Pikku traktorin hydrauliikka
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
- Viesti:
Pikku traktorin hydrauliikka
Tuli hankittua uusi pikkutraktori. Siinä on valmiina takana kaksi yksitoimista hydrauliikan ulostottoa.
On rakenteilla pikku metsäkärry. Kärryyn tulee pieni kuormain, jossa on hydraulinen vinssi. Lisäksi kärryyn tulee hydraulinen aisankääntö, ja erikoisuutena Black Bruinin hydrauliset vetävät navat. Kuormaimen öljyntuottovaatimus on 15-25L/min (traktorin tuotto ulkopuoliselle hydrauliikalle muistaakseni 22L). Kun muita hydraulisia toimintoja ei tarvitse käyttää samaan aikaan kuormaimen kanssa, niin öljyntuotto voisi riittääkin.
Toisena sovelluksena olisi suunnitelmissa käyttää pientä kippikärryä.
Mitenkähän tällaisen hydrauliikan rakentaisi (jos mitenkään)?
traktorin manuaalissa oheinen maininta:
For hydraulic block type outlet, be sure to use the control
valve “Power beyond type”
with relief valve that has a
third line return to tank for the
operation of hydraulic block.
The “tank” port flow from implement should be connected to the located on the right
hand side of transmission
case.
If the implement control valve
has a relief valve, the tank port
flow from implement should
be connected to the port located on the right hand side of
transmission case.
On rakenteilla pikku metsäkärry. Kärryyn tulee pieni kuormain, jossa on hydraulinen vinssi. Lisäksi kärryyn tulee hydraulinen aisankääntö, ja erikoisuutena Black Bruinin hydrauliset vetävät navat. Kuormaimen öljyntuottovaatimus on 15-25L/min (traktorin tuotto ulkopuoliselle hydrauliikalle muistaakseni 22L). Kun muita hydraulisia toimintoja ei tarvitse käyttää samaan aikaan kuormaimen kanssa, niin öljyntuotto voisi riittääkin.
Toisena sovelluksena olisi suunnitelmissa käyttää pientä kippikärryä.
Mitenkähän tällaisen hydrauliikan rakentaisi (jos mitenkään)?
traktorin manuaalissa oheinen maininta:
For hydraulic block type outlet, be sure to use the control
valve “Power beyond type”
with relief valve that has a
third line return to tank for the
operation of hydraulic block.
The “tank” port flow from implement should be connected to the located on the right
hand side of transmission
case.
If the implement control valve
has a relief valve, the tank port
flow from implement should
be connected to the port located on the right hand side of
transmission case.
-
- Viestit: 3444
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Helpottais kun tietäis mikä traktori.
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Sanat imple ja case, viittaisi taavettiin
-
- Viestit: 2006
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Oleellinen tietohan on 22l/min. Ei se miksikkään muutu, oli rakvaattorin nimi mikä tahansa. Onhan se vaikka pienen kuormaajan kanssa....? Vaikka olisi omatekemä tosi pieni.... olis niin on kuin, unissaan persettä raapis. Omassa zetkassa on 20 litran ulostulo. En ole keksinyt sille mitään käyttöä vielä, kun on 4 veto kömpijä omatekemijen varusteiden kanssa.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Aika epäselvä sepustus.. mutta jos laittaa kärryyn oman venttiilipöydän ja paluun hitsaa säiliön kykeen.
6/2 venttiileillä sitten tuplaa tarvittaessa, tai laittaa toiseen lähtöön toisen venttiilipöydän josta vinssille ym lähdöt.
Kippikärryynjän siinä jo on valmis homma.
6/2 venttiileillä sitten tuplaa tarvittaessa, tai laittaa toiseen lähtöön toisen venttiilipöydän josta vinssille ym lähdöt.
Kippikärryynjän siinä jo on valmis homma.
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Riippuu, kuinka iso kuormaaja ja sen sylinterit ja voimantarve vinssiin. Kuormaajan varsien pituutta lisäten ja sylintereitä pienentäen nousee liikkeiden nopeudet mutta voima häviää. Vinssin vaijerin voi kuljettaa kulmapyörän kautta, jolloin voima tuplaantuu mutta vetovauhti hidastuu myös puoleen.
Jos ottaa yhdestä traktorin yksitoimisen karan lähdöstä tai kokonaan sen tilalle eli siis sen tuloreiästä virtauksen erilliselle venttiilipöydälle ja laittaa paluuletkun pöydästä traktorin perän täyttöaukkoon, on ehkä se tavallisin yksinkertaisin ratkaisu. Paluuletku pöydästä perään kannattaa olla pitkähkö ja paksumpi, kuin paineen tuloletku pöytään, niin helpottaa öljyn ja liikkeiden palautumista ja auttaa öljyjen jäähdytykseen.
Jos ottaa yhdestä traktorin yksitoimisen karan lähdöstä tai kokonaan sen tilalle eli siis sen tuloreiästä virtauksen erilliselle venttiilipöydälle ja laittaa paluuletkun pöydästä traktorin perän täyttöaukkoon, on ehkä se tavallisin yksinkertaisin ratkaisu. Paluuletku pöydästä perään kannattaa olla pitkähkö ja paksumpi, kuin paineen tuloletku pöytään, niin helpottaa öljyn ja liikkeiden palautumista ja auttaa öljyjen jäähdytykseen.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Nuohan sopii hyvin toisilleen.Kuormaimen öljyntuottovaatimus on 15-25L/min (traktorin tuotto ulkopuoliselle hydrauliikalle muistaakseni 22L).
Kuormain ja kippi toimii jo nykyisillä liitännöillä, paitsi kuormaajalle mielellää vapaa paluu öljytilaan.
Veto vaatii kakstoimisen, että saa molemmat vetosuunnat, sekä kelluvan keskiasennon, ns moottorikara käyttöventtiiliin.
Aisankääntö kakstoimisen venttiilin.
Vinssin tyypistä riippuen, riittääkö yks vai pitääkö olla kakstoiminen venttiili, jolla saa vinssin kelaamaa ulos sekä sisään!?
Tuosta alkuperäsestä lohkosta sarjottamalla lisää venttiileitä, tai pumpulta suoraa ensin uusille lisäventtiileille, ja siitä sarjanipalta jo olemassa olevalle.
Vapaa paluu pitää melkeimpä ensimmäiseks kehitellä, kun lisälohkoilta tarvii olla paluu.
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Mistä hommasit Black Bruinin moottorit? Nämä varmaan BB4 mallia? Kotelovuoto pitää muistaa kytkeä moottoreihin.
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Pieni muutos lähtötietoihin. Traktorissa onkin valmiina yksi kaksitoiminen ulosotto
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Jos navassa kolme liitäntää, niin vapaa vuotolinja pienin.
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Joo vuotolinja on pykälää pienempi kuin työlinjat. Nyt haasteena on öljyn saaminen vuotolinjaan. Sitä kautta syntyy napoihin tarpeellinen kotelopaine. Vuotolinja on varustettava 0,5 barin paineesta avautuvalla vastaventtiilillä. Vastaventtiilin ja navan väliin on sitten saatava jatkuva öljyntulo.
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Näissä moottoreissa ei ole siis vapaapyörintäjousia vai miksi 0,5 bar koteloon? Jos yrität ajaa männät pois nokkarenkaalta (vapaapyörintä) niin joku 1,5 -2 bar on sopiva.jpjulku kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 11:39 am Joo vuotolinja on pykälää pienempi kuin työlinjat. Nyt haasteena on öljyn saaminen vuotolinjaan. Sitä kautta syntyy napoihin tarpeellinen kotelopaine. Vuotolinja on varustettava 0,5 barin paineesta avautuvalla vastaventtiilillä. Vastaventtiilin ja navan väliin on sitten saatava jatkuva öljyntulo.
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Ei ilmeisesti sitten ole. Ohjeen mukaan vuotolinjan pitää aueta 0,5 barin paineella, eli 1,5 - 2 bar ei onnistu?matmus kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 5:00 pmNäissä moottoreissa ei ole siis vapaapyörintäjousia vai miksi 0,5 bar koteloon? Jos yrität ajaa männät pois nokkarenkaalta (vapaapyörintä) niin joku 1,5 -2 bar on sopiva.jpjulku kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 11:39 am Joo vuotolinja on pykälää pienempi kuin työlinjat. Nyt haasteena on öljyn saaminen vuotolinjaan. Sitä kautta syntyy napoihin tarpeellinen kotelopaine. Vuotolinja on varustettava 0,5 barin paineesta avautuvalla vastaventtiilillä. Vastaventtiilin ja navan väliin on sitten saatava jatkuva öljyntulo.
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Saatko otettua kuvan tyyppikilvestä niin asia selkeneejpjulku kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 5:33 pmEi ilmeisesti sitten ole. Ohjeen mukaan vuotolinjan pitää aueta 0,5 barin paineella, eli 1,5 - 2 bar ei onnistu?matmus kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 5:00 pmNäissä moottoreissa ei ole siis vapaapyörintäjousia vai miksi 0,5 bar koteloon? Jos yrität ajaa männät pois nokkarenkaalta (vapaapyörintä) niin joku 1,5 -2 bar on sopiva.jpjulku kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 11:39 am Joo vuotolinja on pykälää pienempi kuin työlinjat. Nyt haasteena on öljyn saaminen vuotolinjaan. Sitä kautta syntyy napoihin tarpeellinen kotelopaine. Vuotolinja on varustettava 0,5 barin paineesta avautuvalla vastaventtiilillä. Vastaventtiilin ja navan väliin on sitten saatava jatkuva öljyntulo.
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Loppuviikosta koneen äärellä.matmus kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 6:19 pmSaatko otettua kuvan tyyppikilvestä niin asia selkeneejpjulku kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 5:33 pmEi ilmeisesti sitten ole. Ohjeen mukaan vuotolinjan pitää aueta 0,5 barin paineella, eli 1,5 - 2 bar ei onnistu?matmus kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 5:00 pmNäissä moottoreissa ei ole siis vapaapyörintäjousia vai miksi 0,5 bar koteloon? Jos yrität ajaa männät pois nokkarenkaalta (vapaapyörintä) niin joku 1,5 -2 bar on sopiva.jpjulku kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 11:39 am Joo vuotolinja on pykälää pienempi kuin työlinjat. Nyt haasteena on öljyn saaminen vuotolinjaan. Sitä kautta syntyy napoihin tarpeellinen kotelopaine. Vuotolinja on varustettava 0,5 barin paineesta avautuvalla vastaventtiilillä. Vastaventtiilin ja navan väliin on sitten saatava jatkuva öljyntulo.
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
-
- Viestit: 1424
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Nokkarenkaat painavat männät lepoasentoon, kotelopainetta tarvitaan vain pitämään männät lepoasennossa.matmus kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 5:00 pmNäissä moottoreissa ei ole siis vapaapyörintäjousia vai miksi 0,5 bar koteloon? Jos yrität ajaa männät pois nokkarenkaalta (vapaapyörintä) niin joku 1,5 -2 bar on sopiva.jpjulku kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 11:39 am Joo vuotolinja on pykälää pienempi kuin työlinjat. Nyt haasteena on öljyn saaminen vuotolinjaan. Sitä kautta syntyy napoihin tarpeellinen kotelopaine. Vuotolinja on varustettava 0,5 barin paineesta avautuvalla vastaventtiilillä. Vastaventtiilin ja navan väliin on sitten saatava jatkuva öljyntulo.
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
- Viesti:
Re: Pikku traktorin hydrauliikka
Liikkuvan kuvan esitys:asfalttiviljelijä kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 8:23 pmMiten noissa moottoreissa vapaa rullaus ja jarrutus hoituu?
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... SCouJhXaOf
Vapaapyörinnän voi tehdä joko jousilla: kun työporteissa ei ole painetta moottori menee automaattisesti vapaalle. Jos jousia ei ole niin kotelopaineella voi painaa männät pois nokkarenkaalta , työlinjat oltava yhdistetty vapaasti säiliöön. Muistaakseni koodin neljänneksi viimeisin numero kertoi onko jousia vai ei. 1= hydraulic freewheeling = ei jousia ja 2 = mechanical freewheeling = jouset.
Jarrutus taas erillisellä jarrulla (levy tai rumpu). Parkkijarruksi saa paineella avattavan monilevyjarrun (matala tai korkeapaineinen versio)
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mh jkl, raktori63 ja 79 vierailijaa