Pikku traktorin hydrauliikka

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Tuli hankittua uusi pikkutraktori. Siinä on valmiina takana kaksi yksitoimista hydrauliikan ulostottoa.
On rakenteilla pikku metsäkärry. Kärryyn tulee pieni kuormain, jossa on hydraulinen vinssi. Lisäksi kärryyn tulee hydraulinen aisankääntö, ja erikoisuutena Black Bruinin hydrauliset vetävät navat. Kuormaimen öljyntuottovaatimus on 15-25L/min (traktorin tuotto ulkopuoliselle hydrauliikalle muistaakseni 22L). Kun muita hydraulisia toimintoja ei tarvitse käyttää samaan aikaan kuormaimen kanssa, niin öljyntuotto voisi riittääkin.
Toisena sovelluksena olisi suunnitelmissa käyttää pientä kippikärryä.
Mitenkähän tällaisen hydrauliikan rakentaisi (jos mitenkään)?

traktorin manuaalissa oheinen maininta:

For hydraulic block type outlet, be sure to use the control
valve “Power beyond type”
with relief valve that has a
third line return to tank for the
operation of hydraulic block.
The “tank” port flow from implement should be connected to the located on the right
hand side of transmission
case.
If the implement control valve
has a relief valve, the tank port
flow from implement should
be connected to the port located on the right hand side of
transmission case.
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja JURO »

Helpottais kun tietäis mikä traktori.
Tuppisuu
Viestit: 458
Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Tuppisuu »

Sanat imple ja case, viittaisi taavettiin :mrgreen:
Pataässä
Viestit: 1942
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

JURO kirjoitti: Ma Elo 22, 2022 6:55 pm Helpottais kun tietäis mikä traktori.
Oleellinen tietohan on 22l/min. Ei se miksikkään muutu, oli rakvaattorin nimi mikä tahansa. Onhan se vaikka pienen kuormaajan kanssa....? Vaikka olisi omatekemä tosi pieni.... olis niin on kuin, unissaan persettä raapis. Omassa zetkassa on 20 litran ulostulo. En ole keksinyt sille mitään käyttöä vielä, kun on 4 veto kömpijä omatekemijen varusteiden kanssa.
Heka
Viestit: 553
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Heka »

Aika epäselvä sepustus.. mutta jos laittaa kärryyn oman venttiilipöydän ja paluun hitsaa säiliön kykeen.
6/2 venttiileillä sitten tuplaa tarvittaessa, tai laittaa toiseen lähtöön toisen venttiilipöydän josta vinssille ym lähdöt.
Kippikärryynjän siinä jo on valmis homma.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Riippuu, kuinka iso kuormaaja ja sen sylinterit ja voimantarve vinssiin. Kuormaajan varsien pituutta lisäten ja sylintereitä pienentäen nousee liikkeiden nopeudet mutta voima häviää. Vinssin vaijerin voi kuljettaa kulmapyörän kautta, jolloin voima tuplaantuu mutta vetovauhti hidastuu myös puoleen.
Jos ottaa yhdestä traktorin yksitoimisen karan lähdöstä tai kokonaan sen tilalle eli siis sen tuloreiästä virtauksen erilliselle venttiilipöydälle ja laittaa paluuletkun pöydästä traktorin perän täyttöaukkoon, on ehkä se tavallisin yksinkertaisin ratkaisu. Paluuletku pöydästä perään kannattaa olla pitkähkö ja paksumpi, kuin paineen tuloletku pöytään, niin helpottaa öljyn ja liikkeiden palautumista ja auttaa öljyjen jäähdytykseen.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kuormaimen öljyntuottovaatimus on 15-25L/min (traktorin tuotto ulkopuoliselle hydrauliikalle muistaakseni 22L).
Nuohan sopii hyvin toisilleen.
Kuormain ja kippi toimii jo nykyisillä liitännöillä, paitsi kuormaajalle mielellää vapaa paluu öljytilaan.
Veto vaatii kakstoimisen, että saa molemmat vetosuunnat, sekä kelluvan keskiasennon, ns moottorikara käyttöventtiiliin.
Aisankääntö kakstoimisen venttiilin.
Vinssin tyypistä riippuen, riittääkö yks vai pitääkö olla kakstoiminen venttiili, jolla saa vinssin kelaamaa ulos sekä sisään!?

Tuosta alkuperäsestä lohkosta sarjottamalla lisää venttiileitä, tai pumpulta suoraa ensin uusille lisäventtiileille, ja siitä sarjanipalta jo olemassa olevalle.
Vapaa paluu pitää melkeimpä ensimmäiseks kehitellä, kun lisälohkoilta tarvii olla paluu. :roll:
matmus
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja matmus »

Mistä hommasit Black Bruinin moottorit? Nämä varmaan BB4 mallia? Kotelovuoto pitää muistaa kytkeä moottoreihin.
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

matmus kirjoitti: Ti Elo 23, 2022 4:42 pm Mistä hommasit Black Bruinin moottorit? Nämä varmaan BB4 mallia? Kotelovuoto pitää muistaa kytkeä moottoreihin.
Black Bruinit ovat BB2 mallia. Niin pientä mallia ei taideta enää valmistaa. Huutokaupasta ostin nämä.
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Pieni muutos lähtötietoihin. Traktorissa onkin valmiina yksi kaksitoiminen ulosotto :)
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

matmus kirjoitti: Ti Elo 23, 2022 4:42 pm Mistä hommasit Black Bruinin moottorit? Nämä varmaan BB4 mallia? Kotelovuoto pitää muistaa kytkeä moottoreihin.
Osaatko tarkemman sanoa, miten nuo kytkennät menee?
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jos navassa kolme liitäntää, niin vapaa vuotolinja pienin.
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Joo vuotolinja on pykälää pienempi kuin työlinjat. Nyt haasteena on öljyn saaminen vuotolinjaan. Sitä kautta syntyy napoihin tarpeellinen kotelopaine. Vuotolinja on varustettava 0,5 barin paineesta avautuvalla vastaventtiilillä. Vastaventtiilin ja navan väliin on sitten saatava jatkuva öljyntulo.
matmus
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja matmus »

jpjulku kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 11:39 am Joo vuotolinja on pykälää pienempi kuin työlinjat. Nyt haasteena on öljyn saaminen vuotolinjaan. Sitä kautta syntyy napoihin tarpeellinen kotelopaine. Vuotolinja on varustettava 0,5 barin paineesta avautuvalla vastaventtiilillä. Vastaventtiilin ja navan väliin on sitten saatava jatkuva öljyntulo.
Näissä moottoreissa ei ole siis vapaapyörintäjousia vai miksi 0,5 bar koteloon? Jos yrität ajaa männät pois nokkarenkaalta (vapaapyörintä) niin joku 1,5 -2 bar on sopiva.
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

matmus kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 5:00 pm
jpjulku kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 11:39 am Joo vuotolinja on pykälää pienempi kuin työlinjat. Nyt haasteena on öljyn saaminen vuotolinjaan. Sitä kautta syntyy napoihin tarpeellinen kotelopaine. Vuotolinja on varustettava 0,5 barin paineesta avautuvalla vastaventtiilillä. Vastaventtiilin ja navan väliin on sitten saatava jatkuva öljyntulo.
Näissä moottoreissa ei ole siis vapaapyörintäjousia vai miksi 0,5 bar koteloon? Jos yrität ajaa männät pois nokkarenkaalta (vapaapyörintä) niin joku 1,5 -2 bar on sopiva.
Ei ilmeisesti sitten ole. Ohjeen mukaan vuotolinjan pitää aueta 0,5 barin paineella, eli 1,5 - 2 bar ei onnistu?
matmus
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja matmus »

jpjulku kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 5:33 pm
matmus kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 5:00 pm
jpjulku kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 11:39 am Joo vuotolinja on pykälää pienempi kuin työlinjat. Nyt haasteena on öljyn saaminen vuotolinjaan. Sitä kautta syntyy napoihin tarpeellinen kotelopaine. Vuotolinja on varustettava 0,5 barin paineesta avautuvalla vastaventtiilillä. Vastaventtiilin ja navan väliin on sitten saatava jatkuva öljyntulo.
Näissä moottoreissa ei ole siis vapaapyörintäjousia vai miksi 0,5 bar koteloon? Jos yrität ajaa männät pois nokkarenkaalta (vapaapyörintä) niin joku 1,5 -2 bar on sopiva.
Ei ilmeisesti sitten ole. Ohjeen mukaan vuotolinjan pitää aueta 0,5 barin paineella, eli 1,5 - 2 bar ei onnistu?
Saatko otettua kuvan tyyppikilvestä niin asia selkenee
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

matmus kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 6:19 pm
jpjulku kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 5:33 pm
matmus kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 5:00 pm
jpjulku kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 11:39 am Joo vuotolinja on pykälää pienempi kuin työlinjat. Nyt haasteena on öljyn saaminen vuotolinjaan. Sitä kautta syntyy napoihin tarpeellinen kotelopaine. Vuotolinja on varustettava 0,5 barin paineesta avautuvalla vastaventtiilillä. Vastaventtiilin ja navan väliin on sitten saatava jatkuva öljyntulo.
Näissä moottoreissa ei ole siis vapaapyörintäjousia vai miksi 0,5 bar koteloon? Jos yrität ajaa männät pois nokkarenkaalta (vapaapyörintä) niin joku 1,5 -2 bar on sopiva.
Ei ilmeisesti sitten ole. Ohjeen mukaan vuotolinjan pitää aueta 0,5 barin paineella, eli 1,5 - 2 bar ei onnistu?
Saatko otettua kuvan tyyppikilvestä niin asia selkenee
Loppuviikosta koneen äärellä.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4397
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

jpjulku kirjoitti: Ke Elo 24, 2022 11:16 am
matmus kirjoitti: Ti Elo 23, 2022 4:42 pm Mistä hommasit Black Bruinin moottorit? Nämä varmaan BB4 mallia? Kotelovuoto pitää muistaa kytkeä moottoreihin.
Black Bruinit ovat BB2 mallia. Niin pientä mallia ei taideta enää valmistaa. Huutokaupasta ostin nämä.
Miten noissa moottoreissa vapaa rullaus ja jarrutus hoituu?
Antsuko
Viestit: 1389
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

matmus kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 5:00 pm
jpjulku kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 11:39 am Joo vuotolinja on pykälää pienempi kuin työlinjat. Nyt haasteena on öljyn saaminen vuotolinjaan. Sitä kautta syntyy napoihin tarpeellinen kotelopaine. Vuotolinja on varustettava 0,5 barin paineesta avautuvalla vastaventtiilillä. Vastaventtiilin ja navan väliin on sitten saatava jatkuva öljyntulo.
Näissä moottoreissa ei ole siis vapaapyörintäjousia vai miksi 0,5 bar koteloon? Jos yrität ajaa männät pois nokkarenkaalta (vapaapyörintä) niin joku 1,5 -2 bar on sopiva.
Nokkarenkaat painavat männät lepoasentoon, kotelopainetta tarvitaan vain pitämään männät lepoasennossa.
matmus
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
Viesti:

Re: Pikku traktorin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja matmus »

asfalttiviljelijä kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 8:23 pm
jpjulku kirjoitti: Ke Elo 24, 2022 11:16 am
matmus kirjoitti: Ti Elo 23, 2022 4:42 pm Mistä hommasit Black Bruinin moottorit? Nämä varmaan BB4 mallia? Kotelovuoto pitää muistaa kytkeä moottoreihin.
Black Bruinit ovat BB2 mallia. Niin pientä mallia ei taideta enää valmistaa. Huutokaupasta ostin nämä.
Miten noissa moottoreissa vapaa rullaus ja jarrutus hoituu?
Liikkuvan kuvan esitys:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... SCouJhXaOf

Vapaapyörinnän voi tehdä joko jousilla: kun työporteissa ei ole painetta moottori menee automaattisesti vapaalle. Jos jousia ei ole niin kotelopaineella voi painaa männät pois nokkarenkaalta , työlinjat oltava yhdistetty vapaasti säiliöön. Muistaakseni koodin neljänneksi viimeisin numero kertoi onko jousia vai ei. 1= hydraulic freewheeling = ei jousia ja 2 = mechanical freewheeling = jouset.

Jarrutus taas erillisellä jarrulla (levy tai rumpu). Parkkijarruksi saa paineella avattavan monilevyjarrun (matala tai korkeapaineinen versio)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kardaani, Mauri Tähkä, povk ja 56 vierailijaa