Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Nyt on vihdoinkin selvinnyt syy:
Suomen liikenteen suurin mysteeri ratkesi – miksi jakohihnoja hajoaa jatkuvasti Oulun seudulla? https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 62223e199e
Vielä kun tutkisivat vaikutukset terveydelle.
Suomen liikenteen suurin mysteeri ratkesi – miksi jakohihnoja hajoaa jatkuvasti Oulun seudulla? https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 62223e199e
Vielä kun tutkisivat vaikutukset terveydelle.
-
- Viestit: 3760
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Miksi ihmeessä ihmisiä pitäisi tutkia? Siinähän vain talouden kantokyky nousee, kun vanhentuneiden mallien hihnat katkeavat ja venttiilit menevät mutkalle, ennen mallit kuin pääsevät eläkkeelle.zukka kirjoitti: ↑Ti Syys 20, 2022 2:55 pm Suomen liikenteen suurin mysteeri ratkesi – miksi jakohihnoja hajoaa jatkuvasti Oulun seudulla? https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 62223e199e
Vielä kun tutkisivat vaikutukset terveydelle.
Viimeksi muokannut Jäärä, Ti Syys 20, 2022 4:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Ferrokromissa mieleen tulee nimenomaan kromi, joka ei ole lainkaan terveystuote, vaikka ei edes kuusiarvoisesta olisi kysymys.
-
- Viestit: 4323
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Mitenhän tässä tapauksessa, tai tapauksissa, mahtaa korvaukset mennä. Eiköhän tuossa aika moni auton omistaja joutunut omasta pussistaan maksamaan aiheutuneet remontit. Outokumpuhan ei ole syyllinen vaan asfalttifirma tai asfaltin valmistaja/tilaaja.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
No menihän se vuosikymmen et selvis että
syy oli se mitä ensimmäiseksi epäiltiin...
Tutkittiin toki välissäkin ja todettiin että ei
missään nimessä voi johtua tästä...
E.
2013
-Mystinen vika kerryttää ruskeata pölyä auton jakohihnaan. Vian takia Oulun seudulla jakohihnoja joudutaan vaihtamaan huomattavasti normaalia aiemmin.
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2013102117629000
2014
-Oulun automysteeri selvisi vihdoin.
Oulun seudulla tiepäällysteissä käytetty oktomurske ei ole syypää autojen jakohihnaongelmiin.
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2014052218331328
syy oli se mitä ensimmäiseksi epäiltiin...
Tutkittiin toki välissäkin ja todettiin että ei
missään nimessä voi johtua tästä...
E.
2013
-Mystinen vika kerryttää ruskeata pölyä auton jakohihnaan. Vian takia Oulun seudulla jakohihnoja joudutaan vaihtamaan huomattavasti normaalia aiemmin.
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2013102117629000
2014
-Oulun automysteeri selvisi vihdoin.
Oulun seudulla tiepäällysteissä käytetty oktomurske ei ole syypää autojen jakohihnaongelmiin.
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2014052218331328
Viimeksi muokannut 7710Alert, Ti Syys 20, 2022 8:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Eihän nykyautoissa ole enää jakopää hihnalla? Vai onko?
Tuskin ketjuvetoinen jakopää reagoi mitenkään ferrokromiin...
Tuskin ketjuvetoinen jakopää reagoi mitenkään ferrokromiin...
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1538
- Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
- Paikkakunta: rauma
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Joo, nyt harjotellaan taas jakoketu jakopäätä. Ja vaihetaa jakoketjuja. Voi hyvää päivää, nii tai niiko volsu unohti rikrak kiristimen. Motti sököks, kun pyöri taaksepäin. Rattailla se tulis olla. Ei sehän ois ikuinen, ja sitäkautta ikuinen nälkä.
-
- Viestit: 1525
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Rautatehtaalle menevää Ferrokromia on tullu joskus ajettua. Pirun painavaa tavaraa. Kolme akselisella nuppiautolla tuli joskus vaakattua suurimmillaan 40t kokonaispaino. Oli nostoteli nikkeVolvo tiukalla.
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Omat haasteensa taitaisi olla ratasjakopäällä eri materiaalien lämpölaajenemiskertoimien kanssa. Muutenkaan sitä tuskin valmistajat mitoittaisivat sen kestävämmäksi kuin ketju- tai hihnajakopäitä.
Rouvan Mazda/Ford-koneisella V50:llä on vedelty yli puoli miljoonaa samalla ketjulla ja männänrenkailla joista ainakin jälkimmäiset on varman tiedon mukaan pakko vaihtaa jo alta 200tkm.
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Isäukolla oli Ford Taunus -62. Siinä oli jakopää rattailla.
Niinhän vaan hajosi se fiiberiratas, jonka seurauksena nokka-akseli poikki... Kampiakseli vissiin pääsi iskemään väärässä asennossa lähellä olevaan nokka-akseliin...
-
- Viestit: 3162
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Honda VFR750F:ssä on nokka-akselit rattailla. Hiukan ääntä ne piti, mutta kaippa se toimi jos vaan öljyä saivat riittävästi.
-
- Viestit: 1538
- Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
- Paikkakunta: rauma
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Nii oliki, fiiberipyörät silahti. Paras kompo vois olla rattailla nopeus puoliksi, ja ketjulla loput. Oikeestaan ohc koneissa ainoo vaihtoehto. Tietysti varteenotettava vois olla, et oli se mikä vaan- vaihto ois helppo ja halpa.
-
- Viestit: 6624
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Eikös nuo venttiilikoneiston kestävyysongelmat alkaneet kun nokka-akseleita alettiin laittaa kanteen. Työntötankomoottoreissa ratasvälitys on ihan normaalia ollut bensakoneissakin, fiiberiratas laitettu väliin melun takia, se sitten kisakoneissa korvattin teräksisellä.
Kyllä ne yläpuolisetkin toimii kunnolla siloin kun raaskitaan laittaa tuplaketjulla, sitten joku onneton (talouspäällikkö Sulo Vile'n?) keksi hammashihnan/yksiriviketjun laitattaa, kun halvalla sai. Toimiihan nekin jos on kunnolla tehty ja ajoissa vaihtaa.
Teollisuus- ja merikoneissa (diesel) yleensä ainoa hihnakäyttö on laturille (jos laturia edes onkaan), jakopäät on rattailla. Jo neuvostopanssari T-34 moottorin (johon venäjän nykypanssareidenkin mäntämoottorit perustuvat) apulaitteetkin oli hammasrattailla. Tosin niiden käyttötunnit taitaa nykyäänkin (muusta syystä) jäädä pieniksi.
Jossain (italialaisessa moottoripyöränmoottorissa?) oli välitys yläpuoliselle nokka-akselille viety pystyakselilla kahden kulmavaihteen kautta. Ei tainnut kovasti yleistyä?
Kuulin että joku amerikkalainen moottori-insinööri oli kauhistellut eurooppalaista tapaa tehdä (bensiini)moottori siten että männät voi tavata venttiileihin, kyllä oikean mottorin pitää olla vapaastipyörivä. Onkohan siellä pienemmät puristussuhteet, vai ovatko viisaampia?
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Ducatissa ja muistaakseni joissain brittipyörissä ollut kuningasakselilla jakopää.
Tässä toinen saapasmaan valmistajan jakopää.
https://www.reddit.com/r/MachinePorn/co ... ing_chest/
Tässä toinen saapasmaan valmistajan jakopää.
https://www.reddit.com/r/MachinePorn/co ... ing_chest/
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 1538
- Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
- Paikkakunta: rauma
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Kävin tallissa tarkastamassa, tosiaanki manx nortoonissa on kuningasakseli
-
- Viestit: 2713
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Minusta tuntuu, että kaikki vaihtoehtoiset jakopäät voi tehdä oikein tai väärin. Tuntuu että esimerkit löytyy molempiin suuntiin. Se vaan ihmetyttää että kun kaikki vaihtoehdot ovat olleet käytössä vuosikymmeniä niin miten vanhoista ei ole opittu.
Ainoa mikä taitaa oikeasti olla uusi keksintö on se öljyssä uiva hihna. Ja pieleenhän sekin on (tavallaan) mennyt.
NSU:n kiertokankijakopäätä ei ole taidettu uusiin vehkeisiin laittaa. Se puuttuu noista aiemmissa viesteissä listatuista vaihtoehdoista.....
Ainoa mikä taitaa oikeasti olla uusi keksintö on se öljyssä uiva hihna. Ja pieleenhän sekin on (tavallaan) mennyt.
NSU:n kiertokankijakopäätä ei ole taidettu uusiin vehkeisiin laittaa. Se puuttuu noista aiemmissa viesteissä listatuista vaihtoehdoista.....
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 6:44 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Kiinnostaa, minkähänlainen tuo kiertokankijakopää on? Omissa vehkeissä on vain hihna-, ketju- ja kuningasakselivetoiset nokka-akselit.
-
- Viestit: 6624
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Hammashihnan ensimmäinen käyttäjä (henkilöauton moottoreissa) oli tietääkseni saksalainen Glas joskus -60 luvun loppupuolella. Sitten se yleistyi, olisiko VW-konserni ollut ensimmäinen joka massatuotantomoottoreissa alkoi käyttää?
-
- Viestit: 2078
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset
Luulen, että nykyään osattaisiin tehdä "ikuinen" moottori, mutta kun päästöt, hinta, paino, koko jne jne pitää minimoida, niin tehdään pikkuisia kompromisseja siellä sun täällä...
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Bing [Bot], juntunen, kkuula, Mikko Kräkin, Vilz ja 20 vierailijaa