Kiinan mankin ajoitus ongelma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

viltzu
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Syys 13, 2017 7:45 pm
Viesti:

Kiinan mankin ajoitus ongelma

Viesti Kirjoittaja viltzu »

Terve. Miten saisi selville kiinan mankin oikean ajoituksen, kun kiinan poika on unohtanut laittaa moottorin lohkoon ajoitus merkin? Vauhtipyörässä-, kannessa- ja nokka-akselissa on merkinnät. Moottoriin on vaihdettu uusi mäntä ja sylinteri. Korjaaja ei ollut huomannut katsoa miten ajoitus on ollut ennen koneen purkua. Laitoin männän yläkuolo kohtaan ja nokka akselin ajoitusmerkkiinsä. Yritin käynistää konetta, mutta se ei luvannutkaan, vaikka laitoin tulpan reijästä bensaa männänpäälle.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kiinan mankin ajoitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
toyopet
Viestit: 3253
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kiinan mankin ajoitus ongelma

Viesti Kirjoittaja toyopet »

viltzu kirjoitti: Ke Syys 21, 2022 11:51 am Terve. Miten saisi selville kiinan mankin oikean ajoituksen, kun kiinan poika on unohtanut laittaa moottorin lohkoon ajoitus merkin? Vauhtipyörässä-, kannessa- ja nokka-akselissa on merkinnät. Moottoriin on vaihdettu uusi mäntä ja sylinteri. Korjaaja ei ollut huomannut katsoa miten ajoitus on ollut ennen koneen purkua. Laitoin männän yläkuolo kohtaan ja nokka akselin ajoitusmerkkiinsä. Yritin käynistää konetta, mutta se ei luvannutkaan, vaikka laitoin tulpan reijästä bensaa männänpäälle.
Magneeton puoleisessa lohkossa pitäisi olla pieni lovi, se on aikalailla suoraan ylöspäin mutta jos se magneeton kiila on ihan kohdallaan, niin eihän sitä sinällään väärin saa.
Kun mäntä on yläkuolossa, niin nokka-akselin rattaan merkki suoraan eteen, siinä kannen reiässä on myös semmoinen pieni lovi merkkinä. Jos rattaassa ei näy merkkiä, niin se ratas on väärinpäin
It has three speed: here, there and gone...
viltzu
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Syys 13, 2017 7:45 pm
Viesti:

Re: Kiinan mankin ajoitus ongelma

Viesti Kirjoittaja viltzu »

Kiitos vastauksista. Sain mopon käymään, mutta se ei ota kierroksia. On ilmeisesti vielä hampaan verran pielessä? Kaikki muut ajoitus merkit löytyy paitsi lohkossa ei ole mitään merkkiä.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kiinan mankin ajoitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Se merkki on magneeton kopassa, tarkastusreiän reunassa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Osmo_
Viestit: 8618
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Kiinan mankin ajoitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Vauhtipyörän T -merkki vastapiiriin, mikä on lohkossa klo 12 kohdalla. Saat sen myös selville kun otat tulpan irti, paat reikään ruuvimeisselin ja pyörität moottoria. Nokan ajoituspiiri on O -merkki rattaassa ja vastapiiri klo 9 kohdalla. O:n tulee olla kiristettynä hieman vastapiiriä ylempänä jos ketju on venynyt. Merkit kohdalleen ketjunkiristin irotettuna ja sitten katsoo että nokka on hieman myöhäisellä (se puoli piikkiä eroa merkeissä). Vauhtipyörän pään ohje Hondasta, mutta yläkerrassa on yhtenevä ohje. Kierrosten keräämiseen vaikuttaa myös kampiakselin asentoanturin vastus ja ilmaväli. Vastuksen kuuluu olla 127_O_ +-5_O_ ja ilmaväli 0,30mm.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 35 vierailijaa