Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Ei mikään toimintaperiaate ole toistaan huonompi. Kaiken perusta on huolellinen suunnittelu ja mitoitus.

Tylsää mutta näin se vain on.
k-pyörä
Viestit: 1539
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Kyllähä se hihna jakopää on tottavieköön halpa valmistaa. Pyörät tehhää joteki muottiin puristamalla pellistä. Liekkö ees keskireikä koneistettu. Ainooks patannukseks jää todella helppo vaihto ja kohtuullinen hlnta.
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja ZET »

mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja mauri »

ZET kirjoitti: To Syys 22, 2022 8:42 am NSU:n kiertokankijakopäätä ei ole taidettu uusiin vehkeisiin laittaa. Se puuttuu noista aiemmissa viesteissä listatuista vaihtoehdoista.....
Onko polttomoottoreissa käytetty höyrykoneista tuttua luistiventtiilirakennetta? Saattaa pakokaasut olla hankalia verrattuna puhtaasta vedestä tehtyyn höyryyn verrattuna.
Ai niin, kaksitahtimoottorien huuhtelu, eikös niissä mäntä toimi luistina.
Toimisiko luistit nelitahtikoneissa?
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja NH »

mauri kirjoitti: To Syys 22, 2022 1:34 pm
ZET kirjoitti: To Syys 22, 2022 8:42 am NSU:n kiertokankijakopäätä ei ole taidettu uusiin vehkeisiin laittaa. Se puuttuu noista aiemmissa viesteissä listatuista vaihtoehdoista.....
Onko polttomoottoreissa käytetty höyrykoneista tuttua luistiventtiilirakennetta? Saattaa pakokaasut olla hankalia verrattuna puhtaasta vedestä tehtyyn höyryyn verrattuna.
Ai niin, kaksitahtimoottorien huuhtelu, eikös niissä mäntä toimi luistina.
Toimisiko luistit nelitahtikoneissa?
2t-moottoreissa, esim moottoripyörän sellaisissa on käytetty luistilevyrakennetta. Esim 70/80-luvun 100 kuutiosessa Kawasaki kevytmoottoripyörässä.
https://bikez.com/motorcycles/kawasaki_ ... 7_1976.php
Parempi vääntö, mutta leveämpi ja monimutkaisempi moottori. Luistilevy oli moottorin oikeassa kyljessä.
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja ZET »

Näistä kummajaisista puheenollen; pyörivä sylinteriputki toimii luistina. Nelitahtikone.

file:///C:/Users/ari-p/Downloads/rcv.pdf
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

NH kirjoitti: To Syys 22, 2022 2:26 pm
mauri kirjoitti: To Syys 22, 2022 1:34 pm
ZET kirjoitti: To Syys 22, 2022 8:42 am NSU:n kiertokankijakopäätä ei ole taidettu uusiin vehkeisiin laittaa. Se puuttuu noista aiemmissa viesteissä listatuista vaihtoehdoista.....
Onko polttomoottoreissa käytetty höyrykoneista tuttua luistiventtiilirakennetta? Saattaa pakokaasut olla hankalia verrattuna puhtaasta vedestä tehtyyn höyryyn verrattuna.
Ai niin, kaksitahtimoottorien huuhtelu, eikös niissä mäntä toimi luistina.
Toimisiko luistit nelitahtikoneissa?
2t-moottoreissa, esim moottoripyörän sellaisissa on käytetty luistilevyrakennetta. Esim 70/80-luvun 100 kuutiosessa Kawasaki kevytmoottoripyörässä.
https://bikez.com/motorcycles/kawasaki_ ... 7_1976.php
Parempi vääntö, mutta leveämpi ja monimutkaisempi moottori. Luistilevy oli moottorin oikeassa kyljessä.
Rotaxin ”isommat” kaksipyttyiset 2-T kelkan moottorit oli myös kiertoluistilla 80-luvun puolivälistä 2000-luvulle saakka…
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Sabre napier
Tuossa yksi pätkä sen pyörivistä sylintereistä:

https://www.youtube.com/watch?v=e7gW_sBrqxo
Hannu08
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Kun aiheesta olivat ensimmäiset uutiset, niin silloin mietin, että mistä oikein on kyse.
Jos auton moottoritilassa oleva kohtuullisen hyvin suojattu kotelo on täynnä jotain punertavaa pölyä, niin se tuskin olisi oktomursketta. Jos olisi ollut, niin ainakin ilman suodattimien olisi pitänyt olla täynnä sitä. Samoin esim. tien varteen ripustetun pyykin olisi pitänyt vaihtaa väriä (siis jos ei alkuaan punaruskeaa).
Myös se, että outo vaurioiden aiheuttaja tuntui uutisten perusteella olevan valikoiva moottorimallien suhteen, herätti epäilyksiä.

Mietinkin, että olisiko mukana jokin kemiallinen komponentti. Eli tiestä (tms.) irtoava pöly jotenkin reagoisi hihnapyörien kanssa, jos sen materiaalikoostumus ja rakenne on otollinen vieraan aineen hyökkäykselle. Se voisi selittää valikoivuuden (jos sellaista nyt oli, noista uutisista ja huhuista ei oikein voi olla varma).
Ja voihan siitä hihnasta irrota jotakin reaktioon osallistuvaa. Tai sitten hienoinen oktomurske on reagoinut tai muuten tarttunut tukevasti hihna pintaan ja tehnyt siitä hiomanauhan.

Pikaisella uuden uutisen läpiluennalla olin ymmärtäväni, että suurin osa siitä kotelon sisällä olleesta pölystä oli hihnapyörien korroosiotuotetta. Oktomursketta oli niin vähän, että sen analysointi oli haastavaa.

Itsellä käyttöautona hihnalla varustettu malli, n. 325 tkm ajettu.
Ei kai se periaate ole ratkaiseva, vaan toteutus. Kunnolla voideltu kaksirivinen rullaketju oli kestävä, paitsi Ladoissa sen värinänvaimennus tapasi pettää ja sitten alkoi rallatus. Nykyään taitaa suosiossa olla levykimppuketju nokilla (mikä lie virallinen nimi?).
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja mauri »

Aiempi selvitys oli Lapin ammattikorkeakoulussa (ja Aalto-yliopisto) tehty "Tutkimus autojen hammashihnavälitteisen jakopään kestävyysongelmista, Kemi 2014 Jukka Sassi." Siinä sivulla 41 todetaan että OKTO-murskeella ei ole osuutta ongelmiin.

Nyt asiaa on tutkittu uudestaan ja todettu että jakopäässä oleva ruskea aines (jakopään rattaista irronneen raudan ruoste) ei ole syy, vaan sen aiheuttaa OKTO-murske (jota jakopäässä on vähän) aiheuttaa rattaiden kulumisen ja sitä kautta hihnan vaurioitumisen.
Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Hannu08 kirjoitti: To Syys 22, 2022 7:51 pm Kun aiheesta olivat ensimmäiset uutiset, niin silloin mietin, että mistä oikein on kyse.
Jos auton moottoritilassa oleva kohtuullisen hyvin suojattu kotelo on täynnä jotain punertavaa pölyä, niin se tuskin olisi oktomursketta. Jos olisi ollut, niin ainakin ilman suodattimien olisi pitänyt olla täynnä sitä. Samoin esim. tien varteen ripustetun pyykin olisi pitänyt vaihtaa väriä (siis jos ei alkuaan punaruskeaa).
Myös se, että outo vaurioiden aiheuttaja tuntui uutisten perusteella olevan valikoiva moottorimallien suhteen, herätti epäilyksiä.

Mietinkin, että olisiko mukana jokin kemiallinen komponentti. Eli tiestä (tms.) irtoava pöly jotenkin reagoisi hihnapyörien kanssa, jos sen materiaalikoostumus ja rakenne on otollinen vieraan aineen hyökkäykselle. Se voisi selittää valikoivuuden (jos sellaista nyt oli, noista uutisista ja huhuista ei oikein voi olla varma).
Ja voihan siitä hihnasta irrota jotakin reaktioon osallistuvaa. Tai sitten hienoinen oktomurske on reagoinut tai muuten tarttunut tukevasti hihna pintaan ja tehnyt siitä hiomanauhan.

Pikaisella uuden uutisen läpiluennalla olin ymmärtäväni, että suurin osa siitä kotelon sisällä olleesta pölystä oli hihnapyörien korroosiotuotetta. Oktomursketta oli niin vähän, että sen analysointi oli haastavaa.

Itsellä käyttöautona hihnalla varustettu malli, n. 325 tkm ajettu.
Ei kai se periaate ole ratkaiseva, vaan toteutus. Kunnolla voideltu kaksirivinen rullaketju oli kestävä, paitsi Ladoissa sen värinänvaimennus tapasi pettää ja sitten alkoi rallatus. Nykyään taitaa suosiossa olla levykimppuketju nokilla (mikä lie virallinen nimi?).
Ferrokromikuonan kuluttava vaikutus 25-kertainen muihin kiviaineksiin verrattuna
Tutkimuksessa etsittiin systemaattisesti tiepölyn ja ympäristötekijöiden eroavaisuuksia Oulun alueen ja pääkaupunkiseudun välillä.

Hankkeessa mallinnettiin koelaitteistolla polttomoottorin jakopäätä ja laitteilla ajettiin testejä yli 3 000 tuntia. Ferrokromikuonan kuluttava vaikutus oli noin 25-kertainen muihin tiestössä käytettyihin kiviaineksiin verrattuna, Oulun yliopiston tiedotteessa sanotaan.

- Mittavan testausohjelman perusteella voimme osoittaa jakohihnojen vioittumisen keskeiseksi syyksi ferrokromikuonan, kertovat hankkeen projektipäällikkö Perttu Niskanen Oulun yliopistosta sekä Geologian tutkimuskeskuksen erikoisasiantuntija Mika Räisänen yliopiston tiedotteessa.
Itse olen ajanut käyttiksillä loppulukemiksi hihnakoneilla 500-700t km.
Yksirivisellä ketjulla 583t ketjua vaihtamatta. Toimii edelleen uudella omistajalla.
Ladoissa puuttui automaatti kiristys ketjulle. Kiristys oli yksinkertainen ja kuului huolto ohjelmaan.
Lada 2104 oli hihnakoneella.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Liekö kuinka hubaa renkaille?

Kaveri ajoi 7tkm:n matkalla pingpongit sakkopinnalle ja varmaan tietää nyt syyllisen asialle.
k-pyörä
Viestit: 1539
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Willys knigtissa- mite lie kirjotettaa. Oli nousevat syl, putket. Niitä vemppas semmone oma kampiakselin näköne systeemi. Moottori oli kuulemma hiljainen, käi tasasesti. No huonot oljyt yhistettynä pakkasiin, murtu nuo putkia liikuttelevat kalhaimet.
Hannu08
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Pataässä kirjoitti: To Syys 22, 2022 9:10 pm Ferrokromikuonan kuluttava vaikutus 25-kertainen muihin kiviaineksiin verrattuna
Tutkimuksessa etsittiin systemaattisesti tiepölyn ja ympäristötekijöiden eroavaisuuksia Oulun alueen ja pääkaupunkiseudun välillä.

Hankkeessa mallinnettiin koelaitteistolla polttomoottorin jakopäätä ja laitteilla ajettiin testejä yli 3 000 tuntia. Ferrokromikuonan kuluttava vaikutus oli noin 25-kertainen muihin tiestössä käytettyihin kiviaineksiin verrattuna, Oulun yliopiston tiedotteessa sanotaan.

- Mittavan testausohjelman perusteella voimme osoittaa jakohihnojen vioittumisen keskeiseksi syyksi ferrokromikuonan, kertovat hankkeen projektipäällikkö Perttu Niskanen Oulun yliopistosta sekä Geologian tutkimuskeskuksen erikoisasiantuntija Mika Räisänen yliopiston tiedotteessa.
Mietinkin sitä, miksi se on niin kuluttavaa pienilläkin määrillä. Ja sillä kemiallisella prosessilla tarkoitin hieman tuon tyyppistä
https://en.wikipedia.org/wiki/Mechanochemistry
Eli voimakkaiden iskujen tai äänipulssien (kuten esim. ultraääni) vaikutuksesta saadaan aikaan reaktioita, joita ei normaalisti tapahdu. Tuohon suuntaan viittaisi sekin yksityiskohta, jossa mainittiin tapaus: Kaksi samanlaista autoa ja sama työmatka, toinen körötteli oikeaa kaistaa ohittelematta (kuorma-autojen ja pakujen nostamassa pölypilvessä) ja toinen veti ohituskaistaa. Reippaampaa kyytiä saaneen auton rattaat kuluivat huomattavasti nopeammin. Jos se sattui ylittämään jonkin "raja-arvon" hammashihnan värinän voimakkuudessa?
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja jake74 »

k-pyörä kirjoitti: To Syys 22, 2022 11:19 am Pyörät tehhää joteki muottiin puristamalla pellistä. Liekkö ees keskireikä koneistettu.
peltipyöriä näkee enää harvoin. nykyaikaset on jotain ihme metalliaseosta mitä ei voi hitsata, sorvatessa tulee jauhoa ja aika pehmyttä materiaalia ovat ku murtuvat herkästi.
Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

jake74 kirjoitti: La Syys 24, 2022 10:15 am
k-pyörä kirjoitti: To Syys 22, 2022 11:19 am Pyörät tehhää joteki muottiin puristamalla pellistä. Liekkö ees keskireikä koneistettu.
peltipyöriä näkee enää harvoin. nykyaikaset on jotain ihme metalliaseosta mitä ei voi hitsata, sorvatessa tulee jauhoa ja aika pehmyttä materiaalia ovat ku murtuvat herkästi.
Muotoon puristettua teräsjauhoa.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

jake74 kirjoitti: La Syys 24, 2022 10:15 am
k-pyörä kirjoitti: To Syys 22, 2022 11:19 am Pyörät tehhää joteki muottiin puristamalla pellistä. Liekkö ees keskireikä koneistettu.
peltipyöriä näkee enää harvoin. nykyaikaset on jotain ihme metalliaseosta mitä ei voi hitsata, sorvatessa tulee jauhoa ja aika pehmyttä materiaalia ovat ku murtuvat herkästi.
Taitavat olla useimmat nokka-akselin käyttöpyörät olla jauhemetallurgialla valmistettuja, missä metallijauhetta puristetaan muottiin. Tämän jälkeen osalle tavallisesti suoritetaan vielä lämpökäsittelyjä, joilla osan lujuutta parannetaan.
Kyllä se siitä.
k-pyörä
Viestit: 1539
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Coswortin f1 moottorissa oli aikoinaan jauhosta puristetut kiertoganket. Jauhon kun sintraa ni avot tuloo vahva.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

k-pyörä kirjoitti: La Syys 24, 2022 2:35 pm Coswortin f1 moottorissa oli aikoinaan jauhosta puristetut kiertoganket. Jauhon kun sintraa ni avot tuloo vahva.
Lastuavan työstön kovametallipalat ovat myös jauhemetallurgian tuotteita. Jauhe ja valmistusprosessi määrittävät lopputuloksen lujuuden.

Kovametalliset jakopäänpyörät saattaisivat kestää oktomurskettakin, mutta olisivat varmaan hintavia?🤔
Kyllä se siitä.
Linkki
Viestit: 812
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Tulipa mieleen, että mahtaakohan tuo oktomurske jäädä ilmansuodatrimeen vai kulkeutuko se moottoriin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Belco, Google [Bot], jake74, Jiitek, Smirkelimies, thames, tiko ja 52 vierailijaa