Sähköperämoottori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

mrjb425
Viestit: 2046
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Naapurilla on ko. laite. Hyvin kuljettaa kahta ukonretaletta ja venettä romuineen.
Muutamana päivänä huomasin, että perämoottori on jäykästi kiinni perälaudassa, ei siis pääse kippaamaan jos moottori osuu kiveen tai matalaan rantaan. Silloin perämoottorin kiinnitys rikkoutuu tai veneen perälauta ratkeaa irti..
Siinä on kyllä se vipu, millä sen lukituksen voi poistaa ja sitten moottorin voi ns. kipata. Mutta sitä täytyisi painaa koko ajan. Lieneekö tässä suunnitteluvika vai joku muu? Laite on kyllä yksinkertainen ja halpa, mutta aika erikoista tällainen.
Pataässä
Viestit: 1991
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Näppärä masinisti tekee itse tiltin. Moottori kiinni saranalautaan, jos puusta haluaa nikkaaroida ja pilalle menneen voi polttaa.
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

MinnKotan rikiputken kerrotaan olevan komposiittia ja kestää törmäyksen rikkoutumatta eli joustaa. Tosin se moottorin kiinnitys perälautaan on sen verran pieni, että taitaa irrota ennen kun putki katkeaa.
Ainakin kun se itsellä on ollut perälaudan toisessa reunassa varsinaisen polttomoottorin lisänä niin johtuen lasikuituveneen reunan jäykistetaivutus vaatii palikan ulkopuolelle niin melko helposti irtoaa. Joskus unohtui veteen kun lähdin moottorilla ja sähkömoottori melkein sukelsi.
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja samiko »

Tuommosiahan ne on...
Niinkuin muutkin prutkut eli polttomoottori sellaset.
Jos ei trimmiä eli sähkö-hydraulista kippiä huomaa kun lukituksen poistaa(yleensä vivulla) niin moottori pyrkii nouseen ylös peruuttaessa.
Eli ihan normi käytäntö tuo jäykkä putki.
Trimmilliset siis ei anna periks missään tilanteessa jos oli huonosti artikuloitu. (polttomoottorit siis).
Ainakin omissa romuissa sellanen lukitus-vipu millä ei nouse ylös peruuttaessa, siis polttomoottoreissa.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja NH »

Sähkötrimmillisessä kuin manuaalitrimmillisissä polttomoottoriperämoottorissa moottori pääsee nousemaan vapaasti ylöspäin, mikäli osuu johonkin. Ainakin noin 99.9%:ssa.
Liian voimakkaasti peruutettaessa moottori pyrkii kevyesti nousemaan, mutta hoituu kaasua pienentämällä.

Lukitusta ei pidä käyttää ajaessa.
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

NH kirjoitti: La Syys 24, 2022 9:29 am Sähkötrimmillisessä kuin manuaalitrimmillisissä polttomoottoriperämoottorissa moottori pääsee nousemaan vapaasti ylöspäin, mikäli osuu johonkin. Ainakin noin 99.9%:ssa.
Liian voimakkaasti peruutettaessa moottori pyrkii kevyesti nousemaan, mutta hoituu kaasua pienentämällä.

Lukitusta ei pidä käyttää ajaessa.
:shock: Omalle kohdalle vissiin osunut 0,1% koneista :mrgreen:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Liian voimakkaasti peruutettaessa moottori pyrkii kevyesti nousemaan, mutta hoituu kaasua pienentämällä.
Polttiskoneissa kone pääsee kippaamaan vapaasti eteenpäin ajaessa, mutta ei pakilla, ja pakilla lukitus toimii automaattisesti kun pakin laittaa päälle. Tai jos ei näin ole, niin on just se 0,1% konetyyppi!? :roll:
Avatar
Rh-
Viestit: 1053
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Ei mun Mercury 9.9hp 1978, Yamaha 5hp 1987 ja Yamaha 15hp 1986 lukitu kyllä pakilla?

Nousee jos kaasuttaa.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja NH »

Eikä mulla olleet 4 Evari, 15 Honda, 20 Jamppu, 90 Honda, eikä mitkään muutkaan joita olen ajanut.
MF165SMP
Viestit: 653
Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja MF165SMP »

Rh- kirjoitti: La Syys 24, 2022 10:28 am Ei mun Mercury 9.9hp 1978, Yamaha 5hp 1987 ja Yamaha 15hp 1986 lukitu kyllä pakilla?

Nousee jos kaasuttaa.
No ei kyl nouse. Vaihde pitää olla eteenpäin, jotta tavan perämoottorin rikin saa kipattua pois vedestä, niiku aina rantaan tultua on tapana tehä. Sitäpaitti, vm. -78 Merkuri on 9.8 hp, mulla oli vm. -89 joka on jo merkinnältään 9.9 hp, vaihde yhdistettynä kaasukahvaan ja riippumatta siitä millä teholla peruutti, ei se kipannut eli ropeli noussu ilmaan. Kuten ei mikään muukaan käsikipillä varustettu perärutku. Sähkötrimmilliset tai -kipilliset on sit eri juttu, mutta kyllä niilläkin saa pakilla pistää täydet kaasut eikä kippaa.

Alkuperäiseen kysymykseen: Vastaus jossa kerrottiin komposiittiputken joustavuudesta - se onki justiinsa niin. Sitäpaitsi, noiden uistelumoottoreiden (työntövoima 30-54 lbs) avulla ei kyl es pääse niin kovaa (3-4 kn) etteikö ne kestäisi äkkipysäystä. Jos venee perälauta ei sitä kestä, ni eipä se taida myöskään kestää "oikean" perämoottorin kiinnitystä.
MF165SMP
Viestit: 653
Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja MF165SMP »

Tumppi 865 kirjoitti: La Syys 24, 2022 10:14 am
Liian voimakkaasti peruutettaessa moottori pyrkii kevyesti nousemaan, mutta hoituu kaasua pienentämällä.
Polttiskoneissa kone pääsee kippaamaan vapaasti eteenpäin ajaessa, mutta ei pakilla, ja pakilla lukitus toimii automaattisesti kun pakin laittaa päälle. Tai jos ei näin ole, niin on just se 0,1% konetyyppi!? :roll:
Tai ehkä niissä on vanhemmiten vikaantunut tuo tiltin estävä automaattilukitus. Ei kyl ole sellasta viel onneks tullu meikäläiselle (pitääkös tässä nyt alkaa kaik aikojen kuluessa ajamani perärutkut listaamaan :roll: :D :lol: :lol: :lol: )
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

On niitäkin koneita missä tuo lukko on saatu hajallee, eikä estä koneen kippausta peruutettaessa. :roll:

Jopa vaihteettomissa muutaman hepan koneissa on tuo peruutuslukko. :wink:
Juu, ja kyllä se kone vähän pääsee nousemaa pakilla reilummin kaasuttaessa, koska lukitus ei ole tiuka pykälä, että lukko menee varmasti päälle esteettä, ja siksi siinä on se pieni liikkumavara. :wink:
jkohvakk
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

Eikä mun trimmillinen 50hp kaksitahtijammu kyllä kippaa mihinkään oli vaihde missä asennossa tahansa. Trimmin sylinteri tapilla koneen rikissä kiinni. Mut ehkä 0.1 prosenttia on vaan iso määrä. :mrgreen:
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Toteutukset vaihtelee. Jossain lukitus menee automaattisesti päälle, kun kytkee peruutusvaihteen. Jossain on vipu, jolla lukitus pistetään päälle tai pois. Nämä siis trimmittömissä moottoreissa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Avatar
Rh-
Viestit: 1053
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Piti käyttää 5hp jammun ja 9.8hp Mercuryn kopat auki ja tutkia tarkemmin, mitään lukkomekanismia ei löytynyt kummastakaan.

Jännä.....
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja samiko »

50hp nelari jammu kans on yhtä puuta kokoajan.
Evikoissa ollu semmonen pieni lukkokynsi siihen tappiin millä voi säätää koneen kulmaa.
Noissa kakstahtisissa käsin nosteltavissa siis...
MF165SMP
Viestit: 653
Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja MF165SMP »

Rh- kirjoitti: La Syys 24, 2022 2:16 pm Piti käyttää 5hp jammun ja 9.8hp Mercuryn kopat auki ja tutkia tarkemmin, mitään lukkomekanismia ei löytynyt kummastakaan.

Jännä.....
Vai nii, on jännä jos pakilla varustettua perämoottoria ei voi peruuttaa. Ihanko tosi on että pystyt kippaamaan koneen vaikka on pakki päällä?
Ja se mekanismi ei oo juurkaan kopan alla vaan moottorin alla, vaihteensiirtäjä menee moottorista rikin sisään ja lukitsee kipin pakilla. Mercuryn 9.8hp ohjekirja kertoo että kipattaessa vaihteen pitää olla vapaalla tai eteenpäin: "With the shift lever in Neutral (N) or Forward (F), fully tilt the motor uptoward by holding the tilt handle provided at the rear of the upper motorcover."

Nii, ja täs on 80-lukusen 5hp jammun kippausohjeet: Procedure for tilting up (manual tiltmodels)1.Place the gear shift lever in neutral andface the outboard motor forward
Tos näkyy vielä kuvissa miten se kippilukko sijaitsee (sivu 44): https://www.manualslib.com/manual/82791 ... =43#manual
Avatar
Rh-
Viestit: 1053
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja Rh- »

MF165SMP kirjoitti: La Syys 24, 2022 2:47 pm
Rh- kirjoitti: La Syys 24, 2022 2:16 pm Piti käyttää 5hp jammun ja 9.8hp Mercuryn kopat auki ja tutkia tarkemmin, mitään lukkomekanismia ei löytynyt kummastakaan.

Jännä.....
Vai nii, on jännä jos pakilla varustettua perämoottoria ei voi peruuttaa. Ihanko tosi on että pystyt kippaamaan koneen vaikka on pakki päällä?
Ja se mekanismi ei oo juurkaan kopan alla vaan moottorin alla, vaihteensiirtäjä menee moottorista rikin sisään ja lukitsee kipin pakilla. Mercuryn 9.8hp ohjekirja kertoo että kipattaessa vaihteen pitää olla vapaalla tai eteenpäin: "With the shift lever in Neutral (N) or Forward (F), fully tilt the motor uptoward by holding the tilt handle provided at the rear of the upper motorcover."
Kyllä näyttää olevan vapaat, tosin yleensä peruuttelu on tyhjäkäynnillä, jolloin ei nouse, 5hp jammu ollu uudesta asti, ja piti isäukolta varmistaa ettei siinä ole kyllä ikinä ollut lukkoa pakille.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Niin olikos tuo aloittajan tarkoittama moottori sellainen tehokkaampi kilowatin tai kaksi? Vai niitä suht pienitehoisia kokonaan komposiitista ja muovista tehtyjä?
Kumpikin malli taitaa poiketa aika paljon 50 heppaisesta jammusta.
MF165SMP
Viestit: 653
Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
Viesti:

Re: Sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja MF165SMP »

Rh- kirjoitti: La Syys 24, 2022 2:58 pm Kyllä näyttää olevan vapaat, tosin yleensä peruuttelu on tyhjäkäynnillä, jolloin ei nouse, 5hp jammu ollu uudesta asti, ja piti isäukolta varmistaa ettei siinä ole kyllä ikinä ollut lukkoa pakille.
No, siit on jo parikytä vuotta ku möin viisheppasen jammun pois että enpä ala vänkäämään ko muisti on mitä on. 9.9 Merkurista luovuin vast joku vuos takasin, ja nyt on 5hp 4-t tohatsu pikkuveneessä. Noitten kippaaminen ei kyl onnistu pakilla. Pulpettiveneessä taasen on 40 hp Honda, ja sähkötrimmilliset onkin sit ihan eri juttu ton suhteen.

Taian lähtee uistelee :)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 38 vierailijaa