Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

tapsa
Viestit: 3885
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Ylen uutista lukiessa huomioni kiinnittyi otsikkoon

”Edesmenneelle kuningatar Elisabetille tulvii surunvalitteluita maailmalta”

Siis kenelle - ja mihinkähän osoitteeseen ne on laitettu.
Ja lisää

” Kuningatar kuoli rauhanomaisesti ”

Hienosti sanottu, mutta tällainen tavan tollikka ei oikein ymmärtänyt ilmaisua tässä yhteydessä.
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja juha »

Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja Talumees »

tapsa kirjoitti: Pe Syys 09, 2022 5:40 am Ylen uutista lukiessa huomioni kiinnittyi otsikkoon

”Edesmenneelle kuningatar Elisabetille tulvii surunvalitteluita maailmalta”

Siis kenelle - ja mihinkähän osoitteeseen ne on laitettu.
Ja lisää

” Kuningatar kuoli rauhanomaisesti ”

Hienosti sanottu, mutta tällainen tavan tollikka ei oikein ymmärtänyt ilmaisua tässä yhteydessä.
Kääntäjä ei osaa asiaansa.

"The Queen died peacefully at Balmoral this afternoon"
Peacefully tarkoittaa rauhallisesti.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Otsikoissa on jonkinlainen ilmaisunvapaus ja varsinkin keltaisella lehdistöllä. Klikkiotsikot ovat usein käsittämättömiä kun niihin yritetään mahduttaa houkutus. Pahimpia on ne uutiset, missä otsikossa luvattua asiaa ei avata ollenkaan.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
kervinen
Viestit: 1473
Liittynyt: To Elo 30, 2007 8:54 am
Paikkakunta: KYMI
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja kervinen »

YLE:n mukaan "kuningatar kuoli Baltimoren linnassa Skotlannissa illalla Suomen aikaan".
Oliko se Kekkosen kanssa metsässä 70-luvulla vietetty aika niin rankkaa että nyt veti oikoseksi.

Toinen on se kun uutisen mukaan Nokialla "kannabiksen viljely ja kasvatus on aina poliisiasia, me käymme sitten tarkastamassa tilanteen ja hoidamme asian eteenpäin". Hesarissa ei kerrottu mikä instanssi tuon kommentin antoi, että jos poliisi viljelee ja kasvattaa, niin kuka sen sitten hoitaa eteenpäin.
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja Joordis »

kervinen kirjoitti: Pe Syys 09, 2022 12:18 pm Toinen on se kun uutisen mukaan Nokialla "kannabiksen viljely ja kasvatus on aina poliisiasia, me käymme sitten tarkastamassa tilanteen ja hoidamme asian eteenpäin". Hesarissa ei kerrottu mikä instanssi tuon kommentin antoi, että jos poliisi viljelee ja kasvattaa, niin kuka sen sitten hoitaa eteenpäin.
Fingerpori ainesta... :lol: :lol: :lol:
eepi
Viestit: 1309
Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja eepi »

Ei toimittajat ymmärrä myöskään ryöstön ja varkauden eroa.
Kuva
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Sitten kun toimittajan pitää tehdä uutinen tekniikkaan, fysiikkaan tai jopa matematiikkaan liittyvistä asioista, jutussa on takuuvarmasti ainakin yksi virhe. Yksiköt ja suuruusluokka menevät helpoiten vinksalleen. Ei tiedetä, mitä eroa on kilowatilla ja kilowattitunnilla tai voltilla ja ampeerilla. Mega, giga tai tera eivät sano toimittajalle yhtään mitään; aari, hehtaari ja neliökilometri saattavat olla melkein samansuuruisia.

Tällaisia uutisia kannattaa aina lukea varoen.
Kyllä se siitä.
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jäärä kirjoitti: Pe Syys 09, 2022 11:47 pm Sitten kun toimittajan pitää tehdä uutinen tekniikkaan, fysiikkaan tai jopa matematiikkaan liittyvistä asioista, jutussa on takuuvarmasti ainakin yksi virhe. Yksiköt ja suuruusluokka menevät helpoiten vinksalleen. Ei tiedetä, mitä eroa on kilowatilla ja kilowattitunnilla tai voltilla ja ampeerilla. Mega, giga tai tera eivät sano toimittajalle yhtään mitään; aari, hehtaari ja neliökilometri saattavat olla melkein samansuuruisia.

Tällaisia uutisia kannattaa aina lukea varoen.
Yksi erittäin häiritsevä ilmaisu on: se on x kertaa vähemmän kuin joku muu. Mitä ihmettä, 1. kerran mennään nollille, 2. kerran jo saman verran miinukselle jne. Oletan siis jos esimerkiksi ilmoitetaan jotain saatavan viisi kertaa halvemmalla, niin myyjä on valmis maksamaan minulle nelinkertaisesti sen hinnan mitä se muualla maksaisi.

Ainakin HS lopetti jossain vaiheessa avustajien käytön kustannussyistä ja toimittajat joutuivat itse "asiantuntijana" kirjoittamaan juttunsa. Sitten tuli ihan mitä sattuu tarinaa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

jarikos kirjoitti: Pe Syys 09, 2022 11:53 pm Yksi erittäin häiritsevä ilmaisu on: se on x kertaa vähemmän kuin joku muu. Mitä ihmettä, 1. kerran mennään nollille, 2. kerran jo saman verran miinukselle jne. Oletan siis jos esimerkiksi ilmoitetaan jotain saatavan viisi kertaa halvemmalla, niin myyjä on valmis maksamaan minulle nelinkertaisesti sen hinnan mitä se muualla maksaisi.
Toinen vastaavanlainen ilmaus on N kertaa suurempi. Ilmaus sinänsä on selvä, mutta sen tulkinta taas ei. Jos joku sanoo, että jokin on kaksi kertaa suurempi, niin minun mielestäni – ja muiden teknis-matemaattisesti orientointuneiden ihmisten mielestä – hän tarkoittaa kolminkertaista. Mutta väittäisin, että valtaosa ihmisistä tarkoittaa ilmauksella vain kaksinkertaista määrää. Mikä ihmeellisintä, myös Kielitoimisto hyväksyy myös tämän kaksinkertaisuustulkinnan. Selitykseksi Kielitoimisto kertoo, että vaikka kaksinkertainen-tulkinta ei ole looginen, niin se on hyvin yleisesti käytetty, eikä kieli ole matematiikkaa, vaan kielen merkitys tulee yhteisistä sopimuksista.

Itseäni siinä, että kaksi kertaa suurempi tarkoittaisi kaksinkertaista, kiusaa eniten se, että tulkinta pitää muuttaa toiseksi, kun käytetään prosentteja monikertaisuuden asemasta. Prosenteissa kaikilla – ainakin matematiikkaa osaavilla – kaksi sataa prosenttia suurempi on kolminkertainen, kaksinkertainen olisi vain sata prosenttia suurempi.

Sitten heikoille jäille joka merkityksessä: sanomalehti Kaleva uutisoi taannoin, että ”Suomalaistutkimus: Arktiset alueet lämpenevät lähes neljä kertaa nopeammin kuin muu maapallo”. Uteliaisuuttani kaivoin alkuperäistutkimuksen esille, ja sen mukaan Artiksen lämpenemisnopeus oli 3,7-kertainen muuhun maapalloon verrattuna eli oman tulkintani mukaan lämpeneminen oli Arktiksella 2,7 kertaa nopeampaa kuin muualla. Oliko tämä vahinko vai tarkoituksellista vedätystä?

Edelleen jään ihmettelemään, miksi ihmiset eivät pysty ilmaisemaan asioita eksaktisti, että jokin on N-kertainen johonkin toiseen verrattuna tai N:s osa jostakin toisesta. Ne, jotka prosenttilaskun osaavat, voivat tietysti käyttää prosentteja. Ainakin silloin, kun sovitaan taloudellisista arvoista tai teknisistä spekseistä, on merkitystä, maksetaanko tietty summa kaksin- vai kolminkertaisena tai pitääkö paineastian kestää huippupaineena kaksin- vai kolmikertainen käyttöpaine. Vai niuhoanko joutavasta?
Kyllä se siitä.
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jäärä kirjoitti: La Syys 10, 2022 1:54 pm Edelleen jään ihmettelemään, miksi ihmiset eivät pysty ilmaisemaan asioita eksaktisti, että jokin on N-kertainen johonkin toiseen verrattuna tai N:s osa jostakin toisesta. Ne, jotka prosenttilaskun osaavat, voivat tietysti käyttää prosentteja. Ainakin silloin, kun sovitaan taloudellisista arvoista tai teknisistä spekseistä, on merkitystä, maksetaanko tietty summa kaksin- vai kolminkertaisena tai pitääkö paineastian kestää huippupaineena kaksin- vai kolmikertainen käyttöpaine. Vai niuhoanko joutavasta?
Minulle ainakin tuottaa suuria vaikeuksia hyväksyä epämääräiset ilmaisut. Miksi ei voi sanoa kymmenesosa sen sijaan, että sanoo kymmenen kertaa vähemmän. Tai vastaavasti viisi kertaa suurempi, voisi suoraan sanoa viisinkertainen jos siitä on kyse.

Mielenkiintoisia sekoiluja tulee myös joskus näistä, tarkoitetaanko prosenttia vai prosenttiyksikköä. Onko jonkin puolueen kannatus noussut kolme prosenttia vai kolme prosenttiyksikköä. Niissä on jo huima ero.

Kokonaan oma aihepiiri on myyntikäyrien nousu. Jos viime vuonna myytiin tuotetta kaksi kappaletta ja tänä vuonne myydään kolme. Huima myyntikäyrien nousuhan tuossa on ilmiselvää ja riippuu täysin tuotteesta, miten merkittävää se on. Jos kyse on ydinvoimalaprojektien myymisestä, nousu on todella hurja verrattuna täysin mitättömään vaikkapa hylsysarjan myymiseen.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

jarikos kirjoitti: La Syys 10, 2022 2:11 pm
Jäärä kirjoitti: La Syys 10, 2022 1:54 pm Edelleen jään ihmettelemään, miksi ihmiset eivät pysty ilmaisemaan asioita eksaktisti, että jokin on N-kertainen johonkin toiseen verrattuna tai N:s osa jostakin toisesta. Ne, jotka prosenttilaskun osaavat, voivat tietysti käyttää prosentteja. Ainakin silloin, kun sovitaan taloudellisista arvoista tai teknisistä spekseistä, on merkitystä, maksetaanko tietty summa kaksin- vai kolminkertaisena tai pitääkö paineastian kestää huippupaineena kaksin- vai kolmikertainen käyttöpaine. Vai niuhoanko joutavasta?
Mielenkiintoisia sekoiluja tulee myös joskus näistä, tarkoitetaanko prosenttia vai prosenttiyksikköä. Onko jonkin puolueen kannatus noussut kolme prosenttia vai kolme prosenttiyksikköä. Niissä on jo huima ero.

Voisitko valaista tietämättömälle mikä ero piilee prosentissa ja prosenttiyksikössä?
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jumunen kirjoitti: La Syys 10, 2022 3:02 pm
jarikos kirjoitti: La Syys 10, 2022 2:11 pm Mielenkiintoisia sekoiluja tulee myös joskus näistä, tarkoitetaanko prosenttia vai prosenttiyksikköä. Onko jonkin puolueen kannatus noussut kolme prosenttia vai kolme prosenttiyksikköä. Niissä on jo huima ero.

Voisitko valaista tietämättömälle mikä ero piilee prosentissa ja prosenttiyksikössä?
Nyt jos oletetaan puolueen kannatuksen olleen alkujaan 20 prosenttia, sitten se nousee viisi prosenttia. Tällöin uusi kannatus on 21 prosenttia. Jos puhutaankin prosenttiyksiköistä, eli kannatus on noussut viisi prosenttiyksikköä, silloin uusi kannatus on 25 prosenttia.

Tuolla on ainakin puolueen kannalta merkitystä :lol:
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Juice
Viestit: 2047
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja Juice »

Joku aika sitten oli iltapäivälehden tutkimus millä ketjulla on halvin bensa.

Johtopäätös oli että ST1 on halvin koska sen kaikki asemat ovat kylmäasemia.

Jouduin korjaamaan että ei nyt sentään ole kaikki kylmäasemia, tarkistakaa faktat. Korjasivat kyllä aika äkkiä jutun.

---------------------------------------------------------------------------------

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009041515.html
Ensiksikin panssarivaunu vaikuttaa lähestulkoon uudelta. Sen moottori on ollut käytössä vain 900 tuntia. Tavanomainen määrä vastaavan tyypin aktiivisessa käytössä olleelle sotilasajoneuvolle on 20 000–40 000 tuntia.
Joku ei nyt täsmää?
proto
Viestit: 405
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja proto »

Kuva
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18627
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Kun iltapulun klikkiotsikossa esiintyy sana kylmäävä, hyytävä tai muu samansuuntainen termi, niin tietää että juttu on kirjoitettu tunteella ja tunnepitoisiin juttuhin kannattaa suhtautua suurella varauksella
säästellen sippiin
tapsa
Viestit: 3885
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja tapsa »

” Hänen kuolemastaan tulee syyskuussa kuluneeksi 70 vuotta, mutta se on vähäpätöinen juhlavuosi siihen nähden, kuinka vähän hänen syntymänsä 150-vuotispäivää vietettiin vuonna 2015.”

Kyllä minä vielä selvitän mitä tuossa lukee. Luulisin tietäväni mitä tuolla on yritetty sanoa, mutta jotain informaation kannalta oleellista puuttuu. Voihan olla että nukuin jollain oleellisella tunnilla verbin ja possessiivisuffiksin välillä.
rautakasa
Viestit: 2098
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Jäärä kirjoitti: Pe Syys 09, 2022 11:47 pm Sitten kun toimittajan pitää tehdä uutinen tekniikkaan, fysiikkaan tai jopa matematiikkaan liittyvistä asioista, jutussa on takuuvarmasti ainakin yksi virhe. Yksiköt ja suuruusluokka menevät helpoiten vinksalleen. Ei tiedetä, mitä eroa on kilowatilla ja kilowattitunnilla tai voltilla ja ampeerilla. Mega, giga tai tera eivät sano toimittajalle yhtään mitään; aari, hehtaari ja neliökilometri saattavat olla melkein samansuuruisia.
Näinpä. Tosin pinta-alayksikkönähän on usein "jalkapallokenttä" tai "Manhattanin saari".

Edit: Valitetaan nyt samaan viestiin sanan "lähiaikoina" käytöstä, sillä toimittajat viittaavat yleensä menneisyyteen.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja mauri »

rautakasa kirjoitti: Su Syys 11, 2022 10:40 am
Jäärä kirjoitti: Pe Syys 09, 2022 11:47 pm Sitten kun toimittajan pitää tehdä uutinen tekniikkaan, fysiikkaan tai jopa matematiikkaan liittyvistä asioista, jutussa on takuuvarmasti ainakin yksi virhe. Yksiköt ja suuruusluokka menevät helpoiten vinksalleen. Ei tiedetä, mitä eroa on kilowatilla ja kilowattitunnilla tai voltilla ja ampeerilla. Mega, giga tai tera eivät sano toimittajalle yhtään mitään; aari, hehtaari ja neliökilometri saattavat olla melkein samansuuruisia.
Näinpä. Tosin pinta-alayksikkönähän on usein "jalkapallokenttä" tai "Manhattanin saari".
Sitten on tämä "koulubussi" jota käytetään vertailumittana, periytyy varmaan amerikasta jossa kyseinen laite on pitkänokkainen täysmittainen keltainen linja-auto. Meillähän tyypillinen koululaisten kuljetusväline on hiacesta, transitista tai transportterista pikkubussiksi muunnettu pakettiauto.
Tekniikan Maailman tilaamisen lopetin kun esimerkiksi autotesteissä ja -vertailuissa pääasiana alkoi olla sisäverhoilujen sävyjen harmonia, mukitelineiden lukumäärä ja audiovisuaalisten viihdelaitteiden toimivuus. Siis ihan naistenlehtimateriaalia, muistan kun kerrankin lasteni äiti oli matkustanut (nais)ystävänsä autossa, se oli erinomaisen hieno pikkuhonda siitä syystä kun turvavyötkin oli samaa väriä (vaalean siniset) kuin sisustusmateriaalit, meidän volvossa vain tylsän mustat ...
Kuuskakkone
Viestit: 748
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kuinka uutisia pitäisi lukea kansakoulupohjalta

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

"Puolikkaan kirahvin kokoinen asteroidi..."

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech ... eland.html
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 44 vierailijaa