Iskeekö meihin paniikki?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Tjsal
Viestit: 849
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Mä oon menossa hiukan jo paniikkiin. Mä täällä ruohonjuuritasolla näen asiat yksinkertaistettuna näin: ihmisten tuloista yhä isompi osa menee (ensin vaan osalla talouksista, pikkuhiljaa kaikilla) energiakuluihin. Kaikki muukin maksaa jo nyt esim. puolen vuoden takaista enemmän ja hinnat vaan nousee. Firmat kuljettaa ja valmistaa tavarat energialla, joka on nyt jo hiton kallista tai ainakin oletettavan kallistumisen takia hintoja jo nostetaan. Ihmiset ei pysty ostamaan tavaraa ja palveluita vanhaan malliin. Talouselämä rupee jumittamaan rankasti, aika syvän ja pitkän laman ainekset koossa.
Noin siis yksinkertaistettuna.
Toivottavasti saan nauraa typeryydelleni lukiessani esim. vuoden päästä tätäkin tekstinpätkää täältä.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Halpa energia on pohjoisen ja harvaan asutun maan elinehto.
mh jkl
Viestit: 315
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

eihän tässä paniikkiin kannata mennä, elekää ku nytkin

jos ne sieltä rajan yli yrittää ni sitte pojat mennään niin minäki kohta 60 v jos ei muuta ni keitetään soppatykillä ruokaa oikeille miehille.

se on het ainaki täällä käsi pystyyn ku kysytään kuka lähtee, ja kyllä minä korjaus hommiin ku ikäni rekkoja rapannu ja hitsannu ni enköhän jonku tankin telan saa korjattua. emäntähän tuo huutaa että et ossaa.

että elkäähän muutkaan valittako vaan reippaasti kättä ylös.

suomea ei jätetä ku vanhukset on meille sen suonu
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
mh jkl
Viestit: 315
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

Tjsal kirjoitti: To Syys 15, 2022 10:01 am Mä oon menossa hiukan jo paniikkiin. Mä täällä ruohonjuuritasolla näen asiat yksinkertaistettuna näin: ihmisten tuloista yhä isompi osa menee (ensin vaan osalla talouksista, pikkuhiljaa kaikilla) energiakuluihin. Kaikki muukin maksaa jo nyt esim. puolen vuoden takaista enemmän ja hinnat vaan nousee. Firmat kuljettaa ja valmistaa tavarat energialla, joka on nyt jo hiton kallista tai ainakin oletettavan kallistumisen takia hintoja jo nostetaan. Ihmiset ei pysty ostamaan tavaraa ja palveluita vanhaan malliin. Talouselämä rupee jumittamaan rankasti, aika syvän ja pitkän laman ainekset koossa.
Noin siis yksinkertaistettuna.
Toivottavasti saan nauraa typeryydelleni lukiessani esim. vuoden päästä tätäkin tekstinpätkää täältä.
näinhän se menee
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
mh jkl
Viestit: 315
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

joo eiköhän se siitä pikkuhiljaa

nytkö tajuais tehä vielä päätöksen että valtio laittaa 5 miljardia kaatuneeseen ydinvoimalaan ja se nytkähtäisi eteenpäin niin olisi aika hieno jutttu

en ymmärrä miksi valtio ei voi olla omistaja tuottavassa bisneksessä toivonkin että seuraava porukka päättää että tehdään 2-3 miilua het lisää koska ei nuilla edellisillä ole montaa kymmentä vuotta elinaikaa ni kylmä tuleee jälkeläisillä
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18645
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Ei sieltä sotaa tule. Miksi tulisi ellemme itse lähde kimpoilemaan?

Talous kyykkää. Rahaan uskovana on huono olla tässä syöksyyn lähteneen spekulatiivisen pörssitaloden ajassa. Järjestelmän taika paljastuu vähin erin. Oliko se yheksäntoista 29 kun USAssa taikurit veti ison kanin hatusta...
Haalikaa kovaa konkretiaa. Polttopuita nyt ensialkuun. Tai oikeammin halontekovehkeet ensin. Sulin käsin on huono polttopuita tehdä, risumieheksi korkeintaan päätyy. Rahallakin vielä puita saa, mutta rahan merkitys voi äkkiäkin muuttua. Vaihdantatalous toimii kun talousjärjestelmä romahtaa.
säästellen sippiin
tumes
Viestit: 3128
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja tumes »

Illallinen ranskalainen dokumentti siitä miten somessa vaikutetaan ja suorastaan manipuloidaan ihmisiä pistää kysymään jotta onko se näin helppoa? Miljoonia ihmisiä saatiin masinoitua oman agendan taakse kun tiedetään mistä narusta nykäistään.
Jos joskus maailmassa aikamerkki tuotiin syrjäkylille linja-autossa niin nyt agitaatio leviää sekunneissa globaalisti. Ja joku kiihottuu ja alkaa panikoida. Hiveleehän se valtaapitäviä kun on valtaa ohjailla suuria massoja muutamalla twiittauksella mutta miten vastuullista se on ja miten se pysyy hallinnassa?
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
Jammu
Viestit: 22726
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Jiitek kirjoitti: To Syys 15, 2022 12:53 pm Halpa energia on pohjoisen ja harvaan asutun maan elinehto.
Ei minun mielestäni tuo energian halpuus kanna pitkälle.

Pohjoisen, haja-asutusalueiden, maaseudun elinehto on sen väestön toimeliaisuus, ahkeruus sekä monitaitoisuus.

Ei sitä kämpän lämpöä voi pitkälle muilta lähteä vaatimaan tai takauksia sille päättäjiltä jos maailmantilanne keikuttaa kaikkia. Lämpö lähtee siitä että laitetaan kämppä siihen malliin, että ilman ostoenergioita saa sen lämpöiseksi ja osan sapuskasta saa maasta, järvistä ja metsästä. Ja saha kouraan keväällä ja klapin tekoon.
Suomi kuuluu länsimaihin
Jammu
Viestit: 22726
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja Jammu »

tumes kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 7:43 am Illallinen ranskalainen dokumentti siitä miten somessa vaikutetaan ja suorastaan manipuloidaan ihmisiä pistää kysymään jotta onko se näin helppoa? Miljoonia ihmisiä saatiin masinoitua oman agendan taakse kun tiedetään mistä narusta nykäistään.
Jos joskus maailmassa aikamerkki tuotiin syrjäkylille linja-autossa niin nyt agitaatio leviää sekunneissa globaalisti. Ja joku kiihottuu ja alkaa panikoida. Hiveleehän se valtaapitäviä kun on valtaa ohjailla suuria massoja muutamalla twiittauksella mutta miten vastuullista se on ja miten se pysyy hallinnassa?
Niinno, näkyyhän tuo agitaatio, mikroskaalassa, täälläkkin. Oikeasti kun jokainen menee peilin eteen, useimmiten siellä näkyy hyvinvoiva henkilö jonka terveys huolehdittu kuntoon omin ja yhteisin varoin. Kun astelee tuvan poikki, on siellä valot ja tasainen ainakin 20C lämpö. Keittiössä kun katsoo jääkaappiin siellä on ruokaa. Parempi keskittyä faktoihin ja asoihin mihin voi itse vaikuttaa. Kriisejä on lähellä ja etenkin kaukana, on aina ollut ja tulee olemaan. Se on ihmisen ominaisuus että pitää läikyttää ja ravistella ja aina siinä joillekin käy huonosti. Joku hyväksikäyttää ja toinen on hyväksikäytetty. Niitä kriisejä kannattaa omaan henkilöön ottaa vain sen verran ettei toimintakyky ja kuupan kapasiteetti vaarannu. Liika maalimantuska yhteen henkilöön, siitä ei ole mitään hyötyä.
Suomi kuuluu länsimaihin
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

ihmehitsari kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 5:15 am Ei sieltä sotaa tule. Miksi tulisi ellemme itse lähde kimpoilemaan?
Aika monta sotaa on historiassa tullut kimpoilemattomienkin tontille. Miksi tilanne nyt olisi toinen ?

-SS-
Jammu
Viestit: 22726
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja Jammu »

-SS- kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 9:19 am
ihmehitsari kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 5:15 am Ei sieltä sotaa tule. Miksi tulisi ellemme itse lähde kimpoilemaan?
Aika monta sotaa on historiassa tullut kimpoilemattomienkin tontille. Miksi tilanne nyt olisi toinen ?

-SS-
Juu melko epätodennäköistä on sota kun ja jos olemme valmistautuneet, että sellainen voi tulla. Nythän on valmistauduttu ja ja uusia vehkeitäkin hankittu. Kun yritetään tehdä maahamme tunkeutuminen riittävän v1ttumaiseksi hommaksi ja kannattamattomaksi, niin todennäköisyys laskee. Kuitenkin terroria saattaa tulla, siihen huonompi valmistautua.
Suomi kuuluu länsimaihin
tumes
Viestit: 3128
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja tumes »

https://youtu.be/UY9P0QSxlnI

Historiallisessa valossa battlea on ollut aina, jonkunlaista "lottoa" tämä on jotta osuuko kohdalle.
Yhtäkään torrakkoa ei ole eikä ruutikaan oikein kuivaa mutta valkoisen nenäliinan jo sidoin kepinpäähän ja useammalla kielellä osaan sanoa jotta älä tapa, ota elätiksi.
Paniikki eli pakokauhu on tila jossa ei käyttäydytä enää järkevästi. Kait siinä joku perusturvallisuus on järkkynyt ja alkaa oireilu. Hätäännytään. Vaan kun nainen, jonka kanssa asun, alkaa kirkumaan niin minä tiedän että nyt ei auta panikoida. Mitäs siitä tulisi jos molempi saisi yhtäaikaa pazkahalvauksen ?
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
mh jkl
Viestit: 315
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

Jammu kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 9:09 am
Jiitek kirjoitti: To Syys 15, 2022 12:53 pm Halpa energia on pohjoisen ja harvaan asutun maan elinehto.
Ei minun mielestäni tuo energian halpuus kanna pitkälle.

Pohjoisen, haja-asutusalueiden, maaseudun elinehto on sen väestön toimeliaisuus, ahkeruus sekä monitaitoisuus.

Ei sitä kämpän lämpöä voi pitkälle muilta lähteä vaatimaan tai takauksia sille päättäjiltä jos maailmantilanne keikuttaa kaikkia. Lämpö lähtee siitä että laitetaan kämppä siihen malliin, että ilman ostoenergioita saa sen lämpöiseksi ja osan sapuskasta saa maasta, järvistä ja metsästä. Ja saha kouraan keväällä ja klapin tekoon.
ei puuta kannata polttaa energiaksi. nykypäivänä siitä voidaan näissä bio tehtaissa jalostaa kymmeniä tuotteita jolloin tuotto on moninkertainen suhteessa polttopuuhun. halvempaa ja päästöttömämpää on halkaista atomeja. uraania riitttää vielä sadoiksi vuosiksi.
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Sanoisin ennemminkin niin että meihin yritetään iskostaa paniikkia vaikka todellisuudessa paniikkiin ei ole täällä mitään syytä.
Olemme kansana selvinneet vuosisatojen aikana varmaan miljoonakertaa pahemmistakin paikoista kuivin jaloin, menneet sukupolvet nauraisivat nykyajan "vaikeuksille".
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Eepee
Viestit: 6381
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja Eepee »

korjailija kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 12:28 pm Sanoisin ennemminkin niin että meihin yritetään iskostaa paniikkia vaikka todellisuudessa paniikkiin ei ole täällä mitään syytä.
Olemme kansana selvinneet vuosisatojen aikana varmaan miljoonakertaa pahemmistakin paikoista kuivin jaloin, menneet sukupolvet nauraisivat nykyajan "vaikeuksille".
Tämä, kiitos.
The idea is to die young as late as possible
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18645
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

-SS- kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 9:19 am
ihmehitsari kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 5:15 am Ei sieltä sotaa tule. Miksi tulisi ellemme itse lähde kimpoilemaan?
Aika monta sotaa on historiassa tullut kimpoilemattomienkin tontille. Miksi tilanne nyt olisi toinen ?

-SS-
Anteeksi, olin väärässä sodan tulemisessa. Teknisesti ja käytännöllisesti katsoen olemme nyt sodan osapuoli, olemme sodassa meitä edustavan tahon kautta. Siis ei voi enää tulla sotaa kun se jo on. Tämä on varmistettu myös valtioneuvoston edustajan toimesta eduskunnan suuressa salissa ääneen sanoen.
Olin siis väärässä, sori.
säästellen sippiin
Jammu
Viestit: 22726
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja Jammu »

mh jkl kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 12:26 pm
Jammu kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 9:09 am
Jiitek kirjoitti: To Syys 15, 2022 12:53 pm Halpa energia on pohjoisen ja harvaan asutun maan elinehto.
Ei minun mielestäni tuo energian halpuus kanna pitkälle.

Pohjoisen, haja-asutusalueiden, maaseudun elinehto on sen väestön toimeliaisuus, ahkeruus sekä monitaitoisuus.

Ei sitä kämpän lämpöä voi pitkälle muilta lähteä vaatimaan tai takauksia sille päättäjiltä jos maailmantilanne keikuttaa kaikkia. Lämpö lähtee siitä että laitetaan kämppä siihen malliin, että ilman ostoenergioita saa sen lämpöiseksi ja osan sapuskasta saa maasta, järvistä ja metsästä. Ja saha kouraan keväällä ja klapin tekoon.
ei puuta kannata polttaa energiaksi. nykypäivänä siitä voidaan näissä bio tehtaissa jalostaa kymmeniä tuotteita jolloin tuotto on moninkertainen suhteessa polttopuuhun. halvempaa ja päästöttömämpää on halkaista atomeja. uraania riitttää vielä sadoiksi vuosiksi.
olet ihan oikeassa. Itse olen köyhä, en omista kuin 1kVA bensa-aggrekaatin. Hienoa on jos omistaa ydinvoimalan. Riittäähän sitä uraania. Jostakin syystä on kuitenkin haluttu myydä se sähkö pörssissä ja liittää pohjoismainen pörssimme eurooppalaiseen vaikka se muuttaa tilanteen omavaraisuutemme sekä sähkön hinnan suhteen. Vaikka ainetta ja voimalaa olisi sadoiksi vuosiksi, ei sitä sähköä tuotteena raaskita meille myydä kohtuuhintaan vaan pitää luukuttaa hinta siten kuka eniten maksaa. Ja siitä markkinan luoman niukkuuden vuoksi joudutaan vielä täällä maalla eriarvoistettuun asemaan, ettei sitä meille välttämättä edes joka hetki toimitetakaan vaikka olisi oravannahkaa maksuun.

Siinä tilanteessa on mukavaa kun ei ole lämmitys jne täysin seinäsähköstä riippuvainen. Toki taajaman sammutetun katulampun varjossa sitä kaukolämmön hönkää pinohiman neukkukuutioon on tai ei ole. Vaivatonta kun ei vaivaa näkemällä voi tilannettaan muuttaa.
Suomi kuuluu länsimaihin
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jostain syystä olen jo kauan ollut sillä kannalla että sellainen kaaos tälle tellukselle tulee tai saadaan ihmisten toimin aikaiseksi. Tuleeko sitten sen jälkeen paluuta nykyisen elämän malliin, epäilen vahvasti, ettei niin tapahdu. Kuinka rajuja muutoksia ihmisten eloon tulee, jää sitten niiden onnettomien nähtäväksi jotka siihen "seestyneeseen" maailmaan selviää. Ei enää montaakaan katastrofia tarvita, nykyisten lisäksi, joidenka luulisi viimeistään herättävän ihmiskunnan. Historia ei ainakaan ole opettanut mitään, vaikka monenlaisia selkkauksia on aikain saatossa koettu.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18645
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Kun rahamarkkinat oirehtii näinkin näkyvästi, on syytä ryhdistäytyä veltosta nami nami ajattelusta kylmään reaalimaailmaan. Ainakin tarkistaa oman pesän kestokyky kylmyyttä ja nälkää vastaan.
Yksi pankkimaailman merkittävistä rahanpesulaitoksista on sairas. Miten tartuttaa muut kumppaninsa, jää nähtäväksi.

Credit Suisse on ajautunut liemeen – kuuluisan pankin vaikeuksissa kytee jälleen yksi laaja dominoefekti

Sveitsiläispankkia odottaa lokakuun lopulla mittava uudelleenjärjestely. Sen onnistuminen voi ratkaista pankin kohtalon.
https://yle.fi/uutiset/3-12648102
säästellen sippiin
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Iskeekö meihin paniikki?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

ihmehitsari kirjoitti: Ti Loka 04, 2022 4:34 am Kun rahamarkkinat oirehtii näinkin näkyvästi, on syytä ryhdistäytyä veltosta nami nami ajattelusta kylmään reaalimaailmaan. Ainakin tarkistaa oman pesän kestokyky kylmyyttä ja nälkää vastaan.
Yksi pankkimaailman merkittävistä rahanpesulaitoksista on sairas. Miten tartuttaa muut kumppaninsa, jää nähtäväksi.

Credit Suisse on ajautunut liemeen – kuuluisan pankin vaikeuksissa kytee jälleen yksi laaja dominoefekti

Sveitsiläispankkia odottaa lokakuun lopulla mittava uudelleenjärjestely. Sen onnistuminen voi ratkaista pankin kohtalon.
https://yle.fi/uutiset/3-12648102
Tätä olen pitkään ihmetellyt. Jos piilottelee Tiirikka-Tanen tai Kavaltaja-Kalen saalista, niin siitä saa rangaistuksen, mutta jos piilottelee miljardikertaisten rosvojen ja kavaltajien saalista, niin saa optioita ja kunniamerkkejä.

Olen pikku hiljaa tullut siihen vanhan tätini käsitykseen, että seitsemännen käskyn tulisikin kuulua: "Älä varasta vähän."
Kyllä se siitä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 58 vierailijaa