Ostin inverterin... DC - AV

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja mauri »

MF265 kirjoitti: To Loka 06, 2022 11:25 am
mauri kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 8:37 pm Nämä yhteydet pitää olla:
- laturin runko (D-) ---> akun miinusnapa, saa olla vähintäin 6 mm2 tai paksumpi johdin
- laturin B+ napa ---> akun plusnapa, myös paksu johdin
- B+ (tai akun plus) navasta (virtakytkimen kautta) ---> latauksen merkkivalolle
- merkkivalon toisesta navasta ---> laturin D+ navalle
- laturin D+ navasta ---> säätimen D+ napaan
- säätimen DF navasta ---> laturin DF napaan
- laturin rungosta (D- napa) ---> säätimen D- napaan
Nyt on näin kytketty. Ei ollu ihan noin, merkkivalo tais olla D+ johtimen välissä. Nyt kyllä merkkivalo syttyy, mutta ei sammu kun laittaa pyörimään eikä tule jännitettä kun n. 13 volttia. Hiilet näytti olevan kunnossa.
Niin, siihen D+ napaan sen lampun antaman herätysjännitteen pitää mennäkin.

Ovatko kaikki irralliseen säätimeen menevien johtojen liitokset kunnollisia? Laturin magnetointivirta (joka voi olla vaikka 5 A) kulkee D+ ja DF liittimien kautta.

Kestääkö laturi kuormitusta, miten jännite muuttuu kun laittaa vaikka ajovalopolttimoita tai muuta sopivaa kuormaksi?
Miten latausmerkkivalopolttimon kirkkaus muuttuu kun
a. laturia pyöritetään vaihtelevilla kierroksilla?
b. laturin kuormaa vaihdellaan?

Yksi vika voi olla että laturin diodeja on vioittunut, silloin merkkivalo yleensä palaa himmeästi ja vaihtelee kierrosten/kuorman vaihteluiden mukaan.
Viimeksi muokannut mauri, To Loka 06, 2022 4:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja mauri »

rautakasa kirjoitti: To Loka 06, 2022 1:19 pm
steami kirjoitti: To Loka 06, 2022 1:05 pm Ongelmahan on juurikin nopeissa kuorman lisäyksissä. Ehtiiko polttomoottori mukaan riittävän nopeasti.
Saisikos siihen jonkin vauhtipyörän kyytiin? Riittävästi massaa, niin kierrosluku ei romahda kerralla ja säädin ehtii paremmin mukaan? Vai meneekö koneen käynnistys mahdottomaksi? :)
Tämä on toimiva ratkaisu, varsinkin laitteissa joita ei tarvitse paljon liikutella. Monissa vähän sylintereitä omaavissa paikallisaggregaateissa tuota on käytetty. Kantamalla siirrettävissä aiheuttaa ongelmia (ainakin kantajille ...).
Olen joskus katsellut pienen yksisylinterisellä 3000 1/min nelitahtimoottorilla pyöritetyn 230 V/50 Hz generaattorin aaltomuotoa. Hyvin siinä näkyy moottorin työtahdin aiheuttama yksi korkeampi siniaallon huippuarvo ja sitten seuraa kolme tasaisesti alenevaa puoliaaltoa. Huippuarvojen jännite-ero on useita voltteja. Näin suuri jännitteen = pyörimisnopeuden muutos tapahtuu siis jo kahden työtahdin välillä. Suurentamalla pyörivää huimamassaa saataisiin tasaisempi käynti, riittävän suurella ehtisi sitten moottorikin reagoida.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja mauri »

steami kirjoitti: To Loka 06, 2022 1:05 pm Ongelmahan on juurikin nopeissa kuorman lisäyksissä. Ehtiiko polttomoottori mukaan riittävän nopeasti.
Tässä tapauksessa asiaa ilmeisesti auttaa akulta saatava virta silloin, kun kuorma äkkiä kasvaa....
Testissä Ihmeen hyvin ehti Clinton -moottorin kierrossäädin mukaan, kun laitoin kuumailmapuhaltimen päälle 1,2 kW kuormalle.

P.S. Eihän se akulta saatava virta autakkaan, kun tarkemmin ajattelee. Jos invertteri ei saa tarpeeksi virtaa laturilta, ottaa se vasta sitten akulta... Ymmärsinkö oikein...
Joo niinhän se menee. Laturi antaa 14 V niin suureen virtaan asti kun kykenee (riippuu pyörimisnopeudesta ja vähän laturin lämpötilastakin), kun kuorma kasvaa niin laturin napajännite alkaa aleta, johdotuksen jännitehäviö vielä lisää jännitteen alenemaa. Kun akun ja laturin jännitteet niiden virtapiirien yhdistymispisteessä ovat samat niin silloin (kuorman edelleen lisääntyessä) alkaa akku myös syöttämään virtaa. Joten laturi käy maksimitehollaan siitä lähtien kun sen jännite alkaa laskea 14 voltista, jännite laskee ja virta vähän nousee (riippuen laturin ominaiskäyrästä). Tämä tarkoittaa sitä että akku ei (pienemmän jännitteensä johdosta) pysty pienentämään laturin kuormitusta, jännitteen ollessa välillä 14 V ---> 12,7 V (noin arvoja, riippuu laitteista) ainoastaan laturi syöttää virtaa kuormalle.
Jos moottori ei pysty antamaan laturin tarvitsemaa vääntömomenttia alkaa pyörimisnopeus aleta, muuttuuko laturin antoteho (jännite laskee, virta nousee), entä tarvittava vääntömomentti? Kysymys on siitä leikkaavatko vääntömomenttikäyrät toisensa jolloin pyörimisnopeus vakiintuu. Mikäli pyörimisnopeus laskee niin alas että akku tulee mukaan kuormaa syöttämään jää moottori pyörimään sillä nopeudella jolla akusta saatava teho riittää keventämään laturin moottorilta vaatimaa vääntömomenttia.

Generaattorin tarvitsema vääntömomentti kullakin kuormituksella ja pyörimisnopeudella sekä moottorin kyky antaa kyseisellä pyörimisnopeudella vääntömomenttia määrää toiminnan kuorman ollessa vakio. Äkillisissä kuormanlisäyksissä paljon riippuu siitä kuinka nopeasti moottori vastaa tehontarpeeseen. Akku kyllä ottaa kuormaa vastaan sen jälkeen kun jännite on tarpeeksi laskenut moottorin (hetkellisen) tehon puutteen aiheuttaman kierrosnopeuden laskun johdosta.

Jotenkin noin se voisi mennä. Käytännössä kun olevista laitteista kootaan kokonaisuus näkee toimiiko systeemi noin - tai jotenkin toisin?
steami

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja steami »

mauri kirjoitti: To Loka 06, 2022 2:09 pm
rautakasa kirjoitti: To Loka 06, 2022 1:19 pm
steami kirjoitti: To Loka 06, 2022 1:05 pm Ongelmahan on juurikin nopeissa kuorman lisäyksissä. Ehtiiko polttomoottori mukaan riittävän nopeasti.
Saisikos siihen jonkin vauhtipyörän kyytiin? Riittävästi massaa, niin kierrosluku ei romahda kerralla ja säädin ehtii paremmin mukaan? Vai meneekö koneen käynnistys mahdottomaksi? :)
Huippuarvojen jännite-ero on useita voltteja. Näin suuri jännitteen = pyörimisnopeuden muutos tapahtuu siis jo kahden työtahdin välillä. Suurentamalla pyörivää huimamassaa saataisiin tasaisempi käynti, riittävän suurella ehtisi sitten moottorikin reagoida.
Ihan varmasti hyvä juttu, jos vauhtipyörän laittaisi samalle akselille. Moottorin käynti olisi tasaisempi, värinät ja tärinät pienempiä...

Mietin, kuinka painava vauhtipyörän pitäisi olla? Toiseksi, vaatisiko vauhtipyörä erillisen tukilaakerin? Kestääkö moottorin/laturin laakerit vauhtipyörän painoa?
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja mauri »

steami kirjoitti: To Loka 06, 2022 4:47 pm Ihan varmasti hyvä juttu, jos vauhtipyörän laittaisi samalle akselille. Moottorin käynti olisi tasaisempi, värinät ja tärinät pienempiä...

Mietin, kuinka painava vauhtipyörän pitäisi olla? Toiseksi, vaatisiko vauhtipyörä erillisen tukilaakerin? Kestääkö moottorin/laturin laakerit vauhtipyörän painoa?
Konetekniikasta mitään ymmärtämättömänä sanoisin että sellainen vauhtipyörä joka kuormanottokykyä merkittävästi parantaisi, vaatisi oman laakeroinnin.
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja MF265 »

mauri kirjoitti: To Loka 06, 2022 1:42 pm
Ovatko kaikki irralliseen säätimeen menevien johtojen liitokset kunnollisia? Laturin magnetointivirta (joka voi olla vaikka 5 A) kulkee D+ ja DF liittimien kautta.

Kestääkö laturi kuormitusta, miten jännite muuttuu kun laittaa vaikka ajovalopolttimoita tai muuta sopivaa kuormaksi?
Miten latausmerkkivalopolttimon kirkkaus muuttuu kun
a. laturia pyöritetään vaihtelevilla kierroksilla?
b. laturin kuormaa vaihdellaan?

Yksi vika voi olla että laturin diodeja on vioittunut, silloin merkkivalo yleensä palaa himmeästi ja vaihtelee kierrosten/kuorman vaihteluiden mukaan.
Liitoksia tarkistettu ja johtoja uusittu. Kierrokset ei vaikuta jännitteeseen eikä merkkivalon kirkkauteen. Kun laitoin akkuun ajovalon lisävalon kiinni, jännite laski n. 12,75-12 8:n.
JiiSPee
Viestit: 1919
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

JiiSPee kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 11:34 pm Ainakin tuon testin mukaan parempilaatuista kuin perinteiset:

https://rakennusmaailma.fi/testit2-kwn- ... 1609875911
Tuolla myös jutustelua näistä ja skooppikuvaa

https://bbs.io-tech.fi/threads/saehkoek ... t-11514045
Viimeksi muokannut JiiSPee, To Loka 06, 2022 8:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja mauri »

MF265 kirjoitti: To Loka 06, 2022 6:39 pm Liitoksia tarkistettu ja johtoja uusittu. Kierrokset ei vaikuta jännitteeseen eikä merkkivalon kirkkauteen. Kun laitoin akkuun ajovalon lisävalon kiinni, jännite laski n. 12,75-12 8:n.
No ei se sitten lataa. Ehkä kannattaa rajata vikakohdetta siten että jätetään säädin pois.

Laturin pitäisi toimiessaan tuottaa sähköä kuormitukseen ja lataukseen navasta B+. Magnetointiinsa se saa sähköä navasta D+. Tämä siis silloin kun laturi toimii, laturissa on yleensä myös remanenssimagnetismia, sen tuottamaa sähköä voi mitata D+ navasta.
Tekemällä kytkentä jossa akun miinus on kytketty D- napaan (laturin runko) ja akun plussa laturin B+ napaan. Mittaamalla D+ navan ja miinuksen välinen jännite (laturin pyöriessä vaikka n. 2000 1/ min tai nopeammin) näkee tuleeko magnetointiin tarvittavaa jännitettä.
Jos tulee niin kytkemällä laturin D+ napa vaikka jollain 12 V polttimolla tai muulla vastuksella laturin DF napaan, nyt laturin pitäisi alkaa ladata ja jännitteen akun navoissa nousta jonkin verran.
Mikäli jännitettä ei laturin pyöriessä tule D+ napaan niin voi kokeilla kytkeä em polttimo tai vastus napojen B+ ja DF välille, nyt viimeistään laturin pitäisi alkaa ladata.
Jos D+ napaan ei laturin pyöriessä tule sähköä kun magnetoidaan B+ napaan (ja laturi alkaa ladata) on laturin magnetointidiodit rikki.
Mikäli näissä kokeissa ei laturi ala toimia niin vikaa voi alkaa paikallistaa.
Jos on noissa kokeiluissa käyttänyt polttimoa magnetointivirran viemiseen DF napaan niin sen palamisesta (tai ampeerimittarilla mitaten) näkee että magnetointivirtaa kulkee. Jos magnetointivirtaa ei kulje on sen virtapiiri laturissa poikki. Jossain on huono liitos, esimerkiksi hiiliharjat ei toimi kunnolla, liukurenkaat hapettuneet, magnetointikäämi poikki.
Mikäli tuolla akusta otetulla magnetoinnilla magnetointivirtaa kulkee mutta latausta ei tapahdu on laturissa sisäinen oikosulku tai diodeja kärähtänyt.

Jos laturi alkaa toimimaan on vika säätimessä sen kytkennässä tai kyseinen säädin on jostain syystä sopimaton tälle laturille.

Sulo Vile'n sanoi: "Tämä on niin pieni laite ettei tässä voi isoa vikaa olla."
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja MF265 »

mauri kirjoitti: To Loka 06, 2022 8:29 pm Tekemällä kytkentä jossa akun miinus on kytketty D- napaan (laturin runko) ja akun plussa laturin B+ napaan. Mittaamalla D+ navan ja miinuksen välinen jännite (laturin pyöriessä vaikka n. 2000 1/ min tai nopeammin) näkee tuleeko magnetointiin tarvittavaa jännitettä.
Jos tulee niin kytkemällä laturin D+ napa vaikka jollain 12 V polttimolla tai muulla vastuksella laturin DF napaan, nyt laturin pitäisi alkaa ladata ja jännitteen akun navoissa nousta jonkin verran.
Mikäli jännitettä ei laturin pyöriessä tule D+ napaan niin voi kokeilla kytkeä em polttimo tai vastus napojen B+ ja DF välille, nyt viimeistään laturin pitäisi alkaa ladata.
Jos D+ napaan ei laturin pyöriessä tule sähköä kun magnetoidaan B+ napaan (ja laturi alkaa ladata) on laturin magnetointidiodit rikki.
Mikäli näissä kokeissa ei laturi ala toimia niin vikaa voi alkaa paikallistaa.
Jännitettä mittasin D+ navasta 4,55 V. DF:n yhistämällä polttimon kautta lamppu hehkuu ja kirkastuu kun nostaa kierroksia, mutta akun navoissa jännite ei nouse kun siihen pikkusen alle 13 volttiin.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja mauri »

Hyvä, jotain henkeä siis laturista löytyy. Oliko minkä tehoinen polttimo?
Sen magnetointipiirin resistanssin voisi mitata väliltä DF ---> D-, pitäsi olla muutaman ohmin luokkaa.
Seuraava latauskokeilu menisi niin että yhdistetään D+ ja DF navat, silloin laturi saa täyden magnetoinnin, näin säädinkin tekee (kosketin sulkeutuu vanhoissa rele-mallisissa, uudemmissa transistori johtaa täysin).
Nyt voisi (laturin pyöriessä) mitata D+ navan jännitteen maata vasten, samoin B+ navan, akun pitää tietysti olla kytkettynä laturiin.
Jos laturin diodit (lataussähkön tasasuuntaavat ns plus ja miinus diodit 6 kpl ja kenttä- eli magnetointidiodit 3 kpl) ovat ehjiä niin nyt laturin pitäisi magnetoida ja ladata täysillä, tietysti käämienkin pitää olla kunnossa.
Siksi on hyvä pitää jännitemittari kiinni akussa koska ainakin täyden akun jännite voi nousta korkeaksi. Kannattaa aloittaa tämä koe pienillä kierroksilla ja sitten vähitellen nostaa ja katsoa herääkö laturi. Jos jännite nousee liikaa 15 V ++ niin silloin kannattaa laskea heti kierroksia ettei ylijännite tee vahinkoa diodeille.
Mikäli lataus ei ala toimia on sieltä varmaan diodeja mennyt tai sitten käämejä on maissa/oikosulussa.

ps jos laturi ei ala ladata niin voisi myös kokeilla vierasherätteisenä, tällöin syötetään säädettävästä virtalähteestä (esimerkiksi akkulaturi ja säädettävä sarjavastus) sähköä magnetointikäämille, siis virtalähteen miinus laturin runkoon ja säädettävää plussaa laturin DF napaan, tämäkin kannattaa aloittaa varovasti ja sitten nostaa magnetointijännitettä
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja MF265 »

2W polttimo näky olevan. Koitin vielä yhistämällä B+ ja DF, mutta sama tulos. Sitten purin laturin irti, aukasin sen ja puhaltelin sisältä pölyt pois, kasasin säätimineen kaikkineen paikalleen ja ei toimi. Laitoin nyt tilalle sen kunnostetun Lucasin laturin ja se toimii. 14,6 V latas. Hyviä ohjeita kyllä, hyvähän tuo jos vielä saisin toimimaan tuon vanhan laturin. Aiheeseen liittyen, ajattelin lisätä invertterin tuohon rakennelmaan. Minkälainen olis sopiva kun akku siinä on nyt 72Ah ja painon takia en isonna sitä. Tietysti mahollisimman tehokas että pystyy käyttämään mahollisimman monia sähkölaitteita, mutta rajottaako akun ja laturin koko sitä? 1500 W?
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tuollainen 1500 VA invertteri ottaa nimellisteholla toimiessaan yli 100 A virtaa, ei se 72 Ah/20 h akulla ja nimellisteholla kovin pitkään käy. Tunnin purkausajalla saatava Ah määrä putoaa noin puoleen, riippuu akun rakenteesta. Vaatii kyllä tukevat (25 mm2 tai enemmän) ja mahdollisimman lyhyet johdot sekä hyvän liitännän akkuun. Sulake on myös hyvä laittaa väliin ellei invertterissä ole. On isossa invertterissä varmaan suurempi tyhjäkäyntivirta kuin pienemmässä, mutta jos se ei haittaa kun on toimiva laturi. Jatkuvaan invertterin käyttöön pitää sitten invertterin ottovirran olla laturin nimellisvirtaa pienempi, mutta voi isoa invertteriä käyttää osateholla jatkuvasti ja lyhyemmillä isoilla kuormilla ottaa akusta lisää virtaa.
steami

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja steami »

No niin. Tänään testasin ensimmäistä kertaa tekemääni härpäkettä. Ihmeen hyvin lähti jekkasemaan.
Hyvin kestää lähes maksimikuorman, mitä invertteri antaa. Pyöritin genua noin tunnin ajan kuormaa muutellen. Ei mitään ihmeellisempää onkelmaa ilmaantunut. Kaasutin pitää puhdistaa. Isolla kuormalla ei saa bensaa kunnolla. Kierrossäätäjä "humppasee" hiukan. Kun laittaa hiukan ryyppyä päälle, toimii hienosti.

Tässä kuvaa testauksesta. Tuo oikealla oleva musta mötikkä on wanha ison pakastimen kompura. Hyvin lähti sekin käyntiin, vaikka samaan aikaan oli 1200W lämmitin jo kuormana. Jännitemittari näytti 14,4 V testikuormalla 1400W

https://aijaa.com/xGu8gd
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja mauri »

Sehän on kuin tehtaassa tehty!
No niinhän ne komponentit ovatkin ja hyvin on laturi istunut moottoriin kiinni.
Paljoonko on moottorin kierrokset säädetty?
Tehonantokyky kuormanmuutoksissa ilmeisesti riittää hyvin.
Notkahtaako kierrokset ja/tai DC-jännite kun lyö äkkiä tuon 1200 W kuormaa päälle?
steami

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja steami »

mauri kirjoitti: Pe Marras 11, 2022 6:29 pm Sehän on kuin tehtaassa tehty!
No niinhän ne komponentit ovatkin ja hyvin on laturi istunut moottoriin kiinni.
Paljoonko on moottorin kierrokset säädetty?
Tehonantokyky kuormanmuutoksissa ilmeisesti riittää hyvin.
Notkahtaako kierrokset ja/tai DC-jännite kun lyö äkkiä tuon 1200 W kuormaa päälle?
No ei se ole kuin tehtaassa tehty. Minulle kuitenkin tällaiset voiman liittämiset moottorin akselilta tällasen laturin akselille on varsin helppo juttu. Minulla on pajassa pieni Kiinansorvi, jolla on helppo liitäntäholkkeja tehdä. .. :-)
Myöskin laturin kiinnittäminen moottorin runkoon varsin helppo homma. Tosin aikaahan siinä tärväytyy, mutta kun sitä on ihan liikaa muutenkin eläkepäivillä. En ole unohtanut tämän takia päivänokosia ottaa... :-)

- Moottorin kierroksia en tarkasti tiedä. Säätäjään en ole kajonnut. Luultavasti 3200 r/min. .. Noin..
- Tehonantokyky ihan hyvä kuormituksessa.
- Äkillisessä kuorman muutoksessa, esim. 0 - 1200W ei onkelmaa.

Moottorin puolesta voisi tehoa ottaa enemmänkin.. Ehkä ihan tuonne 2000W asti. Mikäpä estäisi laittaa tuohon pienen, ehkä 500W siniaaltoinertterin tietokoneille ja televisiolle, ym.... :-)
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Tuli vastaan Victron Energyllä tämmönen tuote jolla huijataan näitä uusimpia latureita syöttämään isompaa tehoa lisäakustoihin. https://www.victronenergy.fi/dc-dc-conv ... er-25a-50a
Viimeksi muokannut JiiHoo, Ke Maalis 20, 2024 10:49 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja Jammu »

JiiHoo kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 10:32 am Tuli vastaan Victron Energyllä tämmönen tuote jolla huijataan näitä uusimpia latureita syöttämään isompaa tehoa lisäakustoihin. https://www.victronenergy.fi/dc-dc-conv ... er-25a-50a
Tuo vaatinee kaverikseen vielä kaksoisakkureleen vissiin... Aika jännäksi mennyt päästöasiat kun sen sijaan että moottoria saisia latauksella kuormittaa, mieluummin pidetään käynnistysakku vajaalla latauksella ja pilataan se ennenaikojaan, ilmeisesti ympäristö kestää sen että akut meidän pakkasissa kestää kolmanneksen iästään sen sijaan että poltettais muutama tippa dieseliä enemmän
Suomi kuuluu länsimaihin
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Toisekseen, voisiko keskustelun aloittaja (tai moderaattori) muokata alkuperäisen viestin otsikkoon jotta "aggrekaatin rakentaminen laturista" kun siihen liittyvää arvokasta tietoa on keskustelussa?
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
ZET
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja ZET »

Melkoinen riesa tuo uusien autojen käynnistysakun "vajaalataus". Hankala yhdistelmä; suomi, pakkanen, webasto.

Tuossa victronin suomenkielisessä tekstissä heti alussa harhaanjohtavasti puhutaan käynnistysakun latauksesta mistä ei ole kyse. Vaan hupiakkujen, kuten tekstissä myöhemmin sanotaan.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ostin inverterin... DC - AV

Viesti Kirjoittaja Aakku »

ZET kirjoitti: To Maalis 21, 2024 11:22 am Melkoinen riesa tuo uusien autojen käynnistysakun "vajaalataus". Hankala yhdistelmä; suomi, pakkanen, webasto.

Tuossa victronin suomenkielisessä tekstissä heti alussa harhaanjohtavasti puhutaan käynnistysakun latauksesta mistä ei ole kyse. Vaan hupiakkujen, kuten tekstissä myöhemmin sanotaan.
Aika kallis tuo Victronin DC/DC buusteri tuo 20 A mallikin.
Itselläni on pakussa Ctekin D250SE buusteri, joka syöttää 20 A latausta hupiakkuihin. Elikä autossa on älylaturi. Starttiakusta syötetään Ctekin kautta 20 A virtaa 200 Ah hupiakuille. Katolla on myös aurinkokennot, jotka myös lataa buusterin kautta hupiakut ja starttiakun.
https://www.suomenakut.fi/laturit-ja-la ... 569958142/

Ja kun otsikko on invertteri, niin autossa on 1500 W sini-invertteri, jolla kaikki toimii, kuten mikrouuni ja tietsikka.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa