Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Hawk
Viestit: 177
Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 11:03 pm
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Hawk »

En ymmärrä s/s:n logiikkaa ainakaan omassa vitossa.Jos ajon jälkeen laittaa P:lle ja kässärin päälle niin se sammuttaa auton ja heti starttaa uudestaan vaikka mielestäni järkevämpää olisi pitää auto sammuksissa kunnes vaihde laitetaan taas d:lle.
Onneksi tässäkin saa napista pois.Ei ole minun mieleinen toiminto.
Pataässä
Viestit: 2006
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Jo vuonna 1981 oli omassa kuplassa vm 68 oli moinen ominaisuus, sammui aina risteyksessä. Se oli aikaansa edellä. :D
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Pataässä kirjoitti: La Loka 01, 2022 9:48 pm Jo vuonna 1981 oli omassa kuplassa vm 68 oli moinen ominaisuus, sammui aina risteyksessä. Se oli aikaansa edellä. :D
Ja mulla -75 mallisessa Fiat 128 Spesiaalis….sillä erootuksella jottei meinallu lähtiä lämpöösenä käyntihin :(
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
mauri
Viestit: 6691
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja mauri »

Pataässä kirjoitti: La Loka 01, 2022 9:48 pm Jo vuonna 1981 oli omassa kuplassa vm 68 oli moinen ominaisuus, sammui aina risteyksessä. Se oli aikaansa edellä. :D
Joskus -70 luvulla oli silloisessa Insinööriuutiset lehdessä piirroshahmo professori Tuumivainen. Eräässä stripissä hänen autossaan oli lukkiutumattomat jarrut, aikaansa edellä hänkin.
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Ärsyttävä keksintö joka raivostuttaa joka kerran kun on unohtanut painaa lähtiessä pois päältä ja auto sammuu. Siitä tulee sellainen alitajuinen stressi, kun aina risteykseen tullessa tulee pakottava tarve varmistaa että napin ledi on pimeänä.
Oppii siihen, mutta aina vain enemmän ärsyttää se unohtaminen.
Ferkku
Viestit: 5141
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Kyllähän tuo jossain kaupungin ruuhkassa on ihan hyvä kun auto voi seistä puolet ajasta paikallaan käryyttämässä, mutta maalla toki aivan tarpeeton.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja NH »

EKo kirjoitti: La Loka 01, 2022 7:48 pm
NH kirjoitti: La Loka 01, 2022 4:53 pm Mikäli joku kysyy miksi voimansiirrolle, niin siksi että vaatii kärsivällisyyttä liikennevaloissa odottaa käynnistymistä ja automaatin päällekytkeytymistä, jotta ei nykäise yhtään.
En tiedä olenko sitten niin hidas, mutta minä en onnistu lähtemään niin äkkinäisesti, ettei s/s ehtisi mukaan ilman nykimisiä.
Automaatti on kytkeytynyt päälle ja öljynpaineet pysyy toosassa stopin aikana ihan normaalisti.

Ja siksi pääkaupunkiseudun liikenteessä pääsee 2-5 autoa kerralla vihreistä......
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja NH »

juntunen kirjoitti: La Loka 01, 2022 8:04 pm
NH kirjoitti: La Loka 01, 2022 4:53 pm Epäilyttää lisääntyneet rasitukset, niin voimansiirrolle, startille kuin moottorillekin, vaikka sähköpumppu pitää yllä öljynpainetta muutaman kymmenen sekunttia sammutuksen jälkeen.
Tuo sähköinen öljypumpouhan on kätevä, saisko sillä täytettyä öljynsuodattimen ja öljykanavat öljynvaihdon jälkeen? Pakkasillakin kätevä kun pumppaa öljyt laakereille ennenkuin kone pyörähtää.
Lisänä on varmaa kuitenkin myös voideltavan moottorin pyörittämä öljypumppu?
Riittää kun virrat laittaa päälle, niin pienen pieni sähkömoottorin ääni on kuultavissa.
Poistaa jo 80-luvulta henkilöautoturbojen alkuvaiheessa havaitun ongelman puutteellisesta turbon voitelusta, mikäli moottori sammutetaan liian nopeasti kovan kuormituksen jälkeen.
On ollut käsittääkseni satunnaisesti eri valmistajien käytössä ko aikakaudesta lähtien, mutta nyt start/stop-kautena lienee olennainen osa järjestelmää. Varmaankin vähentää myös öljynpaineen laskua koko moottorissa lyhyen sammutuksen aikana.
MF165SMP
Viestit: 658
Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja MF165SMP »

Ei rouvan autossa mitään viivettä ole kun lähtee valoista. Jalka pois jarrulta niin käynnistyy ennen kun tossu on siirtynyt kaasulle, eikä automaatti mitää rytkäytä. Minkä merkkisiä on nuo huonosti toimivat s/s systeemin autot? Meil on puolenkytävuotias Astra.

Ainoo mitä on oppinut tekemään toisin: kun pysähtyy jäädäkseen, automatiikka sammuttaa moottorin ja silloin pitää ite painaa nappulaa että nyt seis tykkänään. Jos siirtää vaihteen p-asentoon, moottori käynnistyy, samoin jos irroittaa turvavyön, moottori käynnistyy. Siis ajoasennossa sammutetaan ja sit vast vaihde parkkiasentoon.

Hyvä systeemi kaiken kaikkiaan.
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

työ pakussa tuo ärsyttävyys. oppinu ja et aina painaa pois päältä ku starttaa. eka akku kesti 3v sit ei kestäny enää webastoa, työkaveril halvaantu pihaan auto. tuli ajosta ja kun piti lähteä niin startti rikki. et ei ne mitään ikuisia oo. kiva ku tekee valoihin tuon että startti hajoo.. ilmastointi pysähtyy kesähelteil niin muutamat punaset ku vartut niin kuuma tulee jne.. täysin turha keksintö. ei nyky auto juuri kärytä vaik kävis aina.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Jhr
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Helmi 26, 2020 7:08 pm
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Jhr »

Ilmeisesti noita hyvin ja huonosti toteutettuja. Skodassa ei oikein kiinnitä koko toimintaan edes huomiota. Käynnistyminenkin tapahtuu jo, kun edellä oleva auto liikahtaa. Eli ennen kuin edes ehtii ajatella liikkeellelähtöä.
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja simppa »

Tosi näppärä systeemi.Kylmällä autolla liikennevaloihin niin puhaltaa kylmää ilmaa ihan niinkuin ei olisi riittävän kylmä valmiiksi.Eberi ei tunnu kykenevän kesää tekemään.
MF165SMP
Viestit: 658
Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja MF165SMP »

simppa kirjoitti: Su Loka 02, 2022 8:25 pm Tosi näppärä systeemi.Kylmällä autolla liikennevaloihin niin puhaltaa kylmää ilmaa ihan niinkuin ei olisi riittävän kylmä valmiiksi.Eberi ei tunnu kykenevän kesää tekemään.
Taitaa toteutuksessa olla tosiaan eroja eri automerkkien välillä. Jhr kanssa samaa mieltä, ettei juurikaan hoksaa koko systeemiä ja simpan autossa lämmityksen (ja ilmastoinnin) osalta on eri toteutus kuin Opelilla. Siinä nääs auto-stop ajan puhaltimet menevät pois päältä, eli ei lämmitä eikä jäähdytä eikä myöskään puhalla kylmää ilmaa. Eipä tuo ole ongelma ollut, mutta toisaalta en pääosin ajakaan kaupunkiruuhkassa, jossa tuo voisi olla henkilökohtaista mukavuutta haittaava ominaisuus. Toisaalta, kaupunkiruuhkassa saavutetaan paras säästö joten kakspiippunen juttu - luulisin?

Mut, tos rouvan Astrassa, vaik on bensakoneella, on myös eberi tai muu polttoainelämmitin, eikä se se ole stop&start riippuvainen, joten kylmä auto kyllä lämpenee vaikka s/s sammuttaisi moottorin tai moottorijarrutus estäisi polttoaineen syötön koneeseen.
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Aakku »

MF165SMP kirjoitti: Su Loka 02, 2022 8:56 pm Taitaa toteutuksessa olla tosiaan eroja eri automerkkien välillä. Jhr kanssa samaa mieltä, ettei juurikaan hoksaa koko systeemiä ja simpan autossa lämmityksen (ja ilmastoinnin) osalta on eri toteutus kuin Opelilla. Siinä nääs auto-stop ajan puhaltimet menevät pois päältä, eli ei lämmitä eikä jäähdytä eikä myöskään puhalla kylmää ilmaa. Eipä tuo ole ongelma ollut, mutta toisaalta en pääosin ajakaan kaupunkiruuhkassa, jossa tuo voisi olla henkilökohtaista mukavuutta haittaava ominaisuus. Toisaalta, kaupunkiruuhkassa saavutetaan paras säästö joten kakspiippunen juttu - luulisin?
Mulla on lämpötilatunnistin. Kylmää moottoria ei järjestelmä sammuta ja kovilla pakkasilla ei sammuta edes lämmennyttä moottoria. Käsittääkseni on paljon muitakin parametrejä. Vaikkapa kova muu virrankulutus paikallaan ollessa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja tane II »

Minusta tuollaisessa S/S-autossa pitäisi olla startti kiinteästi kampiakselilla, siis vauhtipyörässä, ei mitään bendixejä ja kuluvia osia!

Tuommonen startti/laturi oli NSU Prinzissä, varmaan on joissain muissakin käytetty.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

tane II kirjoitti: Su Loka 02, 2022 9:16 pm Minusta tuollaisessa S/S-autossa pitäisi olla startti kiinteästi kampiakselilla, siis vauhtipyörässä, ei mitään bendixejä ja kuluvia osia!

Tuommonen startti/laturi oli NSU Prinzissä, varmaan on joissain muissakin käytetty.
Eikös jossain Volkkarissa vauhtipyörä oo osa starttia? Jostain oon muistaakseni lukenut…
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja zukka »

Aakku kirjoitti: Su Loka 02, 2022 9:02 pm
MF165SMP kirjoitti: Su Loka 02, 2022 8:56 pm Taitaa toteutuksessa olla tosiaan eroja eri automerkkien välillä. Jhr kanssa samaa mieltä, ettei juurikaan hoksaa koko systeemiä ja simpan autossa lämmityksen (ja ilmastoinnin) osalta on eri toteutus kuin Opelilla. Siinä nääs auto-stop ajan puhaltimet menevät pois päältä, eli ei lämmitä eikä jäähdytä eikä myöskään puhalla kylmää ilmaa. Eipä tuo ole ongelma ollut, mutta toisaalta en pääosin ajakaan kaupunkiruuhkassa, jossa tuo voisi olla henkilökohtaista mukavuutta haittaava ominaisuus. Toisaalta, kaupunkiruuhkassa saavutetaan paras säästö joten kakspiippunen juttu - luulisin?
Mulla on lämpötilatunnistin. Kylmää moottoria ei järjestelmä sammuta ja kovilla pakkasilla ei sammuta edes lämmennyttä moottoria. Käsittääkseni on paljon muitakin parametrejä. Vaikkapa kova muu virrankulutus paikallaan ollessa.
Sama homma omassakin.
Kylmä kone ei sammu. Joskus seurailin niin suostui vasta normaalissa lämpötilassa ollessaan sammumaan kovalla pakkasella.
Kesälläkään ei sammu ainakaan 3-4km kohdalla vielä.

Tuo kun on manuaali niin vaatii että auto on vapaalla, kytkin ylhäällä ja jarru pohjassa että sammuu.
Käynnistyy kun painaa kytkintä. Paitsi,jos käytät sammuksissa ollessa jarrun ylhäällä tai avaat oven niin mittaristoon tulee käsky käynnistää manuaalisesti. Eli jarru pidettävä pohjassa koko ajan.

Pidän yleensä ykkösen päällä valoissa joten ei sammuile.
Ehkä 20-30 kertaa sammunut vuoden aikana, puolet kerroista kotiin tullessa juuri ennen auton sammutusta.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Matsikka kirjoitti: Su Loka 02, 2022 9:21 pm
tane II kirjoitti: Su Loka 02, 2022 9:16 pm Minusta tuollaisessa S/S-autossa pitäisi olla startti kiinteästi kampiakselilla, siis vauhtipyörässä, ei mitään bendixejä ja kuluvia osia!

Tuommonen startti/laturi oli NSU Prinzissä, varmaan on joissain muissakin käytetty.
Eikös jossain Volkkarissa vauhtipyörä oo osa starttia? Jostain oon muistaakseni lukenut…
Pösössä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Mulla Pösössä ja muissakin ranskan dieseleissä on kaksi starttia. Normaali starttimoottori avaimella, tai napilla käynnistämiseen. Liikenteessä sitten laturilta käynnistys hihnan välityksellä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Mitä mieltä Stop & Start toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Jiitek kirjoitti: Su Loka 02, 2022 9:33 pm
Matsikka kirjoitti: Su Loka 02, 2022 9:21 pm
tane II kirjoitti: Su Loka 02, 2022 9:16 pm Minusta tuollaisessa S/S-autossa pitäisi olla startti kiinteästi kampiakselilla, siis vauhtipyörässä, ei mitään bendixejä ja kuluvia osia!

Tuommonen startti/laturi oli NSU Prinzissä, varmaan on joissain muissakin käytetty.
Eikös jossain Volkkarissa vauhtipyörä oo osa starttia? Jostain oon muistaakseni lukenut…
Pösössä.
No, muistin väärin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 50 vierailijaa