Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Yhren Sampo 410 moottori leikkas kiinni.
Runkolaakereista oli unohtunut öljyreijät pois.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Tumppi 865 kirjoitti: To Syys 29, 2022 10:43 am
Foortissa suoraan lohkoon poratut sylinterit, ja niitten ongelma huokonen valu, jolloin jäähynesteet vuotaa sylinterin puolelle/öljyn sekaa. Noita lohkoja putkitettii jo tehtaalla.


Eikös näissä ollu se kavitaatio ilmiö joka teki syöpymää lohkoon. Luulis tuossa uudessa Sisussa olevan paksut ja lujaa materiaalia olevat seinämät pytyn ja vesitilan välillä, ettei tuota ilmiötä tuu kun sylinteripaineet aikamoiset. lLtratehot ja varsinkin vääntö suunnilleen tuplaantunut johonkin 70-luvun vaparikoneeseen nähden.
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja ch »

Valettu moottorilohko vaatisi tosiaan monen kuukauden kestävän jännityksenpoiston valun jälkeen että tulee hyvä. Eikös Englannin suunnalla valukappaleita haudattu hiekkamaahan joksikin aikaa, että saatiin tätä vanhenemisprosessia vähän nopeutettua? Nykyään lienee metallurgia ja tekniikka kehittynyt sen verran, että koneistusvuoroa ei tarvitse enää ihan vuotta odotella että hyvää tulee.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Make kirjoitti: To Syys 29, 2022 7:16 am Nykykoneiden korjaus voi muutenkin olla haastavaa. Esimerkiksi Perkinsin 1004-sarjan putkia ei pysty vaihtamaan kuin tehtaassa. Tarvitaan kuulemma 40 t prässi. Mulla meni kurottajasta sylinteriputki poikki ja ei auttanut kuin laittaa uusi moottori.
:shock: No huhhuh, enpä oo moista kuullu. Mahtaako ohut putki edes kestää 40 tonnia ilman että muuttuu sirpalekranaatiksi.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja mauri »

Pataässä kirjoitti: To Syys 29, 2022 9:36 pm
mauri kirjoitti: To Syys 29, 2022 12:41 pm
Masinisti2 kirjoitti: To Syys 29, 2022 12:12 pm Minulla oli aikanaan puimuri Sampo 410 jossa Valmetin kuivaputki kone, en nyt muista kuinka nuo moottorien tyypit meni tuossa kirjanyhdistelmissä, Valmet- miehet kyllä tietää ja kertoo.
Täällä on aiemminkin tätä käsitelty. Mieleeni on jäänyt että A ja B oli kuivilla ja uudemmat C ja D märkäputkisia. Taisi olla 411 DS kun tehtaan koekäytössä laittoivat meille tulleen koneen jäähdytysletkut niin ettei vesi kiertänyt, useamman minuutin se kävi 40 kW generaattori kuormana kunnes kilahti kiinni. Äkkiä ne sen kiinnileikanneen ykköspytyn kuntoon laittoi ja taas homma eteni.
Niin se S tarkoittaa turboahdettua (kuten Scaniallakin, Volvolla T) en muista mikä joskus käytetyn Comprex-ahtimen tunnus oli.
CX. Comprex-ahtimia on käytetty esimerkiksi Valmet 1203 -maataloustraktoreissa.
Niinhän se oli. Siis comprex ahtimen tunnus Valmetin moottoreissa on X.
Sillä saatiin alavääntöä parannettua, esimerkki Valmet 1103 ja 1203 traktoreista:
Valmet 1103 moottori 411CS 107 hv/2300 rpm; 370 Nm/1500 rpm
Valmet 1203 moottori 411CX 110 hv/2300 rpm; 424 Nm/1350 rpm
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ferkku kirjoitti: To Syys 29, 2022 10:23 pm
Make kirjoitti: To Syys 29, 2022 7:16 am Nykykoneiden korjaus voi muutenkin olla haastavaa. Esimerkiksi Perkinsin 1004-sarjan putkia ei pysty vaihtamaan kuin tehtaassa. Tarvitaan kuulemma 40 t prässi. Mulla meni kurottajasta sylinteriputki poikki ja ei auttanut kuin laittaa uusi moottori.
:shock: No huhhuh, enpä oo moista kuullu. Mahtaako ohut putki edes kestää 40 tonnia ilman että muuttuu sirpalekranaatiksi.
Meidän yhteen 1004 tehtiin ikh:lla täysi remontti, tosin en tiedä vaihdettiinko putket vai porataanko noita ylikokoon?
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Ferkku kirjoitti: To Syys 29, 2022 10:03 pm

Eikös näissä ollu se kavitaatio ilmiö joka teki syöpymää lohkoon.
Olen kavitaatioongelmasta kuullut lähinnä jenkkifordien, autojen siis, kohdalla ja niissä 6.9l ja 7.3l internationalin dieselkoneiden kohdalla.
It has three speed: here, there and gone...
roopenpoika
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

toyopet kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 10:27 am
Ferkku kirjoitti: To Syys 29, 2022 10:03 pm

Eikös näissä ollu se kavitaatio ilmiö joka teki syöpymää lohkoon.
Olen kavitaatioongelmasta kuullut lähinnä jenkkifordien, autojen siis, kohdalla ja niissä 6.9l ja 7.3l internationalin dieselkoneiden kohdalla.
Eikös kavitaatio synny niin että, putken pinnalle tulee likaa niin paljon että
siihen syntyy kuuma kohta, jossa vesi kiehuu ja syntyy ilmakuplia, jotka aiheuttaa
kavitaatio ilmiön. Olen nähnyt sylinteriputkissa pistemäisiä reikiä.
natikkamiehet
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tulee lähinnä putken värinästä. Kun putki sopivasti pullistuu työtahdilla ja paineen pudotessa palautuu, putoaa nesteen paine putken pinnassa, syntyy kavitaatiokuplia ja niiden romahtaessa irtoaa vähän materiaalia. Pullistuminen siis millin osia ja materiaalin irtoaminenkin häviävän pientä mutta kun se tapahtuu 60000 kertaa tunnissa tarpeeksi monta tuntia, alkaa tavaraa kertyä.
Joissain märkäputkikoneissa putken ulkopinnalla on jäykisteitä, ymmärtääkseni juurikin em syystä.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Ja Valmet 612 moottorihan oli ensimmäinen kotimainen märkäputkikone jossa oli putki tuettu myös keskemmältä jolloin saatiin jäähdytys kohdistumaan eniten putken yläosaan ja rakennetta tuettua värähtelyjä vastaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

SamiT kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 7:38 pm Ja Valmet 612 moottorihan oli ensimmäinen kotimainen märkäputkikone jossa oli putki tuettu myös keskemmältä jolloin saatiin jäähdytys kohdistumaan eniten putken yläosaan ja rakennetta tuettua värähtelyjä vastaan.
Olisiko niin että märistä putkista luopumista puoltaa ennenkaikkea valmistukseen liittyvät seikat eikä niinkään lopputulos.

Helppo kuvitella että kiinteälohkoisen moottorin valmistuksen automatisointi on helpompaa kuin putki koneen ja valmistusaika huomattavasti lyhyempi.

Agcollehan nuo Valmetin moottorit on ollu huonoa bisnestä, kestävät raskastakin käyttöä kymmeniä tuhansia tunteja ilman mitään murheita ja kuluneeseen moottoriin isännät tekee itse koneremontin. Ei tallainen peli vetele saati sitten ole kannattavaa.
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

NH kirjoitti: To Syys 29, 2022 4:55 pm 2000-luvun alkuvuosina eräs tuttu oli ostamassa käytettyä 80/90-luvun taitteen Valmetin traktorikaivuria pikkutilalleen.
Valmet putosi pois nopeasti, koska ensimmäinen yksilö, jota hän kävi katsomassa oli sekoittanut öljyn ja veden ilmeisen tiivistevuodon takia.
Paikallinen Valmet-huolto oli kehunut, että osat ovat halvat. Kysymykseen että mitä maksaa vaihtotyö oli kokonaisarvio ollut lähes 10 000 euroa ( vajaa puolet ehjän laitteen hinnasta ). :shock:


Totesi, että järkevämpää teettää kaivuuhommat muilla, hullun hommaa....
Oisko menny eurot ja markat sekasin, kun harvemmin kuitenkaa moottoriremontit 60tmk maksovat tuohon aikaa?! Kaivurissa toki työläämpi homma, mut kuitenkin. :roll:
Toki viisaampi kaivattaa muilla. :)
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja NH »

Tumppi 865 kirjoitti: La Loka 01, 2022 11:48 am
NH kirjoitti: To Syys 29, 2022 4:55 pm 2000-luvun alkuvuosina eräs tuttu oli ostamassa käytettyä 80/90-luvun taitteen Valmetin traktorikaivuria pikkutilalleen.
Valmet putosi pois nopeasti, koska ensimmäinen yksilö, jota hän kävi katsomassa oli sekoittanut öljyn ja veden ilmeisen tiivistevuodon takia.
Paikallinen Valmet-huolto oli kehunut, että osat ovat halvat. Kysymykseen että mitä maksaa vaihtotyö oli kokonaisarvio ollut lähes 10 000 euroa ( vajaa puolet ehjän laitteen hinnasta ). :shock:


Totesi, että järkevämpää teettää kaivuuhommat muilla, hullun hommaa....
Oisko menny eurot ja markat sekasin, kun harvemmin kuitenkaa moottoriremontit 60tmk maksovat tuohon aikaa?! Kaivurissa toki työläämpi homma, mut kuitenkin. :roll:
Toki viisaampi kaivattaa muilla. :)
Elettiin ensimmäisiä eurovuosia.
Tuossa vaiheessa 10 vuotta vanhan Valmetin traktorikaivurin arvo oli n. 20 000 - 25 000 euroa.
Kyseisten kapineiden hinnat ei ole paljon muuttuneet, vaan nykyään taitavat olla edelleen samassa luokassa?

Oli yksinkertaisesti merkkiliikkeen sikahinnoittelua oman merkin tuotteella tyyppivian korjauksessa.

Muistan elävästi kun hämmästely koski työn osuutta, joka olisi ollut melkein puolet ehjän laitteen ostohinnasta.
Talumees
Viestit: 6354
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja Talumees »

NH kirjoitti: La Loka 01, 2022 5:03 pm
Tumppi 865 kirjoitti: La Loka 01, 2022 11:48 am
NH kirjoitti: To Syys 29, 2022 4:55 pm 2000-luvun alkuvuosina eräs tuttu oli ostamassa käytettyä 80/90-luvun taitteen Valmetin traktorikaivuria pikkutilalleen.
Valmet putosi pois nopeasti, koska ensimmäinen yksilö, jota hän kävi katsomassa oli sekoittanut öljyn ja veden ilmeisen tiivistevuodon takia.
Paikallinen Valmet-huolto oli kehunut, että osat ovat halvat. Kysymykseen että mitä maksaa vaihtotyö oli kokonaisarvio ollut lähes 10 000 euroa ( vajaa puolet ehjän laitteen hinnasta ). :shock:


Totesi, että järkevämpää teettää kaivuuhommat muilla, hullun hommaa....
Oisko menny eurot ja markat sekasin, kun harvemmin kuitenkaa moottoriremontit 60tmk maksovat tuohon aikaa?! Kaivurissa toki työläämpi homma, mut kuitenkin. :roll:
Toki viisaampi kaivattaa muilla. :)
Elettiin ensimmäisiä eurovuosia.
Tuossa vaiheessa 10 vuotta vanhan Valmetin traktorikaivurin arvo oli n. 20 000 - 25 000 euroa.
Kyseisten kapineiden hinnat ei ole paljon muuttuneet, vaan nykyään taitavat olla edelleen samassa luokassa?

Oli yksinkertaisesti merkkiliikkeen sikahinnoittelua oman merkin tuotteella tyyppivian korjauksessa.

Muistan elävästi kun hämmästely koski työn osuutta, joka olisi ollut melkein puolet ehjän laitteen ostohinnasta.
Ilmeisesti ei ole ollut kiinnostusta remonttiin. Tuolla hinnallahan kaksi asentajaa teki kaksi viikkoa töitä tuohon aikaan...
SSe
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja SSe »

Se on Agco Power eikä mikään SisuDiesel :wink:

Ko. konehan on Fendt 700 sarjaan suunniteltu ja lienee pitkään ainoa traktori jossa noita on. Suomalaisena täytyy olla vaan hyvillään että saksalainen talonpoika saa Deutzin tilalle Linnavuorelaisen 8)

Koneessa ei juuri yhtäläisyyksiä vanhoihin ole, toivottavasti ei löydy isoja lastentauteja ja tuote menestyy.
masina
Viestit: 1311
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja masina »

Eikö mersun työkonemoottorit, joita on mm. metsäkoneissa, ole suoraan lohkoon porattuja?
Jos ne siinä käytössä kestää ainakin sen 30-40 kilotuntia, niin kai ne traktorikäytössäkin kestää, kunhan ne tehdään kunnolla ilman suunnittelu tai materiaalivirheitä.
kkuula
Viestit: 1141
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Taitaa ne mersun moottorit olla alunperin Detroit dieselin tekeleitä. Mistä ne edes erottaa? Mersu osti Detroitin pari vuosikymmentä sitten.
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja LasseE »

masina kirjoitti: La Loka 01, 2022 10:04 pm Eikö mersun työkonemoottorit, joita on mm. metsäkoneissa, ole suoraan lohkoon porattuja?
Jos ne siinä käytössä kestää ainakin sen 30-40 kilotuntia, niin kai ne traktorikäytössäkin kestää, kunhan ne tehdään kunnolla ilman suunnittelu tai materiaalivirheitä.
Eikä niitä traktori- ja metsäkonemoottoreita oikein voi vertailla keskenään.
Metsäkoneissa työkierrokset vakiot, traktorissa vaihtelee..
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Avatar
jake55
Viestit: 962
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia

Viesti Kirjoittaja jake55 »

kkuula kirjoitti: To Loka 13, 2022 9:07 am Taitaa ne mersun moottorit olla alunperin Detroit dieselin tekeleitä. Mistä ne edes erottaa? Mersu osti Detroitin pari vuosikymmentä sitten.
Joo Retroitteja ne nykyään on Mersun tarroilla.
Fordson Super Major -60
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Vetonapa, xantsa ja 53 vierailijaa