Sähköperämoottori
-
- Viestit: 2053
- Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Sähköperämoottori
Naapurilla on ko. laite. Hyvin kuljettaa kahta ukonretaletta ja venettä romuineen.
Muutamana päivänä huomasin, että perämoottori on jäykästi kiinni perälaudassa, ei siis pääse kippaamaan jos moottori osuu kiveen tai matalaan rantaan. Silloin perämoottorin kiinnitys rikkoutuu tai veneen perälauta ratkeaa irti..
Siinä on kyllä se vipu, millä sen lukituksen voi poistaa ja sitten moottorin voi ns. kipata. Mutta sitä täytyisi painaa koko ajan. Lieneekö tässä suunnitteluvika vai joku muu? Laite on kyllä yksinkertainen ja halpa, mutta aika erikoista tällainen.
Muutamana päivänä huomasin, että perämoottori on jäykästi kiinni perälaudassa, ei siis pääse kippaamaan jos moottori osuu kiveen tai matalaan rantaan. Silloin perämoottorin kiinnitys rikkoutuu tai veneen perälauta ratkeaa irti..
Siinä on kyllä se vipu, millä sen lukituksen voi poistaa ja sitten moottorin voi ns. kipata. Mutta sitä täytyisi painaa koko ajan. Lieneekö tässä suunnitteluvika vai joku muu? Laite on kyllä yksinkertainen ja halpa, mutta aika erikoista tällainen.
-
- Viestit: 2003
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Näppärä masinisti tekee itse tiltin. Moottori kiinni saranalautaan, jos puusta haluaa nikkaaroida ja pilalle menneen voi polttaa.
-
- Viestit: 4468
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
MinnKotan rikiputken kerrotaan olevan komposiittia ja kestää törmäyksen rikkoutumatta eli joustaa. Tosin se moottorin kiinnitys perälautaan on sen verran pieni, että taitaa irrota ennen kun putki katkeaa.
Ainakin kun se itsellä on ollut perälaudan toisessa reunassa varsinaisen polttomoottorin lisänä niin johtuen lasikuituveneen reunan jäykistetaivutus vaatii palikan ulkopuolelle niin melko helposti irtoaa. Joskus unohtui veteen kun lähdin moottorilla ja sähkömoottori melkein sukelsi.
Ainakin kun se itsellä on ollut perälaudan toisessa reunassa varsinaisen polttomoottorin lisänä niin johtuen lasikuituveneen reunan jäykistetaivutus vaatii palikan ulkopuolelle niin melko helposti irtoaa. Joskus unohtui veteen kun lähdin moottorilla ja sähkömoottori melkein sukelsi.
-
- Viestit: 1208
- Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Tuommosiahan ne on...
Niinkuin muutkin prutkut eli polttomoottori sellaset.
Jos ei trimmiä eli sähkö-hydraulista kippiä huomaa kun lukituksen poistaa(yleensä vivulla) niin moottori pyrkii nouseen ylös peruuttaessa.
Eli ihan normi käytäntö tuo jäykkä putki.
Trimmilliset siis ei anna periks missään tilanteessa jos oli huonosti artikuloitu. (polttomoottorit siis).
Ainakin omissa romuissa sellanen lukitus-vipu millä ei nouse ylös peruuttaessa, siis polttomoottoreissa.
Niinkuin muutkin prutkut eli polttomoottori sellaset.
Jos ei trimmiä eli sähkö-hydraulista kippiä huomaa kun lukituksen poistaa(yleensä vivulla) niin moottori pyrkii nouseen ylös peruuttaessa.
Eli ihan normi käytäntö tuo jäykkä putki.
Trimmilliset siis ei anna periks missään tilanteessa jos oli huonosti artikuloitu. (polttomoottorit siis).
Ainakin omissa romuissa sellanen lukitus-vipu millä ei nouse ylös peruuttaessa, siis polttomoottoreissa.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Sähkötrimmillisessä kuin manuaalitrimmillisissä polttomoottoriperämoottorissa moottori pääsee nousemaan vapaasti ylöspäin, mikäli osuu johonkin. Ainakin noin 99.9%:ssa.
Liian voimakkaasti peruutettaessa moottori pyrkii kevyesti nousemaan, mutta hoituu kaasua pienentämällä.
Lukitusta ei pidä käyttää ajaessa.
Liian voimakkaasti peruutettaessa moottori pyrkii kevyesti nousemaan, mutta hoituu kaasua pienentämällä.
Lukitusta ei pidä käyttää ajaessa.
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Omalle kohdalle vissiin osunut 0,1% koneistaNH kirjoitti: ↑La Syys 24, 2022 9:29 am Sähkötrimmillisessä kuin manuaalitrimmillisissä polttomoottoriperämoottorissa moottori pääsee nousemaan vapaasti ylöspäin, mikäli osuu johonkin. Ainakin noin 99.9%:ssa.
Liian voimakkaasti peruutettaessa moottori pyrkii kevyesti nousemaan, mutta hoituu kaasua pienentämällä.
Lukitusta ei pidä käyttää ajaessa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 8206
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Polttiskoneissa kone pääsee kippaamaan vapaasti eteenpäin ajaessa, mutta ei pakilla, ja pakilla lukitus toimii automaattisesti kun pakin laittaa päälle. Tai jos ei näin ole, niin on just se 0,1% konetyyppi!?Liian voimakkaasti peruutettaessa moottori pyrkii kevyesti nousemaan, mutta hoituu kaasua pienentämällä.
- Rh-
- Viestit: 1062
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Ei mun Mercury 9.9hp 1978, Yamaha 5hp 1987 ja Yamaha 15hp 1986 lukitu kyllä pakilla?
Nousee jos kaasuttaa.
Nousee jos kaasuttaa.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Eikä mulla olleet 4 Evari, 15 Honda, 20 Jamppu, 90 Honda, eikä mitkään muutkaan joita olen ajanut.
-
- Viestit: 658
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
No ei kyl nouse. Vaihde pitää olla eteenpäin, jotta tavan perämoottorin rikin saa kipattua pois vedestä, niiku aina rantaan tultua on tapana tehä. Sitäpaitti, vm. -78 Merkuri on 9.8 hp, mulla oli vm. -89 joka on jo merkinnältään 9.9 hp, vaihde yhdistettynä kaasukahvaan ja riippumatta siitä millä teholla peruutti, ei se kipannut eli ropeli noussu ilmaan. Kuten ei mikään muukaan käsikipillä varustettu perärutku. Sähkötrimmilliset tai -kipilliset on sit eri juttu, mutta kyllä niilläkin saa pakilla pistää täydet kaasut eikä kippaa.
Alkuperäiseen kysymykseen: Vastaus jossa kerrottiin komposiittiputken joustavuudesta - se onki justiinsa niin. Sitäpaitsi, noiden uistelumoottoreiden (työntövoima 30-54 lbs) avulla ei kyl es pääse niin kovaa (3-4 kn) etteikö ne kestäisi äkkipysäystä. Jos venee perälauta ei sitä kestä, ni eipä se taida myöskään kestää "oikean" perämoottorin kiinnitystä.
-
- Viestit: 658
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Tai ehkä niissä on vanhemmiten vikaantunut tuo tiltin estävä automaattilukitus. Ei kyl ole sellasta viel onneks tullu meikäläiselle (pitääkös tässä nyt alkaa kaik aikojen kuluessa ajamani perärutkut listaamaan )Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Syys 24, 2022 10:14 amPolttiskoneissa kone pääsee kippaamaan vapaasti eteenpäin ajaessa, mutta ei pakilla, ja pakilla lukitus toimii automaattisesti kun pakin laittaa päälle. Tai jos ei näin ole, niin on just se 0,1% konetyyppi!?Liian voimakkaasti peruutettaessa moottori pyrkii kevyesti nousemaan, mutta hoituu kaasua pienentämällä.
-
- Viestit: 8206
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
On niitäkin koneita missä tuo lukko on saatu hajallee, eikä estä koneen kippausta peruutettaessa.
Jopa vaihteettomissa muutaman hepan koneissa on tuo peruutuslukko.
Juu, ja kyllä se kone vähän pääsee nousemaa pakilla reilummin kaasuttaessa, koska lukitus ei ole tiuka pykälä, että lukko menee varmasti päälle esteettä, ja siksi siinä on se pieni liikkumavara.
Jopa vaihteettomissa muutaman hepan koneissa on tuo peruutuslukko.
Juu, ja kyllä se kone vähän pääsee nousemaa pakilla reilummin kaasuttaessa, koska lukitus ei ole tiuka pykälä, että lukko menee varmasti päälle esteettä, ja siksi siinä on se pieni liikkumavara.
-
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
- Paikkakunta: Muhos
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Eikä mun trimmillinen 50hp kaksitahtijammu kyllä kippaa mihinkään oli vaihde missä asennossa tahansa. Trimmin sylinteri tapilla koneen rikissä kiinni. Mut ehkä 0.1 prosenttia on vaan iso määrä.
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Toteutukset vaihtelee. Jossain lukitus menee automaattisesti päälle, kun kytkee peruutusvaihteen. Jossain on vipu, jolla lukitus pistetään päälle tai pois. Nämä siis trimmittömissä moottoreissa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
- Rh-
- Viestit: 1062
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Piti käyttää 5hp jammun ja 9.8hp Mercuryn kopat auki ja tutkia tarkemmin, mitään lukkomekanismia ei löytynyt kummastakaan.
Jännä.....
Jännä.....
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 1208
- Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
50hp nelari jammu kans on yhtä puuta kokoajan.
Evikoissa ollu semmonen pieni lukkokynsi siihen tappiin millä voi säätää koneen kulmaa.
Noissa kakstahtisissa käsin nosteltavissa siis...
Evikoissa ollu semmonen pieni lukkokynsi siihen tappiin millä voi säätää koneen kulmaa.
Noissa kakstahtisissa käsin nosteltavissa siis...
-
- Viestit: 658
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Vai nii, on jännä jos pakilla varustettua perämoottoria ei voi peruuttaa. Ihanko tosi on että pystyt kippaamaan koneen vaikka on pakki päällä?
Ja se mekanismi ei oo juurkaan kopan alla vaan moottorin alla, vaihteensiirtäjä menee moottorista rikin sisään ja lukitsee kipin pakilla. Mercuryn 9.8hp ohjekirja kertoo että kipattaessa vaihteen pitää olla vapaalla tai eteenpäin: "With the shift lever in Neutral (N) or Forward (F), fully tilt the motor uptoward by holding the tilt handle provided at the rear of the upper motorcover."
Nii, ja täs on 80-lukusen 5hp jammun kippausohjeet: Procedure for tilting up (manual tiltmodels)1.Place the gear shift lever in neutral andface the outboard motor forward
Tos näkyy vielä kuvissa miten se kippilukko sijaitsee (sivu 44): https://www.manualslib.com/manual/82791 ... =43#manual
- Rh-
- Viestit: 1062
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Kyllä näyttää olevan vapaat, tosin yleensä peruuttelu on tyhjäkäynnillä, jolloin ei nouse, 5hp jammu ollu uudesta asti, ja piti isäukolta varmistaa ettei siinä ole kyllä ikinä ollut lukkoa pakille.MF165SMP kirjoitti: ↑La Syys 24, 2022 2:47 pmVai nii, on jännä jos pakilla varustettua perämoottoria ei voi peruuttaa. Ihanko tosi on että pystyt kippaamaan koneen vaikka on pakki päällä?
Ja se mekanismi ei oo juurkaan kopan alla vaan moottorin alla, vaihteensiirtäjä menee moottorista rikin sisään ja lukitsee kipin pakilla. Mercuryn 9.8hp ohjekirja kertoo että kipattaessa vaihteen pitää olla vapaalla tai eteenpäin: "With the shift lever in Neutral (N) or Forward (F), fully tilt the motor uptoward by holding the tilt handle provided at the rear of the upper motorcover."
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 4468
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Niin olikos tuo aloittajan tarkoittama moottori sellainen tehokkaampi kilowatin tai kaksi? Vai niitä suht pienitehoisia kokonaan komposiitista ja muovista tehtyjä?
Kumpikin malli taitaa poiketa aika paljon 50 heppaisesta jammusta.
Kumpikin malli taitaa poiketa aika paljon 50 heppaisesta jammusta.
-
- Viestit: 658
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
No, siit on jo parikytä vuotta ku möin viisheppasen jammun pois että enpä ala vänkäämään ko muisti on mitä on. 9.9 Merkurista luovuin vast joku vuos takasin, ja nyt on 5hp 4-t tohatsu pikkuveneessä. Noitten kippaaminen ei kyl onnistu pakilla. Pulpettiveneessä taasen on 40 hp Honda, ja sähkötrimmilliset onkin sit ihan eri juttu ton suhteen.
Taian lähtee uistelee
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa