Paluuauralla rinteessä
-
- Viestit: 2072
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Jos koko raktori ja vältti painaa 4,5t, mistä siihen 5-6 tonnia vois tulla taka-akselille.. Ite kynsin just n. Hehtaarin lohkon osittain hakemalla että saisin notkelman täytettyä hiljalleen.
-
- Viestit: 1475
- Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Näinhän se on ja tasapuolisuuden nimissä esim. 4 metrinen Amazone Begasus kultivaattori nostolaitteissa on vähintäänkin kääntöauran veroinen maantiivistäjä. Meillä nimittäin on sellainen ja painaa kutakuinkin saman mitä 5 siipinen variomaatti ES- kverneland. Sen verta tasaista meillä että rinteessä toimimesta on niukasti kokemusta, mutta kyllä kyntöauralla saa maata siirtymään paikasta toiseen.
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Minun kalustollani aurojen kääntämiseeen ei ole mennyt yhtään ylimääräistä aikaa. Aurat kääntyvät samaan aikaan, kun traktori tekee silmukkakäännöksen päisteessä.
-
- Viestit: 1695
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Mulla on tapana tehdä useimmiten Y-käännös joten se on noin 10-15 sekkaa kun traktorin nokka on tulosuunnassa ja aurat käännetty
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
-
- Viestit: 1475
- Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Y/T tyylillä meilläkin on tapana kääntyä ja tapahtuu vähintään yhtä nopeaa kuin sarka-auralla päistöllä edes takas ajelu, joka sekin varmasti ainakin kosteassa tiivistää maata. Toki kääntöauran kanssa on sitä painoa enempi.
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Samoin.
Paluuauroilla normaalikokoinen lohko on tosi paljon nopeampi kyntää kuin sarka-auroilla.
Itte oon kyllä tosi laiska peruuttelemaan sarka-auroillakaan pikkupaloja.
Mulla oli aikoinaan vuokralla kohtuupaljon pieniä peltolohkoja, lähes kaikkiin tein vesivaon tai kynnin maan keskelle. Pellon pinta reunoihin ja nurkkiin pysyi tosi hyvin suorana ja tasaisena. Mulla oli ruutuvihko traktorissa johon aina merkkasin vesivakojen paikat seuraavaa kyntökertaa varten, ei tarvinnut niin paljon potkiskella ojanpientareita ja kattella vesivaon paikkaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
No esimerkkinä vario lehtijousikiekkoleikkuripaluuaurat, 4 siipeä noin 1600 kg. John Deere 6900 premium, paino 5800. Etunostolaitteessa arviolta 800 kg puntti. Aurat saven peittämät, keikkuu tuokin yhdistelmä melko tasan takapyörien päällä päisteessä. Noin 8 tonnia. Etuakselille jää ohjattavuuden verran painoa.
Mielenkiintoista oli, että ajoin omalla palstalla yhtä pitkää vakoa samaan tahtiin päästä päähän; kepitin kuutosvaihteelle ja ajoin vaolta vaolle pysähtymättä Lopetusvakojen tähtäilyssä meni tietenkin aikaa. Se Y- käännös vie saman ajan kuin ajo vaolta vaolle. Lenkkinä ajaen päisteet ovat huomattavasti leveämmät.
Omalla palstalla maa on löysempää ja ehkä vähemmän viljavaa, siksi kulkee puolella tehontarpeella. Mutta nykymaatalous ja suuremmat sadot tarvitsevat isommat ja painavammat laitteet. Tämmänen harrastelu erikseen.
-SS-
-
- Viestit: 2072
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Ainiin, palluuaura. Itellä on 4-siipinen Kvernelandin sarkavältti muovisiivillä ja kynnän sillä enimmäkseen Valtra A92:lla, joka painaa 3800kg. Ei kovin kevyt nokka. Tarvittaessa liikkuu hyvissä oloissa myös MF:llä joka tonnin kevyempi. Isointa raktoria vältän käyttämästä, mutta senkään paino ei oo kun 4700kg.
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Joo kääntöaurat jos painaa vaikka 1500kg ja traktori vaikka 3800kg, aurat ylhäällä etuakselilla on maks 500kg niin silloin takana on 4800kg. Ei nyt ihan viittä-kuutta tonnia mutta melkein viis. Vähän traktorista riippuen voi olla ylikin viis ja etupyörät melkein ilmassa.
-
- Viestit: 2018
- Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
- Paikkakunta: Teuva
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
https://youtu.be/EPvP4CIJquA
Siitä saa kellottaa kääntymisajan. Helpompaa ainakin kuskille, kun ei tarvitse vekslailla. Eikä tuon päisteen kyntökään paljon kauempaa vie vaikka onkin n.10 metriä.
Siitä saa kellottaa kääntymisajan. Helpompaa ainakin kuskille, kun ei tarvitse vekslailla. Eikä tuon päisteen kyntökään paljon kauempaa vie vaikka onkin n.10 metriä.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Äkkiä sen päisteen peruuttelee, hinattavilla se on työlästä
-
- Viestit: 1298
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Kytkin jalkaa säästää tapa tuo.
Eipä siinä ajallisesti ole eroa kääntyykö peruuttamalla vai eteenpäin ajaen. Leveä päisteen kyntöön hukkuu mahdollinen aika etu.
Eipä siinä ajallisesti ole eroa kääntyykö peruuttamalla vai eteenpäin ajaen. Leveä päisteen kyntöön hukkuu mahdollinen aika etu.
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
399 Massikan hytrauliikka vähän kehno paluuauroille. Vaikka tuottoa saadaan ulkopuoliseen käyttöön yhdistämällä nostolaitepumput yhteen, niin kyntäessä ei niitä voi yhdistää. Kääntö on aika hidas ja siihen pitää keskittyä että onnistuu. Y-käännös sopii hyvin sen toimenkuvaan ja suunnanvaihtajavipu ratin alla vasemmalla on heleppo käyttää.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
On selvä ero, ainakin kolmannes lisää käännösaikaan. Peruutuskäännöksen pysähtyminen vie oman aikansa, pysähtymättä ajosuunta ei vaihdu. Leveän päisteen kynnössä paluuauroilla lisäaikaa menee vain muutamaan lisäkäännökseen.
-
- Viestit: 2775
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Riippuu traktorista. Silloin kun itse harrastin kytämistä, niin se tapahtui tynnyri-Jontikalla. Ei löytynyt yhdestä kepistä sopivaa nopeutta peruutukseen, eikä olisi kestänyt kytkinjalan polvi. Paremmilla traktoreilla toki peruuttelukin on vaihtoehto.
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Suunnanvaihtajalaatikko on oltava, ja vipu oikeassa paikassa.Mutteriuuno kirjoitti: ↑Su Syys 18, 2022 7:58 pmRiippuu traktorista. Silloin kun itse harrastin kytämistä, niin se tapahtui tynnyri-Jontikalla. Ei löytynyt yhdestä kepistä sopivaa nopeutta peruutukseen, eikä olisi kestänyt kytkinjalan polvi. Paremmilla traktoreilla toki peruuttelukin on vaihtoehto.
En ymmärrä miksi muita on koskaan tehtykään.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1543
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
paljon jäis kyntämättä,jos ilman suunnanvaihtajaa ei onnistuis..
-
- Viestit: 2775
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Alkaa mennä ohi aiheen, mutta koskas niitä suunnanvaihtajia alkoi esiintyä traktoreissa? Itselläni ensimmäinen kokemus on Fiatista, joskus 80-luvun lopulla. Massikan 3000-sarja taisi olla myös ensimmäisten joukossa. Kepin sijainnista ei ole muistikuvaa, vaikka naapurin sellaisella ajelin aikoinaan.
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Tais olla 2000~sarjan Massikoissa ennen 3000-sarjaa. Molemmissa oikealla kärellä.Mutteriuuno kirjoitti: ↑Su Syys 18, 2022 8:47 pmAlkaa mennä ohi aiheen, mutta koskas niitä suunnanvaihtajia alkoi esiintyä traktoreissa? Itselläni ensimmäinen kokemus on Fiatista, joskus 80-luvun lopulla. Massikan 3000-sarja taisi olla myös ensimmäisten joukossa. Kepin sijainnista ei ole muistikuvaa, vaikka naapurin sellaisella ajelin aikoinaan.
Fiateissa oli myös.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: Ma Elo 09, 2021 8:08 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Ainakin Fiatin 90-sarjalaisissa sai suunnanvaihtajan lisävarusteena jo käsittääkseni vuodesta 1984
MF 390T
Fiat 80-90
MF 135
502 raato
Fiat 80-90
MF 135
502 raato
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Peksu123, Pöljä, transit ja 52 vierailijaa