Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
- Matsikka
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Yhren Sampo 410 moottori leikkas kiinni.
Runkolaakereista oli unohtunut öljyreijät pois.
Runkolaakereista oli unohtunut öljyreijät pois.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 5102
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: suupohoja
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Tumppi 865 kirjoitti: ↑To Syys 29, 2022 10:43 amFoortissa suoraan lohkoon poratut sylinterit, ja niitten ongelma huokonen valu, jolloin jäähynesteet vuotaa sylinterin puolelle/öljyn sekaa. Noita lohkoja putkitettii jo tehtaalla.
Eikös näissä ollu se kavitaatio ilmiö joka teki syöpymää lohkoon. Luulis tuossa uudessa Sisussa olevan paksut ja lujaa materiaalia olevat seinämät pytyn ja vesitilan välillä, ettei tuota ilmiötä tuu kun sylinteripaineet aikamoiset. lLtratehot ja varsinkin vääntö suunnilleen tuplaantunut johonkin 70-luvun vaparikoneeseen nähden.
-
- Viestit: 1499
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Valettu moottorilohko vaatisi tosiaan monen kuukauden kestävän jännityksenpoiston valun jälkeen että tulee hyvä. Eikös Englannin suunnalla valukappaleita haudattu hiekkamaahan joksikin aikaa, että saatiin tätä vanhenemisprosessia vähän nopeutettua? Nykyään lienee metallurgia ja tekniikka kehittynyt sen verran, että koneistusvuoroa ei tarvitse enää ihan vuotta odotella että hyvää tulee.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
-
- Viestit: 5102
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: suupohoja
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
No huhhuh, enpä oo moista kuullu. Mahtaako ohut putki edes kestää 40 tonnia ilman että muuttuu sirpalekranaatiksi.
-
- Viestit: 6624
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Niinhän se oli. Siis comprex ahtimen tunnus Valmetin moottoreissa on X.Pataässä kirjoitti: ↑To Syys 29, 2022 9:36 pmCX. Comprex-ahtimia on käytetty esimerkiksi Valmet 1203 -maataloustraktoreissa.mauri kirjoitti: ↑To Syys 29, 2022 12:41 pmTäällä on aiemminkin tätä käsitelty. Mieleeni on jäänyt että A ja B oli kuivilla ja uudemmat C ja D märkäputkisia. Taisi olla 411 DS kun tehtaan koekäytössä laittoivat meille tulleen koneen jäähdytysletkut niin ettei vesi kiertänyt, useamman minuutin se kävi 40 kW generaattori kuormana kunnes kilahti kiinni. Äkkiä ne sen kiinnileikanneen ykköspytyn kuntoon laittoi ja taas homma eteni.Masinisti2 kirjoitti: ↑To Syys 29, 2022 12:12 pm Minulla oli aikanaan puimuri Sampo 410 jossa Valmetin kuivaputki kone, en nyt muista kuinka nuo moottorien tyypit meni tuossa kirjanyhdistelmissä, Valmet- miehet kyllä tietää ja kertoo.
Niin se S tarkoittaa turboahdettua (kuten Scaniallakin, Volvolla T) en muista mikä joskus käytetyn Comprex-ahtimen tunnus oli.
Sillä saatiin alavääntöä parannettua, esimerkki Valmet 1103 ja 1203 traktoreista:
Valmet 1103 moottori 411CS 107 hv/2300 rpm; 370 Nm/1500 rpm
Valmet 1203 moottori 411CX 110 hv/2300 rpm; 424 Nm/1350 rpm
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
- toyopet
- Viestit: 3242
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Olen kavitaatioongelmasta kuullut lähinnä jenkkifordien, autojen siis, kohdalla ja niissä 6.9l ja 7.3l internationalin dieselkoneiden kohdalla.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Eikös kavitaatio synny niin että, putken pinnalle tulee likaa niin paljon että
siihen syntyy kuuma kohta, jossa vesi kiehuu ja syntyy ilmakuplia, jotka aiheuttaa
kavitaatio ilmiön. Olen nähnyt sylinteriputkissa pistemäisiä reikiä.
natikkamiehet
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Tulee lähinnä putken värinästä. Kun putki sopivasti pullistuu työtahdilla ja paineen pudotessa palautuu, putoaa nesteen paine putken pinnassa, syntyy kavitaatiokuplia ja niiden romahtaessa irtoaa vähän materiaalia. Pullistuminen siis millin osia ja materiaalin irtoaminenkin häviävän pientä mutta kun se tapahtuu 60000 kertaa tunnissa tarpeeksi monta tuntia, alkaa tavaraa kertyä.
Joissain märkäputkikoneissa putken ulkopinnalla on jäykisteitä, ymmärtääkseni juurikin em syystä.
Joissain märkäputkikoneissa putken ulkopinnalla on jäykisteitä, ymmärtääkseni juurikin em syystä.
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Ja Valmet 612 moottorihan oli ensimmäinen kotimainen märkäputkikone jossa oli putki tuettu myös keskemmältä jolloin saatiin jäähdytys kohdistumaan eniten putken yläosaan ja rakennetta tuettua värähtelyjä vastaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 794
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Olisiko niin että märistä putkista luopumista puoltaa ennenkaikkea valmistukseen liittyvät seikat eikä niinkään lopputulos.
Helppo kuvitella että kiinteälohkoisen moottorin valmistuksen automatisointi on helpompaa kuin putki koneen ja valmistusaika huomattavasti lyhyempi.
Agcollehan nuo Valmetin moottorit on ollu huonoa bisnestä, kestävät raskastakin käyttöä kymmeniä tuhansia tunteja ilman mitään murheita ja kuluneeseen moottoriin isännät tekee itse koneremontin. Ei tallainen peli vetele saati sitten ole kannattavaa.
-
- Viestit: 8138
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Oisko menny eurot ja markat sekasin, kun harvemmin kuitenkaa moottoriremontit 60tmk maksovat tuohon aikaa?! Kaivurissa toki työläämpi homma, mut kuitenkin.NH kirjoitti: ↑To Syys 29, 2022 4:55 pm 2000-luvun alkuvuosina eräs tuttu oli ostamassa käytettyä 80/90-luvun taitteen Valmetin traktorikaivuria pikkutilalleen.
Valmet putosi pois nopeasti, koska ensimmäinen yksilö, jota hän kävi katsomassa oli sekoittanut öljyn ja veden ilmeisen tiivistevuodon takia.
Paikallinen Valmet-huolto oli kehunut, että osat ovat halvat. Kysymykseen että mitä maksaa vaihtotyö oli kokonaisarvio ollut lähes 10 000 euroa ( vajaa puolet ehjän laitteen hinnasta ).
Totesi, että järkevämpää teettää kaivuuhommat muilla, hullun hommaa....
Toki viisaampi kaivattaa muilla.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Elettiin ensimmäisiä eurovuosia.Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Loka 01, 2022 11:48 amOisko menny eurot ja markat sekasin, kun harvemmin kuitenkaa moottoriremontit 60tmk maksovat tuohon aikaa?! Kaivurissa toki työläämpi homma, mut kuitenkin.NH kirjoitti: ↑To Syys 29, 2022 4:55 pm 2000-luvun alkuvuosina eräs tuttu oli ostamassa käytettyä 80/90-luvun taitteen Valmetin traktorikaivuria pikkutilalleen.
Valmet putosi pois nopeasti, koska ensimmäinen yksilö, jota hän kävi katsomassa oli sekoittanut öljyn ja veden ilmeisen tiivistevuodon takia.
Paikallinen Valmet-huolto oli kehunut, että osat ovat halvat. Kysymykseen että mitä maksaa vaihtotyö oli kokonaisarvio ollut lähes 10 000 euroa ( vajaa puolet ehjän laitteen hinnasta ).
Totesi, että järkevämpää teettää kaivuuhommat muilla, hullun hommaa....
Toki viisaampi kaivattaa muilla.
Tuossa vaiheessa 10 vuotta vanhan Valmetin traktorikaivurin arvo oli n. 20 000 - 25 000 euroa.
Kyseisten kapineiden hinnat ei ole paljon muuttuneet, vaan nykyään taitavat olla edelleen samassa luokassa?
Oli yksinkertaisesti merkkiliikkeen sikahinnoittelua oman merkin tuotteella tyyppivian korjauksessa.
Muistan elävästi kun hämmästely koski työn osuutta, joka olisi ollut melkein puolet ehjän laitteen ostohinnasta.
-
- Viestit: 6354
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Ilmeisesti ei ole ollut kiinnostusta remonttiin. Tuolla hinnallahan kaksi asentajaa teki kaksi viikkoa töitä tuohon aikaan...NH kirjoitti: ↑La Loka 01, 2022 5:03 pmElettiin ensimmäisiä eurovuosia.Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Loka 01, 2022 11:48 amOisko menny eurot ja markat sekasin, kun harvemmin kuitenkaa moottoriremontit 60tmk maksovat tuohon aikaa?! Kaivurissa toki työläämpi homma, mut kuitenkin.NH kirjoitti: ↑To Syys 29, 2022 4:55 pm 2000-luvun alkuvuosina eräs tuttu oli ostamassa käytettyä 80/90-luvun taitteen Valmetin traktorikaivuria pikkutilalleen.
Valmet putosi pois nopeasti, koska ensimmäinen yksilö, jota hän kävi katsomassa oli sekoittanut öljyn ja veden ilmeisen tiivistevuodon takia.
Paikallinen Valmet-huolto oli kehunut, että osat ovat halvat. Kysymykseen että mitä maksaa vaihtotyö oli kokonaisarvio ollut lähes 10 000 euroa ( vajaa puolet ehjän laitteen hinnasta ).
Totesi, että järkevämpää teettää kaivuuhommat muilla, hullun hommaa....
Toki viisaampi kaivattaa muilla.
Tuossa vaiheessa 10 vuotta vanhan Valmetin traktorikaivurin arvo oli n. 20 000 - 25 000 euroa.
Kyseisten kapineiden hinnat ei ole paljon muuttuneet, vaan nykyään taitavat olla edelleen samassa luokassa?
Oli yksinkertaisesti merkkiliikkeen sikahinnoittelua oman merkin tuotteella tyyppivian korjauksessa.
Muistan elävästi kun hämmästely koski työn osuutta, joka olisi ollut melkein puolet ehjän laitteen ostohinnasta.
-
- Viestit: 575
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Se on Agco Power eikä mikään SisuDiesel
Ko. konehan on Fendt 700 sarjaan suunniteltu ja lienee pitkään ainoa traktori jossa noita on. Suomalaisena täytyy olla vaan hyvillään että saksalainen talonpoika saa Deutzin tilalle Linnavuorelaisen
Koneessa ei juuri yhtäläisyyksiä vanhoihin ole, toivottavasti ei löydy isoja lastentauteja ja tuote menestyy.
Ko. konehan on Fendt 700 sarjaan suunniteltu ja lienee pitkään ainoa traktori jossa noita on. Suomalaisena täytyy olla vaan hyvillään että saksalainen talonpoika saa Deutzin tilalle Linnavuorelaisen
Koneessa ei juuri yhtäläisyyksiä vanhoihin ole, toivottavasti ei löydy isoja lastentauteja ja tuote menestyy.
-
- Viestit: 1311
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Eikö mersun työkonemoottorit, joita on mm. metsäkoneissa, ole suoraan lohkoon porattuja?
Jos ne siinä käytössä kestää ainakin sen 30-40 kilotuntia, niin kai ne traktorikäytössäkin kestää, kunhan ne tehdään kunnolla ilman suunnittelu tai materiaalivirheitä.
Jos ne siinä käytössä kestää ainakin sen 30-40 kilotuntia, niin kai ne traktorikäytössäkin kestää, kunhan ne tehdään kunnolla ilman suunnittelu tai materiaalivirheitä.
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Taitaa ne mersun moottorit olla alunperin Detroit dieselin tekeleitä. Mistä ne edes erottaa? Mersu osti Detroitin pari vuosikymmentä sitten.
-
- Viestit: 976
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Eikä niitä traktori- ja metsäkonemoottoreita oikein voi vertailla keskenään.masina kirjoitti: ↑La Loka 01, 2022 10:04 pm Eikö mersun työkonemoottorit, joita on mm. metsäkoneissa, ole suoraan lohkoon porattuja?
Jos ne siinä käytössä kestää ainakin sen 30-40 kilotuntia, niin kai ne traktorikäytössäkin kestää, kunhan ne tehdään kunnolla ilman suunnittelu tai materiaalivirheitä.
Metsäkoneissa työkierrokset vakiot, traktorissa vaihtelee..
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
- jake55
- Viestit: 962
- Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
- Paikkakunta: Syrän Häme
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Joo Retroitteja ne nykyään on Mersun tarroilla.
Fordson Super Major -60
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Vetonapa, xantsa ja 53 vierailijaa