Paluuauralla rinteessä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mr X
Viestit: 286
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:37 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Mr X »

Tuossa kun olen katellut naapurin ryssimistä vuosikaudet, niin rupee päässä liikkuu kaikenlaisia ideoita... Eli kyseessä on suht jyrkkä rinnepelto, ja ainavaan se hinkkaa sitä ylös ja alas, sama juttu äkeen kanssa, niin tulos on nyt se että ruokamullasta osa on lähellä olevassa järvessä (minne valtaoja laskee) ja loput toivottavasti rinteen alla... Kysymys: miten jyrkässä rinteessä pystyy paluuauralla ajaa, siis jos ajais sitä rinnettä poikittain että sais mullan pikkuhiljaa takaisin sinne missä kuuluukin olla (tai edes niin ettei pahenis entisestään...) Painovoima rupee tietysti pakottaa auraa sivusuunnassa, auttaisko variomaatti siihen -semmoinen niillä toki on, mut eivät oo vissin tajunneet sitä vielä. JOS ihmettelette miksi kysyn, niin olen aikeessa ostaa k.o. plänttiä.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Voisiko sitä ruokamultaa laahata ylämäkeen pellontasauslanalla?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Naapuri
Viestit: 276
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Periaatteessa ruokamultakerroksen pitäisi viidessä vuodessa siirtyä 2-2,5 metriä ylöspäin,Tosin kasautuu lohkon yläpäähän mutta sieltähän voi siirrellä alaspäin.Vakohan on yläpuolen renkaan alla,traktori kulkee suoremmassa mitä syvempi vako.Viimeisen siiven maapuoleen voi aina hitsata jatkoa.Kannattaa kokeilla.
Mr X
Viestit: 286
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:37 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Mr X »

Naapuri kirjoitti: To Syys 15, 2022 11:58 am Vakohan on yläpuolen renkaan alla,traktori kulkee suoremmassa mitä syvempi vako.Viimeisen siiven maapuoleen voi aina hitsata jatkoa.Kannattaa kokeilla.
En viittis kokeilla kun ei oo enää auraa, ja turha semmoisen on ostaa jos ei futaa. Toi maapuolen modaus oli mielenkiintoinen pointti....
Kuuskakkone
Viestit: 748
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Mulla on potila äkeessä hydraulisesti säädettävä palkkimallinen etulata. Sillä tulee ylös-alas äestettäessä vedettyä maata notkon pohjilta ylämäkeen. Eihän se nyt mikään maansiirtokone ole, mutta kyllä siinä reilu kuutio tulee mukana.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
sja
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja sja »

Varmaan ite kyntäminen onnistuu poikkirinteeseenkin, jyrkkäänkin jos vaan pää kestää kallellaan olon :lol: Enemmän ehkä hankaluuksia sitten päisteessä kun nostaa paluuauraa ylöspäin, painopiste keikahtaa alarinteen vetovarrelle aika voimakkaasti ja saattaa alkaa keinuttamaan traktoria kyljelleen? Ainkain nuo omat 4-siipiset paluuaurat sen verran möhköt että liukkaalla sivuttain kaltevalla pinnalla helposti alkaa luisuttamaan konetta sivusuunnassa ja kääntyminen näinollen hankaloituu.

Itsellä jonkin verran rinnepeltoja, osa jyrkkiäkin mutta ei ole ollut eroosiosta juurikaan huolta kun vain joka 3. vuosi tulee kyntöön/muokkaukseen.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Eiköhän paluuaura ole alkuaan kehitetty rinnepeltojen kyntöä varten, että voidaan viilu kääntää ylärinteen puolelle. Traktori kallistuu vähemmän, kun ylärinteen puoleinen pyörä kulkee vaossa.
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Antsuko kirjoitti: To Syys 15, 2022 4:25 pm Eiköhän paluuaura ole alkuaan kehitetty rinnepeltojen kyntöä varten, että voidaan viilu kääntää ylärinteen puolelle. Traktori kallistuu vähemmän, kun ylärinteen puoleinen pyörä kulkee vaossa.
Aivan varmasti! :lol:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Naapuri
Viestit: 276
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

"En viittis kokeilla kun ei ole enää auraa,ja turha semmoisen on ostaa jos ei fudaa."

No kun naapurillasi on ollut sen verran enemmän "fudaa" että on saanut kääntöauran ostetuksi niin palkkaa hänet kyntämään tuo lohko...
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Minkäkokoinen se lohko on?
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Paluuauralla voi ajaa multaa ylärinteeseen ihan samalla tavalla kuin tavallisellakin auralla. Pitkä ja laajapinta-alainen maapuoli vähintään viimeisessä vantaassa on hyödyksi.

-SS-
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

-SS- kirjoitti: To Syys 15, 2022 7:32 pm Paluuauralla voi ajaa multaa ylärinteeseen ihan samalla tavalla kuin tavallisellakin auralla. Pitkä ja laajapinta-alainen maapuoli vähintään viimeisessä vantaassa on hyödyksi.
Sarka-auralla joutuu kyntämään vain yhteen suuntaan saadakseen multaa ylärinteeseen. Varsin epäkäytännöllistä.
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

No eipä se nyt sen epäkäytännöllisempää ole. Olen monia rinteitä muotoillut ajamalla sarka-aura ylhäällä vauhdilla toiseen päähän ja taas siivuttanut samaa sivua. Menee keinutuolikiikkupaluuaurallakin siihen käännökseen aikaa. Johonkin aikaan laskin tuntipalkan, mitä jonkin 1 ha:n palstan yhteen suuntaan ajaminen vaati lisäaikaa, ja totesin saavani korvauksen, jos vertasi paluuaurojen hintaeroon ja myös lisänostovoiman ja painotuksen tarpeeseen.

Onhan se hieno se paluuaura, mutta sarka-auraaminen on mahdollista huomattavasti vähemmän maata tallaavalla kalustolla. Kyntäminen muutenkin on kokonaan loppumassa tukipolitiikan ansiosta.

Jonkin verran on ollut ongelmia paluuauralla kynnetyssä sarkapellossa, kun aikaisempi vuokramies on ajanut aina samaan ilmansuuntaan, ja sarat ovat lähinnä terasseja, vaikka sivurinnettä ei ole ollenkaan. Siinä asian korjaaminen vaatisi ensin muutaman vuoden yhteen suuntaan ajamista. Mahdollisesti viiteen vuoteen jäävät sopimukset eivät kovin motivoi tasaamaan niitä jälkiä. Olkoon silleen.

-SS-
Mr X
Viestit: 286
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:37 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Mr X »

Olen ss:än samalla linjalla että menis sarka-auroillakin, MUTTA ylimääräinen ajo pelloilla sotii mun periaatteeni vastaan, eli ei tule kysymykseen! Päisteiden ym. kääntöpaikkojen tiivistämisen takia mm myin aurat pois aikoinaan, mutta jos tä homma nyt etenee, niin täytyy kattua uudestaan... Lähinnä sitä tässä alunperin pohdinkin, että haittaako paluuaura korkeahkoa painopistettä sen käyttöä rinteessä...
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Mr X kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 8:53 am Olen ss:än samalla linjalla että menis sarka-auroillakin, MUTTA ylimääräinen ajo pelloilla sotii mun periaatteeni vastaan, eli ei tule kysymykseen! Päisteiden ym. kääntöpaikkojen tiivistämisen takia mm myin aurat pois aikoinaan, mutta jos tä homma nyt etenee, niin täytyy kattua uudestaan... Lähinnä sitä tässä alunperin pohdinkin, että haittaako paluuaura korkeahkoa painopistettä sen käyttöä rinteessä...
Oman kyntökaluston akselipaino on pienimmillään 3500 kg. Naapuri ajaa myös 4 - siipisillä (mutta paluuauroilla), joilla akselipaino on aurat ylhäällä keikkuen noin kahdeksan tonnia.

Painoillakin kas on eroa. Ja pintapaine ei juurikaan kerro syvätiivistymisestä, vaan akseli- ja telipaino.

-SS-
sja
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja sja »

-SS- kirjoitti: To Syys 15, 2022 10:08 pm Onhan se hieno se paluuaura, mutta sarka-auraaminen on mahdollista huomattavasti vähemmän maata tallaavalla kalustolla. Kyntäminen muutenkin on kokonaan loppumassa tukipolitiikan ansiosta.
Jaa-a, tiedäppä nyt tuosta :roll: Kyllä menee luomuviljely mahdottomaksi jos kyntäminen ei olisi mahdollista. Ei riitä 1 kasvukausi kevytmuokkaamalla rikkaruohojen torjuntaan :lol:
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Vanhat 4-siipiset Överumin paluuaurat muovisiivillä ja veittileikkureilla ei kovin paljon paina, kun vetokonekin painaa alle 4 tonnia niin siltä osin asia on kunnossa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Make
Viestit: 1345
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Make »

Hydraulinen ensimmäisen viilun leveyden säätö on hyvä sivukaltevassa.
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Matsikka kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 10:29 am Vanhat 4-siipiset Överumin paluuaurat muovisiivillä ja veittileikkureilla ei kovin paljon paina, kun vetokonekin painaa alle 4 tonnia niin siltä osin asia on kunnossa.
Niin, mutta kun ne nostaa ilmaan niin äkkiä on taka-akselilla viis-kuus tonnia.

Alle hehtaarin lohkoja oon kyntänyt hakemalla, ei juuri mene enempää aikaa kuin kiertämällä. Kääntöaurat on hinattavat, niillä tulee niin leveä päiste että ei kannata pienille lohkoille mennä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

8400 kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 3:33 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 10:29 am Vanhat 4-siipiset Överumin paluuaurat muovisiivillä ja veittileikkureilla ei kovin paljon paina, kun vetokonekin painaa alle 4 tonnia niin siltä osin asia on kunnossa.
Niin, mutta kun ne nostaa ilmaan niin äkkiä on taka-akselilla viis-kuus tonnia.
Mutta kuitenkin vähemmän kuin isoolla koneella 5-rautasiipisillä variomaattikääntöauroilla kiekkoleikkurien kanssa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Mpaseppä, mtalo, nuc-64, Pontikka, zukka ja 56 vierailijaa