major diesel ja öljyjen vaihdot

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja ranev »

hei,

miten olis helpointa lämmittää majorin perän ja vaihdelaatikon öljyt vaihtoa varten? kun ei nyt ole erityistä käyttöä, vaan ns. tyhjänä tarttis lämmittää, vaihteisto ja varsinkin perä. oikein mitään käyttökoneita ei ole tarjolla.


tänks,
rane
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Ei niitä tarvitse plussakeleillä lämmitellä, riittävän isot astiat alle, laatikon alle n.30 litrainen ja perän alle n.50 litrainen ja pohjaproput auki, antaa valua vaikka pari päivää, kun koneella ei ajoa ole, niin varmasti tulevat tyhjiksi. Ja muistaa sitten kiertää ne proput takaisin kiinni ennen uusien öljyjen laittoa. Laatikkoon kannattanee laittaa 80W-90 öljyt ja perään 10W-30 yleisöljyt, niin toimii hydrauliikka hieman paremmin talvella kuin jos perässäkin olisi 80W-90 öljyt. Itsellä on Power Majorissa nuo 10W-30 universaalit niin laatikossa kuin perässäkin.
JURO
Viestit: 3443
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja JURO »

Samaa öljyä kannattais laittaa perään ja laatikkoon kun kuitenkin laatikosta valuu pikkuhiljaa perään.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

JURO kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 6:58 am Samaa öljyä kannattais laittaa perään ja laatikkoon kun kuitenkin laatikosta valuu pikkuhiljaa perään.
Jos sitä vaivaa on, niin nyt olisi hyvä sauma vaihtaa murikan stefa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Avatar
jake55
Viestit: 962
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja jake55 »

SPS1975 kirjoitti: To Syys 15, 2022 9:57 pm Ei niitä tarvitse plussakeleillä lämmitellä, riittävän isot astiat alle, laatikon alle n.30 litrainen ja perän alle n.50 litrainen ja pohjaproput auki, antaa valua vaikka pari päivää, kun koneella ei ajoa ole, niin varmasti tulevat tyhjiksi. Ja muistaa sitten kiertää ne proput takaisin kiinni ennen uusien öljyjen laittoa. Laatikkoon kannattanee laittaa 80W-90 öljyt ja perään 10W-30 yleisöljyt, niin toimii hydrauliikka hieman paremmin talvella kuin jos perässäkin olisi 80W-90 öljyt. Itsellä on Power Majorissa nuo 10W-30 universaalit niin laatikossa kuin perässäkin.
Näin, mutta perästä kannattaa ottaa enimmät öljyt kippiliittimen kautta letkulla öljyt kanistereihin, ja loput propusta. Menee paljon helpommin ja siistimmin. Sihti ja magneettipultit kannattaa myös putsata samalla jos ei ole aikoihin putsattu.

Laatikon öljyihin saa jonkin verran lämpöä jo ihan tie ajolla, mutta ei peräöljyihin oikein ilman pitkäaikaista kunnon työtä.
Fordson Super Major -60
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

kyllä sinne aika päljon jää mäskiä niihin valuvahvikkeiden syvennyksiin
itse nostin kantta pois ja vetelin tammikuussa jäälauttoja sieltä pohjalta muistelen että ulosotti aksila ei meinannut tulla ulos mutta tulikin kun avitin ja jäähän jäi hammaskuvio kun reikään kurkkasi :D
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja ranev »

hamsteri kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 8:46 pm kyllä sinne aika päljon jää mäskiä niihin valuvahvikkeiden syvennyksiin
itse nostin kantta pois ja vetelin tammikuussa jäälauttoja sieltä pohjalta muistelen että ulosotti aksila ei meinannut tulla ulos mutta tulikin kun avitin ja jäähän jäi hammaskuvio kun reikään kurkkasi :D
toivottavasti ei ole kovin paljoa jäitä vielä ;- ).
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja ranev »

jake55 kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 7:36 am
Näin, mutta perästä kannattaa ottaa enimmät öljyt kippiliittimen kautta letkulla öljyt kanistereihin, ja loput propusta. Menee paljon helpommin ja siistimmin. Sihti ja magneettipultit kannattaa myös putsata samalla jos ei ole aikoihin putsattu.
tuota kippiliittimen käyttöä vois näin uudelle masinistille avata enemmän...

edit: sihdin hoksin jo tubesta, mutta missä moiset magneettipultit asustelee? tää on sitä vanhaa mallia, major diesel, jos sattuu oleen merkitystä.

tänks.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Magneettipultit on sen neljällä pultilla kiinnitetys pohjalaipan etupuolella.

Tässä kuvassa laipan oikeassa reunassa.
https://drive.google.com/file/d/1tV2TKH ... p=drivesdk

Nostolaitepumpulla voi pumpata öljyt ulos jos kippilähtö löytyy. Pikaliittimeen letku ja se sankkoon.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja ranev »

TunturiPappa kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 10:04 pm Magneettipultit on sen neljällä pultilla kiinnitetys pohjalaipan etupuolella.

Tässä kuvassa laipan oikeassa reunassa.
https://drive.google.com/file/d/1tV2TKH ... p=drivesdk

Nostolaitepumpulla voi pumpata öljyt ulos jos kippilähtö löytyy. Pikaliittimeen letku ja se sankkoon.
kun laippa on irti, putsataan sen etupuolen pultit erityisen hyvin, vai?

ja kipin letku kiinni ja toinen pää astiaan. sitten kippaamaan, mutta kun major on mulle tuore, niin miten sillä kipataan? tässä on yks hydrauliikan liitin takaa katsoen istuimen vasemmalla puolella ja toinen, paluu kai, keskellä. ainoo kahva lie nostolaitteen vipu.


tänks
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Nostolaitteen vivusta kippaa kun vivun nostaa ylös. Jos perässä on kippikärry nousee varret ensin ylös. Jos on ahdistava pikaliitin, voi varret nousta silloinkin. Kannattaa varoa kun tuhtaa. Se keskellä oleva on paluu, kynkän alla paine. Magneettipultit on kaksi erillistä pitkää pulttia, jonka päässä on magneettinen holkki.
Laippaa ei tarvitse avata niiden takia, mutta olisi varmasti ihan paikoillaan.

Minusta öljyt lähtee kätevimmin pohjaropusta. Laastipalju alle ja roppu auki.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
jenkula
Viestit: 244
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Sitten jos oikein pihi olet niin keität öljyistä veden pois.
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja ranev »

jenkula kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 10:54 pm Sitten jos oikein pihi olet niin keität öljyistä veden pois.
mjaa, mitähän vois noin voittaa? lie vanhat öljyt jo muutenkin kuluneet kuin vettyneet? vai mitä en tästä (vitsistä?) ymmärtänyt?
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

öljyt lähtee kätevimmin pohjaropusta. Laastipalju alle ja roppu auki
Niin lähtee, mut kätevyys loppuu siihen kun se laastipalju pitää tyhjentää johonkin korkilliseen/tiiviiseen astiaan, ja eikä se ison ropun avaaminenkaan välttämättä kovin puhdas operaatio ole kun 40L öljyä tulee sen takaa!? Ainakin ekakertalaiselle tuo kippiletkulla liruttelu on siistimpi juttu, ja tuleehan sieltä isosta ropusta vielä jokunen litra paljuunkin, joten voi sitä samalla herjotella sen ison määrän laskua vaikka seuraavaa kertaa varten. :wink:
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja ranev »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 11:13 pm
öljyt lähtee kätevimmin pohjaropusta. Laastipalju alle ja roppu auki
Niin lähtee, mut kätevyys loppuu siihen kun se laastipalju pitää tyhjentää johonkin korkilliseen/tiiviiseen astiaan, ja eikä se ison ropun avaaminenkaan välttämättä kovin puhdas operaatio ole kun 40L öljyä tulee sen takaa!? Ainakin ekakertalaiselle tuo kippiletkulla liruttelu on siistimpi juttu, ja tuleehan sieltä isosta ropusta vielä jokunen litra paljuunkin, joten voi sitä samalla herjotella sen ison määrän laskua vaikka seuraavaa kertaa varten. :wink:
tänks, koitanpa tuota ensin. kivoja nämä pikkukisat keinoista ;-).
jenkula
Viestit: 244
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Veden pois keitto öljystä ei ole mikään vitsi varsinkaan majorin kohdalla. Tänään uudet öljyt,vuoden päästä on jo vettyneet,kiehauttaa tonkassa hetken niin öljyt on taas kuinnuudet.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Keittäminen tai talvella pakastaminen. Laskee öljyt pyttyyn ja ulkona pakkasessa antaa veden jäätyä pytyn pohjalle. Sen jälkeen öljyn voi pytyn pinnalta kaataa toiseen astiaan.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 11:13 pm
öljyt lähtee kätevimmin pohjaropusta. Laastipalju alle ja roppu auki
Niin lähtee, mut kätevyys loppuu siihen kun se laastipalju pitää tyhjentää johonkin korkilliseen/tiiviiseen astiaan, ja eikä se ison ropun avaaminenkaan välttämättä kovin puhdas operaatio ole kun 40L öljyä tulee sen takaa!? Ainakin ekakertalaiselle tuo kippiletkulla liruttelu on siistimpi juttu, ja tuleehan sieltä isosta ropusta vielä jokunen litra paljuunkin, joten voi sitä samalla herjotella sen ison määrän laskua vaikka seuraavaa kertaa varten. :wink:
Laastipalju on edelleen kätevä kaataa tyhjäksi tynnyriin.
Tynnyreitä kun on kyllin monta niin kätevästi edelleen tulevat ne hakemaan kierrätykseen.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Laastipalju on edelleen kätevä kaataa tyhjäksi tynnyriin.
Tynnyreitä kun on kyllin monta niin kätevästi edelleen tulevat ne hakemaan kierrätykseen
Toki jos reilu 40 kilonen läikkyvä öljypalju on kätevä nostella tynnyrin korkeudelle, ja iso suppilo että öljy menee vauhilla tynnyriin, niin sillon kannattaa niin tehdä.
Myös silloin jos tuntuu vaikealta saada öljy osumaan vaikka 20L kanisteriin sillä "kippiletkulla" , ja kanisterin täyttyessä vaihtaa letku toiseen kanisteriin, ja täynnä olevan korkin voi sulkea ennen kun jatkaa toisen astian täyttöä koneen omalla pumpulla.

Kaverin kanssa toimien homma tietysti helpottuu sen paljun/tynnyreitten kanssa puljatessa, ja tekee niikun olosuhteet huomioiden on helpointa/kätevintä. :wink:
Avatar
jake55
Viestit: 962
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja jake55 »

jenkula kirjoitti: La Syys 17, 2022 4:59 am Veden pois keitto öljystä ei ole mikään vitsi varsinkaan majorin kohdalla. Tänään uudet öljyt,vuoden päästä on jo vettyneetkuinnuudet.
Eikä ole jos pitää traktoria katonalla. Sekä on puhdistanut moskat perän pohjalta. Tottakai uudet öljyt kannattaa pistää jos ei ole tietoa milloin on viimeksi vaihdettu.
Fordson Super Major -60
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], cimmo, Garymies, Google [Bot], Lurkus, Semrush [Bot] ja 50 vierailijaa