Vaijerivaihtolavalaite

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

vitosvallu
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 24, 2011 7:39 am
Viesti:

Vaijerivaihtolavalaite

Viesti Kirjoittaja vitosvallu »

Minulla on autossa Laurell LR-132-3 vaihtolavalaitteet. Monenko tonnin laitteet on kysymyksessä ? Ei taida moista pajaa enää olla? Ei oikein jaksa nostaa konelavaa maasta, jossa 13t kaivinkone ajettu melkein lavan sermiin kiinni (puomi takana ja puntti sermiin päin). Systeemin paine 220Bar. (en ole mitannut paljonko hyd. moottoreille tulee painetta). Vaijerikelaus on kahdella hydraulimoottorilla ja samalla akselilla on levyjarru. Levyjarrulle on kaksi paineilmakelloa, mutta vain toiseen on kytketty paine ja siihen tulee paineilma koko ajan huolimatta siitä kelataanko vaijereita sisään tai ulos. Kun en ole asiantuntija kysyisin kuinka tuon tulisi toimia? Olisiko sen toimittava niin, että kun vaijereita kelataan sisään kummallekkaan kellolle ei tule painetta (levyjarru vapaa), vaijereita kelatteassa ulos olisi jonkinlainen paine jarruttamassa, mutta muuten olisi täysi paine molemmissa kelloissa lukitsemassa levyjarrua.
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Vaijerivaihtolavalaite

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Mikä on vaijereiden halkaisija ja onko koukkupäässä niissä vaijerin silmukoissa vielä väriä?
Ford 6610 -88
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vaijerivaihtolavalaite

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

https://ilaurelloy.fi/

Oisiko näiden tekemä?

Millaisessa himmelissä ko.laite on?

Kaksi akselisen auton laite tuskin vetää 13 tonnin kaivuria kyytin. Pitää olla isomman auton laitteet. Ja ainahan voi hieman kikkailla, eli jättää konetta aavistus taaemmas. Ja kun on kyydissä niin sitten siirtää sitä jos tarvii.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
vitosvallu
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 24, 2011 7:39 am
Viesti:

Re: Vaijerivaihtolavalaite

Viesti Kirjoittaja vitosvallu »

16mm:n vaijerit. Kolme akselinen vanhan liiton Scania ja sallittu kokonaismassa sen 26t ja oma massa 9,9t + konelava n. 2t, eli painot pitäisi vielä olla ok. Hydr. pumppu on juuri uusittu (Parker F1-81). Kyllä sen kyytiin saa kun kikkailee, eli jättää koneen lavan takareunaan ja sitten siirtää, mutta teräksinen konelava ja rautatelat, niin tuntuu kuin jäällä olis, eli ei oikein haluais enää kyydissä ollessa siirrellä, mutta jos näin tekee niin pakko on kun pitää saada puomi alemmas että mahtuu siltojen ali...
mh jkl
Viestit: 305
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Re: Vaijerivaihtolavalaite

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

minkälaiset kellot jousijarrukellot vai tavalliset pistävaikka kuva. jousikellossa pitää tulla paine päätimmäiselle kellolle jolloin vapauttaa jarrun ja männänpuoleiselle kun jarruttaa. normikello jarruttaa sitte paineella ja ilman painetta vapauttaa
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vaijerivaihtolavalaite

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Pitäisi nousta jos vaan laitteet on auton mukaan.

Paineet nyt ensin tarkistukseen ja siitä sitten eteenpäin. Jos pumppu on vaihdettu/rempattu ihan jonkun syyn takia, niin systeemissä saattaa olla roskia esim.varoventtiilin välissä.

Jos kaikki on niinkuin kuuluukin niin sitten se vaan on alimittainen. Paineita tietty voi hieman nostaa mutta vasta kun on tietoa että kaikki paikat sen kestää.

Siinä kohtaa kun kaivuri karkaa maan vetovoiman kiihtyvyydellä alamäen suuntaan, niin saattaa olla pieni hetki kun ei juurikaan naurata.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Vaijerivaihtolavalaite

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

16 mm vaijerit kestää 20 tonnia eli niiden puolesta ainakin kestää.
Ford 6610 -88
vitosvallu
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 24, 2011 7:39 am
Viesti:

Re: Vaijerivaihtolavalaite

Viesti Kirjoittaja vitosvallu »

Sori jäi alkuperäisestä viestistä tärkeä tieto pois. Levyjarrulla on ns. "normikellot" jousivoima vapauttaa ja paineilmalla jarruttaa. Tulisiko tuon sitten olla niin kytketty että jarru on aina päällä ja vapaa ainoastaan silloin kun ajetaan vaijereita sisään tai ulos?
Miten toi vaijerien kelaus on muilla merkeillä toteutettu?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 390, Aakku, Bing [Bot], Deippa ja 37 vierailijaa