostaako tutulta? Takana ajaa joku uudehko halpisauto vaihdellen pitkiltä lyhyille? Tai kurvaat sivutielle ja joudut kääntämään valot päälle koska eihän ne automaattipitkät toimi pienemmissä nopeuksissa? Tuttua?
Ledibaari toista syksyä käytössä. Kyllä on halpa turvavaruste hirvi-peura-kauris vaaroja vastaan.
Yksi em. kolari ja monta läheltäpiti tilannetta on ollut matkan varrella.
Muutenkin lepposampaa silmille ajella kun ei tarvi tihrustaa pimeässä. Adaptiivinen vakkari ja automaattivaihteisto
erittäin hyvä yhdistelmä. Totta sekin että jos on märkä lumipyry niin tutka ei toimi.
Automaattista pitkät-lyhyet vaihtoa en ole käyttänyt tuon ledibaarin kanssa kun se vaihtaa sen verran
lähellä vastaantulijaa vaan vaihdan lyhyille suosiolla jo kauempana.
juha kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 9:31 amMites masinistit suojautuu ?
Täällä on aurinkolipassa hitsilasi, jonka takana on hyvä olla suojassa.
Paras suojaus on hankkia omaan autoon hyvät valot, niin ei vastaantulijoiden valot enää harmita
Nyt kun näihin yhä pinta-alaltaan pinempiin valaisimiin ollaan menossa,
niin valopisteen kirkkaus/mm2 aina vaan lisääntyy, joka sitten häikii aina enemmän vaikka valaisuteho olisi sama.
Miten saisin neljäkasi puikon syttymään auton katolla,
Jäärä kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 8:00 pm
Tuosta pitkät ennalta päälle -jutusta: Muistelen vain, että silloin ennen autokouluissakin opetettiin, että pitkät voi vaihtaa päälle hetki ennen kohtaamista. Peruste oli se, että silmien näkösoluilla on oma hitautensa, eikä silmä tämän takia ehdi häikäistymään.
Toisaalta silloiset valot – parhaimmillaankin H4 – olivat valoteholtaan vain murto-osa nykyisistä. Aistielimet ovat toiminnaltaan melkoisen epälineaarisia, ja siksi voi olla aivan fysikaalinen tosiasia, että nykyvalotehoilla häikäistyminen tapahtuu aiempaa nopeammin.
Suurin ero häikäistymiseen tulee syttymisnopeudesta. Vaikka tuntuu, että perinteisetkin valot syttyy nopeasti, ehtii autot kuitenkin kulkea vastakkain metritolkulla. Ledin ollessa kyseessä, tuskin kymmentä senttiäkään.
8400 kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 2:25 pm
Automaattiset kaukovalot, adaptiivinen vakionopeussäädin ja sadetunnistin. Kolme turhinta varustetta autossa. Automaattivaihteistoa sanottiin ennen invalidien vaihteistoksi, onko noi sitten koomassa tai vegetatiivisessa tilassa oleville?
Mitä noista olet käyttänyt?
Onhan noita nyt ollut. Pyyhkijät alkaa tihkusateella vispaamaan hervottomasti, kuulostaako tutulta? Adaptiivisrlle vakkarille en löytänyt käyttöä, räntäsateella ei toiminut. Kuulostaako tutulta? Takana ajaa joku uudehko halpisauto vaihdellen pitkiltä lyhyille? Tai kurvaat sivutielle ja joudut kääntämään valot päälle koska eihän ne automaattipitkät toimi pienemmissä nopeuksissa? Tuttua?
Vain viimeinen on tuttu, mökkitiellä joutuu ajamaan 40 km/h tai sytyttämään kaukovalot käsin. Se ei silti tee toiminnosta hyödytöntä, koska maantiellä se toimii. Sadetunnistin toimii, samoin adaptiivinen vakionopeussäädin (ja on erittäin hyödyllinen etenkin ohjausavustimen kanssa). Toimii myös talvikelissä, koska tutka on lämmitetty eikä siihen kerry loskaa tai lunta. Pari kertaa ohitustilanteessa tuo on kytkeytynyt hetkellisesti pois päältä, kun on saanut ohitettavan pyöristä reilun kurasuihkun päälleen.
Pimeänäkökamerakin on lämmitetty, mutta siihen onnistui kerran pitkällä matkalla kertymään jäätä eteen niin, ettei se enää nähnyt poroja. Piti irrottaa se jääklöntti käsin.
Piti uteliaisuuttaan ryhtyä ottamaan selvää erityyppisten autonvalojen häikäisytekijöistä. En nyt tähän hätään löytänyt tieteellisiä tutkimuksia asiasta, mutta tästä brittiartikkelista ja muutamasta muusta lähteestä joitakin asiaan vaikuttavia tekijöitä:
valojen kirkkaus
valojen väri
valojen suuntaus
hajavalon määrä
kontrastin vaihtelu ympäristöön verrattuna.
Led-valoissa lähes kaikki tekijät lisäävät häikäisyä. Jos kuljettaja on vielä ikääntynyt eivätkä hänen silmänsä enää ole yhtä mukautuvia kuin nuorilla, niin tilanne on vieläkin pahempi. Adaptiivisten led-valojen kehitys ajan myötä varmaan parantaa tilannetta myös tässä suhteessa. Vähittäinen valojen vähentäminen – ja toisaalta lisääminen – autojen kohtaamisessa voisi olla toimiva ratkaisu ongelmaan.
Jäärä kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 12:40 pmAdaptiivisten led-valojen kehitys ajan myötä varmaan parantaa tilannetta myös tässä suhteessa. Vähittäinen valojen vähentäminen – ja toisaalta lisääminen – autojen kohtaamisessa voisi olla toimiva ratkaisu ongelmaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, miltä nuo kääntyvät matriisiledit näyttävät vastaantulijan vinkkelistä. Ensin valokeilat kääntyvät sivuille valaisten hyvin tien reunat ja jättäen vastaantulijan kohdalle pimeän kolon. Kun vastaantulija on riittävän lähellä, vasen kaukovalo sammuu kokonaan kohtaamisen ajaksi oikean valaistessa edelleen tien oikeaa reunaa. Vaikuttaa hyvältä, mutta ei aavistustakaan, häikäistyykö vastaantulija silti.
Hyvin toimivaa systeemiä ei vastaantulija huomaa, mutta jonku volvon 15m ennen kohtaamista sammuvasta vasemmasta valosta tulee mieleen että ilman tuotakin kyllä varmasti pärjäisi. Ja mitä merkkejä ne on jotka takana ajaessa ei tiedä käyttäkö pitkiä vai lyhyitä, itse en voi sietää automatiikkaa joka ei sitten toimi täydellisesti.