Kia Ceed 2013 ohjaustehostin/mutteriohjaus
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: Pe Elo 09, 2019 5:35 pm
- Viesti:
Kia Ceed 2013 ohjaustehostin/mutteriohjaus
Kia Ceed 2013 ohjaus välillä tahmaa, ohjauksessa ei keskiasentoa, vaan pitää vääntää vuoroin vasemmalle ja oikealle pykälän yli, joskus vähemmän tahmea, joskus pahempi, välillä ei ongelmaa ja ohjaus ihan ok.
Tuntuu, että kelit vaikuttaa (kosteus ja lämpötila) kesän kuumilla ja talvella mitä kylmempää toimii hyvin, nyt syksyllä ja jossain vaiheessa keväisin aika karmea.
On todella rasittava ajaa suoralla tiellä, ei viitti pitkää matkaa ajaa kun saa koko ajan tehdä ohjausliikettä ja on aika raskas vääntää tuon pykälän yli, näyttää varmaan rattijuopon ajamiselta kun koko ajan vähän vaihtaa suuntaa.
Mutkatiellä vikaa ei huomaa ja tehostus toimii, mutta tehostus jotenkin "nukkuu" keskiasennossa ja vaatii koko ajan pientä liikettä suoraan ajettaessa.
On sähköinen tehostin, jossa kolme asetusta, comfort, normal ja sport, tahmaa joka asennossa, sportilla jäykin, mutta toisaalta pysyy ohjauliikkeet pienempänä kun ei niin höyhenenkevyt käännellä.
Onko jollain kokemusta täällä, että onko tuohon jotain korjauskonsteja, vai onko ainoa keino ohjaustehostimen (koko ohjauspylvään) vaihto?
Vai voiko olla esim. joku maadoitusongelma, vai voiko onko tehostimessa sisuskalut kuivunut ja pitäisi rasvata?
Käytettyjä osia löytyy, mutta ei huvittaisi kun maksaa useamman satasen ja jos käytetty osa on samanlainen tahmaaja, uusi taas varmasti liian arvokas auton arvoon verrattuna.
Harmittaa kun ei autolla paljon arvoa kuitenkaan ole ja muuten ollut erittäin hyvin toimiva auto, mitään muuta ylimääräistä ongelmaa ei ole ollut kuin tämä tahmaaminen.
Tuntuu, että kelit vaikuttaa (kosteus ja lämpötila) kesän kuumilla ja talvella mitä kylmempää toimii hyvin, nyt syksyllä ja jossain vaiheessa keväisin aika karmea.
On todella rasittava ajaa suoralla tiellä, ei viitti pitkää matkaa ajaa kun saa koko ajan tehdä ohjausliikettä ja on aika raskas vääntää tuon pykälän yli, näyttää varmaan rattijuopon ajamiselta kun koko ajan vähän vaihtaa suuntaa.
Mutkatiellä vikaa ei huomaa ja tehostus toimii, mutta tehostus jotenkin "nukkuu" keskiasennossa ja vaatii koko ajan pientä liikettä suoraan ajettaessa.
On sähköinen tehostin, jossa kolme asetusta, comfort, normal ja sport, tahmaa joka asennossa, sportilla jäykin, mutta toisaalta pysyy ohjauliikkeet pienempänä kun ei niin höyhenenkevyt käännellä.
Onko jollain kokemusta täällä, että onko tuohon jotain korjauskonsteja, vai onko ainoa keino ohjaustehostimen (koko ohjauspylvään) vaihto?
Vai voiko olla esim. joku maadoitusongelma, vai voiko onko tehostimessa sisuskalut kuivunut ja pitäisi rasvata?
Käytettyjä osia löytyy, mutta ei huvittaisi kun maksaa useamman satasen ja jos käytetty osa on samanlainen tahmaaja, uusi taas varmasti liian arvokas auton arvoon verrattuna.
Harmittaa kun ei autolla paljon arvoa kuitenkaan ole ja muuten ollut erittäin hyvin toimiva auto, mitään muuta ylimääräistä ongelmaa ei ole ollut kuin tämä tahmaaminen.
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Kia Ceed 2013 ohjaustehostin/mutteriohjaus
Oletko nostanut etupäätä ylös ja koittanut käännellä pyöriä, tuntuuko takertelua tai tahmeutta niin?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1482
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Kia Ceed 2013 ohjaustehostin/mutteriohjaus
Onko rattiakselissa nivelristikkoa, joka kurakeleillä saa kosteutta?
Omakohtaista kokemusta eri merkkisestä autosta jossa ristikko oli ruostunut jumittavaksi. Piti myös kitinää kun käänsi rattia.
Omakohtaista kokemusta eri merkkisestä autosta jossa ristikko oli ruostunut jumittavaksi. Piti myös kitinää kun käänsi rattia.
Kubota B 5001 DT
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kia Ceed 2013 ohjaustehostin/mutteriohjaus
Kääntölaakerit tai jo mainittu nivelakseli voisi olla syyllinen.
Kääntölaakeri vähän ikävä koittaa tutkia, koska jos nostat pyörät ilmaan niin ei ole painoa kääntölaakereilla eikä enää välttämättä jumita. Ainakaan niin paljoa.
Tosin kelin ei noihin omasta mielestä pitäisi radikaalisti vaikuttaa että välillä toimii ja välillä ei.
Mutta nuo katsoisin ennen kun lähtisin tehostinta ostamaan.
Samalla raidetanko ja ulkopään välyksen tarkistus, kuten tukivarretkin katsoisi.
Kääntölaakeri vähän ikävä koittaa tutkia, koska jos nostat pyörät ilmaan niin ei ole painoa kääntölaakereilla eikä enää välttämättä jumita. Ainakaan niin paljoa.
Tosin kelin ei noihin omasta mielestä pitäisi radikaalisti vaikuttaa että välillä toimii ja välillä ei.
Mutta nuo katsoisin ennen kun lähtisin tehostinta ostamaan.
Samalla raidetanko ja ulkopään välyksen tarkistus, kuten tukivarretkin katsoisi.
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Re: Kia Ceed 2013 ohjaustehostin/mutteriohjaus
Kääntölaakerit on helppo tutkia kaverin kanssa. Auto vain käymään rattaillaan ilman tunkkailuja ja pitää sormenpäillä etujousesta kiinni, kun kaveri kääntelee rattia. Jos kääntölaakereissa on alkavaakin vikaa, niin varmasti tuntuu ja huomaa.zukka kirjoitti: ↑Ti Syys 27, 2022 9:35 pm Kääntölaakerit tai jo mainittu nivelakseli voisi olla syyllinen.
Kääntölaakeri vähän ikävä koittaa tutkia, koska jos nostat pyörät ilmaan niin ei ole painoa kääntölaakereilla eikä enää välttämättä jumita. Ainakaan niin paljoa.
Tosin kelin ei noihin omasta mielestä pitäisi radikaalisti vaikuttaa että välillä toimii ja välillä ei.
Mutta nuo katsoisin ennen kun lähtisin tehostinta ostamaan.
Samalla raidetanko ja ulkopään välyksen tarkistus, kuten tukivarretkin katsoisi.
Vika passaisi ohjauksen ristikkonivelelle. Tuskin mikään kuiva nivel jumittaisi ohjausta niin kovasti.
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: To Heinä 05, 2012 10:41 am
- Viesti:
Re: Kia Ceed 2013 ohjaustehostin/mutteriohjaus
Oletko KHCF forumin selannut läpi?
http://www.khcf.org/index.php?board=32.0
Tässä ainakin jotain samantyppistä ongelmaa.
http://www.khcf.org/index.php?topic=6171.0
http://www.khcf.org/index.php?board=32.0
Tässä ainakin jotain samantyppistä ongelmaa.
http://www.khcf.org/index.php?topic=6171.0
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: Pe Elo 09, 2019 5:35 pm
- Viesti:
Re: Kia Ceed 2013 ohjaustehostin/mutteriohjaus
Olen tuota Kia keskustelua tutkinut, myös ulkomaisia, useassa on tehostin vaihdettu, ajattelin vaan täältä kysyä, että jos joku olisi jollain keinolla saanut sen toimimaan.
Rattiakselin alapäässä auton sisäpuolella olevaa niveltä rasvannut ei pidä eikä ole pitänyt mitään ääniä, eikä takertele muuten kun vain keskiasennossa.
Heti kun rattia kääntää pykälän yli ohjaus toimii takertelematta, tai oikeastaan aina kun pyöriä kääntää eikä tarvi ajaa suoraan ohjaus on ok.
Eilen aamulla töihin ajaessa taas takerteli, illalla kotiin tullessa toimi hyvin.
Täytyy seuraavaksi ruveta tutkimaan noita laakereita, niveliä ja raidetangon päitä, kohta olisi katsastuskin tulossa, jospa siellä jotain löytäisivät...
Näitä keskusteluita lukeneena en kyllä ole varma huomaavatko katsastuksessa mitään, kun kaikenlaisia sitä on läpi päästetty.
Sitten olisi vielä se, että laittaisi johdon päähän, että näkyykö jotain koodeja, rattiakselilla näyttää olevan jotain ohjaus bokseja, sellainen olisi varmaa helpompi vaihtaa kuin koko tehostin.
Kyllä hydraulinen tehostin vaan on hyvä, niin toiminnaltaan kuin tuntumaltaan, voihan nekin öljyä vuotaa ja hajota, mutta silti...
Rattiakselin alapäässä auton sisäpuolella olevaa niveltä rasvannut ei pidä eikä ole pitänyt mitään ääniä, eikä takertele muuten kun vain keskiasennossa.
Heti kun rattia kääntää pykälän yli ohjaus toimii takertelematta, tai oikeastaan aina kun pyöriä kääntää eikä tarvi ajaa suoraan ohjaus on ok.
Eilen aamulla töihin ajaessa taas takerteli, illalla kotiin tullessa toimi hyvin.
Täytyy seuraavaksi ruveta tutkimaan noita laakereita, niveliä ja raidetangon päitä, kohta olisi katsastuskin tulossa, jospa siellä jotain löytäisivät...
Näitä keskusteluita lukeneena en kyllä ole varma huomaavatko katsastuksessa mitään, kun kaikenlaisia sitä on läpi päästetty.
Sitten olisi vielä se, että laittaisi johdon päähän, että näkyykö jotain koodeja, rattiakselilla näyttää olevan jotain ohjaus bokseja, sellainen olisi varmaa helpompi vaihtaa kuin koko tehostin.
Kyllä hydraulinen tehostin vaan on hyvä, niin toiminnaltaan kuin tuntumaltaan, voihan nekin öljyä vuotaa ja hajota, mutta silti...
-
- Viestit: 4469
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Kia Ceed 2013 ohjaustehostin/mutteriohjaus
Suikkalakiltahan voisi kysyä mielipidettä asiaan niin tsekkaa huolella paikat.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, Google [Bot], raktori63, tuusaaja ja 73 vierailijaa