Niin, siihen D+ napaan sen lampun antaman herätysjännitteen pitää mennäkin.MF265 kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 11:25 amNyt on näin kytketty. Ei ollu ihan noin, merkkivalo tais olla D+ johtimen välissä. Nyt kyllä merkkivalo syttyy, mutta ei sammu kun laittaa pyörimään eikä tule jännitettä kun n. 13 volttia. Hiilet näytti olevan kunnossa.mauri kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 8:37 pm Nämä yhteydet pitää olla:
- laturin runko (D-) ---> akun miinusnapa, saa olla vähintäin 6 mm2 tai paksumpi johdin
- laturin B+ napa ---> akun plusnapa, myös paksu johdin
- B+ (tai akun plus) navasta (virtakytkimen kautta) ---> latauksen merkkivalolle
- merkkivalon toisesta navasta ---> laturin D+ navalle
- laturin D+ navasta ---> säätimen D+ napaan
- säätimen DF navasta ---> laturin DF napaan
- laturin rungosta (D- napa) ---> säätimen D- napaan
Ovatko kaikki irralliseen säätimeen menevien johtojen liitokset kunnollisia? Laturin magnetointivirta (joka voi olla vaikka 5 A) kulkee D+ ja DF liittimien kautta.
Kestääkö laturi kuormitusta, miten jännite muuttuu kun laittaa vaikka ajovalopolttimoita tai muuta sopivaa kuormaksi?
Miten latausmerkkivalopolttimon kirkkaus muuttuu kun
a. laturia pyöritetään vaihtelevilla kierroksilla?
b. laturin kuormaa vaihdellaan?
Yksi vika voi olla että laturin diodeja on vioittunut, silloin merkkivalo yleensä palaa himmeästi ja vaihtelee kierrosten/kuorman vaihteluiden mukaan.