Sivu 1/3

Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ti Syys 20, 2022 2:55 pm
Kirjoittaja zukka
Nyt on vihdoinkin selvinnyt syy:

Suomen liikenteen suurin mysteeri ratkesi – miksi jakohihnoja hajoaa jatkuvasti Oulun seudulla? https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 62223e199e

Vielä kun tutkisivat vaikutukset terveydelle.

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ti Syys 20, 2022 3:15 pm
Kirjoittaja Jäärä
zukka kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 2:55 pm Suomen liikenteen suurin mysteeri ratkesi – miksi jakohihnoja hajoaa jatkuvasti Oulun seudulla? https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 62223e199e

Vielä kun tutkisivat vaikutukset terveydelle.
Miksi ihmeessä ihmisiä pitäisi tutkia? Siinähän vain talouden kantokyky nousee, kun vanhentuneiden mallien hihnat katkeavat ja venttiilit menevät mutkalle, ennen mallit kuin pääsevät eläkkeelle.

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ti Syys 20, 2022 3:36 pm
Kirjoittaja NH
Ferrokromissa mieleen tulee nimenomaan kromi, joka ei ole lainkaan terveystuote, vaikka ei edes kuusiarvoisesta olisi kysymys.

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ti Syys 20, 2022 4:54 pm
Kirjoittaja jarikos
Mitenhän tässä tapauksessa, tai tapauksissa, mahtaa korvaukset mennä. Eiköhän tuossa aika moni auton omistaja joutunut omasta pussistaan maksamaan aiheutuneet remontit. Outokumpuhan ei ole syyllinen vaan asfalttifirma tai asfaltin valmistaja/tilaaja.

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ti Syys 20, 2022 7:50 pm
Kirjoittaja 7710Alert
No menihän se vuosikymmen et selvis että
syy oli se mitä ensimmäiseksi epäiltiin...
Tutkittiin toki välissäkin ja todettiin että ei
missään nimessä voi johtua tästä...


E.
2013

-Mystinen vika kerryttää ruskeata pölyä auton jakohihnaan. Vian takia Oulun seudulla jakohihnoja joudutaan vaihtamaan huomattavasti normaalia aiemmin.

https://www.iltalehti.fi/autot/a/2013102117629000

2014

-Oulun automysteeri selvisi vihdoin.
Oulun seudulla tiepäällysteissä käytetty oktomurske ei ole syypää autojen jakohihnaongelmiin.

https://www.iltalehti.fi/autot/a/2014052218331328

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ti Syys 20, 2022 8:01 pm
Kirjoittaja steami
Eihän nykyautoissa ole enää jakopää hihnalla? Vai onko?
Tuskin ketjuvetoinen jakopää reagoi mitenkään ferrokromiin...

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ti Syys 20, 2022 8:27 pm
Kirjoittaja Jiitek
steami kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 8:01 pm Eihän nykyautoissa ole enää jakopää hihnalla? Vai onko?
Tuskin ketjuvetoinen jakopää reagoi mitenkään ferrokromiin...
Hohhoijaa..

Ja niillä vanhanaikaisillahan ei enää kukaan ajele tai ainakaan vaihtele remmejä. Ainakaan Oulun seudulla.

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ti Syys 20, 2022 8:40 pm
Kirjoittaja k-pyörä
Joo, nyt harjotellaan taas jakoketu jakopäätä. Ja vaihetaa jakoketjuja. Voi hyvää päivää, nii tai niiko volsu unohti rikrak kiristimen. Motti sököks, kun pyöri taaksepäin. Rattailla se tulis olla. Ei sehän ois ikuinen, ja sitäkautta ikuinen nälkä.

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ti Syys 20, 2022 10:11 pm
Kirjoittaja Arpe
Rautatehtaalle menevää Ferrokromia on tullu joskus ajettua. Pirun painavaa tavaraa. Kolme akselisella nuppiautolla tuli joskus vaakattua suurimmillaan 40t kokonaispaino. Oli nostoteli nikkeVolvo tiukalla. :D

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ti Syys 20, 2022 10:43 pm
Kirjoittaja Jiitek
k-pyörä kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 8:40 pm Joo, nyt harjotellaan taas jakoketu jakopäätä. Ja vaihetaa jakoketjuja. Voi hyvää päivää, nii tai niiko volsu unohti rikrak kiristimen. Motti sököks, kun pyöri taaksepäin. Rattailla se tulis olla. Ei sehän ois ikuinen, ja sitäkautta ikuinen nälkä.
Omat haasteensa taitaisi olla ratasjakopäällä eri materiaalien lämpölaajenemiskertoimien kanssa. Muutenkaan sitä tuskin valmistajat mitoittaisivat sen kestävämmäksi kuin ketju- tai hihnajakopäitä.

Rouvan Mazda/Ford-koneisella V50:llä on vedelty yli puoli miljoonaa samalla ketjulla ja männänrenkailla joista ainakin jälkimmäiset on varman tiedon mukaan pakko vaihtaa jo alta 200tkm.

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ke Syys 21, 2022 6:02 am
Kirjoittaja steami
k-pyörä kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 8:40 pm Joo, nyt harjotellaan taas jakoketu jakopäätä. Ja vaihetaa jakoketjuja. Voi hyvää päivää, nii tai niiko volsu unohti rikrak kiristimen. Motti sököks, kun pyöri taaksepäin. Rattailla se tulis olla. Ei sehän ois ikuinen, ja sitäkautta ikuinen nälkä.
Isäukolla oli Ford Taunus -62. Siinä oli jakopää rattailla.
Niinhän vaan hajosi se fiiberiratas, jonka seurauksena nokka-akseli poikki... Kampiakseli vissiin pääsi iskemään väärässä asennossa lähellä olevaan nokka-akseliin...

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ke Syys 21, 2022 8:54 am
Kirjoittaja juntunen
Honda VFR750F:ssä on nokka-akselit rattailla. Hiukan ääntä ne piti, mutta kaippa se toimi jos vaan öljyä saivat riittävästi.

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ke Syys 21, 2022 11:28 am
Kirjoittaja k-pyörä
Nii oliki, fiiberipyörät silahti. Paras kompo vois olla rattailla nopeus puoliksi, ja ketjulla loput. Oikeestaan ohc koneissa ainoo vaihtoehto. Tietysti varteenotettava vois olla, et oli se mikä vaan- vaihto ois helppo ja halpa.

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ke Syys 21, 2022 2:30 pm
Kirjoittaja mauri
k-pyörä kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 8:40 pm Joo, nyt harjotellaan taas jakoketu jakopäätä. Ja vaihetaa jakoketjuja. Voi hyvää päivää, nii tai niiko volsu unohti rikrak kiristimen. Motti sököks, kun pyöri taaksepäin. Rattailla se tulis olla. Ei sehän ois ikuinen, ja sitäkautta ikuinen nälkä.
Eikös nuo venttiilikoneiston kestävyysongelmat alkaneet kun nokka-akseleita alettiin laittaa kanteen. Työntötankomoottoreissa ratasvälitys on ihan normaalia ollut bensakoneissakin, fiiberiratas laitettu väliin melun takia, se sitten kisakoneissa korvattin teräksisellä.
Kyllä ne yläpuolisetkin toimii kunnolla siloin kun raaskitaan laittaa tuplaketjulla, sitten joku onneton (talouspäällikkö Sulo Vile'n?) keksi hammashihnan/yksiriviketjun laitattaa, kun halvalla sai. Toimiihan nekin jos on kunnolla tehty ja ajoissa vaihtaa.

Teollisuus- ja merikoneissa (diesel) yleensä ainoa hihnakäyttö on laturille (jos laturia edes onkaan), jakopäät on rattailla. Jo neuvostopanssari T-34 moottorin (johon venäjän nykypanssareidenkin mäntämoottorit perustuvat) apulaitteetkin oli hammasrattailla. Tosin niiden käyttötunnit taitaa nykyäänkin (muusta syystä) jäädä pieniksi.

Jossain (italialaisessa moottoripyöränmoottorissa?) oli välitys yläpuoliselle nokka-akselille viety pystyakselilla kahden kulmavaihteen kautta. Ei tainnut kovasti yleistyä?

Kuulin että joku amerikkalainen moottori-insinööri oli kauhistellut eurooppalaista tapaa tehdä (bensiini)moottori siten että männät voi tavata venttiileihin, kyllä oikean mottorin pitää olla vapaastipyörivä. Onkohan siellä pienemmät puristussuhteet, vai ovatko viisaampia?

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: Ke Syys 21, 2022 11:43 pm
Kirjoittaja Mika 82
Ducatissa ja muistaakseni joissain brittipyörissä ollut kuningasakselilla jakopää.
Tässä toinen saapasmaan valmistajan jakopää.
https://www.reddit.com/r/MachinePorn/co ... ing_chest/

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: To Syys 22, 2022 6:54 am
Kirjoittaja k-pyörä
Kävin tallissa tarkastamassa, tosiaanki manx nortoonissa on kuningasakseli😀

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: To Syys 22, 2022 8:42 am
Kirjoittaja ZET
Minusta tuntuu, että kaikki vaihtoehtoiset jakopäät voi tehdä oikein tai väärin. Tuntuu että esimerkit löytyy molempiin suuntiin. Se vaan ihmetyttää että kun kaikki vaihtoehdot ovat olleet käytössä vuosikymmeniä niin miten vanhoista ei ole opittu.

Ainoa mikä taitaa oikeasti olla uusi keksintö on se öljyssä uiva hihna. Ja pieleenhän sekin on (tavallaan) mennyt.

NSU:n kiertokankijakopäätä ei ole taidettu uusiin vehkeisiin laittaa. Se puuttuu noista aiemmissa viesteissä listatuista vaihtoehdoista.....

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: To Syys 22, 2022 9:34 am
Kirjoittaja okie
Kiinnostaa, minkähänlainen tuo kiertokankijakopää on? Omissa vehkeissä on vain hihna-, ketju- ja kuningasakselivetoiset nokka-akselit.

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: To Syys 22, 2022 9:49 am
Kirjoittaja mauri
Hammashihnan ensimmäinen käyttäjä (henkilöauton moottoreissa) oli tietääkseni saksalainen Glas joskus -60 luvun loppupuolella. Sitten se yleistyi, olisiko VW-konserni ollut ensimmäinen joka massatuotantomoottoreissa alkoi käyttää?

Re: Oulun seudun jakohihnojen katkeamiset

Lähetetty: To Syys 22, 2022 10:12 am
Kirjoittaja rautakasa
ZET kirjoitti: To Syys 22, 2022 8:42 am Minusta tuntuu, että kaikki vaihtoehtoiset jakopäät voi tehdä oikein tai väärin. Tuntuu että esimerkit löytyy molempiin suuntiin. Se vaan ihmetyttää että kun kaikki vaihtoehdot ovat olleet käytössä vuosikymmeniä niin miten vanhoista ei ole opittu.
Luulen, että nykyään osattaisiin tehdä "ikuinen" moottori, mutta kun päästöt, hinta, paino, koko jne jne pitää minimoida, niin tehdään pikkuisia kompromisseja siellä sun täällä...