Hydrauliikan paineen alentaminen
-
- Viestit: 560
- Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Hydrauliikan paineen alentaminen
Tuossa omatekemässä metsäkuormaimessa tuntuu olevan käännössä voimaa vähän turhankin paljon muuhun kuormaimeen nähden.
Kääntö otettu 650 hiabista.
Venttiilipöydältä säädetty menemään 200bar paine kuormaajalle, käännölle pitäis saada alennettua ettei särje paikkoja ja vanhoja sylinterin tiivisteitä.. kääntö muuten on sopivan hidas, varmaan 100bar olis sopivampi paine.
Paineenalennusventtiili vai paineenrajoitusventtiili? Ja saako näillä molempia suuntia hidastettua, vai täytyykö molemmille laittaa omat?
Erillinen tankkilinja täytyy varmaan tehdä jokatapauksessa.
Kääntö otettu 650 hiabista.
Venttiilipöydältä säädetty menemään 200bar paine kuormaajalle, käännölle pitäis saada alennettua ettei särje paikkoja ja vanhoja sylinterin tiivisteitä.. kääntö muuten on sopivan hidas, varmaan 100bar olis sopivampi paine.
Paineenalennusventtiili vai paineenrajoitusventtiili? Ja saako näillä molempia suuntia hidastettua, vai täytyykö molemmille laittaa omat?
Erillinen tankkilinja täytyy varmaan tehdä jokatapauksessa.
-
- Viestit: 4367
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Paineenrajoitusventtiilit molemmille suunnille, muuten koko järjestelmäpaine romahtaa kun kääntää
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 2026
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Kävisikö tuollainen. https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote ... XQQAvD_BwE
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 560
- Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Tuohon ilmeisesti ei tarvitse erillistä tankkilinjaa, riittää vaan että laittaa letkut tuohon ja tuosta sylintereihin?Paalari kirjoitti: ↑To Syys 29, 2022 10:01 pm Kävisikö tuollainen. https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote ... XQQAvD_BwE
-
- Viestit: 6364
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Säädettävät vastusvastaventtiilit molempiin suuntiin.
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuott ... enttiilit/
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuott ... enttiilit/
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Tässä tapauksessa haluttiin rajoittaa painetta, ei onnistu noillaTalumees kirjoitti: ↑Pe Syys 30, 2022 6:08 am Säädettävät vastusvastaventtiilit molempiin suuntiin.
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuott ... enttiilit/
-
- Viestit: 5778
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Kääntö kyllä kestää, mutta muun puomiston vuoksi sitä voi tietysti rajoittaa. Alkuperäinen paine on 160bar.Heka kirjoitti: ↑To Syys 29, 2022 9:52 pm Tuossa omatekemässä metsäkuormaimessa tuntuu olevan käännössä voimaa vähän turhankin paljon muuhun kuormaimeen nähden.
Kääntö otettu 650 hiabista.
Venttiilipöydältä säädetty menemään 200bar paine kuormaajalle, käännölle pitäis saada alennettua ettei särje paikkoja ja vanhoja sylinterin tiivisteitä.. kääntö muuten on sopivan hidas, varmaan 100bar olis sopivampi paine.
Paineenalennusventtiili vai paineenrajoitusventtiili? Ja saako näillä molempia suuntia hidastettua, vai täytyykö molemmille laittaa omat?
Erillinen tankkilinja täytyy varmaan tehdä jokatapauksessa.
Hyvin tuntuu kestävän 200bar painettakin, Hiabin pöydässä sinetti paikoillaan, mutta ylipaineventtiili ei ilmeisesti toimi.
Käännön tiivisteitä rassaa putkien ruostuminen, jos kääntöä suojaava kumihetula on ollut rikki. Rasvaa sinne mahtui joku 4 kiloa ja on syytä olla täynnä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 560
- Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Kuormaimessa ei oikeastaan ole muuta hiabia kuin tuo kääntö ja puolet pystytolpasta. Ajattelin muun kuormaimen kestävyyttä jos sitä vahingossa vänkää liikaa sivulle, voima kyllä riittää pienemmälläkin paineella. Käännön putket oli todella tiukassa, ei irronneet pienellä yrittämällä kun ajattelin rakentaessa purkaa ja puhdistaa niitä, annoin sitten olla..TunturiPappa kirjoitti: ↑Pe Syys 30, 2022 11:27 amKääntö kyllä kestää, mutta muun puomiston vuoksi sitä voi tietysti rajoittaa. Alkuperäinen paine on 160bar.Heka kirjoitti: ↑To Syys 29, 2022 9:52 pm Tuossa omatekemässä metsäkuormaimessa tuntuu olevan käännössä voimaa vähän turhankin paljon muuhun kuormaimeen nähden.
Kääntö otettu 650 hiabista.
Venttiilipöydältä säädetty menemään 200bar paine kuormaajalle, käännölle pitäis saada alennettua ettei särje paikkoja ja vanhoja sylinterin tiivisteitä.. kääntö muuten on sopivan hidas, varmaan 100bar olis sopivampi paine.
Paineenalennusventtiili vai paineenrajoitusventtiili? Ja saako näillä molempia suuntia hidastettua, vai täytyykö molemmille laittaa omat?
Erillinen tankkilinja täytyy varmaan tehdä jokatapauksessa.
Hyvin tuntuu kestävän 200bar painettakin, Hiabin pöydässä sinetti paikoillaan, mutta ylipaineventtiili ei ilmeisesti toimi.
Käännön tiivisteitä rassaa putkien ruostuminen, jos kääntöä suojaava kumihetula on ollut rikki. Rasvaa sinne mahtui joku 4 kiloa ja on syytä olla täynnä.
-
- Viestit: 1588
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
https://www.ep-hydrauliikka.fi/tuote/ka ... 7a0ad2dace
Juu kaksoispaineenrajoitusventtiili toimii tässä tapauksessa ihan letkujen välissäkin.
Mutta jos sylinterin tilavuus en erilainen eri suuntiin niin silloin tarvitsee kaksi erillistä tankkilinjalla varustettua venttiiliä.
Juu kaksoispaineenrajoitusventtiili toimii tässä tapauksessa ihan letkujen välissäkin.
Mutta jos sylinterin tilavuus en erilainen eri suuntiin niin silloin tarvitsee kaksi erillistä tankkilinjalla varustettua venttiiliä.
-
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Kyllähän siitä toisesta (paineettomasta ) linjasta on suuntaventtiilin kautta tankkilinja auki jonne painerajan läpi tuleva ylimääräinen öljy pääsee ja erilliset paluulinjat ovat turhat sylinterien koosta riippumatta.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
-
- Viestit: 5778
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Siinä vielä oma hauskuutensa jos joku edellinen asentaja on mennyt nylppäämään ne topruuvit, tai on "varmistettu" hitsillä.Heka kirjoitti: ↑Pe Syys 30, 2022 1:06 pm
Kuormaimessa ei oikeastaan ole muuta hiabia kuin tuo kääntö ja puolet pystytolpasta. Ajattelin muun kuormaimen kestävyyttä jos sitä vahingossa vänkää liikaa sivulle, voima kyllä riittää pienemmälläkin paineella. Käännön putket oli todella tiukassa, ei irronneet pienellä yrittämällä kun ajattelin rakentaessa purkaa ja puhdistaa niitä, annoin sitten olla..
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Joskus jouduin taistelemaan noiden Hiabin putkien kanssa, taisivat olla 550:siä, mulla oli niitä kaksi kappaletta. Toisesta pullahti toinen putki pihalle kun kierteet petti, vara-osa Hiabista meni toinen putki lommoon, kun kuumentamalla ja kahden metrin jatkoilla varustetuilla putkitongeilla koitettiin avata, toisen putken sain ehjänä irti, kun löin sopivan 12-kulma hylsyn siihen putken päässä olevaan neliskanttiseen kohoumaan ja paukutin 1" pulttikoneella putken irti. Kasaus piti tehdä hitsaamalla, kun ei tornin tyvessä ollut enää kierteitä, hitsasin vielä sitten 20mm paksu ja n.100mm leveän latan putken toisesta päästä Hiabin runkoon, niin pysyi putki pesässään. Sylinteriputkien sivuille laitetuilla kierretangoillahan noita näkee joskus varmistellun, ilmeisen yleistä että kierteet proppaa vanhemmiten, etenkin jos useammin joutuu availemaan ja meneekin vähän vika jengalle.TunturiPappa kirjoitti: ↑Pe Syys 30, 2022 8:37 pmSiinä vielä oma hauskuutensa jos joku edellinen asentaja on mennyt nylppäämään ne topruuvit, tai on "varmistettu" hitsillä.Heka kirjoitti: ↑Pe Syys 30, 2022 1:06 pm
Kuormaimessa ei oikeastaan ole muuta hiabia kuin tuo kääntö ja puolet pystytolpasta. Ajattelin muun kuormaimen kestävyyttä jos sitä vahingossa vänkää liikaa sivulle, voima kyllä riittää pienemmälläkin paineella. Käännön putket oli todella tiukassa, ei irronneet pienellä yrittämällä kun ajattelin rakentaessa purkaa ja puhdistaa niitä, annoin sitten olla..
-
- Viestit: 1588
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Mutta kun joissain tapauksissa se suuntaventtiilin kara voi olla keskiasennossakin kun riuhdontaa suorittaa muilla liikkeillä... (Esim. Kun vetää puuta lähemmäs niin siinä tulee joskus aika rankkoja sivuvääntöjä.) Ja sama juttu pätee myös muihin hydraulisiin toimintoihin.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Just tommonen. Suojaa muutenkin.Juhnu kirjoitti: ↑Pe Syys 30, 2022 2:25 pm https://www.ep-hydrauliikka.fi/tuote/ka ... 7a0ad2dace
Juu kaksoispaineenrajoitusventtiili toimii tässä tapauksessa ihan letkujen välissäkin.
Mutta jos sylinterin tilavuus en erilainen eri suuntiin niin silloin tarvitsee kaksi erillistä tankkilinjalla varustettua venttiiliä.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 1588
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Suojaa tässä tapauksessa kaikissa tilanteissa missä hydrauliikalla tapahtuvaa suojausta tarvitaan.Bj Andy kirjoitti: ↑La Loka 01, 2022 3:55 pmJust tommonen. Suojaa muutenkin.Juhnu kirjoitti: ↑Pe Syys 30, 2022 2:25 pm https://www.ep-hydrauliikka.fi/tuote/ka ... 7a0ad2dace
Juu kaksoispaineenrajoitusventtiili toimii tässä tapauksessa ihan letkujen välissäkin.
Mutta jos sylinterin tilavuus en erilainen eri suuntiin niin silloin tarvitsee kaksi erillistä tankkilinjalla varustettua venttiiliä.
Mutta esim. Takalanan hydraulikäännössä ei toimi. Syystä että sylinterin varren ja männän puolen tilavuudet ovat erit....
-
- Viestit: 10725
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Eli ylipaine pitää päästää tankkiliitäntään, koska pelkkä sylinterin eri puolien yhdistäminen ylipaineessa ei voi toimia.Juhnu kirjoitti: ↑La Loka 01, 2022 7:16 pmSuojaa tässä tapauksessa kaikissa tilanteissa missä hydrauliikalla tapahtuvaa suojausta tarvitaan.Bj Andy kirjoitti: ↑La Loka 01, 2022 3:55 pmJust tommonen. Suojaa muutenkin.Juhnu kirjoitti: ↑Pe Syys 30, 2022 2:25 pm https://www.ep-hydrauliikka.fi/tuote/ka ... 7a0ad2dace
Juu kaksoispaineenrajoitusventtiili toimii tässä tapauksessa ihan letkujen välissäkin.
Mutta jos sylinterin tilavuus en erilainen eri suuntiin niin silloin tarvitsee kaksi erillistä tankkilinjalla varustettua venttiiliä.
Mutta esim. Takalanan hydraulikäännössä ei toimi. Syystä että sylinterin varren ja männän puolen tilavuudet ovat erit....
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 1588
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Kyllä se toimii kunhan ne liikkeen sylintereiden molemmat puoliskot ovat saman kokoisia tai jos ylipaine tehdään venttiilissä sen liikkeen vipua vääntämällä.jiipee kirjoitti: ↑La Loka 01, 2022 7:57 pmEli ylipaine pitää päästää tankkiliitäntään, koska pelkkä sylinterin eri puolien yhdistäminen ylipaineessa ei voi toimia.Juhnu kirjoitti: ↑La Loka 01, 2022 7:16 pmSuojaa tässä tapauksessa kaikissa tilanteissa missä hydrauliikalla tapahtuvaa suojausta tarvitaan.Bj Andy kirjoitti: ↑La Loka 01, 2022 3:55 pmJust tommonen. Suojaa muutenkin.Juhnu kirjoitti: ↑Pe Syys 30, 2022 2:25 pm https://www.ep-hydrauliikka.fi/tuote/ka ... 7a0ad2dace
Juu kaksoispaineenrajoitusventtiili toimii tässä tapauksessa ihan letkujen välissäkin.
Mutta jos sylinterin tilavuus en erilainen eri suuntiin niin silloin tarvitsee kaksi erillistä tankkilinjalla varustettua venttiiliä.
Mutta esim. Takalanan hydraulikäännössä ei toimi. Syystä että sylinterin varren ja männän puolen tilavuudet ovat erit....
Mutta tavallinen yksittäinen 2-toiminen sylinteri ja mekaniikan kautta tuleva ylipainetilanne = jotain särkyy.
Kuten yllä oli jo mainittu -> kun liikettä "ajetaan" venttiilillä niin toiselta puolen on yhteys paluuseen jolloin ylimääräinen öljy pääsee sinne. Tai jos sylinterin puoliskot ovat saman kokoiset niin öljy vaihtaa puolelta toiselle (puomi myötää sivusuunnassa)
-
- Viestit: 560
- Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Hydrauliikan paineen alentaminen
Nyt on tilattu tuollainen kaksoispaineenrajoitusventtiili, ehkä jo vkl pääsee asentamaan ja testaamaan.
Kiitos kaikille taas avusta
Kiitos kaikille taas avusta
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Mauri Tähkä, RS, zapoizh ja 49 vierailijaa