Hydrauliikan paineen alentaminen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Heka
Viestit: 560
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Heka »

Tuossa omatekemässä metsäkuormaimessa tuntuu olevan käännössä voimaa vähän turhankin paljon muuhun kuormaimeen nähden.
Kääntö otettu 650 hiabista.

Venttiilipöydältä säädetty menemään 200bar paine kuormaajalle, käännölle pitäis saada alennettua ettei särje paikkoja ja vanhoja sylinterin tiivisteitä.. kääntö muuten on sopivan hidas, varmaan 100bar olis sopivampi paine.

Paineenalennusventtiili vai paineenrajoitusventtiili? Ja saako näillä molempia suuntia hidastettua, vai täytyykö molemmille laittaa omat?
Erillinen tankkilinja täytyy varmaan tehdä jokatapauksessa.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Paineenrajoitusventtiilit molemmille suunnille, muuten koko järjestelmäpaine romahtaa kun kääntää
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Paalari
Viestit: 2026
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Heka
Viestit: 560
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Heka »

Paalari kirjoitti: To Syys 29, 2022 10:01 pm Kävisikö tuollainen. https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote ... XQQAvD_BwE
Tuohon ilmeisesti ei tarvitse erillistä tankkilinjaa, riittää vaan että laittaa letkut tuohon ja tuosta sylintereihin?
Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Säädettävät vastusvastaventtiilit molempiin suuntiin.
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuott ... enttiilit/
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Tuppisuu
Viestit: 458
Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Tuppisuu »

Talumees kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 6:08 am Säädettävät vastusvastaventtiilit molempiin suuntiin.
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuott ... enttiilit/
Tässä tapauksessa haluttiin rajoittaa painetta, ei onnistu noilla
TunturiPappa
Viestit: 5778
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Heka kirjoitti: To Syys 29, 2022 9:52 pm Tuossa omatekemässä metsäkuormaimessa tuntuu olevan käännössä voimaa vähän turhankin paljon muuhun kuormaimeen nähden.
Kääntö otettu 650 hiabista.

Venttiilipöydältä säädetty menemään 200bar paine kuormaajalle, käännölle pitäis saada alennettua ettei särje paikkoja ja vanhoja sylinterin tiivisteitä.. kääntö muuten on sopivan hidas, varmaan 100bar olis sopivampi paine.

Paineenalennusventtiili vai paineenrajoitusventtiili? Ja saako näillä molempia suuntia hidastettua, vai täytyykö molemmille laittaa omat?
Erillinen tankkilinja täytyy varmaan tehdä jokatapauksessa.
Kääntö kyllä kestää, mutta muun puomiston vuoksi sitä voi tietysti rajoittaa. Alkuperäinen paine on 160bar.
Hyvin tuntuu kestävän 200bar painettakin, Hiabin pöydässä sinetti paikoillaan, mutta ylipaineventtiili ei ilmeisesti toimi.

Käännön tiivisteitä rassaa putkien ruostuminen, jos kääntöä suojaava kumihetula on ollut rikki. Rasvaa sinne mahtui joku 4 kiloa ja on syytä olla täynnä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Heka
Viestit: 560
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Heka »

TunturiPappa kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 11:27 am
Heka kirjoitti: To Syys 29, 2022 9:52 pm Tuossa omatekemässä metsäkuormaimessa tuntuu olevan käännössä voimaa vähän turhankin paljon muuhun kuormaimeen nähden.
Kääntö otettu 650 hiabista.

Venttiilipöydältä säädetty menemään 200bar paine kuormaajalle, käännölle pitäis saada alennettua ettei särje paikkoja ja vanhoja sylinterin tiivisteitä.. kääntö muuten on sopivan hidas, varmaan 100bar olis sopivampi paine.

Paineenalennusventtiili vai paineenrajoitusventtiili? Ja saako näillä molempia suuntia hidastettua, vai täytyykö molemmille laittaa omat?
Erillinen tankkilinja täytyy varmaan tehdä jokatapauksessa.
Kääntö kyllä kestää, mutta muun puomiston vuoksi sitä voi tietysti rajoittaa. Alkuperäinen paine on 160bar.
Hyvin tuntuu kestävän 200bar painettakin, Hiabin pöydässä sinetti paikoillaan, mutta ylipaineventtiili ei ilmeisesti toimi.

Käännön tiivisteitä rassaa putkien ruostuminen, jos kääntöä suojaava kumihetula on ollut rikki. Rasvaa sinne mahtui joku 4 kiloa ja on syytä olla täynnä.
Kuormaimessa ei oikeastaan ole muuta hiabia kuin tuo kääntö ja puolet pystytolpasta. Ajattelin muun kuormaimen kestävyyttä jos sitä vahingossa vänkää liikaa sivulle, voima kyllä riittää pienemmälläkin paineella. Käännön putket oli todella tiukassa, ei irronneet pienellä yrittämällä kun ajattelin rakentaessa purkaa ja puhdistaa niitä, annoin sitten olla..
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

https://www.ep-hydrauliikka.fi/tuote/ka ... 7a0ad2dace
Juu kaksoispaineenrajoitusventtiili toimii tässä tapauksessa ihan letkujen välissäkin.
Mutta jos sylinterin tilavuus en erilainen eri suuntiin niin silloin tarvitsee kaksi erillistä tankkilinjalla varustettua venttiiliä.
ch
Viestit: 1500
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja ch »

Kyllähän siitä toisesta (paineettomasta ) linjasta on suuntaventtiilin kautta tankkilinja auki jonne painerajan läpi tuleva ylimääräinen öljy pääsee ja erilliset paluulinjat ovat turhat sylinterien koosta riippumatta.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
TunturiPappa
Viestit: 5778
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Heka kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 1:06 pm
Kuormaimessa ei oikeastaan ole muuta hiabia kuin tuo kääntö ja puolet pystytolpasta. Ajattelin muun kuormaimen kestävyyttä jos sitä vahingossa vänkää liikaa sivulle, voima kyllä riittää pienemmälläkin paineella. Käännön putket oli todella tiukassa, ei irronneet pienellä yrittämällä kun ajattelin rakentaessa purkaa ja puhdistaa niitä, annoin sitten olla..
Siinä vielä oma hauskuutensa jos joku edellinen asentaja on mennyt nylppäämään ne topruuvit, tai on "varmistettu" hitsillä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
SPS1975
Viestit: 2240
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

TunturiPappa kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 8:37 pm
Heka kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 1:06 pm
Kuormaimessa ei oikeastaan ole muuta hiabia kuin tuo kääntö ja puolet pystytolpasta. Ajattelin muun kuormaimen kestävyyttä jos sitä vahingossa vänkää liikaa sivulle, voima kyllä riittää pienemmälläkin paineella. Käännön putket oli todella tiukassa, ei irronneet pienellä yrittämällä kun ajattelin rakentaessa purkaa ja puhdistaa niitä, annoin sitten olla..
Siinä vielä oma hauskuutensa jos joku edellinen asentaja on mennyt nylppäämään ne topruuvit, tai on "varmistettu" hitsillä.
Joskus jouduin taistelemaan noiden Hiabin putkien kanssa, taisivat olla 550:siä, mulla oli niitä kaksi kappaletta. Toisesta pullahti toinen putki pihalle kun kierteet petti, vara-osa Hiabista meni toinen putki lommoon, kun kuumentamalla ja kahden metrin jatkoilla varustetuilla putkitongeilla koitettiin avata, toisen putken sain ehjänä irti, kun löin sopivan 12-kulma hylsyn siihen putken päässä olevaan neliskanttiseen kohoumaan ja paukutin 1" pulttikoneella putken irti. Kasaus piti tehdä hitsaamalla, kun ei tornin tyvessä ollut enää kierteitä, hitsasin vielä sitten 20mm paksu ja n.100mm leveän latan putken toisesta päästä Hiabin runkoon, niin pysyi putki pesässään. Sylinteriputkien sivuille laitetuilla kierretangoillahan noita näkee joskus varmistellun, ilmeisen yleistä että kierteet proppaa vanhemmiten, etenkin jos useammin joutuu availemaan ja meneekin vähän vika jengalle.
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

ch kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 4:52 pm Kyllähän siitä toisesta (paineettomasta ) linjasta on suuntaventtiilin kautta tankkilinja auki jonne painerajan läpi tuleva ylimääräinen öljy pääsee ja erilliset paluulinjat ovat turhat sylinterien koosta riippumatta.
Mutta kun joissain tapauksissa se suuntaventtiilin kara voi olla keskiasennossakin kun riuhdontaa suorittaa muilla liikkeillä... (Esim. Kun vetää puuta lähemmäs niin siinä tulee joskus aika rankkoja sivuvääntöjä.) Ja sama juttu pätee myös muihin hydraulisiin toimintoihin.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Juhnu kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 2:25 pm https://www.ep-hydrauliikka.fi/tuote/ka ... 7a0ad2dace
Juu kaksoispaineenrajoitusventtiili toimii tässä tapauksessa ihan letkujen välissäkin.
Mutta jos sylinterin tilavuus en erilainen eri suuntiin niin silloin tarvitsee kaksi erillistä tankkilinjalla varustettua venttiiliä.
Just tommonen. Suojaa muutenkin.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Bj Andy kirjoitti: La Loka 01, 2022 3:55 pm
Juhnu kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 2:25 pm https://www.ep-hydrauliikka.fi/tuote/ka ... 7a0ad2dace
Juu kaksoispaineenrajoitusventtiili toimii tässä tapauksessa ihan letkujen välissäkin.
Mutta jos sylinterin tilavuus en erilainen eri suuntiin niin silloin tarvitsee kaksi erillistä tankkilinjalla varustettua venttiiliä.
Just tommonen. Suojaa muutenkin.
Suojaa tässä tapauksessa kaikissa tilanteissa missä hydrauliikalla tapahtuvaa suojausta tarvitaan.

Mutta esim. Takalanan hydraulikäännössä ei toimi. Syystä että sylinterin varren ja männän puolen tilavuudet ovat erit....
jiipee
Viestit: 10725
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Juhnu kirjoitti: La Loka 01, 2022 7:16 pm
Bj Andy kirjoitti: La Loka 01, 2022 3:55 pm
Juhnu kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 2:25 pm https://www.ep-hydrauliikka.fi/tuote/ka ... 7a0ad2dace
Juu kaksoispaineenrajoitusventtiili toimii tässä tapauksessa ihan letkujen välissäkin.
Mutta jos sylinterin tilavuus en erilainen eri suuntiin niin silloin tarvitsee kaksi erillistä tankkilinjalla varustettua venttiiliä.
Just tommonen. Suojaa muutenkin.
Suojaa tässä tapauksessa kaikissa tilanteissa missä hydrauliikalla tapahtuvaa suojausta tarvitaan.

Mutta esim. Takalanan hydraulikäännössä ei toimi. Syystä että sylinterin varren ja männän puolen tilavuudet ovat erit....
Eli ylipaine pitää päästää tankkiliitäntään, koska pelkkä sylinterin eri puolien yhdistäminen ylipaineessa ei voi toimia.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

jiipee kirjoitti: La Loka 01, 2022 7:57 pm
Juhnu kirjoitti: La Loka 01, 2022 7:16 pm
Bj Andy kirjoitti: La Loka 01, 2022 3:55 pm
Juhnu kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 2:25 pm https://www.ep-hydrauliikka.fi/tuote/ka ... 7a0ad2dace
Juu kaksoispaineenrajoitusventtiili toimii tässä tapauksessa ihan letkujen välissäkin.
Mutta jos sylinterin tilavuus en erilainen eri suuntiin niin silloin tarvitsee kaksi erillistä tankkilinjalla varustettua venttiiliä.
Just tommonen. Suojaa muutenkin.
Suojaa tässä tapauksessa kaikissa tilanteissa missä hydrauliikalla tapahtuvaa suojausta tarvitaan.

Mutta esim. Takalanan hydraulikäännössä ei toimi. Syystä että sylinterin varren ja männän puolen tilavuudet ovat erit....
Eli ylipaine pitää päästää tankkiliitäntään, koska pelkkä sylinterin eri puolien yhdistäminen ylipaineessa ei voi toimia.
Kyllä se toimii kunhan ne liikkeen sylintereiden molemmat puoliskot ovat saman kokoisia tai jos ylipaine tehdään venttiilissä sen liikkeen vipua vääntämällä.
Mutta tavallinen yksittäinen 2-toiminen sylinteri ja mekaniikan kautta tuleva ylipainetilanne = jotain särkyy.

Kuten yllä oli jo mainittu -> kun liikettä "ajetaan" venttiilillä niin toiselta puolen on yhteys paluuseen jolloin ylimääräinen öljy pääsee sinne. Tai jos sylinterin puoliskot ovat saman kokoiset niin öljy vaihtaa puolelta toiselle (puomi myötää sivusuunnassa)
Heka
Viestit: 560
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hydrauliikan paineen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Heka »

Nyt on tilattu tuollainen kaksoispaineenrajoitusventtiili, ehkä jo vkl pääsee asentamaan ja testaamaan.
Kiitos kaikille taas avusta :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Mauri Tähkä, RS, zapoizh ja 49 vierailijaa