Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja zukka »

Nyt on vihdoinkin selvinnyt syy:

Suomen liikenteen suurin mysteeri ratkesi – miksi jakohihnoja hajoaa jatkuvasti Oulun seudulla? https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 62223e199e

Vielä kun tutkisivat vaikutukset terveydelle.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

zukka kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 2:55 pm Suomen liikenteen suurin mysteeri ratkesi – miksi jakohihnoja hajoaa jatkuvasti Oulun seudulla? https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 62223e199e

Vielä kun tutkisivat vaikutukset terveydelle.
Miksi ihmeessä ihmisiä pitäisi tutkia? Siinähän vain talouden kantokyky nousee, kun vanhentuneiden mallien hihnat katkeavat ja venttiilit menevät mutkalle, ennen mallit kuin pääsevät eläkkeelle.
Viimeksi muokannut Jäärä, Ti Syys 20, 2022 4:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä se siitä.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja NH »

Ferrokromissa mieleen tulee nimenomaan kromi, joka ei ole lainkaan terveystuote, vaikka ei edes kuusiarvoisesta olisi kysymys.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Mitenhän tässä tapauksessa, tai tapauksissa, mahtaa korvaukset mennä. Eiköhän tuossa aika moni auton omistaja joutunut omasta pussistaan maksamaan aiheutuneet remontit. Outokumpuhan ei ole syyllinen vaan asfalttifirma tai asfaltin valmistaja/tilaaja.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
7710Alert
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

No menihän se vuosikymmen et selvis että
syy oli se mitä ensimmäiseksi epäiltiin...
Tutkittiin toki välissäkin ja todettiin että ei
missään nimessä voi johtua tästä...


E.
2013

-Mystinen vika kerryttää ruskeata pölyä auton jakohihnaan. Vian takia Oulun seudulla jakohihnoja joudutaan vaihtamaan huomattavasti normaalia aiemmin.

https://www.iltalehti.fi/autot/a/2013102117629000

2014

-Oulun automysteeri selvisi vihdoin.
Oulun seudulla tiepäällysteissä käytetty oktomurske ei ole syypää autojen jakohihnaongelmiin.

https://www.iltalehti.fi/autot/a/2014052218331328
Viimeksi muokannut 7710Alert, Ti Syys 20, 2022 8:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
steami

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja steami »

Eihän nykyautoissa ole enää jakopää hihnalla? Vai onko?
Tuskin ketjuvetoinen jakopää reagoi mitenkään ferrokromiin...
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

steami kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 8:01 pm Eihän nykyautoissa ole enää jakopää hihnalla? Vai onko?
Tuskin ketjuvetoinen jakopää reagoi mitenkään ferrokromiin...
Hohhoijaa..

Ja niillä vanhanaikaisillahan ei enää kukaan ajele tai ainakaan vaihtele remmejä. Ainakaan Oulun seudulla.
k-pyörä
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Joo, nyt harjotellaan taas jakoketu jakopäätä. Ja vaihetaa jakoketjuja. Voi hyvää päivää, nii tai niiko volsu unohti rikrak kiristimen. Motti sököks, kun pyöri taaksepäin. Rattailla se tulis olla. Ei sehän ois ikuinen, ja sitäkautta ikuinen nälkä.
Arpe
Viestit: 1525
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Rautatehtaalle menevää Ferrokromia on tullu joskus ajettua. Pirun painavaa tavaraa. Kolme akselisella nuppiautolla tuli joskus vaakattua suurimmillaan 40t kokonaispaino. Oli nostoteli nikkeVolvo tiukalla. :D
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

k-pyörä kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 8:40 pm Joo, nyt harjotellaan taas jakoketu jakopäätä. Ja vaihetaa jakoketjuja. Voi hyvää päivää, nii tai niiko volsu unohti rikrak kiristimen. Motti sököks, kun pyöri taaksepäin. Rattailla se tulis olla. Ei sehän ois ikuinen, ja sitäkautta ikuinen nälkä.
Omat haasteensa taitaisi olla ratasjakopäällä eri materiaalien lämpölaajenemiskertoimien kanssa. Muutenkaan sitä tuskin valmistajat mitoittaisivat sen kestävämmäksi kuin ketju- tai hihnajakopäitä.

Rouvan Mazda/Ford-koneisella V50:llä on vedelty yli puoli miljoonaa samalla ketjulla ja männänrenkailla joista ainakin jälkimmäiset on varman tiedon mukaan pakko vaihtaa jo alta 200tkm.
steami

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja steami »

k-pyörä kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 8:40 pm Joo, nyt harjotellaan taas jakoketu jakopäätä. Ja vaihetaa jakoketjuja. Voi hyvää päivää, nii tai niiko volsu unohti rikrak kiristimen. Motti sököks, kun pyöri taaksepäin. Rattailla se tulis olla. Ei sehän ois ikuinen, ja sitäkautta ikuinen nälkä.
Isäukolla oli Ford Taunus -62. Siinä oli jakopää rattailla.
Niinhän vaan hajosi se fiiberiratas, jonka seurauksena nokka-akseli poikki... Kampiakseli vissiin pääsi iskemään väärässä asennossa lähellä olevaan nokka-akseliin...
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Honda VFR750F:ssä on nokka-akselit rattailla. Hiukan ääntä ne piti, mutta kaippa se toimi jos vaan öljyä saivat riittävästi.
k-pyörä
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Nii oliki, fiiberipyörät silahti. Paras kompo vois olla rattailla nopeus puoliksi, ja ketjulla loput. Oikeestaan ohc koneissa ainoo vaihtoehto. Tietysti varteenotettava vois olla, et oli se mikä vaan- vaihto ois helppo ja halpa.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja mauri »

k-pyörä kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 8:40 pm Joo, nyt harjotellaan taas jakoketu jakopäätä. Ja vaihetaa jakoketjuja. Voi hyvää päivää, nii tai niiko volsu unohti rikrak kiristimen. Motti sököks, kun pyöri taaksepäin. Rattailla se tulis olla. Ei sehän ois ikuinen, ja sitäkautta ikuinen nälkä.
Eikös nuo venttiilikoneiston kestävyysongelmat alkaneet kun nokka-akseleita alettiin laittaa kanteen. Työntötankomoottoreissa ratasvälitys on ihan normaalia ollut bensakoneissakin, fiiberiratas laitettu väliin melun takia, se sitten kisakoneissa korvattin teräksisellä.
Kyllä ne yläpuolisetkin toimii kunnolla siloin kun raaskitaan laittaa tuplaketjulla, sitten joku onneton (talouspäällikkö Sulo Vile'n?) keksi hammashihnan/yksiriviketjun laitattaa, kun halvalla sai. Toimiihan nekin jos on kunnolla tehty ja ajoissa vaihtaa.

Teollisuus- ja merikoneissa (diesel) yleensä ainoa hihnakäyttö on laturille (jos laturia edes onkaan), jakopäät on rattailla. Jo neuvostopanssari T-34 moottorin (johon venäjän nykypanssareidenkin mäntämoottorit perustuvat) apulaitteetkin oli hammasrattailla. Tosin niiden käyttötunnit taitaa nykyäänkin (muusta syystä) jäädä pieniksi.

Jossain (italialaisessa moottoripyöränmoottorissa?) oli välitys yläpuoliselle nokka-akselille viety pystyakselilla kahden kulmavaihteen kautta. Ei tainnut kovasti yleistyä?

Kuulin että joku amerikkalainen moottori-insinööri oli kauhistellut eurooppalaista tapaa tehdä (bensiini)moottori siten että männät voi tavata venttiileihin, kyllä oikean mottorin pitää olla vapaastipyörivä. Onkohan siellä pienemmät puristussuhteet, vai ovatko viisaampia?
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ducatissa ja muistaakseni joissain brittipyörissä ollut kuningasakselilla jakopää.
Tässä toinen saapasmaan valmistajan jakopää.
https://www.reddit.com/r/MachinePorn/co ... ing_chest/
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
k-pyörä
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Kävin tallissa tarkastamassa, tosiaanki manx nortoonissa on kuningasakseli😀
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja ZET »

Minusta tuntuu, että kaikki vaihtoehtoiset jakopäät voi tehdä oikein tai väärin. Tuntuu että esimerkit löytyy molempiin suuntiin. Se vaan ihmetyttää että kun kaikki vaihtoehdot ovat olleet käytössä vuosikymmeniä niin miten vanhoista ei ole opittu.

Ainoa mikä taitaa oikeasti olla uusi keksintö on se öljyssä uiva hihna. Ja pieleenhän sekin on (tavallaan) mennyt.

NSU:n kiertokankijakopäätä ei ole taidettu uusiin vehkeisiin laittaa. Se puuttuu noista aiemmissa viesteissä listatuista vaihtoehdoista.....
okie
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 6:44 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja okie »

Kiinnostaa, minkähänlainen tuo kiertokankijakopää on? Omissa vehkeissä on vain hihna-, ketju- ja kuningasakselivetoiset nokka-akselit.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja mauri »

Hammashihnan ensimmäinen käyttäjä (henkilöauton moottoreissa) oli tietääkseni saksalainen Glas joskus -60 luvun loppupuolella. Sitten se yleistyi, olisiko VW-konserni ollut ensimmäinen joka massatuotantomoottoreissa alkoi käyttää?
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

ZET kirjoitti: To Syys 22, 2022 8:42 am Minusta tuntuu, että kaikki vaihtoehtoiset jakopäät voi tehdä oikein tai väärin. Tuntuu että esimerkit löytyy molempiin suuntiin. Se vaan ihmetyttää että kun kaikki vaihtoehdot ovat olleet käytössä vuosikymmeniä niin miten vanhoista ei ole opittu.
Luulen, että nykyään osattaisiin tehdä "ikuinen" moottori, mutta kun päästöt, hinta, paino, koko jne jne pitää minimoida, niin tehdään pikkuisia kompromisseja siellä sun täällä...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Bing [Bot], juntunen, kkuula, Mikko Kräkin, Vilz ja 20 vierailijaa